Rosa Sitron Skrevet 22. august 2021 #41 Del Skrevet 22. august 2021 1 hour ago, Robert Koch said: Nja, det er ikke noen entydige resultater for at immuniteten svekkes i betydelig grad for de første mottagerne. Det er en rekke andre faktorer som kan forklare de tallene som USA og Israel viser til, det er stor uenighet innad i fagmiljøene, og beskyttelsen mot alvorlig sykdom, sykehusinnleggelse og død er fortsatt høy. Boosterdosen er i første rekke tiltenkt resipienter som i utgangspunktet har dårligere immunisering via vaksine, bl. a. eldre og sykehjemspasienter. Ja, per nå er det bare en gruppe som får dose 3. Poenget mitt var at det ikke bør komme som en overraskelse om det anbefales flere doser. Det har ligget i kortene hele veien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 22. august 2021 #42 Del Skrevet 22. august 2021 mjaus skrev (2 timer siden): Ikke rart det blir en 3. dose, når folk er så vanvittig naive at de tror at "oi nå er jeg fullvaksinert, nå kan jeg leve livet akkurat som jeg gjorde før covid " .. nei, du med denne tankegangen er grunnen til det sprer seg og aldri slutter. Helt enig i dette. Men samtidig - hvis man ikke skal kunne leve som normalt når man er fullvaksinert, når skal man gjøre det da? Enten beskytter vaksinen meg, eller så er det bare et tidsspørsmål før jeg blir smittet uansett Og de som har valgt bort vaksine driter jeg faktisk i, de har tatt en kalkulert risiko så da får de bare leve med det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 22. august 2021 #43 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Rosa Sitron skrev (56 minutter siden): Ja, per nå er det bare en gruppe som får dose 3. Poenget mitt var at det ikke bør komme som en overraskelse om det anbefales flere doser. Det har ligget i kortene hele veien. Pr nå er det vel ingen som får dose tre i Norge. Kun noen som er med i en studie. Jeg synes ikke det har ligget i kortene nei. Det har vært uvisst hvor lenge vaksinene ville gi immunitet. Og ingenting er avgjort selv Erna er villig til og sikre den norske befolkingen med en tredje dose dersom effekten forsvinner over tid. Det er litt for tidlig og konkludere helt med dette selv om Israel går ut med dette nå. Endret 22. august 2021 av J.E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velour Skrevet 22. august 2021 #44 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (8 timer siden): Det som skjer er at immunforsvaret ditt blir programmert til en spesifikk respons mot viruset. Vaksinens innhold er borte fra kroppen din etter svært kort tid, og det er bare immunologisk hukommelse igjen. Får man immunologisk hukommelse av vaksinen burde man ikke trenge en 3 dose. Endret 22. august 2021 av Velour 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 22. august 2021 #45 Del Skrevet 22. august 2021 9 minutter siden, J.E said: Pr nå er det vel ingen som får dose tre i Norge. Kun noen som er med i en studie. Jeg synes ikke det har ligget i kortene nei. Det har vært uvisst hvor lenge vaksinene ville gi immunitet. Og ingenting er avgjort selv Erna er villig til og sikre den norske befolkingen med en tredje dose dersom effekten forsvinner over tid. Det er litt for tidlig og konkludere helt med dette selv om Israel går ut med dette nå. Jeg syns det ligger i kortene at det mest sannsynlig kommer dose 3 (og mulig dose 4), før det enten blir sesongvaksine (som influensa) eller booster (som kikhoste mm) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lomvi Skrevet 22. august 2021 #46 Del Skrevet 22. august 2021 Flettet inn tråd med samme tema. Lomvi, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 22. august 2021 #47 Del Skrevet 22. august 2021 Rosa Sitron skrev (20 minutter siden): Jeg syns det ligger i kortene at det mest sannsynlig kommer dose 3 (og mulig dose 4), før det enten blir sesongvaksine (som influensa) eller booster (som kikhoste mm) Det kan absolutt hende det blir slik etter hvert, men FHI sier pr at det er ingen grunn pr nå at det skal være aktuelt med tredje dose for befolkingen. Eventuelt bare for risikogrupper. Så ingenting er jo avklart for Norge sin del. Men så kan det også hende FHI er « trege» i forhold til ny informasjon fra Israel osv...Men foreløpig synes jeg alt er uvisst og jeg velger og forholde meg til hva FHI uttaler her og nå og regner med at de følger godt med på dette. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 22. august 2021 #48 Del Skrevet 22. august 2021 Før vi starter med 3. dose burde man kanskje gi disse til land som ikke har startet vaksineringen! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. august 2021 #49 Del Skrevet 22. august 2021 2 hours ago, Velour said: Får man immunologisk hukommelse av vaksinen burde man ikke trenge en 3 dose. Man får immunologisk hukommelse. Det er varigheten av denne som er et diskusjonstema. Det er ikke uvanlig at man må ha flere doser over et relativt langt tidsrom for å sikre dette. Se f. eks. på twinrix eller ticovac, som begge gis i 3 doser. Ikke alle vaksiner gir varig immunologisk hukommelse. Finner du på ting for å kunne snakke negativt om disse vaksinene? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moon_child Skrevet 22. august 2021 #50 Del Skrevet 22. august 2021 Dette vil forsatte så lenge resten av fattige verden ikke får tilgang til vaksinen. Mutasjonen vil fortsette å komme her fordi vi vaksinerte i vesten reiser til disse landene. Vi blir ikke kvitte med covid så lenge vesten verden perioterer penger over menneske liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. august 2021 #51 Del Skrevet 22. august 2021 2 minutter siden, moon_child said: Dette vil forsatte så lenge resten av fattige verden ikke får tilgang til vaksinen. Mutasjonen vil fortsette å komme her fordi vi vaksinerte i vesten reiser til disse landene. Vi blir ikke kvitte med covid så lenge vesten verden perioterer penger over menneske liv. Dette er sant og rett. Det sies og skrives mye stygt om legemiddelindustrien. Mye er overdrevent og urettferdig, men dette er et veldig stygt eksempel. Og selv om industrien selv hadde gjort hva den kunne, mangler det politisk vilje. Helse er dyrt. Å heve hele den globale helsen opp til vestlig nivå er kjempedyrt. Det er egentlig skammelig at man ikke har klart å gjøre en bedre innsats for underprivilegerte land, og det kommer vi sannsynligvis til å få blø for. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moon_child Skrevet 22. august 2021 #52 Del Skrevet 22. august 2021 Robert Koch skrev (9 minutter siden): Dette er sant og rett. Det sies og skrives mye stygt om legemiddelindustrien. Mye er overdrevent og urettferdig, men dette er et veldig stygt eksempel. Og selv om industrien selv hadde gjort hva den kunne, mangler det politisk vilje. Helse er dyrt. Å heve hele den globale helsen opp til vestlig nivå er kjempedyrt. Det er egentlig skammelig at man ikke har klart å gjøre en bedre innsats for underprivilegerte land, og det kommer vi sannsynligvis til å få blø for. Vi er i et global pandemi og er avhengig av at andre land har tilgang til vaksinen for oss å gå tilbake til normal hverdag. Vi må ikke glemme at vesten verden har også skylden for at disse landene er underprivilegert . Legemiddelindustrien tjener godt på fortsettelsen av vaksinen ogs urettferdig dispotering av vaksinen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 22. august 2021 #53 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) moon_child skrev (På 22.8.2021 den 13.45): Vi er i et global pandemi og er avhengig av at andre land har tilgang til vaksinen for oss å gå tilbake til normal hverdag. Vi må ikke glemme at vesten verden har også skylden for at disse landene er underprivilegert . Legemiddelindustrien tjener godt på fortsettelsen av vaksinen ogs urettferdig dispotering av vaksinen. Endret 8. oktober 2021 av Villvin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. august 2021 #54 Del Skrevet 22. august 2021 33 minutter siden, Villvin said: Om ikke lenge vil det bli annonsert gjennom media at Pfizer har fått full klinisk godkjenning av sin vaksine og det vil vel innebære at de får enerett på produksjon og salg, fordi andre produsenter kun har fått hastegodkjent sine vaksiner. Det er vel ikke bra eller betyr det ikke noe hva tenker vitenskapen om det? Vitenskapen tenker nok ikke så mye på storfinans. Jeg håper who og fn kan sette press på vestlige stater som sitter med handlingsmulighetene. Det er for så vidt problematisk å skulle unndra kommersielle foretak fra deres lovfestede rett til å tjene penger på egne produkter, og patentrettighetene gjelder i 20 år. Hvordan man kan løse dette på en god måte, aner jeg ikke. Her kommer vi til noen av de stygge skyggesidene ved både legemiddelindustrien og storpolitikk og verdensfinans. Det eneste vitenskapen kan gjøre med dette, er å gi et godt faglig grunnlag for hvorfor det er uforsvarlig å ikke intervenere overfor underprivilegerte land. Problemet er at når du blander vitenskap og politikk, så får du bare politikk.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 22. august 2021 #55 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (På 22.8.2021 den 14.42): Vitenskapen tenker nok ikke så mye på storfinans. Jeg håper who og fn kan sette press på vestlige stater som sitter med handlingsmulighetene. Det er for så vidt problematisk å skulle unndra kommersielle foretak fra deres lovfestede rett til å tjene penger på egne produkter, og patentrettighetene gjelder i 20 år. Hvordan man kan løse dette på en god måte, aner jeg ikke. Her kommer vi til noen av de stygge skyggesidene ved både legemiddelindustrien og storpolitikk og verdensfinans. Det eneste vitenskapen kan gjøre med dette, er å gi et godt faglig grunnlag for hvorfor det er uforsvarlig å ikke intervenere overfor underprivilegerte land. Problemet er at når du blander vitenskap og politikk, så får du bare politikk.... Endret 8. oktober 2021 av Villvin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 22. august 2021 #56 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd dette greiene her. Vi vet ingenting om langtids bivirkningene enda. Så det å bare plutselig finne ut av en 3. dose, med så lite kunnskap enda er noe som skremmer meg litt for å være ærlig. Jeg kjenner 2 stk som ble kronisk syke av svineinfluensa vaksina. Og de sliter enda den dag i dag med det. De fungerer ikke optimalt i hverdagen. Endret 22. august 2021 av Traktorlesba96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villvin Skrevet 22. august 2021 #57 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) Traktorlesba96 skrev (På 22.8.2021 den 15.04): Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd dette greiene her. Vi vet ingenting om langtids bivirkningene enda. Så det å bare plutselig finne ut av en 3 dose, med så lite kunnskap enda er noe som skremmer meg litt for å være ærlig. Jeg kjenner 2 stk som ble kronisk syke av svineinfluensa vaksina. Og de sliter enda den dag i dag med det. De fungerer ikke optimalt i Endret 8. oktober 2021 av Villvin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. august 2021 #58 Del Skrevet 22. august 2021 23 minutter siden, Traktorlesba96 said: Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd dette greiene her. Vi vet ingenting om langtids bivirkningene enda. Så det å bare plutselig finne ut av en 3 dose, med så lite kunnskap enda er noe som skremmer meg litt for å være ærlig. Jeg kjenner 2 stk som ble kronisk syke av svineinfluensa vaksina. Og de sliter enda den dag i dag med det. De fungerer ikke optimalt i hverdagen. Husk på at vi har over 200 års erfaring med vaksiner, og at det ikke er andre immunologiske prinsipper bak disse. Det er kun hvordan antigenet leveres til kroppen som er annerledes enn tidligere vaksiner. De prosessene som fører til immunisering er nøyaktig de samme som i alle andre vaksiner vi noen sinne har fremstilt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 22. august 2021 #59 Del Skrevet 22. august 2021 33 minutter siden, Villvin said: Det er jeg langt på veg enig i, men det som også dessverre er en viktig faktor når det gjelder storfinans er at man ser (om man er åpen for det )at det faktisk er bare noen veldig få som har grepet, dessverre også når det gjelder nyhets- og sosiale media, det skremmer iallefall vettet av meg, men hvem vet kanskje helt uten grunn. Om vi kan ha en anstendig debatt rundt dette, ville jeg satt pris på det. Jeg kan gjerne vise deg hvordan jeg har kommet fram til en slik konklusjon. Alt ligger faktisk tilgjengelig på nettet, så vær snill denne gangen, kanskje du til og med kan lære noe av meg. Det tilhører i så fall en annen diskusjon. Jeg kan ikke si jeg umiddelbart tror på at det du skriver er riktig. Problemet med storfinans er vel heller kompleksiteten i det, som er så stor at det ikke går an hverken å få kontroll eller overblikk. Jeg tror ikke vi skal spore av denne tråden med dette. Presenter det gjerne i en annen tråd. Jeg er vitenskapsmann, jeg avfeier aldri noe før jeg har sett på hvilke data som underbygger det. Men det du presenterer skaper stor skepsis i meg, da hypotesen ikke fremstår som særlig troverdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 22. august 2021 #60 Del Skrevet 22. august 2021 Robert Koch skrev (2 timer siden): Dette er sant og rett. Det sies og skrives mye stygt om legemiddelindustrien. Mye er overdrevent og urettferdig, men dette er et veldig stygt eksempel. Og selv om industrien selv hadde gjort hva den kunne, mangler det politisk vilje. Helse er dyrt. Å heve hele den globale helsen opp til vestlig nivå er kjempedyrt. Det er egentlig skammelig at man ikke har klart å gjøre en bedre innsats for underprivilegerte land, og det kommer vi sannsynligvis til å få blø for. Men dette kunne ha blitt løst på en grei måte - fastpris på vaksinene, og at landene som fikk vaksine først, også forpliktet seg til å donere vaksiner til underprivilegerte land. Dette kommer ikke til å stoppe - før alle land er vaksinert, eller alle land stopper reisevirksomheten. Det siste alternativet er nok uaktuelt, og det første alternativet vises det liten vilje for..så da fortsetter vi sikkert i samme tralten og undrer oss over at dette aldri tar slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg