AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 Jobber nattevakter i helgen. Yngste på 1,5 år er syk. Skikkelig tett, høres akkurat ut som han gjorde før han fikk falsk krupp tidligere og måtte på legevakten for å få medisiner. Det er jo kjent at de ofte blir verre om nettene. Jeg var på jobb i natt, det hadde ikke gått så bra her hjemme han har blitt dårligere gjennom denne natten, sovet lite, ropte etter meg, men han var ikke i behov av legevakt denne natten. Jeg får så vondt i hjertet mitt og vil bare bli hjemme i natt for barnet mitt. Men pappa er jo hjemme. Jeg er sykepleier og føler meg trygg på hva jeg skal gjøre i sånne situasjoner, pappaen får det til, men synes det er vanskelig. Vi har ett barn til som må bli med pappaen på legevakten om det blir behov for det i natt hvis jeg drar på jobb. Det går jo, men det er skikkelig dritt situasjon.. Ingen kan passe det eldste barnet slik at det kan sove hjemme heller om pappaen skulle trenge det i natt… Hva hadde du gjort? Blitt hjemme eller dratt på jobb? Anonymkode: cbf50...e9e
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Dersom far er hjemme med barnet har du ikke rett på sykt barn dag. Anonymkode: a9947...a63 48
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Pappa er hjemme. Da drar du på jobb.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Du kan selvfølgelig ikke bli hjemme når pappaen er hjemme! Hadde det vært en ukedag og han skulle opp på jobb måtte du ha vært hjemme, men dette er helg. Anonymkode: 2f966...1e4 19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Skjønner ikke helt påstandene om at man selvfølgelig ikke kan være hjemme om faren er det? Er det sånn at dere har satt dere inn i regler rundt det? Eller tenker dere bare at det burde være sånn? Jeg mener at det ikke finnes noen «regler» for dette. Dersom situasjonen er såpass komplisert at det kan hende man på må legevakt med barnet + pluss et barn til i hjemmet høres det mest ansvarlig og fornuftig ut for meg at du melder deg syk også. For begge barnas beste. Det er jo til syvende og sist dine egne «sykt-barn- dager» du bruker opp. Det vil jo kunne straffe seg den dagen du hat bruk for dagen og ikke har pappaen hjemme. Anonymkode: 8fc74...9d0 19
Brunello Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke helt påstandene om at man selvfølgelig ikke kan være hjemme om faren er det? Er det sånn at dere har satt dere inn i regler rundt det? Eller tenker dere bare at det burde være sånn? Jeg mener at det ikke finnes noen «regler» for dette. Dersom situasjonen er såpass komplisert at det kan hende man på må legevakt med barnet + pluss et barn til i hjemmet høres det mest ansvarlig og fornuftig ut for meg at du melder deg syk også. For begge barnas beste. Det er jo til syvende og sist dine egne «sykt-barn- dager» du bruker opp. Det vil jo kunne straffe seg den dagen du hat bruk for dagen og ikke har pappaen hjemme. Anonymkode: 8fc74...9d0 Du har forstått mye! 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Jeg ville blitt hjemme. Men jeg er rund med sykt barndager. Og heller sinnsykt streng med egne sykedager. Anonymkode: 5fa2c...927 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 Jeg er alenemor og vant til å håndtere alt sånn alene. Om jeg hadde vært kollegaen din hadde jeg syntes det var litt rart om du tok sykt barn dag når pappaen er hjemme. Kan han ikke f.eks be farmor/tante/andre overnatte for å hjelpe med eldstebarnet? Eller la eldstebarnet sove der i helga? Anonymkode: d45e9...ac9 20
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er alenemor og vant til å håndtere alt sånn alene. Om jeg hadde vært kollegaen din hadde jeg syntes det var litt rart om du tok sykt barn dag når pappaen er hjemme. Kan han ikke f.eks be farmor/tante/andre overnatte for å hjelpe med eldstebarnet? Eller la eldstebarnet sove der i helga? Be farmor/tante/andre overnatte?! Du høres ut som sjefen min når mine kollegaer melder inn at de ikke kan komme pga sykt barn dager. Det er en rettighet man har og jeg er overhodet ikke interessert i å prakke andre familiemedlemmer på mine eventuelle syke barn når den tid kommer. Da tar jeg en sykt barn dag selv med god samvittighet. Anonymkode: f7f32...cc8 15
Brunello Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 Denne holdningen er grunnen til at det snart blir innført karensdager. Når den andre forelderen er sammen med barnet, kan en selvsagt ikke bruke sykt barn dag. Og tenker du i det hele tatt over at når du ikke kommer på vakta di, er det antakelig en kollega som må kullkaste egne planer. Det andre barnet må bli med på legevakta om det blir nødvendig å reise dit. Det er det mange søsken som har måttet gjennom tidene. Ikke noe problem. 40
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville blitt hjemme. Men jeg er rund med sykt barndager. Og heller sinnsykt streng med egne sykedager. Anonymkode: 5fa2c...927 Fint for arbeidsgiver at du er rund med sykt barn-dager. Om far er hjemme så drar man selvsagt på jobb. Anonymkode: aab5a...5a8 11
Brunello Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Be farmor/tante/andre overnatte?! Du høres ut som sjefen min når mine kollegaer melder inn at de ikke kan komme pga sykt barn dager. Det er en rettighet man har og jeg er overhodet ikke interessert i å prakke andre familiemedlemmer på mine eventuelle syke barn når den tid kommer. Da tar jeg en sykt barn dag selv med god samvittighet. Anonymkode: f7f32...cc8 Husk at sjefen, dersom du har et yrke der det må ordnes en stedfortreder for den syke, må få en kollega til å steppe inn. Det vil si at det gagner alle på arbeidsplassen om alle forsøker å redusere antall syke barn dager ved eksempelvis å skaffe barnevakt ved sykdom. Vi har rett til å være hjemme med sykt barn, men jeg tror retten til å være hjemme med full lønn henger i en tynn tråd på sikt. Derfor bør alle gjøre sitt beste for å redusere fraværet. 12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 Brunello skrev (6 minutter siden): Denne holdningen er grunnen til at det snart blir innført karensdager. Når den andre forelderen er sammen med barnet, kan en selvsagt ikke bruke sykt barn dag. Og tenker du i det hele tatt over at når du ikke kommer på vakta di, er det antakelig en kollega som må kullkaste egne planer. Det andre barnet må bli med på legevakta om det blir nødvendig å reise dit. Det er det mange søsken som har måttet gjennom tidene. Ikke noe problem. Eh å hvor står det at man ikke kan det? Anonymkode: da653...a43 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 Brunello skrev (11 minutter siden): Husk at sjefen, dersom du har et yrke der det må ordnes en stedfortreder for den syke, må få en kollega til å steppe inn. Det vil si at det gagner alle på arbeidsplassen om alle forsøker å redusere antall syke barn dager ved eksempelvis å skaffe barnevakt ved sykdom. Vi har rett til å være hjemme med sykt barn, men jeg tror retten til å være hjemme med full lønn henger i en tynn tråd på sikt. Derfor bør alle gjøre sitt beste for å redusere fraværet Jeg er heller hjemme ulønnet med sykt barn enn å prakke på familiemedlemmer den oppgaven. Anonymkode: f7f32...cc8 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 Be om å få ta ulønnet fri en natt? Anonymkode: 1ae1c...c45 6
Brunello Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Eh å hvor står det at man ikke kan det? Anonymkode: da653...a43 Sykt barn dager har en krav på når barnet er sykt Og det ikke er andre som kan passe på det. 6
Brunello Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er heller hjemme ulønnet med sykt barn enn å prakke på familiemedlemmer den oppgaven. Anonymkode: f7f32...cc8 Greit nok, men det går ut over de som tjener dårligst og/eller ikke har råd til å gjøre det. Så i solidaritetens navn må alle som kan være med å redusere sykefraværet. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber nattevakter i helgen. Yngste på 1,5 år er syk. Skikkelig tett, høres akkurat ut som han gjorde før han fikk falsk krupp tidligere og måtte på legevakten for å få medisiner. Det er jo kjent at de ofte blir verre om nettene. Jeg var på jobb i natt, det hadde ikke gått så bra her hjemme han har blitt dårligere gjennom denne natten, sovet lite, ropte etter meg, men han var ikke i behov av legevakt denne natten. Jeg får så vondt i hjertet mitt og vil bare bli hjemme i natt for barnet mitt. Men pappa er jo hjemme. Jeg er sykepleier og føler meg trygg på hva jeg skal gjøre i sånne situasjoner, pappaen får det til, men synes det er vanskelig. Vi har ett barn til som må bli med pappaen på legevakten om det blir behov for det i natt hvis jeg drar på jobb. Det går jo, men det er skikkelig dritt situasjon.. Ingen kan passe det eldste barnet slik at det kan sove hjemme heller om pappaen skulle trenge det i natt… Hva hadde du gjort? Blitt hjemme eller dratt på jobb? Anonymkode: cbf50...e9e Jeg hadde uten tvil dratt på jobb. Barnet har den andre av de to omsorgspersonene hos seg. Om barnet må på legevakt, får far ta med seg begge da. Den situasjonen kan jo teoretisk sett oppstå hver eneste natt du jobber... Og nei, det er ikke nødvendig at du er hjemme fordi du er sykepleier. Dersom barnet er så sykt at det er behov for kontinuerlig sykepleie, så får dere ta med barnet til legevakten og få det vurdert for innleggelse Anonymkode: 9285a...205 18
Brunello Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Be om å få ta ulønnet fri en natt? Anonymkode: 1ae1c...c45 Og samtidig pålegge en kollega ekstra nattevakt. Jeg har en mistanke om at slikt er med på å lage det dårlige miljøet jeg har inntrykk av at det er på arbeidsplasser der det jobber mange kvinner i turnusyrker. 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Be farmor/tante/andre overnatte?! Du høres ut som sjefen min når mine kollegaer melder inn at de ikke kan komme pga sykt barn dager. Det er en rettighet man har og jeg er overhodet ikke interessert i å prakke andre familiemedlemmer på mine eventuelle syke barn når den tid kommer. Da tar jeg en sykt barn dag selv med god samvittighet. Anonymkode: f7f32...cc8 Men i dette tilfellet er det ikke et sykt barn som skal passes, for det ordner far. Et friskt barn kan selvsagt overnatte med besteforeldrene, hvis far synes det er vanskelig at han *kanskje* må ta med begge til legevakten på natten. Anonymkode: d747c...3b2 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå