Gå til innhold

Sønnen min sier han "sulter" hos pappa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bøtteballetten skrev (5 minutter siden):

Det er ikke greit. Stakkars unge sier jeg. Jeg spiser  brødmat og syns det er ok. Men blir fort lei. Tror nok at hvis jeg måtte spise brødskiver til alle måltider, da hadde det blitt stusslig. Hadde nok endt i brødvegring for en lengre periode. Må ha ordentlig middag hver dag.

Kan jo hende mor overdriver litt den der med brød til middag, det har sikkert hendt i mange familier en gang eller to? 
For alt vi vet er gutten sykelig overvektig av all kosematen og far ønsker å holde litt igjen, er jo ikke umulig det?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oxytenis skrev (15 minutter siden):

Du hadde sikkert også drukket ditt eget tiss før du hadde tørstet ihel… så da er det ikke synd på deg om du fra nå av bare får servert tiss til drikke. Du er bare bortskjemt om du ikke drikker det👌

Er vel ikke mange dager før den kilden går tom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har nylig operert kneet mitt og skal snart operere igjen, er derfor mye sengeliggende og litt inn og ut av sykehuset.  Barnet vårt måtte derfor flytte inn til faren sin og hans familie nå. Jeg er ikke istand til å følge opp han på skole og fritidsaktiviteter nå. Sønnen vår bor derfor fast hos faren sin nå, og skal gjøre det frem til jeg er i bedre form. 

Sønnen min bor nå hos faren sin og han sier han sulter der. Sannheten er at han ikke liker maten der. Det går mye i brødskiver der, både til frokost, lunsj og av og middag. Min sønn er spiser helst varmmat.  Til lunsj har jeg alltid sendt med middagsrester på mathermos. Han spiser ikke brødskiver,  selv ikke til frokost.  Hjemme hos far er det brød til både frokost og lunsj,  middagen er porsjonert,  er man sulten får man fylle på med brødskiver.  Sønnen min ringer meg og forteller at det er utrolig kjipt å være hos pappa og at han er sulten hele tiden. Nå det først er middag så får de hver sin tallerken og det er aldri mulig å forsyne seg to ganger. Sønnen min har sagt at han har snakket med faren sin om han kunne få noe annet enn brød til lunsj og da fått beskjed om å skjerpe seg og spise det han får. Jeg har også snakket med faren hans og fått det samme svaret. Barnefar er tydelig på at det ikke tilbys noen spesial mat hos dem. 

Jeg er klar over at det alltid har vært andre matvaner hos faren og stemor, ungene deres er vant til mye brødmat. Mens både jeg og gutten min ikke kan fordra brød. Det har aldri vært noe problem tidligere,  da han bor fast hos meg og kun er hos far annenhver helg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, jeg sitter her og føler meg helt hjelpesløs. Gutten er 8 år, så jeg kan ikke forvente at han lager sin egen middag/lunsj. Jeg fikk en epost av læreren hans om at han hiver matpakker i søpla på skolen.

Har dere noen gode råd? 

Anonymkode: ffaf8...025

Jeg skjønner deg, i motsetning til mange andre her. Jeg hater selv brød, og foretrekker varmmat til alle måltider om jeg kan få det. Sønnen min er heller ikke spesielt glad i brød, og fulle matpakker kommer i retur hver dag

Anonymkode: 0baeb...ff9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det forekommer vel i en del hjem, at det spises en pizza, burger eller taco i ny og ne. Mange like ingredienser med brød i dette. Forskjellen er at disse er kosemat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Å tvinge barn til å spise mat når de er mett, er galskap. Jeg håper du iallefall gir barna dine fornuftige porsjoner ut fra alder og aktivitetsnivå. Slik holder ikke jeg på med min ungdom.

Jeg vil heller ha en ungdom som blir respektert når hun sier hun er mett, som har lært å kjenne etter og som opplever måltidene som kos uten noen for tvang.

Anonymkode: c209c...9f1

Jada, fine porsjoner. Jeg vil heller ha en ungdom som forsyner jeg 2-3 ganger, enn en ungdom som tar for mye og ikke spiser opp = kaster mat, det er for meg en uting å kaste mat, spis opp! Ungene mine har for lengst lært å forsyne seg et par ganger enn for mye på 1 gang. 
Hadde jeg ikke tvunget de til å spise opp når de forsyner selv, hadde de ikke lært å ta mindre et par ganger enn for mye på tallerken. Så det har funket å tvinge dem i å spise opp alt de tar selv. Alle burde prøve det, så barna kaster mindre mat

Anonymkode: fb818...77f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (11 minutter siden):

Kan jo hende mor overdriver litt den der med brød til middag, det har sikkert hendt i mange familier en gang eller to? 
For alt vi vet er gutten sykelig overvektig av all kosematen og far ønsker å holde litt igjen, er jo ikke umulig det?

Jeg satt og ventet på den, faktisk.  Hverken jeg eller gutten min er overvektige,  han er ifølge helsesøster nærmere undervekt enn overvekt. Det samme gjelder meg som har en bmi på 20. Jeg er av asiatisk opprinnelse og det er faktisk ikke vanlig å spise brød til 3 av 4 måltider der nede.  Det betyr ikke at alle fra mitt hjemland er sykelig overvektige,  derimot er det ett større problem her i Norge enn der nede. 

I følge legen vår har vi normale verdier på både jern, vitaminer og mineraler,  ingen av oss er feilernærte på noen måte. Grunnen til at jeg er dårlig og må operere,  er fordi jeg var så uheldig å havnet i en ulykke, slapp "billig" unna med noen brudd, ellers kunne det ha endt ille. Men mangelen på brødmat er ikke grunnen. Ville bare legge den død, før noen begynner å spekulere i det.  

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så godt å si, så vi vet jo ikke. Men tror kanskje at ikke teorien din stemmer helt.  Mulig det heller har med at det er tidsmangel, og å ta det litt enkelt.

Jeg hadde en mor som var glad i brødmat og kunne fint bytte ut middagen med brødskiver. Ikke hver dag selvfølgelig, men sånn av og til.  Hun var klar over at jeg ikke var så veldig glad i brødmat, så jeg fikk ordnet meg noe annet til middag når jeg kom hjem. Noe jeg er glad for i dag. Jeg er fortsatt ikke glad i brødmat og går fort lei. Har løst det med å variere med å bake selv eller kjøpe brød, da varierer jeg med valg av forskjellige brød. Eller at brødet blir byttet ut til fordel for knekkebrød. Eller havregrøt. 

Av den grunn, så tenker jeg at det er bra med variasjon. Bør ikke dytte på noen mat som de ikke liker, i allefall ikke til alle måltider i løpet av dagen. Det fører ikke noe godt med seg for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg satt og ventet på den, faktisk.  Hverken jeg eller gutten min er overvektige,  han er ifølge helsesøster nærmere undervekt enn overvekt. Det samme gjelder meg som har en bmi på 20. Jeg er av asiatisk opprinnelse og det er faktisk ikke vanlig å spise brød til 3 av 4 måltider der nede.  Det betyr ikke at alle fra mitt hjemland er sykelig overvektige,  derimot er det ett større problem her i Norge enn der nede. 

I følge legen vår har vi normale verdier på både jern, vitaminer og mineraler,  ingen av oss er feilernærte på noen måte. Grunnen til at jeg er dårlig og må operere,  er fordi jeg var så uheldig å havnet i en ulykke, slapp "billig" unna med noen brudd, ellers kunne det ha endt ille. Men mangelen på brødmat er ikke grunnen. Ville bare legge den død, før noen begynner å spekulere i det.  

Det forklarer veldig mye. Takk for opplysningen.  Jeg har lagt merke til at asiatene på jobben som regel har en risrett i matboksen.  Da er det litt rart at far ikke vet/vil fikse det av og til?

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er du vel litt uinformert, vel… 

Anonymkode: 699e6...e22

Hvordan definerer du næringsrik mat?

Grovbrød har lavt innhold av protein og fett som vi trenger, og har lavt innhold av vitaminer og mineraler.

Fint brød har enda mindre av alt, og er som godteri å regne.

Anonymkode: 75b1a...609

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at brød til frokost, lunsj, av og til erstatning for middag og til kvelds er mye brød. Jeg spiser jo brød selv så hadde klart meg, men «kjipt» brød (ala kneipbrød) er virkelig noe av det kjedeligste jeg får, og sikkert da med enkelt «hverdagspålegg» så forstår jeg godt at dette er kjedelig for sønnen din.    

Samtidig tenker jeg det er litt uheldig å ikke ha lært han til å spise noe brød, på leirskole, overnatting med andre, cupper ol, så går det gjerne i brødmat til et par måltider.

Jeg forstår også at far ikke lager opp ekstra middag for at et av flere barn skal få dette i matboks. Så klart vil de andre barna da også ha middagsrester. Skal man lage opp ekstra kyllingfilet, laksefilet, fiskekaker med 80 % fisk osv til kanskje tre unger, så blir det faktisk kostbart. Og jeg mener selv at man ikke spiser middag til to måltider (om noen lurer, jeg spiser selv ikke varmmat til lunsj pga kalorier, jeg spiser «kjip» lunsj for å bli mett).

Men barnet må jo ha mat. Havregryn kan da far umulig se på som luksusmat? Barnet må jo kunne få havregryn/havregrøt til frokost? Forstår at han ikke vil kjøpe inn chocopops.

Å koke noen egg er lite arbeid, om barnet får med seg to egg og en brødskive, så vil jo egget kamuflere mye av brødsmaken. Makrell i tomat i porsjonspakninger, la barnet få dobbel porsjon slik at det blir masse pålegg.

Lomper er enkelt, og det kan vel alle barna få uten at det ruinerer far. