Gå til innhold

Syltetøy i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Sønnen min startet i bhg denne uka, han er 11mnd gammel. Han spiser litt skive men og grøt enda. Hjemme har vi brukt pålegg som makrell i tomat og leverpostei, litt prim og kaviar å latt barnet smake på litt forskjellig.. 

Under tilvenning såg jeg at personalet var kjapp med å tilby skive med syltetøy til andre barn, men når jeg var der så fekk mitt barn leverpostei.

Nå er det 2 dager der jeg ikke har vært under måltidet og ser at han har spist skive med syltetøy noe han ikke har smakt på tidligere.

Blir det feil av meg å nevne noe, om at de kan tilby andre pålegg først eller iplassen for? Virker så unødvendig at barnet skal spise det hver dag..

Anonymkode: a47db...e88

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Sønnen min startet i bhg denne uka, han er 11mnd gammel. Han spiser litt skive men og grøt enda. Hjemme har vi brukt pålegg som makrell i tomat og leverpostei, litt prim og kaviar å latt barnet smake på litt forskjellig.. 

Under tilvenning såg jeg at personalet var kjapp med å tilby skive med syltetøy til andre barn, men når jeg var der så fekk mitt barn leverpostei.

Nå er det 2 dager der jeg ikke har vært under måltidet og ser at han har spist skive med syltetøy noe han ikke har smakt på tidligere.

Blir det feil av meg å nevne noe, om at de kan tilby andre pålegg først eller iplassen for? Virker så unødvendig at barnet skal spise det hver dag..

Iplassen for?

Anonymkode: 82c71...3c7

• Liker 20
Skrevet

Du kan jo nevne det. Å si at du helst vil han skal få «det og det» pålegget heller. Tror ikke de synes det er rart om du sier det. 

Anonymkode: 2c4fa...9c9

• Liker 4
Skrevet

Selv om de får syltetøy en gang i blant så betyr det vel ikke at de får det hver dag? Personlig ser jeg ikke problemet, alt MÅ ikke være proppet av næring - man kan også spise noe bare fordi det er godt. Alt med måte 😄

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenk på barna i Afrika 

• Liker 4
Skrevet

Såg?

Anonymkode: 82c9d...af6

• Liker 1
Skrevet

Rart at de tilbyr det hver dag. Her er det syltetøy kun om fredager.

Anonymkode: 92cb1...bcf

• Liker 1
Skrevet

Helt innafor å gi beskjed til barnehagen om pålegg, det er tross alt ditt barn. 
Men måltidet er tross alt en sosial arena for de små barna i barnehagen, og de vil ofte ha det samme som de andre barna har. 

Det kan jo være grunner for at de serverer barnet ditt syltetøy, kanskje så de at barnet spiser godt når det får det på skiven? Kanskje barnet ditt får annet pålegg først, også en liten skive med syltetøy til dessert? Er jo bare spekulasjoner fra min side. 

I barnehagen mine barn går i er det et relativt «labert» utvalg av pålegg. De har vel makrell i tomat, gulost, skinke, leverpostei og litt grønnsaker. Tenkte i første omgang at det virket litt traust, men ungene er veldig fornøyde og spiser det de ser andre barn spiser. 
Så det er lett for at man blir litt oppkavet av småting når ungene begynner i bhg, men det meste går helt fint. Og er ikke noe å kave seg opp for😅

Anonymkode: 9df22...e76

• Liker 9
Skrevet
snurk skrev (6 minutter siden):

Selv om de får syltetøy en gang i blant så betyr det vel ikke at de får det hver dag? Personlig ser jeg ikke problemet, alt MÅ ikke være proppet av næring - man kan også spise noe bare fordi det er godt. Alt med måte 😄

Jeg vet ganske sikkert at det står på bordet hver dag, og blir ofte tilbudt først. Jeg er enig, alt med måte, og vis barnet gir beskjed om at det er det pålegget han ønsker så er det heilt greit for meg. Men han er enda i oppstarten med nye smaker osv. Å skulle bare ønske at andre smaker og ble tilbudt først🙂

• Liker 1
Skrevet

Iplassen for 🤣🤣🤣

Anonymkode: bbf04...d7b

• Liker 6
Skrevet

Jeg blir svimmel av at alt skal være hjemmelaget, sunt og grovt nå i dag.

Nei de trenger ikke spise sjokoladepålegg HVER dag, men det får være grenser. Det er ikke krise om ungen får smake litt is som inneholder sukker, eller får en sleik eller to fra kroneisen.

Barnet ditt vil nok spise det samme som de andre barna, og blir han lei av syltetøy så tilbyr de nok noe annet.

Anonymkode: 41903...194

• Liker 14
Skrevet

Husker at sønnen min ble tilvendt prim i barnehagen som 2-åring fordi han var ekstremt kresen. Han er like kresen på pålegg den dag i dag og spiser helst grovbrød uten pålegg eller bare smør. Han er 6 år nå (til skrekk og advarsel) 😱. Hadde det vært i USA hadde jeg vel saksøkt barnehagen 😅 (neida).

Anonymkode: 79848...869

• Liker 1
Skrevet

Er noe irritert på at barnehagen her serverer syltetøy men sier ikke noe da det ikke er hver dag. 

Anonymkode: 315f9...992

Skrevet

Smudi syltetøy er ikke så usunt. Hva slags syltetøy var det de fikk, var det billigste first price med mye sukker eller feks smudi?

https://kiwi.no/tema/barn/dette-syltetoyet-kan-barna-fa-pa-brodskiven-hver-dag/

Dette «syltetøyet» kan barna få på brødskiven hver dag

Nyheten Lerum Smudi med jordbær, banan og eple er verken tilsatt sukker eller kunstig søtning. Perfekt pålegg for både små og store syltetøy-elskere.

Anonymkode: 0722e...6b8

• Liker 1
Skrevet

Er bare å si ifra om det virkelig plager deg selvsagt. Men det kan jo være de faktisk har gitt barnet ditt et annet pålegg før det fikk syltetøyet. Eller kanskje barnet ditt ville ha syltetøy det også, fordi de andre barna rundt hadde :) 

Skrevet

Er helt vanlig syltetøy med sukker som blir servert.

Skrevet

Barn skal jo ha veldig lite leverpostei. Er det ikke Max en halv skive/12 gram per dag? Og barn under 12 mnd skal vel heller ikke ha melkepålegg. Så forstår at man da tilbyr syltetøy.

Om det er noen trøst, barnet mitt kan ELSKE syltetøy, og da får han det i noen dager på rad, for så plutselig skal han ikke ha det på flere måneder. Da er det plutselig kjempe godt igjen, og er alt han vil ha i noen dager før det igjen er ny stopp. Ost derimot er vel det beste han vet generelt, gulost går han aldri lei 😅

Anonymkode: 0fb0b...4cc

Skrevet

Tredje verdenskrig over syltetøy... vi har det for godt i det landet her...

• Liker 5
Skrevet

Kvinneguiden, ass 😂 Du får være takknemlig om dette er ditt største problem.

Anonymkode: 0b568...c0e

• Liker 4
Skrevet
snurk skrev (På 20.8.2021 den 22.29):

Det er mer enn nok situasjoner utenfor barnehagen hvor man får spise usunne ting bare fordi det er godt 🙄

Anonymkode: 42a1d...c87

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...