Gå til innhold

Tredje dose vaksine på vei, stanser det der?

Barbalala

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Vera said:

Men dette kunne ha blitt løst på en grei måte - fastpris på vaksinene, og at landene som fikk vaksine først, også forpliktet seg til å donere vaksiner til underprivilegerte land. 
Dette kommer ikke til å stoppe - før alle land er vaksinert, eller alle land stopper reisevirksomheten. Det siste alternativet er nok uaktuelt, og det første alternativet vises det liten vilje for..så da fortsetter vi sikkert i samme tralten og undrer oss over at dette aldri tar slutt. 

Ja! JEG er ikke uenig med deg i dette.....

Menneskeheten er som alltid sin egen verste fiende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uventet, dessverre og jeg tenker at det trolig nok vil bli en vaksine tilnærmet influensavaksinen, med "sesongbaserte" doser som taes jevnlig. Nå er det snakk om 3. dose og om ikke så lenge en 4.

Det som blir interresant å følge med på er hvor lenge man kan bruke enkelte smitteverntiltak som forholdsmessige i samfunnet. Vi har blitt fortalt at vi må regne med å bli smittet de fleste av oss, og at også fullvaksinerte kommer til å bli syke og dø. Grensene for skolenedstengning er utvidet og det er heldigvis mye fokus på den psykiske helsen, likevel begynner folk å bli lei tiltak etter tiltak og folk savner tilbake til et nærmest normalt samfunn, selv om man aldri kommer tilbake til tiden før covid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vi bør være takknemlige for at vi har et samfunn som tar smittevern på alvor, og som gir oss gratis vaksiner.

Om man ønsker slutt på tiltakene, bør man vaksinere seg. Det er ikke et individprosjekt, men et samfunnsprosjekt. Som vaksinert har man redusert sjanse for å bli smittet, og risikoen for alvorlig sykdom og død er svært, svært liten.

Ta vaksinen!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Jeg synes vi bør være takknemlige for at vi har et samfunn som tar smittevern på alvor, og som gir oss gratis vaksiner.

Om man ønsker slutt på tiltakene, bør man vaksinere seg. Det er ikke et individprosjekt, men et samfunnsprosjekt. Som vaksinert har man redusert sjanse for å bli smittet, og risikoen for alvorlig sykdom og død er svært, svært liten.

Ta vaksinen!

Vet man helt sikkert at det ikke er økt risiko for kreft med denne vaksinen?

Vet man helt sikkert at det ikke påvirker fertiliteten? 

Vet man helt sikkert at man ikke får autoimmune sykdommer etter noen år? 

Hva med de som  har fått betennelse i hjertet, det vil alltid være arr i hjertet etter dette og større risiko for hjerteproblemer- er det akseptabelt? friske unge personer som får en skade på hjertet. 

Hva med dødsfall eller vaksinen, blodpropp, nevrologiske problemer, lammelser, utmattelse? I Sydney for kort tid siden ble hundrevis av barn ført inn på en stadion uten foreldrene sine, for å vaksineres.To døde.

Vi har ikke observert virkningene av denne i kroppen i mer enn ca 6 mnd. Hvordan kan man vite hva som skjer etter feks. 5 år?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (8 minutter siden):

Hva med de som  har fått betennelse i hjertet, det vil alltid være arr i hjertet etter dette og større risiko for hjerteproblemer- er det akseptabelt? friske unge personer som får en skade på hjertet. 

Hva med dødsfall eller vaksinen, blodpropp, nevrologiske problemer, lammelser, utmattelse? I Sydney for kort tid siden ble hundrevis av barn ført inn på en stadion uten foreldrene sine, for å vaksineres.To døde.

Vi har ikke observert virkningene av denne i kroppen i mer enn ca 6 mnd. Hvordan kan man vite hva som skjer etter feks. 5 år?

Der er vel dette som holder igjen mange.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 timer siden):

Men dette kunne ha blitt løst på en grei måte - fastpris på vaksinene, og at landene som fikk vaksine først, også forpliktet seg til å donere vaksiner til underprivilegerte land. 
Dette kommer ikke til å stoppe - før alle land er vaksinert, eller alle land stopper reisevirksomheten. Det siste alternativet er nok uaktuelt, og det første alternativet vises det liten vilje for..så da fortsetter vi sikkert i samme tralten og undrer oss over at dette aldri tar slutt. 

Poenget er at Covid er mye større enn bare "meg og mitt", og handler mer enn å ta et individuelt valg for egen helse. Her skal man bare holde kjeft og takke seg for at man får gratis vaksine (!!) Jeg hadde gledelig betalt for en vaksine dersom det viste seg at det gikk vaksiner til u-land som ikke har muligheten til å vaksinere sin egen befolkning. U-land med dårligere tilgang på helsetjeneste og dårligere levealder generelt. Jeg er sikker på at de har MYE høyere risiko for alvorlig sykdom enn meg som er ellers frisk, dersom de blir smittet. 

Tviler på at folk bryr seg om at de som er uvaksinerte vil kunne risikere sykdom og død, det handler om ren egoisme, i frykt for smitte selv. Velstående land har hamstrete vaksinedoser i mengder, og nærmest støvsugd markedet for vaksiner. 

Nå som vi her i landet snart har fått to doser, diskuteres den 3. dosen også.
"Vær glad for at du får denne vaksinen gratis, du". Hva med de som ikke har fått én eneste dose? Burde ikke de få det først? Hvor er den globale solidariteten blitt av? Skulle ikke vi lære av dette etter den siste krisen? Det er umoralsk, umusikalsk og uetisk å pushe vaksiner på denne måten det gjøres i dag! Du har rett, denne tralten er det ingen ende på med det første. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Velour said:

Ingen ting i vitenskapen er 100% sikkert, men det er ekstremt usannsynlig. Det er hovedsaklig to momenter som må tas med i betraktning dersom man skulle finne en kreftrisiko:

1) Kreftfremkallende egenskaper ved virusproteinet

2) Kreftfremkallende egenskaper ved hjelpestoffer i vaksinen.

Når det gjelder pkt. 1, kan man nevne at det finnes flere virus som er assosiert med kreftutvikling. Imidlertid gjelder ikke dette for noen av coronavirusene (som vi har observert siden 1968). Det er særlig to coronavirus som er nært beslektet med SARS-CoV-2 både genetisk og patogenetisk, og det er SARS-CoV-1 og MERS-CoV, som vi har observert i hhv. 22 og 9 år. Det er ikke rapportert om krefttilfeller knyttet til noen av disse. Dersom det skulle finnes noe kreftfremkallende relatert til virusgenomet i vaksinen, måtte dette være knyttet til S-proteinet. Dette proteinet har stor likhet med S-proteinet til SARS-CoV-1. Det knytter seg ikke noen sannsynlighet for kreftutvikling til dette.

Ad hjelpestoffer, har vi langt større grad av kontroll over hva vi tilsetter. Ingen av hjelpestoffene har kjent risiko for utvikling av kreft. Om de hadde hatt det, ville man neppe ha godkjent vaksinene, selv ikke under betinget godkjenning eller EUA. Hadde man sett på det som en nødvendig risiko, ville du ha lest en masse om problemstillingen.

Det er ingen grunn til å tro at vi vil se krefttilfeller knyttet til vaksinering med noen av de aktuelle vaksinene. Eller vaksinering i sin alminnelighet. Dette vil jeg kalle en ubegrunnet bekymring.

Dette er det heller ingen ting som tyder på. Det er noen rapporter om unormale blødninger hos kvinner i én til to sykluser etter vaksinering. Det er foreløpig ikke funnet noe som knytter dette til vaksinering, og sannsynligvis er denne effekten heller en konsekvens av sirkulerende proinflammatoriske cytokiner (signalstoffer) som påvirker livmorslimhinnen  lokalt. Dersom dette var faktiske hormonforstyrrelser, ville man sannsynligvis ha sett langt mer omfattende effekter enn bare unormale eller uregelmessige blødninger. Eventuell påvirkning av fertilitet ville også vært observert etter gjennomgått covid-19. Antall sykdomstilfeller og antall vaksinasjoner indikerer at vi burde ha sett en massiv forekomst av fertilitetsproblemer allerede nå. Slike rapporter ser vi ikke.

Mike Yeadon har fremmet påstand om at fertilitet kan påvirkes på grunn av en likhet i aminosyresekvens mellom spikeproteinet og et protein (syncytin-1) som er viktig for å danne morkaken hos gravide, og at denne likheten ville føre til en autoimmun reaksjon som ville føre til svangerskapsavbrudd. Dette er for lengst tilbakevist, og den aktuelle sekvensen er på kun fire aminosyrer - hvilket er alt for lite til å kunne skape en slik reaksjon.

Det er ikke holdepunkter for at vaksinene kan indusere sterilitet, hverken hos menn eller kvinner. 

For at en autoimmun reaksjon skal oppstå, må det være betydelig sekvenslikhet mellom virusproteiner og overflateproteiner på kroppsegne celler. Det er ikke påvist slike sekvenslikheter. Dette er en spekulasjon, som ikke har rot i påviselige data. Dersom man allikevel skulle tenke seg at slike sekvenslikheter finnes, burde vi ha begynt å se autoimmune reaksjoner hos de som har gjennomgått covid-19. Det er ikke observert slike effekter. Det er ingne grunn til å tenke at denne risikoen er større enn den generelle risikoen ved vaksiner, som altså er svært, svært lav. Det finnes noen få, ekstremt sjeldne tilstander som av og til kan utløses av vaksinering (generelt, ikke spesifikt disse vaksinene), men der den absolutte majoritet av tilfellene er assosiert med virusinfeksjoner i sin alminnelighet. 

En spesifikk risiko knyttet til utvikling av autoimmun sykdomsutvikling som følge av disse vaksinene er høyst usannsynlig.

Arrdannelse avhenger av at det oppstår uopprettelig vevsskade. Disse betennelsestilstandene som er rapportert er hovedsaklig milde, med kort og ukomplisert forløp. Pasientene er hovedsaklig unge, med god restitusjonsevne. Det er liten grunn til å se for seg noen ettervirkninger av betydning etter vellykket behandling/gjennomgått forløp.

Hva med dødsfall eller vaksinen, blodpropp, nevrologiske problemer, lammelser, utmattelse?

Det er til nå ikke fremkommet noen indikasjoner på overdødelighet knyttet til vaksinering, og det er ikke noen observerte eller sannsynlige årsaksmekanismer utover direkte kontraindikasjoner. Man kan ikke bruke hendelsesregistre som vaers eller eudravigilance eller slv’s bivirkningsrapporter til å konkludere med dette.

Resten av det du nevner er sjeldne bivirkninger, og ikke alt er bekreftet. Risikoen for slike hendelser er veldig mye høyere ved en rekke vanlige sykdomstilstander og medikamenter. Dette er en overdreven frykt, som ikke baserer seg på en rasjonell risikovurdering. Mye er basert på feilaktig datamateriale (hendelsesrapporter i stedet for bekreftede bivirkninger), og opplevelsen av en større risiko enn reelt fordi tallene på forekomst av sjeldne og svært sjeldne bivirkninger nøevendigvis blir høye når man vaksinerer milliarder av mennesker. Forekomsten er fortsatt svært lav.

I Sydney for kort tid siden ble hundrevis av barn ført inn på en stadion uten foreldrene sine, for å vaksineres.To døde

Dette sier ingen ting om noen relasjon til vaksineringen. Jeg vet om et barn i usa som fikk et alvorlig krampeanfall rett før det skulle vaksineres. Injeksjonen ble utsatt fordi dette måtte behandles. Hadde dette anfallet kommet 30 sekunder senere, ville episoden ha blitt brukt som bevis på at vaksinene er livsfarlige. Slike historier som du her bringer frem, sier null og niks om risiko, og mye om hvordan menneskesinnet kan manipuleres til å oppfatte sammenhenger som ikke gjenfinnes i virkeligheten.

De første vaksinene ble swtt for over 8 mnd. siden, og da hadde vi allerede validerte testdata som var mange måneder gamle. Det er helt feil å si at vi bare har seks måneders observasjonstid.

Normalt fremkommer bivirkninger ikke etter mer enn seks måneder (strengt tatt kan man si seks uker). Hvorfor skulle disse vaksinene (som bygger på en over 30 år gammel vaksineteknologi) vise andre resultater? 

Jeg gjentar min utfordring som ingen hittil har besvart:

Kan du nevne fem vaksiner der alvorlige bivirkninger har fremkommet etter mer enn seks måneder?

Og igjen: med nesten fem milliarder doser gitt til over 30% av verdens befolkning, burde vi ha sett et enormt antall individer med ulike følgeskader dersom disse vaksinene ikke var trygge. Ettersom de fleste doser er gitt i høyt utviklede land med gode helsetjenester, er sannsynligheten for at dette skulle gå uoppdaget hen forsvinnende liten. Hvor er alle disse tilfellene, dersom vaksinene ikke er trygge?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (9 timer siden):

Greit du er redd men du trenger ikke å lyve. Det du sier skjedde i Australia er regelrett løgn. Jeg har snakket med folk der (noen til og med anti vaksine) og det du påstår er ikke sant. https://www.newsobserver.com/news/article253642768.html

La vær å ta vaksinen for min del, men slutt å spre løgn om vaksinen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velour skrev (10 timer siden):

Men akkurat de samme risikofaktorene er det jo ved å bli smittet, bare i mye mer alvorlig grad, så hvorfor skulle dette være et argument mot vaksine? :vetikke:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Barbalala skrev (På 21.8.2021 den 12.24):

Det er ingen som tvinger deg til å ta influensavaksine eller setter det som et krav for å leve et normalt liv. 

Samma som med covid- vaksinen mao…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2021 at 10:56 AM, J.E said:

Det kan absolutt hende det blir slik etter hvert, men FHI sier pr at det er ingen grunn pr nå at det skal være aktuelt med tredje dose for befolkingen. Eventuelt bare for risikogrupper. Så ingenting er jo avklart for Norge sin del. Men så kan det også hende FHI er « trege» i forhold til ny informasjon fra Israel osv...Men foreløpig synes jeg alt er uvisst og jeg velger og forholde meg til hva FHI uttaler her og nå og regner med at de følger godt med på dette.

Ja, det er selvsagt bare min mening og tolkning av situasjonen. Men jeg syns ikke det bør komme som en overraskelse om det kommer flere doser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, Robert Koch said:

Ta vaksinen!

Hvilke underliggende tilstander er det som gjør at å ta en velfungerende vaksine kan være problematisk?

Utenom det så ser jeg ikke noen grunner til å ikke ta den, klart folk må bestemme selv, men da må de ta konsekvensene og holde seg mer borte fra andre og regne med å bli mere syk om de blir smittet.

300-400 k uvaksinerte er ganske mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonymus1986 said:

Hvilke underliggende tilstander er det som gjør at å ta en velfungerende vaksine kan være problematisk?

Hovedsaklig hypersensitivtetstilstander som medfører risiko for anafylaktiske eller alvorlige allergiske reaksjoner på vaksinering. Særlig om man har historikk for slike reaksjoner ved tidligere vaksinering. Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene.

Forsiktighet ved pasienter med koagulasjonsforstyrrelser, og pasienter på antikoagulasjonsbehandling, samt om man har utviklet peri- eller myokarditt etter første vaksinedose (dette ekskluderer ikke dose 2).

Endret av Robert Koch
tastefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Robert Koch said:

Hovedsaklig hypersensitivtetstilstander som medfører risiko for anafylaktiske eller alvorlige allergiske reaksjoner på vaksinering. Særlig om man har historikk for slike reaksjoner ved tidligere vaksinering. Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene.

Forsiktighet ved pasienter med koagulasjonsforstyrrelser, og pasienter på antikoagulasjonsbehandling, samt om man har utviklet peri- eller myokarditt etter første vaksinedose (dette ekskluderer ikke dose 2).

Okei. Et mindretall, men fortsatt leit for de det gjelder.

Er anti-vaxxere og tenke selv-brigaden som er vårt største problem da.

Takk for utfyllende svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymus1986 skrev (59 minutter siden):

Okei. Et mindretall, men fortsatt leit for de det gjelder.

Er anti-vaxxere og tenke selv-brigaden som er vårt største problem da.

Takk for utfyllende svar!

Jeg har hatt anafylaktiske reaksjoner på både tidligere vaksiner og medikament, så jeg har ikke så veldig lyst til å potensielt få en alvorlig allergisk reaksjon. Selv med adrenalin i bakhånd og ekstra medfølging, så kan man dø. Og om man ikke dør, så føles det ut som man dør. 

Derfor tør ikke jeg prøve en gang. Men nå ligger det jo an til at jeg kommer til å få korona uten vaksine, så dødsangsten er stor for tiden. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lunarstone said:

Jeg har hatt anafylaktiske reaksjoner på både tidligere vaksiner og medikament, så jeg har ikke så veldig lyst til å potensielt få en alvorlig allergisk reaksjon. Selv med adrenalin i bakhånd og ekstra medfølging, så kan man dø. Og om man ikke dør, så føles det ut som man dør. 

Derfor tør ikke jeg prøve en gang. Men nå ligger det jo an til at jeg kommer til å få korona uten vaksine, så dødsangsten er stor for tiden. 🙈

Da tilhører du en gruppe pasienter som ikke er anbefalt å ta vaksine, og bør konferere med din fastlege før en eventuell vaksinasjon. Det er nok fullt mulig å vaksinere deg om du ønsker, men du skal ikke ha dårlig samvittighet for å la være. Drøft dette med legen din dersom du ønsker å vaksinere deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert Koch skrev (1 time siden):

Da tilhører du en gruppe pasienter som ikke er anbefalt å ta vaksine, og bør konferere med din fastlege før en eventuell vaksinasjon. Det er nok fullt mulig å vaksinere deg om du ønsker, men du skal ikke ha dårlig samvittighet for å la være. Drøft dette med legen din dersom du ønsker å vaksinere deg.

Takk. Jeg har ikke dårlig samvittighet, men jeg er redd for å bli smittet, med barn på skole. 

Men jeg er også alt for redd til å ta vaksinen. Legen sa mer eller mindre at det var opp til meg. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, når det ikke finnes medikamenter og jeg ikke kan ta vaksine. Jeg tar alle forholdsregler, men regjeringen har gjort det veldig vanskelig nå som skolene er på grønt nivå og vi skal "tåle smitte blant barn". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (24 minutter siden):

Takk. Jeg har ikke dårlig samvittighet, men jeg er redd for å bli smittet, med barn på skole. 

Men jeg er også alt for redd til å ta vaksinen. Legen sa mer eller mindre at det var opp til meg. Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, når det ikke finnes medikamenter og jeg ikke kan ta vaksine. Jeg tar alle forholdsregler, men regjeringen har gjort det veldig vanskelig nå som skolene er på grønt nivå og vi skal "tåle smitte blant barn". 

Det skjønner jeg godt. Skulle selv ønske at de åpnet på gult nivå. Barn med spesielle behov er heller ikke tatt hensyn til. Her jeg bor fikk vi ett skjema fra skolen om barnet skulle testes ved smittet nærkontakt og slippe karantene. I ditt tilfelle hadde jeg nok gått for karantene. 

Lykke til fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...