Gå til innhold

Noen som ble mer sensitiv etter at dere ble foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at jeg er litt høyt sensitiv. Har vært veldig empatisk ol. Etter at jeg ble mor for 8 uker siden har sensitiviteten min bare økt og økt. Klarer ikke å se på nyhetene, men gjør det likevel for å holde meg oppdatert. Situasjonen i Afghanistan påvirker meg skikkelig og jeg ligger her søvnløs etter å ha sett bildet av babyen som løftes over piggtråden. Tenker på min baby, jeg tenker på foreldrene som var så desperate at de ikke så noe annen mulighet enn å gi barnet bort på det viset (vet at de er gjenforente nå).

Er det noen andre som opplevde at man ble mye mer var til nyheter, filmer ol? Hvordan håndterte dere det? Gikk det over? Oppsøkte dere lege? 

Anonymkode: 4e1c8...46d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så absolutt. 

Jeg har nok alltid vært høysensitiv, men alt blir så mer "nære" når man selv har barn. Jeg kan ikke lese bøker der barn lider, se det på TV eller nesten ikke høre om det en gang. Jeg kan se for meg scenarioer der mitt barn kan skades. Men realisten i meg vet jo at dette ikke er reelt. Jeg nevnte det på helsestasjonen som sa det var helt normalt. 

Hvis det blir et hinder i hverdagen kan det være en god idè å snakke med legen om det. 

Anonymkode: c3f60...7e6

Skrevet

Det er nok ganske normalt. Jeg ble det med begge mine. Jeg elsker og alt av fart og spenning. Men ikke det første året etter jeg har fått barn, da er jeg en stor pyse. Men det går seg til. 

Anonymkode: 4a3b2...e69

Skrevet

Jepp. Allerede mens jeg var gravid. Husker spesielt en liten filmsnutt med en mammabjørn og ungen hennes. Søt liten filmsnutt som endte med et klipp av en bil og "Det er riktig nok din bil, men det er fremdeles vår baby."

Bilreklame altså, og jeg gråt hver gang. 😄

Trenger kanskje ikke å si at det ble utfordrende å se nyheter, film og serier. 🤣

(Jeg er slik fremdeles.)

Skrevet

Jeg er absolutt ikke spesielt sensitiv (det er et litt rart ord, hva er galt med å bruke ordet følsom?),  men jeg reagerer også på nyheter om barn, som den i Afghanistan, mye kraftigere.

Hadde nok ikke tenkt så mye på den saken før jeg ble mor, men nå føles det mer nært. Hver gang jeg leser om barn som blir påkjørt eller dør av sykdommer og ulykker ol, tenker jeg på at det kunne vært mitt barn. Jeg tenkte nok litt for mye på dette etter første barn, det ble litt overveldende, så nå med andre prøver jeg å skyve vekk tanker om alt det fæle som kan skje med barn. 

Anonymkode: 6004e...7d9

Skrevet

Jeg ble mor for 4 mnd siden, og begynte å gråte av det bildet av den babyen i Afghanistan. Jeg har aldri grått av nyheter før. Jeg unngår å lese om barn som blir syke og dør. Det blir for nært, pluss at jeg sover lite, er sliten og full av hormoner, så det er jo ikke rart at jeg gråter lettere.

Anonymkode: 13cfe...806

Skrevet

Ja. Mannen og jeg fulgte med på en serie som jeg syntes var veldig spennende da jeg ble gravid med første barn. Etter hvert måtte han se den alene. Jeg klarte bare ikke, det var for mye vold og jeg kjente meg både sint og helt dårlig av det. 

Jeg blir også veldig lei meg av situasjonen i Afghanistan, og andre ting som skjer i verden. Jeg er generelt ikke en grubler, og har ikke lett for å bekymre meg. Men enkelte kvelder kan jeg kjenne meg overveldet av bekymring for verden og tristhet for alle som lider i dag.

Jeg prøver å la de følelsene komme, og akseptere at de er der, som en del av livet. Verden er utrolig urettferdig. Så prøver jeg å fokusere på takknemligheten for at mine barn ligger trygt i sengene sine. Jeg vet at uroen jeg kjenner blir borte igjen og mer optimistiske tanker og følelser kommer tilbake. 

Anonymkode: 47a3a...365

Skrevet

Ekstremt! 

Aldri vært sensitiv før, gråt sjeldent (og absolutt ikke av film, nyheter eller at noe var rørende). Helt motsatt nå. Var enda verre noen måneder etter fødsel, men fortsatt veldig merkbar forskjell 3-4 år senere. 

Skrevet

Ja, jeg har måtte legge fra meg å lese og se nyheter nå som jeg er gravid 😅 har to barn fra før av, og alle følelsene forsterket seg etter dette. Og jeg var allerede ekstremt sensetiv. 

Dette har og samboer kjent noe ekstremt på etter han ble far. Første barnet mitt er fra et tidligere forhold, og samboer hadde ikke barn før vi møttes. Da kunne jeg fortelle om nyheter og ting som gikk skikkelig inn på meg som mor, og da lo han litt og sa "du er vel søt". Etter han ble far selv, og jeg da feks sier at jeg så et bilde fra Kabul som var så sårt og vondt - så sier han "nei, stopp! Jeg vil seriøst ikke høre det! ". Så jeg tror det er naturlig for både mødre OG fedre at en blir ekstra sensetiv på urettferdighet og elendighet - særlig når det gjelder barn😩

Anonymkode: ffe73...5a3

Skrevet
Trotwood skrev (2 timer siden):

For dere andre som fikk vondt i hjertet av baby i Afghanistan, det ser ut som flere små barn er reddet ut og til Norge ❤️ https://www.aftenposten.no/verden/i/k6MnMj/her-evakueres-baby-paa-fanget-til-norsk-soldat-flere-enslige-barn-om-b

Og her https://www.nrk.no/urix/her-blir-den-lille-gutten-evakuert-pa-terjes-fang-1.15618444

Ts her. 

Ja, men her går tankene mine til foreldrene som kanskje måtte gi barna fra seg? Kanskje de er døde? Hva opplevde de? Var barna redde? Hva slags liv vil de få? Klarer lissom kun å tenke på det vonde :( 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Ja, men her går tankene mine til foreldrene som kanskje måtte gi barna fra seg? Kanskje de er døde? Hva opplevde de? Var barna redde? Hva slags liv vil de få? Klarer lissom kun å tenke på det vonde :( 

Jeg tror nok dette er foreldreløse barn. De ble evakuert fra et norsk feltsykehus inne på flyplassen. Tenk så bra at disse barna ble reddet i stedet for å havne hos Taliban! 

Anonymkode: 6004e...7d9

• Liker 1
Skrevet

Mye mindre høysensitiv etter å ha fått barn. Men såklart, at som handler om barn treffer sterkere enn tidligere.

Men etter fødsel og med amming er det mye hormoner og kaos, så ville nok ikke tatt alle tankene for god fisk, TS.

Anonymkode: 4784e...84a

• Liker 2
Skrevet

Definitivt! Både i svangerskapene og småbarnstiden. Det ble bedre da barna begynte å komme i tenårene, men blir aldri som før jeg fikk barn. 

Anonymkode: 9ed83...4f9

Skrevet

Det er helt vanlig og jeg tror det er slik for de fleste. 

For min del avtok det gradvis, og det tror jeg også det gjør for de aller fleste, ellers ville jo ikke samfunnet gått rundt (hvem skulle være politikere, journalister, leger, psykologer osv hvis ikke?) 

Anonymkode: ef218...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...