AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #1 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg fikk beskjed av min utenlandske klinikk å ta HCG test via blodprøve etter ivf. Min fastlege vil ikke ta prøver for meg anngående denne behandlingen pga at jeg er over 40. Men da må jeg oppsøke et privat legesenter, å betale mye for å ta den der. Men holder det med kun en vanlig graviditetstest etter 14 dager? Hva gjorde dere? Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #2 Del Skrevet 21. august 2021 For en teit fastlege. Det gjør meg så fornøyd med min, jeg har kunnet gå til han og få råd i ivf-prosess når jeg vurdere utlandet, og han har aldri problematisert alder (jeg er like gammel som deg). Man jo ta vanlig hjemmetest, men ved blodprøve så kan man enklere se om det blir en kjemisk graviditet hvis tallet er lavt. Siden jeg har hatt kjemisk to ganger ved ivf, så er det viktig for meg å ta blodprøven. Anonymkode: 0c3ff...b5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Del Skrevet 21. august 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: For en teit fastlege. Det gjør meg så fornøyd med min, jeg har kunnet gå til han og få råd i ivf-prosess når jeg vurdere utlandet, og han har aldri problematisert alder (jeg er like gammel som deg). Man jo ta vanlig hjemmetest, men ved blodprøve så kan man enklere se om det blir en kjemisk graviditet hvis tallet er lavt. Siden jeg har hatt kjemisk to ganger ved ivf, så er det viktig for meg å ta blodprøven. Anonymkode: 0c3ff...b5f Ja det er kjipt å måtte gå på privat legesenter for å ta prøven. Koster mye mer. Ringte tidligere legekontoret og de ba meg ta alle slike prøver anngående ivf hos private legesentre fordi de støtter ikke opp under dette pga alder. Veldig kjipt. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Del Skrevet 21. august 2021 Ja, det syns jeg var veldig firkantet, at du ikke fikk ta den hos fastlegen, i hvert fall hvis det er vanlig at kvinner som er innenfor aldersgrensen får det. Men det sagt så trenger du ikke å ta blodprøve, det holder med hjemmetest. Klinikken vi brukte (privat i Norge) hadde som fast rutine å bekrefte eller avkrefte svangerskap med blodprøve. Det var inkludert i prisen hos klinikken vår å ta blodprøven hos Fürst, så vi var ikke hos fastlegen, og betalte forsåvidt selv. Uansett, jeg kjenner andre som har brukt offentlige sykehus i Norge og som ikke tok blodprøve, men fikk beskjed om å ta vanlig hjemmetest på en bestemt dato Anonymkode: 5a389...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. august 2021 #5 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg tok kun blodprøve ved positiv test. Gikk privat i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Del Skrevet 21. august 2021 Jeg tok kun hjemmetest. Er man gravid så er man gravid. Hva slags test man tar for å finne det ut endrer ikke det. Anonymkode: 2fcb5...0d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. august 2021 #7 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja det er kjipt å måtte gå på privat legesenter for å ta prøven. Koster mye mer. Ringte tidligere legekontoret og de ba meg ta alle slike prøver anngående ivf hos private legesentre fordi de støtter ikke opp under dette pga alder. Veldig kjipt. Anonymkode: 56ce7...3df 😬😬😬 Tuller du? Jeg hadde byttet lege. Er dette lov - det høres aldersdiskriminerende ut? Er det legen som sier dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #8 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tok kun hjemmetest. Er man gravid så er man gravid. Hva slags test man tar for å finne det ut endrer ikke det. Anonymkode: 2fcb5...0d8 Man kan også ha en kjemisk graviditet som gjør at man tester positivt på urinprøve men hvor man via blodprøve kan tolke at det likevel ikke kommer til å gå (pga lave nivå). Så det er faktisk ikke så svart/hvitt. Snakker av erfaring, jeg testa positivt i flere uke på urinprøver mens utviklinga i hcg var dårlig og alle visste det ikke kom til å gå. Anonymkode: 0c3ff...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #9 Del Skrevet 21. august 2021 52 minutter siden, Fløff said: Jeg tok kun blodprøve ved positiv test. Gikk privat i Norge. Jeg kommer til å ta vanlig graviditetstest når det er gått lang nok tid. Går til min fastlege dersom graviditetstest er positiv. Da bør han ihvertfall behandle meg. Men så lenge den er negativ så orker jeg ikke å spørre nok en gang om å få blodtest der siden de tidligere sa nei til å ta hormonprøver og ha involvering i min ivf behandling. 54 minutter siden, Fløff said: 😬😬😬 Tuller du? Jeg hadde byttet lege. Er dette lov - det høres aldersdiskriminerende ut? Er det legen som sier dette? Det var kontoret som sa at de skulle sjekke ut dette med prøver i forkant og anngående ivf behandling. Fikk som svar etterpå at de ville ikke involvere seg i det og at jeg måtte ta slike prøver på private sentre. Ja det føles aldersdiskriminerende. Men slik er det. Betrodde meg gjennom prosessen til 4 nære personer. To av dem støttet meg fullt ut. Mens to av dem skulle jeg aldri ha fortalt om det til. De synes det var alt for gammelt og virket til å håpe at jeg ikke skulle lykkes. De stresset meg veldig i prosessen og pratet hele tiden om at jeg måtte ta vaksinen selv om de visste at jeg ville vente til forsøket var over. Så ja noen er veldig imot å få barn i en alder over 38 år. Inkludert offentlige legekontorer. Men ivf er en tøff prosess, og gjort av et stort ønske om å lykkes. Derfor ekstra tungt når man får høre mye negative kommentarer mens prosessen pågår. Men det er gjerne ikke ment for å være stygg. Men det er vanskelig når noen man har betrodd seg til virker så imot det. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #10 Del Skrevet 21. august 2021 Hvis du bor i nærheten av Oslo så tror jeg ikke det koster mer en noen få hundre å ta blodprøve og måle HCG hos Fürst uten henvisning. Det fikk jeg i alle fall tilbud om da legen min hadde glemt å skrive rekvisisjon. Kanskje finnes det tilsvarende labratorier andre steder? Anonymkode: 85ff0...d79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #11 Del Skrevet 21. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du bor i nærheten av Oslo så tror jeg ikke det koster mer en noen få hundre å ta blodprøve og måle HCG hos Fürst uten henvisning. Det fikk jeg i alle fall tilbud om da legen min hadde glemt å skrive rekvisisjon. Kanskje finnes det tilsvarende labratorier andre steder? Anonymkode: 85ff0...d79 Venter på menstruasjonen og tar en test 14 til 16 dager etter innsett. Hvis den er negativ regner jeg med at vi ikke har lykkes. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 21. august 2021 #12 Del Skrevet 21. august 2021 Men.....hvor høy alder har du? Det offentlige i Norge tilbyr jo opp til 42 år. Og det private noe lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #13 Del Skrevet 22. august 2021 10 hours ago, Fløff said: Men.....hvor høy alder har du? Det offentlige i Norge tilbyr jo opp til 42 år. Og det private noe lengre. Jeg er 44 år. Jeg visste ikke at offentlige tilbyr opp til 42 år. Vet ikke hvor lenge det private tilbyr i Norge, men Hausken tok en ultralydsjekk og rådet meg litt før jeg tok resten av behandlingen i utlandet. Jeg er litt lei av forsøket mitt nå. Det er gått 11 dager etter innsett, og jeg føler meg bare proppet på medisiner. Har ingen tro på at jeg er gravid fordi jeg testet negativt for 2 dager siden. Har ikke fått menstruasjon som normalt. Synes det er litt skummelt at jeg har tuklet med kroppen på denne måten for jeg føler at den er i ulage nå. Jeg ønsket et barn med min mann men jeg synes dette er tungt psykisk og en vanskelig vei for å få. Føler at ingenting skjer. Men mulig at jeg er litt pessimistisk nå siden hele ferien min i år har bare gått til dette prosjektet i fokus. Jeg hadde nok litt for store forhåpninger til så å tro at det ikke er noe særlig med håp for å lykkes igjen i dette forsøket. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 22. august 2021 #14 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er 44 år. Jeg visste ikke at offentlige tilbyr opp til 42 år. Vet ikke hvor lenge det private tilbyr i Norge, men Hausken tok en ultralydsjekk og rådet meg litt før jeg tok resten av behandlingen i utlandet. Jeg er litt lei av forsøket mitt nå. Det er gått 11 dager etter innsett, og jeg føler meg bare proppet på medisiner. Har ingen tro på at jeg er gravid fordi jeg testet negativt for 2 dager siden. Har ikke fått menstruasjon som normalt. Synes det er litt skummelt at jeg har tuklet med kroppen på denne måten for jeg føler at den er i ulage nå. Jeg ønsket et barn med min mann men jeg synes dette er tungt psykisk og en vanskelig vei for å få. Føler at ingenting skjer. Men mulig at jeg er litt pessimistisk nå siden hele ferien min i år har bare gått til dette prosjektet i fokus. Jeg hadde nok litt for store forhåpninger til så å tro at det ikke er noe særlig med håp for å lykkes igjen i dette forsøket. Anonymkode: 56ce7...3df Tja, kjenner enkelte som har lykkes med IVF i den alderen - men man må ha tålmodighet. Hadde det fokuset selv i 4 år, som 44-åring må du belage deg på tid og lav sjanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #15 Del Skrevet 22. august 2021 2 hours ago, Fløff said: Tja, kjenner enkelte som har lykkes med IVF i den alderen - men man må ha tålmodighet. Hadde det fokuset selv i 4 år, som 44-åring må du belage deg på tid og lav sjanse. De påsto at det er like stor sjanse for oss som noen i starten av tredvetallet fordi vi brukte donoregg. Men jeg tviler på dette. Har ikke så stor tro lenger. Men vi får se. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #16 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er 44 år. Jeg visste ikke at offentlige tilbyr opp til 42 år. Vet ikke hvor lenge det private tilbyr i Norge, men Hausken tok en ultralydsjekk og rådet meg litt før jeg tok resten av behandlingen i utlandet. Jeg er litt lei av forsøket mitt nå. Det er gått 11 dager etter innsett, og jeg føler meg bare proppet på medisiner. Har ingen tro på at jeg er gravid fordi jeg testet negativt for 2 dager siden. Har ikke fått menstruasjon som normalt. Synes det er litt skummelt at jeg har tuklet med kroppen på denne måten for jeg føler at den er i ulage nå. Jeg ønsket et barn med min mann men jeg synes dette er tungt psykisk og en vanskelig vei for å få. Føler at ingenting skjer. Men mulig at jeg er litt pessimistisk nå siden hele ferien min i år har bare gått til dette prosjektet i fokus. Jeg hadde nok litt for store forhåpninger til så å tro at det ikke er noe særlig med håp for å lykkes igjen i dette forsøket. Anonymkode: 56ce7...3df Negativ test 11 dager etter innsett vil si at du ikke er gravid. Og så burde dere kanskje revudere opplegget. 44 år er ingen alder å få barn Anonymkode: 0fc3d...390 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 22. august 2021 #17 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De påsto at det er like stor sjanse for oss som noen i starten av tredvetallet fordi vi brukte donoregg. Men jeg tviler på dette. Har ikke så stor tro lenger. Men vi får se. Anonymkode: 56ce7...3df Donoregg øker sjansene ja :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #18 Del Skrevet 22. august 2021 37 minutter siden, AnonymBruker said: Negativ test 11 dager etter innsett vil si at du ikke er gravid. Og så burde dere kanskje revudere opplegget. 44 år er ingen alder å få barn Anonymkode: 0fc3d...390 9 dager etter innsett Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #19 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 9 dager etter innsett Anonymkode: 56ce7...3df Har du satt inn blastocyst, skal du få klart og tydelig svar 10 dager etter innsett. Ergo, ville den slått ut 9 dager. Bare til å ta en test nå, er den ikke positiv, er du ikke gravid. Anonymkode: 0fc3d...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #20 Del Skrevet 22. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har du satt inn blastocyst, skal du få klart og tydelig svar 10 dager etter innsett. Ergo, ville den slått ut 9 dager. Bare til å ta en test nå, er den ikke positiv, er du ikke gravid. Anonymkode: 0fc3d...390 Det var ikke blastocyst. Det var 2 dagers fryseforsøk. Men okey. Jeg tror heller ikke at jeg er gravid siden testen var negativ ni dager etter. Anonymkode: 56ce7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå