AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Jeg fikk jobben! Er helt i ekstase!! Ønsker å gi et godt førsteinntrykk når jeg begynner og håper på å få en god start. Hva er dine beste tips og råd til en nyansatt? Anonymkode: 9c5db...61e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt Anonymkode: 3c035...d88 🤣 Anonymkode: 9c5db...61e
Cata Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er dine beste tips og råd til en nyansatt? Ikke fortvil, det blir bedre... De første ukene i ny jobb kan nemlig oppleves ganske fæle. Man kjenner ingen, man vet ingenting (slik føles det i det minste) og man er generelt landet på en fremmed planet. Det går seg til. Litt mer seriøst svar: Ikke vær redd for å spørre når det er ting du ikke skjønner, men ikke mas om småting som du kunne funnet ut av selv ved å slå opp i manualer, google eller liknende. Vær på tilbudssiden og hjelp til hvis noen trenger en hjelpende hånd. Vær litt "ydmyk" for kulturen du kommer inn i. Selv om det er godt for alle bedriftskulturer å få inn nye fjes så blir det anstrengt hvis nykommeren er besserwisser på alle ting. Hvis du er uenig så velg dine kamper med omhu. Enkelte ting har sannsynligvis godt av en forandring, andre ting kan like gjerne være som de er. Ta ansvar og gjør deg til eier av oppgavene du får. Selv oppgaver som ser tilsynelatende merkelige ut kan du lære noe av. En stilling inneholder som regel noen oppgaver som er interessante, noen som er greie nok og noen som er "blæh". De sistnevnte må også gjøres så avfinn deg med at du får din porsjon av dem, iallfall så lenge du har noen interessante ting også.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Cata skrev (4 minutter siden): Ikke fortvil, det blir bedre... De første ukene månedene i ny jobb kan nemlig oppleves ganske fæle. Man kjenner ingen, man vet ingenting (slik føles det i det minste) og man er generelt landet på en fremmed planet. Det går seg til. Litt mer seriøst svar: Ikke vær redd for å spørre når det er ting du ikke skjønner, men ikke mas om småting som du kunne funnet ut av selv ved å slå opp i manualer, google eller liknende. Vær på tilbudssiden og hjelp til hvis noen trenger en hjelpende hånd. Vær litt "ydmyk" for kulturen du kommer inn i. Selv om det er godt for alle bedriftskulturer å få inn nye fjes så blir det anstrengt hvis nykommeren er besserwisser på alle ting. Hvis du er uenig så velg dine kamper med omhu. Enkelte ting har sannsynligvis godt av en forandring, andre ting kan like gjerne være som de er. Ta ansvar og gjør deg til eier av oppgavene du får. Selv oppgaver som ser tilsynelatende merkelige ut kan du lære noe av. En stilling inneholder som regel noen oppgaver som er interessante, noen som er greie nok og noen som er "blæh". De sistnevnte må også gjøres så avfinn deg med at du får din porsjon av dem, iallfall så lenge du har noen interessante ting også. Jeg er helt enig i rådene dine, men måtte endre ukene til måneder. Helt du er ferdig med prøvetiden, så må du ha is i magen, og ikke være høy på pæra hvis du er dypt uenig i noe. Anonymkode: 02cc5...019
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg fikk jobben! Er helt i ekstase!! Ønsker å gi et godt førsteinntrykk når jeg begynner og håper på å få en god start. Hva er dine beste tips og råd til en nyansatt? Anonymkode: 9c5db...61e Aldri kom for sent. Alltid vær på tilbudssiden. Aldri vær syk. Aldri ha barn som er syke. Aldri fød barn. Aldri gi barna bryst. Aldri ha begrenset helse under svangerskap. Anonymkode: 66b4b...8c9
Cata Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er helt enig i rådene dine, men måtte endre ukene til måneder. Helt du er ferdig med prøvetiden, så må du ha is i magen, og ikke være høy på pæra hvis du er dypt uenig i noe. Anonymkode: 02cc5...019 Strengt tatt er jeg enig, men ville være optimist . Erfaringsmessig er det omtrent sånn: 1-3 mnd: "Hjelp, hvilken planet er jeg havnet på nå???" 6 mnd: "Puh, kanskje dette kan gå bra likevel? Jeg skjønner da i det minste noe av det." 12 mnd: "Yes, jeg klarer det. Det er enda litt å lære, men dette fikser jeg ganske bra." 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Cata skrev (2 minutter siden): Strengt tatt er jeg enig, men ville være optimist . Erfaringsmessig er det omtrent sånn: 1-3 mnd: "Hjelp, hvilken planet er jeg havnet på nå???" 6 mnd: "Puh, kanskje dette kan gå bra likevel? Jeg skjønner da i det minste noe av det." 12 mnd: "Yes, jeg klarer det. Det er enda litt å lære, men dette fikser jeg ganske bra." Da er vi enig. Anonymkode: 02cc5...019 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 Mitt beste tips er å ta det med ro. Senk skuldrene. Du trenger ikke prestere fra dag én. Og du trenger ihvertfall ikke overprestere. Én ting er arbeidsoppgavene dine, men konsentrer deg mer de første dagene og ukene på å komme i god tone med ansatte. Etabler kontakter og nettverk. Sosialiser deg. Og vær tålmodig. Det vil ta tid å sette deg inn i rutiner, miljø, ledelse og kultur. Akseptér det, og ikke bli frustrert etter 2-3 måneder fordi du ikke føler du er helt 100%. Det er normalt. Kos deg, ta det med ro, nyt jobben, vær sosial og pust. Og du? Spør hvis du lurer på noe. Spør om det du også ikke lurer på. Det er lov. Vær ydmyk. Anonymkode: 8e660...a96 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 Cata skrev (28 minutter siden): Strengt tatt er jeg enig, men ville være optimist . Erfaringsmessig er det omtrent sånn: 1-3 mnd: "Hjelp, hvilken planet er jeg havnet på nå???" 6 mnd: "Puh, kanskje dette kan gå bra likevel? Jeg skjønner da i det minste noe av det." 12 mnd: "Yes, jeg klarer det. Det er enda litt å lære, men dette fikser jeg ganske bra." Absolutt, slik er det! De første mnd er ekstremt krevende, særlig om du kommer fra et annet felt. Lykke til! Anonymkode: 231ff...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå