Gå til innhold

Hvorfor ikke antistofftest før vaksinering?

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 hours ago, bredbrem said:

Mange har vært smittet av covid uten at de har kjent særlige symptomer, det er dermed grunn til å tro at mange ikke vet at de har hatt sykdommen. Disse skal da kun ha en vaksinedose. Likevel vaksineres alle som bretter opp ermet, uten å kartlegge hvem som "trenger" en dose og hvem som "trenger" to. Hvorfor er ikke dette et tema?

Det koster for mye 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avsporinger er flyttet over til egen tråd om temaet. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, bredbrem said:

Jovisst stemmer det. Det innrømmer du også selv i din andre setning. Det kan være helt ulike bivirkninger fra dose til dose, du bør lese deg opp slik at du kan konkludere på et kvalifisert grunnlag.

Du har rett til dine egne meninger. Akkurat som jeg har rett til å motsi deg. Jeg tror nok jeg har lest en smule farmakologi og immunologi opp gjennom årene.

• Liker 4
Gjest bredbrem
Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (På 21.8.2021 den 19.26):

🙂

Endret av bredbrem
Skrevet
bredbrem skrev (2 timer siden):

Det må du gjerne mene, jeg er helt uenig med deg. Transparency, åpenhet - viktig for demokratiet, vet du.

Ja men det er jo rimelig åpent her i landet. Og som sagt enig med deg i at det godt kunne vært opplyst om. Men hva tenker du hadde tilført av godt om alle i Norge som ikke har noe kompetanse skulle debattert og ment noe om dette er nødvendig eller ikke offentlig? Hva charter Svein eller vår staude eller du eller jeg mener og tror og syns er jo helt urelevant

• Liker 2
Skrevet
theTitanic skrev (10 timer siden):

Det er nok en helhetlig vurdering av all tid og ressurser som går på bekostning av tiden det tar å få vaksinedekning. Du kan bestille deg legetime og ta en om du vil. Synd det ikke finnes antigenhjemmetester. 

Haha fikk akkurat opp annonse for denne på faceboook.  Det finnes tydeligvis 

https://www.farmasiet.no/rad-fra-apoteket/selvtester-for-covid-19/?fbclid=IwAR16EmX_CgsN3LwZX4QSNph_gDauvACCco929lIc4JZ9u7z8IXR24cqmzGY

Gjest goldlion
Skrevet

Et annet legitimt spørsmål er også hvorfor de ikke setter inn nok personale til å behandle alle bivirkningsrapportene før vi blir tilbudt tredje dose. 

Skrevet
22 hours ago, bredbrem said:

Mitt spørsmål går ikke på hvorfor man praktisk synes dette er vanskelig, men medisinsk. Det foregår jo helt klart en overvaksinering, og jeg lurer på hvorfor ikke det er debattert og problematisert.

Det er ganske tid- og ressurskrevende å skulle teste alle nordmenn for antistoffer. I følge offisiell statistikk er det ca. 140 000 nordmenn som har vært smittet. La oss si at det reelle tallet er ca 4 ganger høyere, så ca 600 000 nordmenn har vært smittet. 

De som var smittet i 2020 vil antakelig ikke ha målbare antistoffer nå, så vi ville i beste fall kanskje oppdage 300 000 med antistoffer.

Det er rundt 4 millioner nordmenn over 18 år. Å teste alle disse for å oppdage 300 000 ville vært sløsing i stor skala.

• Liker 2
Skrevet

Det er et viktig poeng @Collankommer med. Målbare antistoffer vil forsvinne en tid etter gjennomgått infeksjon (og også vaksinering). Med tanke på at én enkelt antistofftest er mer enn dobbelt så dyr som å fullvaksinere et menneske, og at testresultatet vil være uspesifikt (=ikke si noe sikkert om gjennomgått infeksjon eller ikke), er dette en veldig lite interessant prosedyre.

Selv etter vaksinering vil sirkulerende antistoffer ikke kunne måles. Ved eventuell infeksjon, er det hukommelseslymfocytter som vil igangsette ny antistoffproduksjon. Det er ikke hensiktsmessig å ha sirkulerende antistoff kontinuerlig.

• Liker 3
Skrevet
theTitanic skrev (21 minutter siden):

Det er vel og fint, men tenkte på en antigentest som vinter at man har hatt viruset. Feks for noen mnd siden

Ja jeg skjønte det. Men leste feil og tenkte at antigen-test var det samme som antistoff test. My bad. 
men visste heller uansety ikke at man kunne kjøpe hurtigtester for å teste seg for viruset hjemme heller😀

Skrevet
Robert Koch skrev (På 21.8.2021 den 17.02):

"Overvaksinering"????

Hva i all verden er det? Det er i hvert fall ikke noe etablert fagbegrep, og det er ikke farlig med en ekstra vaksinedose.

Skal alle medisinske vurderinger tas i offentligheten? Hva skal vi oppnå med det, utover en masse støy og unødvendige protester fra folk som ikke forstår problemstilling og terminologi?

Det medfører ingen helsefare å gi en ekstra vaksinedose. Tvert i mot er det heller en viss mulighet for at dette gir en enda bedre, og kanskje mer langvarig immunitet.

Kostnaden for å fullvaksinere en pasient er ca. kr. 300,-. Jeg har ikke eksakte tall for kostnaden av en serumantistofftest for SARS-CoV-2, men jeg kan love deg at den koster minst det dobbelte. Hvorfor skulle man ta den kostnaden når det ikke er noen risiko, men kun potensielle fordeler ved å gi en ekstra vaksinedose? 

Fordi man ved å gjøre det kunne frigitt en masse doser til andre? Ikke så relevant nå lenger, men veldig relevant for noen måneder siden.

Gjest bredbrem
Skrevet
theTitanic skrev (På 22.8.2021 den 17.40):

Det er vel og fint, men tenkte på en antigentest som vinter at man har hatt viruset. Feks for noen mnd siden

rosemarin skrev (På 21.8.2021 den 21.44):

Her: https://www.apotekdirekte.no/products/covid-19

• Opprett ny...