Gå til innhold

Er det tøffest å jobbe med ALS pasienter eller eldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i eldreomdorgen i 15år, men nå fått et jobb tilbud hos als pasienter. For de som vet hva denne grusomme sykdommen handler om. 

Hva kan være tøffest psykisk? 

Hjelp, trenger råd. Har en fin jobb nå. 

Er det tøffeste med dette , eldreomsorgen eller med psykisk syke? 

Anonymkode: d560a...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeid med psykisk syke tok knekken på meg.

ALS er fint å jobbe med. Hostemaskiner, snuing, forflytting etc. mentalt lett, men fysisk tungt. 

Eldreomsorg er den mest «hyggelige» jobben, men når man ikke har tid til dem - da er det verre. Jeg vil påstå den jobben både er psykisk og fysisk tungt.

Ville valgt ALS. Jeg var jobbet med mange ALS pas., alle har en ulik reise. Den progressive typen er dog tøffest å jobbe med, de opplever naturlig nok mer engstelse og tap. 

Anonymkode: a6d95...880

Skrevet

Jeg tror at jeg selv ville mene at eldreomsorg er det letteste psykisk sett. Det vanskeligste er nok arbeid med psykisk syke. ALS- pasienter vil jeg nok også tenke er utfordrende å jobbe med. Man vet hvordan det ender, men man vet ikke hvor lang tid det tar. Ventesorg blir nok et passende uttrykk her.

Anonymkode: b1f5c...323

• Liker 2
Skrevet

ALS-pasienten vil utfordre deg både fysisk og psykisk. I tillegg til at hjelpebehovet gradvis øker, så vil også kommunikasjonsutfordringene bli verre, og jeg synes det er fortvilende og ikke forstå hva pasienten har på hjertet, når de ikke lenger har krefter til å bruke komm.hjelpemidlene. Likevel godt å kjenne at man kan yte god pleie i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 69ce6...970

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ALS-pasienten vil utfordre deg både fysisk og psykisk. I tillegg til at hjelpebehovet gradvis øker, så vil også kommunikasjonsutfordringene bli verre, og jeg synes det er fortvilende og ikke forstå hva pasienten har på hjertet, når de ikke lenger har krefter til å bruke komm.hjelpemidlene. Likevel godt å kjenne at man kan yte god pleie i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 69ce6...970

Jeg vil nok føle det ekstremt givende ved å jobbe med ALS pasienter. Det er nok psykisk tøft å se hvordan den fæle sykdommen spiser mennesket opp. Ikke for alle dette. Det er jo en døende sykdom. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arbeid med psykisk syke tok knekken på meg.

ALS er fint å jobbe med. Hostemaskiner, snuing, forflytting etc. mentalt lett, men fysisk tungt. 

Eldreomsorg er den mest «hyggelige» jobben, men når man ikke har tid til dem - da er det verre. Jeg vil påstå den jobben både er psykisk og fysisk tungt.

Ville valgt ALS. Jeg var jobbet med mange ALS pas., alle har en ulik reise. Den progressive typen er dog tøffest å jobbe med, de opplever naturlig nok mer engstelse og tap. 

Man vil jo tilslutt se pasienten dø. Det vil nok være en psykisk påkjenning for de ansatte. 

Skrevet

Kommer vel an på om det er ordinær eldreomsorg eller skjermet eldreomsorg? 

Anonymkode: e5490...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man vil jo tilslutt se pasienten dø. Det vil nok være en psykisk påkjenning for de ansatte. 

Når man har jobbet lenge i helsevesenet er ikke fredelige forberedte dødsfall en trist affære.
Med ALS vet vedkommende at hen skal dø, og har god tid på å forberede seg - og fam. Vedkommende blir svært hjelpeløs og syk, får ikke puste etc. Da er det godt å få dø.

For meg er det mye mer psykisk belastende å gå rundt til ensomme syke eldre med lite tid på vedtak, der sykdommer ikke oppdages, og hjelpen er uverdig. Men det er meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer vel an på om det er ordinær eldreomsorg eller skjermet eldreomsorg? 

Har jobbet på skjermet avd. Det var fysisk ekstremt slitsomt. Tror bare dette vil bli mer psykisk. Man kommer jo inn på en av de verste sykdommene man kan ha. 

• Liker 1
Skrevet

Når man har jobbet lenge i helsevesenet er ikke fredelige forberedte dødsfall en trist affære.
Med ALS vet vedkommende at hen skal dø, og har god tid på å forberede seg - og fam. Vedkommende blir svært hjelpeløs og syk, får ikke puste etc. Da er det godt å få dø.

For meg er det mye mer psykisk belastende å gå rundt til ensomme syke eldre med lite tid på vedtak, der sykdommer ikke oppdages, og hjelpen er uverdig. Men det er meg. 

Når du føler det slik, er det kanskje på tide å se seg etter noe annet å gjøre?🙄

Anonymkode: 95970...be0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du føler det slik, er det kanskje på tide å se seg etter noe annet å gjøre?🙄

Godt vi er forskjellige. Jeg er 32år og har jobbet mange mange år i helse. Jeg syntes alltid det er like rart og trist når noen jeg har kommet så tett innpå, dør. Jeg har også stelt flere etter de døde. Ts

• Liker 2
Skrevet

Ikke glem at noen (merk, noen) ALS-pasienter, i likhet med MS-pasienter, kan utvikle store personlighetsforandringer og bli ekstremt uhyggelige å være rundt. Hørte om en som skjelte ut assistentene sine på det groveste med bruk av en slags peketavle. 

Anonymkode: 22f23...945

Skrevet

Ikke glem at noen (merk, noen) ALS-pasienter, i likhet med MS-pasienter, kan utvikle store personlighetsforandringer og bli ekstremt uhyggelige å være rundt. Hørte om en som skjelte ut assistentene sine på det groveste med bruk av en slags peketavle. 

Anonymkode: 22f23...945

Det har jeg også hørt. 

Skrevet

ALS er jo ikke en psykisk sykdom!? Men skjønner godt at det er frustrende, og sikkert hvertfall om man er ung. Sånn sett er det kanskje lettere å jobb med eldre. 

Anonymkode: 093c5...d58

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ALS er jo ikke en psykisk sykdom!? Men skjønner godt at det er frustrende, og sikkert hvertfall om man er ung. Sånn sett er det kanskje lettere å jobb med eldre. 

Anonymkode: 093c5...d58

Nei det rammer musklene i kroppen, som gradvis dør ut. Tilslutt også lungene. Men det kan naturligvis påvirke humør og psyke hos als pasienter. 

Skrevet

Ikke bare en frustrerende sykdom dette. Det er en forferdelig alvorlig, og uhelbredelig sykdom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tror du helsepersonell hadde holdt ut lenge i jobben om de skulle sørge og grine over hver enkelt pasient? 🧐

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er ikke den du siterer men velge rå svare likevel for jeg tror jeg skjønner personen du siterer. Det er ikke det at det ikke er trist, men det er også noe fint over slike dødsfall. Det fine overskygger i blant også det triste. Det er fint at vedkommende hadde et godt og langt liv, og får fri fra smerter og det som er tungt. Det betyr ikke at den ansatte trenger å finne seg noe annet å gjøre.

Anonymkode: eac64...3da

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har jobbet på skjermet avd. Det var fysisk ekstremt slitsomt. Tror bare dette vil bli mer psykisk. Man kommer jo inn på en av de verste sykdommene man kan ha. 

Så interessant, jeg har også jobbet på skjermet avd. og det var utrolig slitsomt psykisk, men ikke fysisk. Demens er jo også av de verste sykdommene man kan få. Helt grusomt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...