AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #161 Del Skrevet 21. august 2021 Sønnen klager sikkert på maten til deg fordi det er enklere enn å klage på det egentlige problemet: At han måtte flytte fra deg og er sikkert bekymret siden du er syk. Dere må da kunne være voksne mennesker å snakke sammen om dette. En vennlig telefon til far om de kan gjøre noen tilrettelegginger den korte tiden han skal bo der? Typ legge et par kalde fiskekaker i matboksen hans. Du kan ikke forvente at en annen familie skal endre sine vaner totalt, det er helt normalt å spise brød. Men dette her er barnslig av både deg og far syns jeg. Anonymkode: 8ed9e...fd0 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #162 Del Skrevet 21. august 2021 Har vel ikke så mye å si ved å diskutere her når denne pappaen er så bestemt uansett. Anonymkode: 5fc55...b42 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #163 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vel ikke så mye å si ved å diskutere her når denne pappaen er så bestemt uansett. Anonymkode: 5fc55...b42 Bestemt, ifølge mor. Tipper far har en litt annen versjon😊 Anonymkode: 67c14...a81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #164 Del Skrevet 21. august 2021 Herlighet, det matopplegget der hørtes utrolig stusselig ut. Og for en gjeng i denne tråden, fullstendig blottet for empati. Grøss. Jeg elsker brød, virkelig elsker, men selv jeg blir uvel om jeg har mer enn to brødmåltider om dagen. Hadde aldri holdt ut det opplegget der. Det må jo bli utrolig næringsfattig i lengden og! Her er noen forslag som er like enkle og pluss minus like billige som brødmat, og som sønnen din bør greie å ordne selv: Havregrøt (enten gryn + vann i mikroen, eller enda enklere slike ferdige porsjonsposer a la rett i koppen), müsli med melk eller yoghurt, knekkebrød, lomper med pålegg, egg i ulike varianter... Det finnes ekstremt mange muligheter. Du får ta en telefon til far og si at dette får han tilrettelegge for at sønnen din kan ordne seg. Fin læring og, det. Nå har far mulighet til å ha sønnen sin boende hos seg over en lengre periode, man skulle jo tro det var stas. Istedet gjør han tilsynelatende null for at han skal trives i matveien... Helt sprøtt. At den eneste akseptable frokost/lunsjmaten er brødskiver med pålegg for de fleste i denne tråden er faktisk overraskende! Og jeg som anså meg selv som en brødelsker... Det inntrykket må jeg tydeligvis justere Anonymkode: 8f394...45e 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #165 Del Skrevet 21. august 2021 Når jeg leser denne tråden forstår jeg egentlig hvorfor Norge straks tar igjen USA med tanke på overvekt i befolkningen. Og hvorfor de fleste land i Asia (som moren har sine røtter i), ikke har problem med overvekt overhodet. Anonymkode: e65bf...d97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #166 Del Skrevet 21. august 2021 Denne ungen her er jo skikkelig bortskjemt i matveien.. av TS 🤣 Anonymkode: a9242...b37 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #167 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Denne ungen her er jo skikkelig bortskjemt i matveien.. av TS 🤣 Anonymkode: a9242...b37 Hadde du sagt det samme om en som var oppfostret på brødmat. Og så plutselig fikk servert vietnamesisk frokost, lunsj og middag i ett-par uker? Anonymkode: e65bf...d97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ryzorwarlock Skrevet 21. august 2021 #168 Del Skrevet 21. august 2021 Det er en enkel forklaring: Barnet har spist for mye usunne middager, og da ender det opp at han ikke vil spise ting som ikke smaker like "godt" som andre matvarer. Her ville jeg enkelt å greit sagt at han må spise det han får servert, eller spise brødskive eller være fri. Eller at gutten kan bli med og lage en middagsliste.. Der gutten får bestemme hva dem skal ha til middag f.eks 1-2 ganger i uken og da går det på kromiss at han spiser det han får servert uten om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #169 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde du sagt det samme om en som var oppfostret på brødmat. Og så plutselig fikk servert vietnamesisk frokost, lunsj og middag i ett-par uker? Anonymkode: e65bf...d97 Altså! I Norge pleier vi ikke spise varmlunsj hver eneste dag i uka. Guttungen er ikke sulten nok om han ikke greier å spise en brødskive. Anonymkode: a9242...b37 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #170 Del Skrevet 21. august 2021 ryzorwarlock skrev (1 minutt siden): Det er en enkel forklaring: Barnet har spist for mye usunne middager, og da ender det opp at han ikke vil spise ting som ikke smaker like "godt" som andre matvarer. Her ville jeg enkelt å greit sagt at han må spise det han får servert, eller spise brødskive eller være fri. Eller at gutten kan bli med og lage en middagsliste.. Der gutten får bestemme hva dem skal ha til middag f.eks 1-2 ganger i uken og da går det på kromiss at han spiser det han får servert uten om det. Hvordan er en fritatta, wok, stekt ris, grønnsakssuppe, pho, grov burrito, quionoasalat, chiagrøt, banh xeo, bento.... Mer usunt enn brødmat? For meg er det i alle fall motsatt. Anonymkode: e65bf...d97 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #171 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Altså! I Norge pleier vi ikke spise varmlunsj hver eneste dag i uka. Guttungen er ikke sulten nok om han ikke greier å spise en brødskive. Anonymkode: a9242...b37 "I Norge".... ..."pleier vi ikke"... Der har vi det. Eneste landet i verden som deler mat inn i "brødmat" og "middag". Ikke rart vi er måneder fra å ta over som det landet i verden som har størst utfordringer med overvekt. Anonymkode: e65bf...d97 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #172 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er en fritatta, wok, stekt ris, grønnsakssuppe, pho, grov burrito, quionoasalat, chiagrøt, banh xeo, bento.... Mer usunt enn brødmat? For meg er det i alle fall motsatt. Anonymkode: e65bf...d97 Jammen ka faen! Når fars familie ikke lager desse eksotiske rettene til vanlig så kan ingen forlange at de skal lage det for at gutten skal ha spesialmat. ( fordi han ikke liker brødskiver stakkars gutten. Buuhuuu). Anonymkode: a9242...b37 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #173 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er en fritatta, wok, stekt ris, grønnsakssuppe, pho, grov burrito, quionoasalat, chiagrøt, banh xeo, bento.... Mer usunt enn brødmat? For meg er det i alle fall motsatt. Anonymkode: e65bf...d97 Hvor leser du at mor serverer alt dette? Hun har asiatisk opphav men hun er norsk. Og ris er en million ganger mer usunt enn grovt brød. Anonymkode: 7c04b...b8f 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #174 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har nylig operert kneet mitt og skal snart operere igjen, er derfor mye sengeliggende og litt inn og ut av sykehuset. Barnet vårt måtte derfor flytte inn til faren sin og hans familie nå. Jeg er ikke istand til å følge opp han på skole og fritidsaktiviteter nå. Sønnen vår bor derfor fast hos faren sin nå, og skal gjøre det frem til jeg er i bedre form. Sønnen min bor nå hos faren sin og han sier han sulter der. Sannheten er at han ikke liker maten der. Det går mye i brødskiver der, både til frokost, lunsj og av og middag. Min sønn er spiser helst varmmat. Til lunsj har jeg alltid sendt med middagsrester på mathermos. Han spiser ikke brødskiver, selv ikke til frokost. Hjemme hos far er det brød til både frokost og lunsj, middagen er porsjonert, er man sulten får man fylle på med brødskiver. Sønnen min ringer meg og forteller at det er utrolig kjipt å være hos pappa og at han er sulten hele tiden. Nå det først er middag så får de hver sin tallerken og det er aldri mulig å forsyne seg to ganger. Sønnen min har sagt at han har snakket med faren sin om han kunne få noe annet enn brød til lunsj og da fått beskjed om å skjerpe seg og spise det han får. Jeg har også snakket med faren hans og fått det samme svaret. Barnefar er tydelig på at det ikke tilbys noen spesial mat hos dem. Jeg er klar over at det alltid har vært andre matvaner hos faren og stemor, ungene deres er vant til mye brødmat. Mens både jeg og gutten min ikke kan fordra brød. Det har aldri vært noe problem tidligere, da han bor fast hos meg og kun er hos far annenhver helg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, jeg sitter her og føler meg helt hjelpesløs. Gutten er 8 år, så jeg kan ikke forvente at han lager sin egen middag/lunsj. Jeg fikk en epost av læreren hans om