Gå til innhold

Feiring av 1 års dag og svigerfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry, langt innlegg.

Jeg har vært sammen med min samboer i snart ti år. Alltid hatt et fint forhold til svigerfamilien min. Vi er fra samme landsdel men bor ca 4 timer unna begge våre familier. Følgelig har vi besøkt familiene våre stort sett alle ferier. Vi har fått lite besøk av dem, noe mer av min familie. Jeg synes det har vært litt trist, men tenkt at de har barn og styr, og vi har ikke det og det er enklere for oss. Jeg har invitert på ting men fått mye nei. De synes det er langt å reise. 

Ifjor fikk vi barn og situasjonen er litt annerledes. Det har vært corona, så vi har kun vært der nede to ganger med babyen. Min familie har vært her og besøkt min sønn, men ikke svigers, heller ikke etter de åpnet opp samfunnet. De lurer bare på når vi kommer ned. Vi har til og med tilbudt oss å betale hotell for dem siden vi har litt liten plass.

Nå har det seg slik at min mann fyller 40 og jeg har planlagt overraskelsesfest her vi bor for vennene våre er jo her. Søsknene til min mann er invitert med deres ektefeller. De har store barn nå.

Dette er flere måneder til. De er usikre på om de kommer. Ettersom min sønn fyller ett år uken før, foreslo jeg og ha en liten feiring for han dagen etter festen når de først var her. Fikk til beskjed at det var kjipt med kake dagen derpå, og de måtte nok reise hjem raskt. De kunne treffe sønnen min kort samme dagen som festen eventuelt men jeg skulle ikke styre med noe selskap eller kake. 

Jeg ble litt lei meg. Jeg foreslo dette for å prøve å ha det koselig sammen. Og jeg synes de svarte litt ukoselig..kunne bare sagt det ikke passet. Eller foreslått noe annet. Og hvis jeg vil styre med et litt selskap er vel det egentlig opp til meg.

Anonymkode: 2fb25...6a9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som at de har sagt fra på en lite hyggelig måte, men jeg må innrømme at jeg synes det er en spesiell kombinasjon med stor 40-årsdag og så klemme inn en 1-årsdag med kaker osv. dagen derpå. Går ut fra at det dreier seg om en helg.

Er virkelig den 1-årsdagen så viktig? Går ut fra at dere møtes før selve 40-årsfesten, og det er jo ikke sånn at 1-åringen kommer til å reagere på manglende feiring av dagen sin.

Skjønner at du reagerer på den litt vel direkte tilbakemeldingen, men jeg hadde nok også slitt med å formulere et egnet svar hvis jeg var gjestene.

Skrevet

Selvfølgelig er 1-års dagen viktig. Det synes nok de aller fleste foreldre OG besteforeldre. Herlighet.. 

Jeg synes dine svigerforeldre er skikkelig rare. 

Anonymkode: 64cf2...fda

• Liker 6
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

1) Nå har det seg slik at min mann fyller 40 og jeg har planlagt overraskelsesfest her vi bor for vennene våre er jo her. Søsknene til min mann er invitert med deres ektefeller. (...) Dette er flere måneder til. De er usikre på om de kommer.

2) Ettersom min sønn fyller ett år uken før, foreslo jeg og ha en liten feiring for han dagen etter festen når de først var her. Fikk til beskjed at det var kjipt med kake dagen derpå, og de måtte nok reise hjem raskt. De kunne treffe sønnen min kort samme dagen som festen eventuelt men jeg skulle ikke styre med noe selskap eller kake.  

Anonymkode: 2fb25...6a9

1) Det er ikke vanligt å be folk forplikte seg til å delta i arrangementer som ligger mange måneder ut i fremtiden. Man kan selvklart opplyse om hva man har tenkt seg å arrangere, men svarfristen bør ikke være mer enn 4-6 uker. Så at de fortsatt er usikre på om de kommer er ikke urimelig. Men det høres da ut som om de i alle fall påtenker å delta? 

2) Som jeg leser det, svarer de at du ikke skal gjøre det for deres skyld. Selvklart kan du arrangere hva du vil, men de ble først invitert til noe som varer én dag, og nå forsøker du å tilføye et ekstra arrangement dagen etter. De hadde ikke tenkt å avsette mer enn én dag til det de opprinnelig ble invitert til, noe jeg heller ikke finner urimelig. 

Mulig de var litt direkte i måten de takket nei på, men også litt klønete håndtert av deg.

Anonymkode: bb1ff...e6d

Gjest Lillefrøkenfrue90
Skrevet

TS her. Takk for svar. Det ble litt uklart kanskje, men forventer ikke at de gir meg et svar på om de kan komme allerede nå. Svarfrist er ti dager før pga mat. Det som var greia var å invitere dem på en kort kaffe dagen etterpå for å feire sønnen vår når de først var her, noe de aldri er. Så jeg prøvde å legge tilrette for dem. Dette er kun HVIS de kommer. Hvis det er for mye kunne de takket for invitasjonen og sagt det ikke passet. 

Skrevet

Hvorfor gidder du? La mannen ta ansvar for kontakt med sin familie.

Anonymkode: 697c4...c7b

• Liker 3
Skrevet

Bare for å være helt sikker, du skriver «min sønn»? Men det er sønnen/babyen til deg og din samboer gjennom 10 år? Det er altså barnets onkler/tanter som ikke ønsket å komme i 1 årsdag dagen derpå?

Det virker rett og slett som kontakt ikke er så viktig for de. At de har nok med seg selv og egen familie. Hadde det vært viktig så hadde de klart å avse en helg. Men nå virker det jo viktigere for de å komme hjem og slappe av noen timer. Jeg kan jo forstå det og, drar de hjem 11 på søndag, så er de hjemme 15. Har man en slitsom uke med leksehjelp, kjøring på aktiviteter, laging av middag, krangling med tenåringer, så forstår jeg godt at man ønsker en halv dag på sofaen når man er sliten etter fest, istedenfor å være i 1 årsdag. Man blir faktisk veldig sliten av festlig lag når man ikke er i det så ofte.

Er jo synd for barnet at det mest sannsynlig ikke får så god kontakt med tanter og onkler på den siden, men sånn er det nok dessverre av og til når det er lang reisevei.

Så greit nok at de var ærlige når de avslo.

Anonymkode: 8fcb9...f0a

• Liker 1
Gjest Lillefrøkenfrue90
Skrevet

Vår sønn mente jeg 😊 ja, forstår absolutt at de vil komme seg hjem. Men det går an å si takk men nei takk istedenfor kake dagen derpå er kjipt. 

men takk for gode innspill, jeg dropper søndags kaffen:)

Skrevet (endret)

Jeg hadde heller kommet i ettårsbursdagen til nevøen min, enn 40årsdagen til broren min! 

Reiste noen timer for å feire min nevø sin ettårsdag. Selvsagt - han vet jo ikke at han har bursdag, men det var jo en hyggelig dag. Med ham, og med flere andre i familien. 

Men hvis man kan få til begge i samme sleng så er jo det supert. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1) Det er ikke vanligt å be folk forplikte seg til å delta i arrangementer som ligger mange måneder ut i fremtiden. Man kan selvklart opplyse om hva man har tenkt seg å arrangere, men svarfristen bør ikke være mer enn 4-6 uker. Så at de fortsatt er usikre på om de kommer er ikke urimelig. Men det høres da ut som om de i alle fall påtenker å delta? 

2) Som jeg leser det, svarer de at du ikke skal gjøre det for deres skyld. Selvklart kan du arrangere hva du vil, men de ble først invitert til noe som varer én dag, og nå forsøker du å tilføye et ekstra arrangement dagen etter. De hadde ikke tenkt å avsette mer enn én dag til det de opprinnelig ble invitert til, noe jeg heller ikke finner urimelig. 

Mulig de var litt direkte i måten de takket nei på, men også litt klønete håndtert av deg.

Anonymkode: bb1ff...e6d

1. Selvsagt er det vanlig å invitere folk i selskaper frem i tid? Særlig hvis de bor ett stykke unna. Da kan folk holde av den aktuelle helgen god tid i forveien. 
2. Det er veldig sært at familiemedlemmer ikke ønsker å feire 1 årsdagen. Det burde man faktisk prioritere. 

Anonymkode: fab17...17c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...