Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #1 Skrevet 21. august 2021 (endret) Mange har vært smittet av covid før vaksinering, men alle vaksineres uten at det er kartlagt hvem som skal ha en dose og hvem som skal ha to. Så hvorfor er ikke dette et tema? Endret 26. august 2021 av bredbrem
zemer Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (32 minutter siden): Mange har vært smittet av covid uten at de har kjent særlige symptomer, det er dermed grunn til å tro at mange ikke vet at de har hatt sykdommen. Disse skal da kun ha en vaksinedose. Likevel vaksineres alle som bretter opp ermet, uten å kartlegge hvem som "trenger" en dose og hvem som "trenger" to. Hvorfor er ikke dette et tema? For mye jobb? 2
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 zemer skrev (3 minutter siden): For mye jobb? Så overvaksinering er uproblematisk?
skrue Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 2 hours ago, bredbrem said: Mange har vært smittet av covid uten at de har kjent særlige symptomer, det er dermed grunn til å tro at mange ikke vet at de har hatt sykdommen. Disse skal da kun ha en vaksinedose. Likevel vaksineres alle som bretter opp ermet, uten å kartlegge hvem som "trenger" en dose og hvem som "trenger" to. Hvorfor er ikke dette et tema? Fordi det ville ha krevet en god del ressurser (tid og penger og kapasitet) å gjøre dette for endel millioner mennesker. Om man synes dette høres dumt ut kan man kanskje gjøre det ved et privat legesenter og betale selv, men mulig man da ser at prisen og logistikken rundt blir for krevende. 4
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 (endret) skrue skrev (På 21.8.2021 den 10.37): Fordi det ville ha krevet en god del ressurser (tid og penger og kapasitet) å gjøre dette for endel millioner mennesker. Om man synes dette høres dumt ut kan man kanskje gjøre det ved et privat legesenter og betale selv, men mulig man da ser at prisen og logistikken rundt blir for krevende. Det foregår helt klart en overvaksinering, som ikke er debattert eller problematisert. Endret 26. august 2021 av bredbrem
skrue Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 1 minutt siden, bredbrem said: Mitt spørsmål går ikke på hvorfor man praktisk synes dette er vanskelig, men medisinsk. Det foregår jo helt klart en overvaksinering, og jeg lurer på hvorfor ikke det er debattert og problematisert. Synsing - mest fordi det (såkalt overvaksinering) ikke anses som noe problem når man veier fordeler og ulemper opp mot hverandre. 6
Gjest theTitanic Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (2 minutter siden): Mitt spørsmål går ikke på hvorfor man praktisk synes dette er vanskelig, men medisinsk. Det foregår jo helt klart en overvaksinering, og jeg lurer på hvorfor ikke det er debattert og problematisert. Det er nok en helhetlig vurdering av all tid og ressurser som går på bekostning av tiden det tar å få vaksinedekning. Du kan bestille deg legetime og ta en om du vil. Synd det ikke finnes antigenhjemmetester.
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #8 Skrevet 21. august 2021 skrue skrev (3 minutter siden): Synsing - mest fordi det (såkalt overvaksinering) ikke anses som noe problem når man veier fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det kan nok være grunnen.
herremann Skrevet 21. august 2021 #9 Skrevet 21. august 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOdBJo/fhi-om-fullvaksinerte-delta-smitte-kan-beskytte-deg-mot-nye-varianter Kan dette også gjelde for de andre variantene?
Gjest Robin666 Skrevet 21. august 2021 #10 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (1 time siden): Mitt spørsmål går ikke på hvorfor man praktisk synes dette er vanskelig, men medisinsk. Det foregår jo helt klart en overvaksinering, og jeg lurer på hvorfor ikke det er debattert og problematisert. 🤡Problemet er at DU tror det ikke er debattert og problematisert fordi du ikke har lest om det i Dagbladet. Dette har selvfølgelig FHI og andre relevante diskutert og vurdert....
IdaC Skrevet 21. august 2021 #11 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (6 timer siden): Mange har vært smittet av covid uten at de har kjent særlige symptomer, det er dermed grunn til å tro at mange ikke vet at de har hatt sykdommen. Disse skal da kun ha en vaksinedose. Likevel vaksineres alle som bretter opp ermet, uten å kartlegge hvem som "trenger" en dose og hvem som "trenger" to. Hvorfor er ikke dette et tema? Jeg skjønner godt hva du mener for jeg tenker akkurat det samme. Det virker som de som har vært smittet har også lengre immunitet enn vaksinerte, dvs de er bedre beskyttet. Men det virker som alle land kjører "den enkleste" metoden, som er å vaksinere flest mulig med mest mulig vaksiner. Norge gir en til de som har gjennomgått smitte, mens andre land gir begge, dette gjelder blant annet Sverige. Det går også an, som andre sier, å ta ansvar for egen helse og sjekke om en har gjennomgått smitte privat. Ja det koster, men så er det mye annet som koster mer. Jeg gjorde det siden jeg var en del forkjølet i vinter, men den viste seg å være negativ. 2
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #12 Skrevet 21. august 2021 (endret) Robin666 skrev (På 21.8.2021 den 12.26): 🤡Problemet er at DU tror det ikke er debattert og problematisert fordi du ikke har lest om det i Dagbladet. Dette har selvfølgelig FHI og andre relevante diskutert og vurdert.... Du forstår ikke sakskomplekset Endret 26. august 2021 av bredbrem
Robert Koch Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 6 hours ago, bredbrem said: Mitt spørsmål går ikke på hvorfor man praktisk synes dette er vanskelig, men medisinsk. Det foregår jo helt klart en overvaksinering, og jeg lurer på hvorfor ikke det er debattert og problematisert. "Overvaksinering"???? Hva i all verden er det? Det er i hvert fall ikke noe etablert fagbegrep, og det er ikke farlig med en ekstra vaksinedose. 2 hours ago, bredbrem said: Du forstår ikke hva jeg mener. OFFENTLIG debattert og problematisert. Gi meg gjerne en link, hvis du mener dette har vært diskutert åpent. Du skjønner hvorfor det er merkelig at man kan sette millioner av doser uten en gang å vite om vedkommende har antistoffer (vært syk) eller ikke? Skal alle medisinske vurderinger tas i offentligheten? Hva skal vi oppnå med det, utover en masse støy og unødvendige protester fra folk som ikke forstår problemstilling og terminologi? Det medfører ingen helsefare å gi en ekstra vaksinedose. Tvert i mot er det heller en viss mulighet for at dette gir en enda bedre, og kanskje mer langvarig immunitet. Kostnaden for å fullvaksinere en pasient er ca. kr. 300,-. Jeg har ikke eksakte tall for kostnaden av en serumantistofftest for SARS-CoV-2, men jeg kan love deg at den koster minst det dobbelte. Hvorfor skulle man ta den kostnaden når det ikke er noen risiko, men kun potensielle fordeler ved å gi en ekstra vaksinedose? 6
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (På 21.8.2021 den 17.02): "Overvaksinering"???? Hvorfor skulle man ta den kostnaden når det ikke er noen risiko, men kun potensielle fordeler ved å gi en ekstra vaksinedose? Overvaksinering er når man gir flere doser enn det som er nødvendig. hver eneste dose medfører økt risiko for bivirkninger. Endret 26. august 2021 av bredbrem
Robert Koch Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 11 minutter siden, bredbrem said: Overvaksinering, når man gir flere doser enn det som er "nødvendig". Kun potensielle fordeler ved å gi en ekstra vaksinedose? Du har åpenbart glemt det enkle faktum at hver eneste dose medfører sin risiko for bivirkninger. Eller så misforstår du den risikoen - som uansett er svært liten. Og den øker ikke med gjentatte doser heller. 6
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #16 Skrevet 21. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (På 21.8.2021 den 18.25): Eller så misforstår du den risikoen - som uansett er svært liten. Og den øker ikke med gjentatte doser heller. risikoen øker selvsagt med hver dose. selvsagt. Endret 26. august 2021 av bredbrem
rosemarin Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 bredbrem skrev (4 timer siden): Du forstår ikke hva jeg mener. OFFENTLIG debattert og problematisert. Gi meg gjerne en link, hvis du mener dette har vært diskutert åpent. Du skjønner hvorfor det er merkelig at man kan sette millioner av doser uten en gang å vite om vedkommende har antistoffer (vært syk) eller ikke? Hvorfor burde det debatteres offentlig? Det er da tilstrekkelig at de som har peiling på dette diskuterer det og bruker sin fagkunnskap for å ta en avgjørelse. Hva godt skulle det komme ut at hvermannsen skal tro og mene og synes og debattere ut fra ingen kompetanse at dette er problematisk? Det ville jo bare skape og konstruere problemstillinger og meninger som ikke nødvendigvis er relevante i det hele tatt. Og folk ville ta til seg disse meningene til folk og bruke dem som grunnlag for å være skeptiske feks. at det kunne vært opplyst offentlig at det har blitt diskutert og at konklusjonen er at det ikke er nødvendig å sjekke for antistoff hadde såklart sikkert vært greit, men jeg tenker At det er implisitt at den vurderingen er tatt når de har valgt å ikke gjøre det 4
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #18 Skrevet 21. august 2021 (endret) rosemarin skrev (På 21.8.2021 den 18.41): ! Endret 26. august 2021 av bredbrem
Robert Koch Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 33 minutter siden, bredbrem said: Joda, risikoen øker selvsagt med hver dose. Det er ikke gitt at du får samme bivirkninger av hver dose, dette vet også du. Selv om det er samme mengde, og samme virkestoff. Første dose kan gi en, to eller flere bivirkninger. Andre dose kan gi ingen, flere eller færre, og naturligvis helt ulike bivirkninger fra den første. At du ikke får myokarditt ved første dose, betyr ikke at du ikke kan få det ved andre eller tredje dose. Det står deg fritt å mene dette, men det stemmer ikke. Man er selvsagt aldri 100% sikker, men tolererer man første dose godt, er det svært liten sannsynlighet for at det vil oppstå noen alvorlig bivirkning ved senere administrasjon. 5
Gjest bredbrem Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 (endret) Robert Koch skrev (På 21.8.2021 den 19.06): Det står deg fritt å mene dette, men det stemmer ikke. Man er selvsagt aldri 100% sikker, men tolererer man første dose godt, er det svært liten sannsynlighet for at det vil oppstå noen alvorlig bivirkning ved senere administrasjon. Jovisst stemmer det Endret 26. august 2021 av bredbrem
Anbefalte innlegg