at han hiver matpakker i søpla på skolen. Har dere noen gode råd? Anonymkode: ffaf8...025 her må ungen faktisk skjerpe seg, til frokst, lunsj og kvelds spiser man brødskiver og kanskje en sjelden gang noe varmt. Middag er jo greit det er varmt, men at han klager på de andre er helt feil, han blir tilbudt brødskiver, så faren sulter han ikke Anonymkode: acfe2...0ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #175 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jammen ka faen! Når fars familie ikke lager desse eksotiske rettene til vanlig så kan ingen forlange at de skal lage det for at gutten skal ha spesialmat. ( fordi han ikke liker brødskiver stakkars gutten. Buuhuuu). Anonymkode: a9242...b37 Ingenting av dette er eksotisk. Det er ganske enkel, næringsrik og rimelig mat. Jeg er født i Norge, samme er mannen, dette er vanlige lunsjretter hos oss. Anonymkode: e65bf...d97 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #176 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingenting av dette er eksotisk. Det er ganske enkel, næringsrik og rimelig mat. Jeg er født i Norge, samme er mannen, dette er vanlige lunsjretter hos oss. Anonymkode: e65bf...d97 Vanlig for deg ja, men ikke majoriteten i Norge. ( Jeg spiser brød, men jeg er slank til info. Siden du hevder at det er brødmaten vi legger på oss av). Anonymkode: a9242...b37 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 21. august 2021 #177 Del Skrevet 21. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 22.02): Brød er slavekost. Anonymkode: 75b1a...609 Merkelig påstand. Ingen som klager på mitt hjemmebakte. Jeg bor alene og spiser ikke stort, men jeg baker og gir bort en del. Grovbrød er en del av den norske kulturen og tradisjonen. Vi spiser mer brød enn i andre land. Dette forandrer seg så klart med alle de nye kulturene som har kommet hit. oppskriften varierer litt fra gang til gang, det eneste som er fast, er at jeg bruker 2 kg tørrstoff pga kenwooden. Dette er et eksempel. 1 kg grov sammalt hvete (eller en blanding av hvete og rug) 300 g med havregryn, linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, hvetekli eller havrekli. 700 g hvetemel 1 ts salt 2 ss olje 1 pk gjær 1 liter skummet kulturmelk 7 dl vann blir 3 store, rimelige og passe grove hverdagsbrød. De heves, bakes ut og etterheves før de stekes en times tid på 200 grader. Tar dem ut av formene og snur dem opp ned det siste kvarteret. Endret 22. august 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #178 Del Skrevet 21. august 2021 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan er en fritatta, wok, stekt ris, grønnsakssuppe, pho, grov burrito, quionoasalat, chiagrøt, banh xeo, bento.... Mer usunt enn brødmat? For meg er det i alle fall motsatt. Anonymkode: e65bf...d97 Hva i alle dager er pho og banh xeo? Og hvem i alle dager har tid og økonomi til å servere wok til frokost til? Ville også vært veldig rart å kjøpe inn og diske opp middagsretter til ett av barna når de andre smører seg den normale matpakken. Anonymkode: caed3...803 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 21. august 2021 #179 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barn skal ha like mye valgfrihet og rett til medbestemmelse over egen mat som en voksen, skikkelig og apetittvekkende mat for barn i vekst og utvikling er også viktig for psykisk helse og fysisk utvikling, Anonymkode: ba6ba...a45 Ha ha det er dagens, ikke rart det er mange motbydelige prinser og prinsesser rundt om kring😂😂😂 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #180 Del Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva i alle dager er pho og banh xeo? Og hvem i alle dager har tid og økonomi til å servere wok til frokost til? Ville også vært veldig rart å kjøpe inn og diske opp middagsretter til ett av barna når de andre smører seg den normale matpakken. Anonymkode: caed3...803 Pho er en enkel nudelsuppe, enkelt å bruke opp rester av kjøtt, og ett egg. Banh zeo er er en omelett med fyll - bruker det man har. Og dette med dyrt, virkelig....... Typisk norsk å kjøpe brød til 30 kr/stk, hovedsakelig bestående av billig hvetemel. Og hive to skinkeskiver til en pris av 400 kr/kg på. Det er i mine øyne galskap. Anonymkode: e65bf...d97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå