AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jeg trenger noen synspunkter for hva jeg skal gjøre i denne situasjonen? Min datter er akkurat ferdig på barneskolen og går på dans. Hun har gått på dans hele barneskolen med 3 venninner. Nå er de 3 andre venninnene bedt om å være med på en egen hip hop gruppe for de beste elevene. Dette ble vi først gjort oppmerksom på nå og det kom som lyn fra klar himmel, da de andre tydeligvis ble spurt om dette tidlig i sommer. Jentene tar følge til dansen så etter den ene timen må da min datter dra alene hjem og de andre jentene skal videre på den nye kule timen. Datteren min blir selvfølgelig veldig lei seg og føler selvfølgelig at hun ikke når opp og er god nok. Hun vil nå slutte på dans og føler seg utestengt. Siden hun begynner på ungdomskolen nå så føler vi at hun er på et ekstra sårbart sted i livet. I denne venninnegjengen har hun aldri blitt valgt først og er den som ofte må dilte. Jeg ser derfor en tydelig usikkerhet hos henne og har en mistanke om at det er denne usikkerheten som også viser seg på dansetreningene. Når det kommer til nivåforskjellene på jentene så er ikke dette markant. Nå er jeg selvfølgelig ikke objektiv her, men har danset hip hop selv gjennom mange år og ser at hun har god rytme, musikkinnlevelse og har aldri hatt problemer med å følge koreografi. Jeg ser at dans er noe hun mestrer. Men hun er ingen spagat- eller turnejente. Forøvrig er ikke det nødvendig for hip hop. Selv vi voksne opplever jo sjeldent en sånn tydelig selektering uten noe forvarsel eller oppmuntring om noe man kan jobbe med i forkant. Syns derfor dette er brutalt på mange måter og nesten som å opplevd å være en venninnegjeng på byen hvor en ikke får komme inn fordi hun ikke er pen nok. Jeg ser nesten på det som mobbing rett og slett. Hva bør jeg gjøre/ikke gjøre? Anonymkode: 36ae2...89e 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Hvem har tatt initiativ til denne gruppen da? En danselærer eller ungene selv? Lite du kan gjøre med dette tenker jeg. Din datter må nok bare lære seg å takle skuffelser. Om hun skal fortsett med dans er noe som din datter må gå bestemme selv tenker jeg. Anonymkode: d7a6e...2b6 13
GammelKaktus Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Sånn er livet. De er blitt plukket ut for de tydeligvis er hakket bedre da er det ikke så mye å gjøre med det. Det jeg ville gjort for lenge siden er jo å hjulpet henne til å finne en annen arena der man kan kan treffe venner. Å dilte etter de andre hele tiden kan jo ikke ha vært fantastisk gøy heller, å aldri føle man er førstevalget er jo rett og slett nedbrytende. 29
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvem har tatt initiativ til denne gruppen da? En danselærer eller ungene selv? Lite du kan gjøre med dette tenker jeg. Din datter må nok bare lære seg å takle skuffelser. Om hun skal fortsett med dans er noe som din datter må gå bestemme selv tenker jeg. Anonymkode: d7a6e...2b6 Det er dansestedet som har tatt initiativet. jeg er enig i at man må takle skuffelser, men når man velger 3 av 4 fra en venninnegjeng så er det brutalt. Jeg syns de er for unge for en slik type selektering. når de er 12-13 år. Hun elsker dans og får selvfølgelig velge det selv. Vi som foreldre kan bare oppmuntre henne til å fortsette. Ingen tvang her. At hun vil slutte handler nå om at hun ikke føler seg god nok. Anonymkode: 36ae2...89e 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Jeg synes også at dette er for tidlig. Idrett skal være gøy i den alderen. Dersom man ønsker å satse så kommer det senere. Eventuelt blir det opp til den enkelte å satse. Ikke et treningsstudio eller lignende som skal bestemme det Anonymkode: 96ae4...ef3 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Kjipt gjort av dansestudioet. Anonymkode: 358e9...0b4 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden): Sånn er livet. De er blitt plukket ut for de tydeligvis er hakket bedre da er det ikke så mye å gjøre med det. Det jeg ville gjort for lenge siden er jo å hjulpet henne til å finne en annen arena der man kan kan treffe venner. Å dilte etter de andre hele tiden kan jo ikke ha vært fantastisk gøy heller, å aldri føle man er førstevalget er jo rett og slett nedbrytende. Hvordan ville du gjort det? Hun elsker dans så det har aldri vært snakk om å slutte med det. Hun har vært gjennom flere forskjellige idretter som hun ikke har ønsket å fortsette med eller mestret slik som dansen. TS Anonymkode: 36ae2...89e 1
Eeemil Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 Absolutt ikke bra. Poenget med dansingen er vel først og fremst at det skal være gøy? Sånne ting er vondt for både voksne og barn. Det beste rådet jeg kan gi er at dere bruker stor innsats på å lære henne å takle liknende situasjoner. Gi henne god selvfølelse basert på hvem hun er og ikke hva hun presterer. 4
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Hva er målet med gruppen? Skal de konkurrere eller noe?
