Gå til innhold

Sykemelding pga graviditet når jeg er i foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte i mars, i mai gikk vikariatet mitt ut. På grunn av sterke smerter i bekkenet var jeg hos legen, og fant ut at jeg er gravid på nytt. Venter på time til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg er på vei. Men hvis smertene mine ikke blir bedre kommer jeg ikke til å klare å jobbe. Går det ann å bli sykemeldt under mammapermisjon når jeg ikke har jobb? 

Anonymkode: 5ec03...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 1f7cf...4e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei

Anonymkode: 1f7cf...4e3

Kanskje ikke så lurt å svare så kontant på ting du ikke har peiling på?

Ja, du kan bli sykemeldt i permisjonen, men da regner jeg med at det er for å ha mannen hjemme til å passe det barnet dere har? Sykemeldingen må jo ha en funksjon. Du kan ikke bare få sykemeldingen og sykepenger mens mannen fortsetter å jobbe. Hvis du fortsatt er i lønnet permisjon, kan mannen din overta denne mens du er sykemeldt. Hvis du er i ulønnet permisjon stiller saken seg annerledes, for da kan ikke far overta din permisjon, men må starte på pappapermisjonen.

Anonymkode: 50b03...e9e

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg fødte i mars, i mai gikk vikariatet mitt ut. På grunn av sterke smerter i bekkenet var jeg hos legen, og fant ut at jeg er gravid på nytt. Venter på time til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg er på vei. Men hvis smertene mine ikke blir bedre kommer jeg ikke til å klare å jobbe. Går det ann å bli sykemeldt under mammapermisjon når jeg ikke har jobb? 

Selvfølgelig kan du bli sykemeldt i permisjonen :)

Her kan du lese mer: https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#hvis-en-av-dere-blir-syke

"Hvis du eller den andre forelderen blir syk og ikke kan ta seg av barnet eller er innlagt på sykehus eller helseinstitusjon, kan dere velge mellom:

Den andre forelderen kan overta foreldrepengeperioden til den som er syk eller innlagt

Den som er syk eller innlagt kan utsette perioden sin med foreldrepenger

Dere kan utsette eller overta foreldrepengene på grunn av sykdom når som helst etter at barnet er født. Den forelderen som er syk kan få sykepenger i stedet hvis sykdommen er slik at man er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet."

Anonymkode: a105c...b72

Skrevet

Ja, men da må far ta over permisjonen.

Anonymkode: 15f95...9a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men da må far ta over permisjonen.

Han ikke, men permisjonen forsvinner jo uansett når neste permisjon starter 3 uker før termin. 

Anonymkode: a9452...433

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han ikke, men permisjonen forsvinner jo uansett når neste permisjon starter 3 uker før termin. 

Om man er sykemeldt, hvem skal ta seg av ungen da?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje ikke så lurt å svare så kontant på ting du ikke har peiling på?

Ja, du kan bli sykemeldt i permisjonen, men da regner jeg med at det er for å ha mannen hjemme til å passe det barnet dere har? Sykemeldingen må jo ha en funksjon. Du kan ikke bare få sykemeldingen og sykepenger mens mannen fortsetter å jobbe. Hvis du fortsatt er i lønnet permisjon, kan mannen din overta denne mens du er sykemeldt. Hvis du er i ulønnet permisjon stiller saken seg annerledes, for da kan ikke far overta din permisjon, men må starte på pappapermisjonen.

Men fra hvilken arbeidsgiver blir hun sykemeldt fra, når hun ikke har jobb? Er det NAV det da?

Anonymkode: e2179...c1e

• Liker 2
Skrevet

Her er det jo ingenting å være sykmeldt fra. 

Anonymkode: a766a...4bb

• Liker 4
Skrevet

Hva er det du skal bli sykemeldt fra? Du jobber jobber jo ikke, men er hjemme. Hvis du tenker at du skal være hjemme med eldste barnet på sykepenger, kan du bare glemme det. Hvis du skal sykemeldes fra foreldrepermisjonen må far overta fellesperioden.

Anonymkode: d6b2e...f38

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man kan ta seg av ungen selv om man er sykemeldt. En annen har kopiert en tekst fra NAV som forklarer alternativene. Hvorfor man kan være sykemeldt, men fortsatt ta vare på ungen er uvesentlig, det er mulig. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men fra hvilken arbeidsgiver blir hun sykemeldt fra, når hun ikke har jobb? Er det NAV det da?

Ja. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Man sykemeldes fra jobben, ikke ungen.

Anonymkode: d3919...109

Skrevet

Dere som ikke skjønner hva Ts skal sykemeldes fra når hun er i permisjon: Hun sykemeldes fra det hun gjør i permisjonen, altså å være alene med ungen på dagtid, så da må noen andre ta seg av ungen. Far kan overta permisjonen ved sykemelding hos mor. Mor får da sykepenger fra NAV og far får foreldrepenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man sykemeldes fra jobben, ikke ungen.

Anonymkode: d3919...109

I permisjon sykemeldes man fra permisjon og far må ta over.

Jeg ville ALDRI brukt sykepenger når jeg hadde permisjon, skjønner ikke hva du tenker her TS? Om du blir sykemeldt etter fødsel er det ikke sikkert du lenger har rettigheter til det. Du får ikke utsatt permisjonen om det er det du prøver på

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I permisjon sykemeldes man fra permisjon og far må ta over.

Jeg ville ALDRI brukt sykepenger når jeg hadde permisjon, skjønner ikke hva du tenker her TS? Om du blir sykemeldt etter fødsel er det ikke sikkert du lenger har rettigheter til det. Du får ikke utsatt permisjonen om det er det du prøver på

Nei, mor kan utsette permisjonen om hun ønsker og har mulighet til det i stedet. Far ikke ta over permisjonen. Men det har ingenting å si i TS sin situasjon, uansett. 

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det du skal bli sykemeldt fra? Du jobber jobber jo ikke, men er hjemme. Hvis du tenker at du skal være hjemme med eldste barnet på sykepenger, kan du bare glemme det. Hvis du skal sykemeldes fra foreldrepermisjonen må far overta fellesperioden.

Anonymkode: d6b2e...f38

Hvorfor svare når man ikke har peiling? Man kan selvfølgelig sykmeldes selv om man ikke har eller er i jobb. 

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-sarskilte-grupper#chapter-5

Om ts har rett på sykemelding gir hun for lite info om. 

Skrevet

Ts her Jeg hadde er tøft svangerskap sist, så er redd jeg ikke klarer å ta meg av babyen vi har, og skulle gjerne hatt far hjemme om det blir verre. Om jeg ikke kan sykemeldes og bekkenløsningen blir verre kommer jeg ikke til å klare ny jobb under svangerskapet. Vi ønsker å beholde babyen, men vi har ikke mulighet hvis jeg er for syk til å jobbe så jeg ikke får opparbeidet meg foreldrepenger og jeg ikke har mulighet til å sykemeldes

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her Jeg hadde er tøft svangerskap sist, så er redd jeg ikke klarer å ta meg av babyen vi har, og skulle gjerne hatt far hjemme om det blir verre. Om jeg ikke kan sykemeldes og bekkenløsningen blir verre kommer jeg ikke til å klare ny jobb under svangerskapet. Vi ønsker å beholde babyen, men vi har ikke mulighet hvis jeg er for syk til å jobbe så jeg ikke får opparbeidet meg foreldrepenger og jeg ikke har mulighet til å sykemeldes

Er du for syk til å jobbe, skal du sykemeldes. Du kan også sykemeldes i svangerskapet nå slik at samboer kan være hjemme med dere ved å overta resten av permisjonen, se link lengre opp. Ikke bry deg med de som sier du ikke kan sykemelde deg, det er feil 🙂 Lykke til og god bedring! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 10.01):

Er du for syk til å jobbe, skal du sykemeldes. Du kan også sykemeldes i svangerskapet nå slik at samboer kan være hjemme med dere ved å overta resten av permisjonen, se link lengre opp. Ikke bry deg med de som sier du ikke kan sykemelde deg, det er feil 🙂 Lykke til og god bedring! 

Kan jeg sykemeldes ut svangerskapet selvom foreldrepermisjon perioden min går ut, om jeg ikke har blitt bedre?

Skrevet
Albbas skrev (På 22.8.2021 den 8.22):

Hvorfor svare når man ikke har peiling? Man kan selvfølgelig sykmeldes selv om man ikke har eller er i jobb. 

https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykepenger/sykepenger-til-sarskilte-grupper#chapter-5

Om ts har rett på sykemelding gir hun for lite info om. 

Jeg stilte jo spørsmålet fordi jeg ikke har peiling. Er ikke det lov heller nå? Kan man kun svare i en tråd om man har svaret, ikke om man lurer på noe rundt temaet? KG-politet, altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...