Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min pugger ikke til skole prøver osv. Han gidder ikke å øve til prøver, jeg blir så lei meg. For jeg kan ikke gjøre noe. Han sier han så lei av skole. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: b4833...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å sette seg ned sammen med ham, og hjelpe han i gang?

Anonymkode: ec7c4...4b8

  • Liker 2
Skrevet

Hva har du prøvd? 

Anonymkode: 42b72...8b3

Skrevet

Forstår han godt jeg. Jeg har 6 i snitt, og liker ikke å pugge.

Prøv å få han til å bli interessert i fagstoffet. Så prøver han å forstå det. Ikke pugge det. De gir en annen opplevelse av læring.

Anonymkode: c010b...dfb

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forstår han godt jeg. Jeg har 6 i snitt, og liker ikke å pugge.

Prøv å få han til å bli interessert i fagstoffet. Så prøver han å forstå det. Ikke pugge det. De gir en annen opplevelse av læring.

Anonymkode: c010b...dfb

Derfor mitt spørsmål over...

I det TS viser til "pugging" kan jeg forstå hvor det går feil i utgangspunktet.

Mine foreldre benyttet ulike metoder for å få meg genuint interessert i ulike fag, allerede fra ung alder. Det var alt fra quiz, til tegn og illustrer, til lange diskusjoner, til bruk av TV og PC, øving før prøver og mye mer. Når jeg syntes noe var vanskelig hjalp de meg å fokusere på de store linjene i faget, slik at du lettere fikk knagger å henge detaljene på, og på den måten bygget kunnskapen gradvis.

Å lære handlet aldri om å utelukkende sitte med en bok å pugge. 

Anonymkode: 42b72...8b3

  • Liker 4
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg var ikke så veldig skoleflink, og pugget meg igjennom det meste. Skulle ønske at jeg heller kunne lært det på annen måte. Geniene i klassen pugget aldri.

Skrevet

Det finnes flere måter å lære seg stoff på. Jeg lærer ingenting ved å pugge, det er glemt etter kort tid, men hvis jeg lærer ved å sette sammen ulike deler for å få en helhet i det jeg gjør så sitter det mye bedre. 

Anonymkode: a5081...b4f

Skrevet

det er normalt at barn strever med motivasjon

Mange barn strever også med selvstendighet og de strever med å sette i gang. du som voksen må hjelpe barnet ditt med å vite hva og hvor han skal starte. en strategi/oppskrift for hvordan pugge til prøve. noen trenger også hjelp til struktur i form av når på dagen det skal være. 

Når barn også ser lite motivasjon og synes skolen er kjedelig er det klart at det ikke er så motivert til å jobbe med prøver eks. noen er heller så opptatt av karakterer, eller har fått holdning om at det uansett ikke betyr noe. noen bruker det for å "beskytte" seg mot nederlag. hvis man ikke pugger kan man "skylde" på det istedenfor at man ikke mestret prøven. noen glemmer rett å slett at det er prøver etc. 

Anonymkode: 5cf14...3a2

Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen leste moren min fagstoffet sammen med meg. Når vi var ferdige skrev vi en sammendrag med det viktigste i lag. Så gikk jeg for meg selv og lærte det som vi skrev. På slutten spurte hun meg det vi hadde skrevet i sammendraget. 

Dette var ikke i norsk skolesystemet. Vi hadde prøver og rangering i klassen fra 1.klasse. Jeg var alltid blant de beste 4 i klassen i alle år med denne metoden.

Jeg fortsettet med det moren min hadde lært meg på agenhånd fra ungdomsskolen og utover. Det fungerte veldig bra. Er i dag ingeniør og gikk ut med B i snitt

Anonymkode: 2bec8...afb

Skrevet

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg gikk på barneskolen leste moren min fagstoffet sammen med meg. Når vi var ferdige skrev vi en sammendrag med det viktigste i lag. Så gikk jeg for meg selv og lærte det som vi skrev. På slutten spurte hun meg det vi hadde skrevet i sammendraget. 

Dette var ikke i norsk skolesystemet. Vi hadde prøver og rangering i klassen fra 1.klasse. Jeg var alltid blant de beste 4 i klassen i alle år med denne metoden.

Jeg fortsettet med det moren min hadde lært meg på agenhånd fra ungdomsskolen og utover. Det fungerte veldig bra. Er i dag ingeniør og gikk ut med B i snitt

Anonymkode: 2bec8...afb

 

Den støtten hjemmefra er faktisk uvurderlig. Også etter at de ikke kan hjelpe lenger. Jeg har i dag to mastergrader.

Husker skuffelsen/overraskelsen den dagen jeg kom hjem fra forelesning første høst på studiet, og ringte pappa. Presenterte en makroøkonomisk problemstilling, og det ble stille.... "jenta mi, jeg tror ikke jeg klarer å henge med lengre, men jeg vet du har alle verktøy du trenger for å forstå dette". 

Anonymkode: 42b72...8b3

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Derfor mitt spørsmål over...

I det TS viser til "pugging" kan jeg forstå hvor det går feil i utgangspunktet.

Mine foreldre benyttet ulike metoder for å få meg genuint interessert i ulike fag, allerede fra ung alder. Det var alt fra quiz, til tegn og illustrer, til lange diskusjoner, til bruk av TV og PC, øving før prøver og mye mer. Når jeg syntes noe var vanskelig hjalp de meg å fokusere på de store linjene i faget, slik at du lettere fikk knagger å henge detaljene på, og på den måten bygget kunnskapen gradvis.

Å lære handlet aldri om å utelukkende sitte med en bok å pugge. 

Anonymkode: 42b72...8b3

Pugging er destruktivt. Var en "pugger" på ungdomsskolen. Fikk nesten 6 i snitt alle tre årene, men brukte ufattelig mye tid på skolearbeid.

Når jeg tenker meg om er det ikke så sykt lett å faktisk forstå ting i en så ung alder. Hjernen har jo ikke helt modnet til å skjønne sammenhengene uansett hvor hardt man prøver. Så da tyr man til pugging. Jeg kan i dag ikke helt skjønne hvorfor jeg ikke så sammenhengene, men når man er i en så ung alder har man ikke helt skjønt hvordan verden fungerer pga. manglende livserfaring.

Anonymkode: c010b...dfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...