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes også at dette er for tidlig. Idrett skal være gøy i den alderen. Dersom man ønsker å satse så kommer det senere. Eventuelt blir det opp til den enkelte å satse. Ikke et treningsstudio eller lignende som skal bestemme det Anonymkode: 96ae4...ef3 Jeg også tenker det og for å være ærlig er det ingen av de 3 andre jentene som kommer til å bli profesjonelle dansere. Nivåforskjellen mellom de er ikke stor. Anonymkode: 36ae2...89e 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg også tenker det og for å være ærlig er det ingen av de 3 andre jentene som kommer til å bli profesjonelle dansere. Nivåforskjellen mellom de er ikke stor. Anonymkode: 36ae2...89e Kan dessverre informere deg om at sjansen er stor for at forskjellen blir større nå som de er med i gruppen. Ble selv utsatt for lignende da jeg drev med idrett. Resultatet var dessverre at jeg ble demotivert og ikke gadd å utvikle meg mer. Ferdighetene bare stagnerte. Endte med at jeg ga meg. Anonymkode: 96ae4...ef3 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 WhisperingWind skrev (3 minutter siden): Hva er målet med gruppen? Skal de konkurrere eller noe? Det er ingen konkurrering. Anonymkode: 36ae2...89e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen konkurrering. Anonymkode: 36ae2...89e Da hadde jeg tatt en prat med dansestudioet.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan dessverre informere deg om at sjansen er stor for at forskjellen blir større nå som de er med i gruppen. Ble selv utsatt for lignende da jeg drev med idrett. Resultatet var dessverre at jeg ble demotivert og ikke gadd å utvikle meg mer. Ferdighetene bare stagnerte. Endte med at jeg ga meg. Anonymkode: 96ae4...ef3 Nettopp det jeg er bekymret for. At hun nå skal bli så demotivert at hun slutter, samt de selvfølgelig danser mer enn henne nå og blir bedre. Hun elsker å danse og derfor syns jeg det er utrolig kjipt. Skjønner at de gjør de i eldre alder, men nå er de så unge at de ikke helt forstår det. Foreløpig er nivået veldig likt så tenker at de burde tatt henne med. Mtp corona og hvor kjipt det i tillegg har vært burde de virkelig ha tenkt på det når de ba 3 av 4 venninner få være med på en slik gruppe. Jeg tror datteren min blir litt borte i denne venninnegjengen og ikke sett. Det har ingenting med at de andre er noe særlig bedre. Mulig de er bedre likt og at det er trynefaktor. Anonymkode: 36ae2...89e 2
GammelKaktus Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvordan ville du gjort det? Hun elsker dans så det har aldri vært snakk om å slutte med det. Hun har vært gjennom flere forskjellige idretter som hun ikke har ønsket å fortsette med eller mestret slik som dansen. TS Anonymkode: 36ae2...89e Da hadde jeg bare byttet dansestudio eventuelt at hun hadde begynt på noe annet i tillegg til dans. Forstår ikke helt hva som er formålet med denne gruppa hvis de ikke skal ha en spesiell opptreden eller konkurrere på et vis. Er det sikkert at dette er noe som er i regi at dansestudioet? De tilfellene jeg kjenner til som er blitt "plukket" ut har blitt det på grunn av at de skal ha en opptreden eller at de viser talent innenfor en spesiell sjanger, ikke bare i hytt og pine. Uansett, så ville jeg gjort prøvd å gjort noe med den sosiale situasjonen for det er ikke gøy å ha det slik. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden): Da hadde jeg bare byttet dansestudio eventuelt at hun hadde begynt på noe annet i tillegg til dans. Forstår ikke helt hva som er formålet med denne gruppa hvis de ikke skal ha en spesiell opptreden eller konkurrere på et vis. Er det sikkert at dette er noe som er i regi at dansestudioet? De tilfellene jeg kjenner til som er blitt "plukket" ut har blitt det på grunn av at de skal ha en opptreden eller at de viser talent innenfor en spesiell sjanger, ikke bare i hytt og pine. Uansett, så ville jeg gjort prøvd å gjort noe med den sosiale situasjonen for det er ikke gøy å ha det slik. Ja, det er helt klart i regi av dansestudioet. Det har vært svært få treninger siste halvår, det meste har vært over teams så grunnlaget for å vurdere de har vært marginal. Jentene er jo også i pubertet og i en veldig voksealder så de utvikler seg litt ulikt og i rykk og napp. Det er ikke i denne "kløneperioden" man egentlig kan gjøre så veldig mange vurderinger på å selektere tenker jeg. Det bør komme mye senere. Hun er på vei til å løsrive seg fra de. Spesielt hun ene har vært dominerende så hun har søkt andre venner siden før sommeren og det er veldig bra. Anonymkode: 36ae2...89e 2
solmåneogstjerner Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 (endret) Det er jo sånn at 99% av alle IKKE blir profesjonelle dansere/fotballspillere/friidrettsutøver eller hva som helst. Men idrett og andre aktiviteter er viktig for helsen og det sosiales skyld. Og de bør helst holde på så lenge som mulig. Derfor er jeg imot det aller meste av slik selektivisering innenfor laget/foreningen. De få som er virkelige talenter bør da heller tas ut til andre lag - etterhvert - etter at de selv har sagt at de ønsker og vist at de kan. Og alle de andre burde også ha fått muligheten til å bevise seg. De må vite om kriteriene. Breddeidretten er uansett viktigst, for den fysiske og psykiske helsens skyld. Og det gjelder ikke bare de minste barna. Tvertimot er det sannsynligvis enda viktigere for ungdom og unge voksne. Men hva du skal gjøre i denne situasjonen? Jeg vet ikke. Ville bare kommentere det generelle problemet. Legger til: for å tilfredsstille alle så kan man ha det slik at alle deltar på f eks en trening i uken, de som ønsker mer kan delta på en til. En annen ting: ikke slutt med forsøk på rekruttering når barna/ungdommen har vokst litt til. Har lagt merke til at det var mye 'reklame' for å bli med på ting da barna var yngre, det stopper helt opp etterhvert. Og man har en innstilling om at på et eller annet tidspunkt er det 'for sent å begynne'. Hvorfor skal det være sånn? Endret 21. august 2021 av solmåneogstjerner 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 Våre barn er vant til å bli delt i grupper fra ferdighetsnivå gjennom svømming fra langt tidligere alder. Min datter hadde en lignende opplevelse når hun var 11 år, hvor alle vennene hennes gikk opp, men hun ble igjen. Hun brukte det som en motivasjon for å bli bedre, og hun kom opp 6 mnd senere. Hun ble også tettere på de som da ble igjen på hennes parti- så nettverket hennes ble styrket. For henne ble det egentlig en styrke, og hun svømmer enda. Nå er hun 16 og på et høyt nivå. Hvis jeg var deg ville jeg ha snakket med danselæreren. Kanskje du får en forklaring på hvorfor hun ikke ble plukket ut og de får høre på dine argumenter. Også ville jeg prøvd å motivere henne til å jobbe litt ekstra hardt for å komme opp. Det er sårbar fase, samtidig som de kanskje nå bør være så stor at de tåler noen nederlag. Det er jo også en viktig lærdom å ta med seg- å takle små og store nederlag som kommer. Anonymkode: 8d488...cdc 20
Olsen Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Merkelig opplegg. Dansestudioer lever vel også av betalende deltakere. Hvis dette kurset eller hva det er ligger ute på dansestudioets sider er det bare å melde på. Er det kun for inviterte får du ikke gjort så mye. Du kan selvsagt snakke med datteren din om du skal ta en telefon eller skrive en e-post med en åpen tilnærming. Spørre om det er åpent for alle eller om det er for inviterte. Hvis ikke det er klart og tydelig allerede, da. Det er kanskje ikke så behagelig for datteren din å nærmest invitere seg selv? Det er heller ikke sikkert at dansestudioet er oppmerksomme på at det er fire jenter som går på denne dansinga sammen. Kan det være andre aktiviteter datteren din kunne deltatt på? jeg ville nok også vurdert et annet dansestudio hvis dere har alternativer. Slik du beskriver det kan det være en fordel for jenta di å "begynne litt på nytt" et annet sted. 1
GammelKaktus Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja, det er helt klart i regi av dansestudioet. Det har vært svært få treninger siste halvår, det meste har vært over teams så grunnlaget for å vurdere de har vært marginal. Jentene er jo også i pubertet og i en veldig voksealder så de utvikler seg litt ulikt og i rykk og napp. Det er ikke i denne "kløneperioden" man egentlig kan gjøre så veldig mange vurderinger på å selektere tenker jeg. Det bør komme mye senere. Hun er på vei til å løsrive seg fra de. Spesielt hun ene har vært dominerende så hun har søkt andre venner siden før sommeren og det er veldig bra. Anonymkode: 36ae2...89e Ja, det er jo knallbra at hun klarer å fjerne seg litt fra de. Merkelig at de har klart å vurdere ferdighetene hvis de ikke en gang har møttes på skikkelig måte så de har kunnet vurdere de. Hvis de i tillegg vet at de er en "gjeng" som henger sammen så er det en rar måte å gjøre det på og jeg hadde stusset litt på hele opplegget. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå