Gå til innhold

Angrer huskjøp, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp fort!!! Jeg har vært utrolig dum og tankeløs, og vet det selv. Jeg la inn et bud på en bolig, men selger aksepterte ikke. 3 dager senere, fikk jeg telefon fra megleren, som sa at selger ville akseptere dersom jeg bød 20.000 mer. Jeg fikk kort frist, og aksepterte. Nå angrer jeg dypt og inderlig, pga diverse forhold jeg ikke skal komme inn på her. Jeg er i en svært vanskelig situasjon og gjorde noe overilt. Jeg har imidlertid ikke skrevet under noe, siden det første budet jeg leverte skriftlig. Er dette da gyldig enda? Megler sier de har en gyldig avtale, og sier jeg må tre inn og kjøpe huset. Her er noen forhold fra Norges Eiendomsmeglerforening der det i punkt 5 står at et motbud også er gyldig. Men fristen for selgers aksept var jo gått ut da selger kom med motbudet. Og jeg har som sagt ikke skrevet under... HJELP! Kan noen svare meg?

VIKTIGE AVTALERETTSLIGE FORHOLD:

1. Det eksisterer ingen angrerett ved salg/kjøp av fast eiendom.

2. Når et bud er innsendt til megler og han har formidlet innholdet i budet til selger (slik at selger har fått kunnskap om budet), kan budet ikke kalles tilbake. Budet er da bindende for budgiver frem til akseptfristens utløp, med mindre budet før denne tid avslås av selger eller budgiver får melding om at eiendommen er solgt til en annen (man bør derfor ikke gi bud på flere eiendommer samtidig dersom man ikke ønsker å kjøpe fler enn en eiendom).

3. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er f.eks ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud

4. Når en aksept av et bud har kommet frem til budgiver innen akseptfristens utløp er det inngått en bindende avtale.

5. Husk at også et eventuelt bud fra selger til kjøper (såkalte "motbud"), avtalerettslig er et bindende tilbud som medfører at det foreligger en avtale om salg av eiendommen dersom budet i rett tid aksepteres av kjøper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men siden det er så viktig økonomisk med så mange penger, så bør du snarest spørre advokat, selv om det koster!

Skrevet

At selger forkastet ditt første bud er irrelevant så lenge du har akseptert motbudet.

Skrevet

Så lenge det først budet var inngitt skriftlig, kan du høyne budet muntlig, selv om akseptfristen for første bud er gått ut.

Her er du dessverre bundet.

Det lureste du gjør, er å si ifra med en gang at du ikke ønsker å sitte med huset - da kan megler gå igang med ny visning etc, og du blir da erstatningspliktig overfor selger for de merkostnadene som påløper (dvs ekstra annonsering, visning pluss eventuelt forskjell i pris).

Skrevet

Takk for svar. Megleren, som forøvrig kjenner til min situasjon, burde kanskje ikke ha gått med på å presse meg til å by mere (med kort frist). Det er min egen skyld, men selger har ikke fått andre bud enn det fra meg.....

Nå er jeg bare trist!

Skrevet

Presset?

Hvis han har presset deg bør du kontakte advokat.

Hvis han kun har gjort som du skrev i hovedinnlegget, sagt du får tilslaget ved å by 20.000 mer, så er det ikke press.

Skrevet

er bare 1 bud som skal være skriftlig

du godkjente motbudet

altså er du bundet

Skrevet

Det er desverre ikke mulig å trekke seg fra bud sånn uten videre - heldigvis. Dersom du hadde tatt forbehold på det første budet, vil vel de også gjelde ved neste bud. Altså dersom du hadde skrevet forbehold om finansiering, kunne du trukket deg dersom finansieringa ikke gikk i orden.

Sannsynligvis kan du få avtale om å trekke deg ved å betale 10% av kjøpesummen. Dette skal dekkes selgers og meglers ekstrautgifter ved dette. Men det er kanskje ikke så kjekt å betale for noe du ikke skal bruke. Alternativet er at du kjøper huset og så selger det videre eventuelt etter å ha foretatt noen utbedringer som gjør det mer salgbart. Uansett kan dette fort bli et tapsprosjekt.

Til neste gang håper jeg du har lært å ha is i magen og tenke nøye gjennom hva du vil. Det er lov å gjøre feil, men ved huskjøp kan det bli dyrekjøpte erfaringer.

Skrevet

Dersom du trekker deg urettmessig, risikerer du å måtte betale både meglerhonorar ved selgers neste utlysning av eiendommen, samt mellomlegget mellom ditt bud og det eiendommen blir solgt for... Det kan bli dyrt for ingenting.

Skjønner ikke helt at 20000 skal ha så mye å si at du skulle ønske å risikere det. Med mindre du har betalt overpris for boligen, bør du beholde den. Du kan heller selge den om et halvt års tid, da vil du etter meglerutgifter og dokavgift sannsynligvis gå tilnærmet i null.

Skrevet

Loven er nok ganske klar på at du har bundet deg til budet og i dette tilfelle kjøpet.

MEN, du blir i så fall ikke den første som kommer deg unna alikevel. Vi tapte en rettsak mot en budgiver som handlet noe lignende deg. Vi tapte også klage mot eiendomsmegleren i Eiendomsmegler-klage-nemda.

Så om du sier som sant er at du ikke har penger..... tja jeg tror faktisk du kommer deg unna om du bare står hardt nok i mot presset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...