Uglems Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Dette med ipad til barn.. Hva er det som gjør at en begynner med det og i hvilken alder er det folk flest kjøper det til ungene sine? Jeg ser samtidig at mange sliter med skjermbruk, er ikke det da foreldrenes feil? Har veldig lite lyst til å kjøpe det til barna mine, men nå er eldste bare 4 så det er jo ikke aktuelt uansett. Er dette noe jeg bare sier nå? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Jo selvsagt er det vår egen feil, men vi visste ikke bedre. 😛 Første barn, og da vi selv vokste opp var det barne-tv en halvtime om dagen. Hadde ikke hørt om utstrakt skjermbruk hos barn som et problem. Om vi skulle begynt på nytt hadde vi ventet mye lenger med å introdusere det. Anonymkode: c11e0...4f8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Hvorfor ikke? Anonymkode: 58954...037 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Min er 3 år nå, og har ingen planer om å kjøpe iPad ennå.... Det blir vel etterhvert regner jeg med. Alle jeg kjenner som har barn rundt 2-5 har iPad eller lignende som barna er på hele tiden. Anonymkode: 96091...fd6
Mt3 Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 Våre fikk spare penger til å kjøpe egne når de begynte på skolen, men har alltid hatt fast spilletid og ikke fri bruk. Ser godt forskjell nå på hvem som fikk fri bruk å ikke, våre barn + andre som hadde begrenset tilgang drar gjerne ut å sykler, bader, møtes men de som fikk fri tilgang gjerne sitter inne og gamer hele dagen selv på finværsdager. Prøvde også å holde igjen så de ikke fikk mobil før 4.klasse, selv om mange andre hadde det allerede fra 1-2.klasse.
Uglems Skrevet 21. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jo selvsagt er det vår egen feil, men vi visste ikke bedre. 😛 Første barn, og da vi selv vokste opp var det barne-tv en halvtime om dagen. Hadde ikke hørt om utstrakt skjermbruk hos barn som et problem. Om vi skulle begynt på nytt hadde vi ventet mye lenger med å introdusere det. Anonymkode: c11e0...4f8 I hvilken alder introduserte dere det? Hehe man gjør jo mye man angrer på i ettertid😅 jeg med. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min er 3 år nå, og har ingen planer om å kjøpe iPad ennå.... Det blir vel etterhvert regner jeg med. Alle jeg kjenner som har barn rundt 2-5 har iPad eller lignende som barna er på hele tiden. Anonymkode: 96091...fd6 Mellom 2 og 5 er jo ganske små barn det er snakk om. Jeg synes det blir litt dumt for det er en alder hvor man lærer ekstremt mye. Og det er mye dritt på YouTube så en dårlig kombinasjon egentlig 😅
Uglems Skrevet 21. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 21. august 2021 Mt3 skrev (1 minutt siden): Våre fikk spare penger til å kjøpe egne når de begynte på skolen, men har alltid hatt fast spilletid og ikke fri bruk. Ser godt forskjell nå på hvem som fikk fri bruk å ikke, våre barn + andre som hadde begrenset tilgang drar gjerne ut å sykler, bader, møtes men de som fikk fri tilgang gjerne sitter inne og gamer hele dagen selv på finværsdager. Prøvde også å holde igjen så de ikke fikk mobil før 4.klasse, selv om mange andre hadde det allerede fra 1-2.klasse. Jeg vurderer å kjøpe tlf til barnet når hun begynner på skolen, men jeg er redd for disse appene som snap, tik tok, youtube osv... Men må jo få kontakt med henne.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 Min skal få ipad til 3 årsdagen, det er fordi jeg er drittlei av at han låner tlf min hver kveld for å se på YouTube. Jepp, jeg er klar over hvor ille det høres ut... Jeg er 100% alenemor, og den timen på kvelden med fred og ro er gull verdt. Han nekter forøvrig å se på tv, vil kun ha tlf. Anonymkode: 012e4...a48 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 Niesa mi fikk iPad til 2 årsdagen sin og jeg synes det er alt for ungt. Anonymkode: 505e4...169
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 Min er straks 4 år. Får se 20-40min på laptop pr dag. Er det mer blir han helt umulig å ha med å gjøre. Helt uaktuelt med Ipad på endel år. Nå blir straks barn nr 2 født og da er det enda viktigere å skjerme babyen for masde skjerm. Anonymkode: 82418...963
Mt3 Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 Uglems skrev (1 minutt siden): Jeg vurderer å kjøpe tlf til barnet når hun begynner på skolen, men jeg er redd for disse appene som snap, tik tok, youtube osv... Men må jo få kontakt med henne. Det finnes jo abonnement uten internett, en trenger heller ikke gi barnet tilgang til alle apper. Hvorfor må du få kontakt med henne? Før skole/etter skole, skal hun ta buss hjem alene? Finnes jo klokker med ringefunksjon, og GPS tracker om du er redd hun roter seg bort. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 Vi har kjøpt iPad til barna fordi det er de som bruker det. Verken jeg eller mannen bruker det selv, og det å ha iPad i hus gjorde skolearbeidet mye enklere å gjennomføre. Nå bruker de også iPaden til å spille på, og jeg synes det er helt greit. Jeg jobber selv foran pcen store deler av dagen, og har skjønt at den digitale verden har kommet for å bli. iPad er ikke til hinder for fysisk aktivitet og utfoldelse. Anonymkode: 2e658...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Min skal få ipad til 3 årsdagen, det er fordi jeg er drittlei av at han låner tlf min hver kveld for å se på YouTube. Jepp, jeg er klar over hvor ille det høres ut... Jeg er 100% alenemor, og den timen på kvelden med fred og ro er gull verdt. Han nekter forøvrig å se på tv, vil kun ha tlf. Anonymkode: 012e4...a48 Hvorfor ikke sette på eventyr? Jeg lar ungen høre ubegrenset med eventyr på Spotify. Særlig lørdag og søndag morgen er det gull verdt med litt rolig start på dagen. Anonymkode: 82418...963 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 Vi har en iPad som barnet ser på på lange reiser. Ellers tror hun ar vi ikke har det, men at det er en ferie-gadget. MEN, hun ser masse på tv da, så vi er ikke noe bedre enn andre når det kommer til skjerm Anonymkode: 68385...36a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 Mine fikk det når de var 3 og 4 år gamle, hadde ventet lenger men barnehagen var hysterisk pga corona og de ble sendt hjem så ofte pga en liten sak som snørrete nese. Hjemmekontor med to småbarn sier seg selv at det ikke funker, da fikk de iPaden når jeg behøvde at de var stille om jeg skulle sitte i møte for eksempel, men det ble bare et par timer i uka til sammen om de var hjemme hele uka. Nå som de er mer i barnehagen får de kun ha iPad på helgene, det er en del av deres helgekos og de elsker fredager når vi plukker frem iPadene, da går ofte 5-åringen og legger seg frivillig ved 19-tiden for å slappe av med YouTube i senga og sovner etter 30 minutter. Jentungen er veldig interessert i å lese og skrive og kan unntaksvis få iPaden på en hverdag for å bruke en spesiell app som leser opp bokstavene hun har skrevet. På denne måten har iPaden blitt et hjelpemiddel for oss og hun elsker å trykke seg frem til ord og hun har lært seg utrolig mye ved å bruke iPaden. Den kan være et hjelpemiddel også, men alt med måte. Anonymkode: f0842...8b2
Uglems Skrevet 21. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 21. august 2021 Mt3 skrev (54 minutter siden): Det finnes jo abonnement uten internett, en trenger heller ikke gi barnet tilgang til alle apper. Hvorfor må du få kontakt med henne? Før skole/etter skole, skal hun ta buss hjem alene? Finnes jo klokker med ringefunksjon, og GPS tracker om du er redd hun roter seg bort. Kommer til å følge henne frem og tilbake fra skolen, men jeg vet ikke.. Føler bare jeg trenger det. Er nok fordi hun er så liten enda at tanken er litt skremmende. AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Min skal få ipad til 3 årsdagen, det er fordi jeg er drittlei av at han låner tlf min hver kveld for å se på YouTube. Jepp, jeg er klar over hvor ille det høres ut... Jeg er 100% alenemor, og den timen på kvelden med fred og ro er gull verdt. Han nekter forøvrig å se på tv, vil kun ha tlf. Anonymkode: 012e4...a48 Forstår deg godt. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Min er straks 4 år. Får se 20-40min på laptop pr dag. Er det mer blir han helt umulig å ha med å gjøre. Helt uaktuelt med Ipad på endel år. Nå blir straks barn nr 2 født og da er det enda viktigere å skjerme babyen for masde skjerm. Anonymkode: 82418...963 Lurt. Man kan fint ha skjerm i hus med baby. De klarer jo ikke bevege seg med det første, så man kan fitn skjerme dem, men blir vel litt vanskeligere når de begynner å krabbe osv.. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mine fikk det når de var 3 og 4 år gamle, hadde ventet lenger men barnehagen var hysterisk pga corona og de ble sendt hjem så ofte pga en liten sak som snørrete nese. Hjemmekontor med to småbarn sier seg selv at det ikke funker, da fikk de iPaden når jeg behøvde at de var stille om jeg skulle sitte i møte for eksempel, men det ble bare et par timer i uka til sammen om de var hjemme hele uka. Nå som de er mer i barnehagen får de kun ha iPad på helgene, det er en del av deres helgekos og de elsker fredager når vi plukker frem iPadene, da går ofte 5-åringen og legger seg frivillig ved 19-tiden for å slappe av med YouTube i senga og sovner etter 30 minutter. Jentungen er veldig interessert i å lese og skrive og kan unntaksvis få iPaden på en hverdag for å bruke en spesiell app som leser opp bokstavene hun har skrevet. På denne måten har iPaden blitt et hjelpemiddel for oss og hun elsker å trykke seg frem til ord og hun har lært seg utrolig mye ved å bruke iPaden. Den kan være et hjelpemiddel også, men alt med måte. Anonymkode: f0842...8b2 Herlig 😊 masse lærerikt. Datteren min får låne mobilen min til en app for barn. Jeg har satt den på portugisisk, så hun lærer det kroppsdeler på portugisisk nå 😊
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 Vi har ipad til våre barn. Storebror fikk da han var 4.5 år gammel. Og da fikk lillesøster det på 2 år også. Her vi bor får 1 klassingene utdelt ipad når de starter på skolen (det gjelder kanskje hele landet?). Så tenker det er fint å være godt vant til det, ha utforsket forskjellige apper og kan bruken med det. Vi passer på å ha gode apper på det, slik som albert og tella. Apper man også lærer noe fra, og ikke bare hjernedøde spill (de har såklart noen av de og). Vi har 1 times skjermtid om dagen. Er som oftest strenge der. Godt som avslapning etter barnehagen er det også. I helgene har de mer skjermtid (godt å sove en halvtime lenger i helgene). Ser på bruken av ikt verktøy som nyttig, da samfunnet er bygd opp til det i dag. Så ser egentlig ingen grunn til at man ikke skal ha det. Men såklart, jeg har jo sett de barna som har med seg ipad over alt. Og sitter i hjørnet med ipad, under bursdagsselskaper feks. Det er overdreven bruk, og går utover sosialisering med andre, og det synes jeg overhodet ikke er ok. Våre barn får ikke ta med ipad ut av huset når vi skal på besøk.. Anonymkode: 788cd...a16
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Ipad og andre elektroniske dingser er skapte behov som barn ikke bør utsettes for. De har godt av å være ute å bevege kroppen og få frisk luft. Den digitale virkeligheten er en unaturlig tilstand for mennesker. Anonymkode: a0f68...29f 1
Gjest BethD Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 Min 2åring elsker paden. Hun fargelegger,spiller Fantorangen spill, ser på eventyr og synger sanger. fy så forferdelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå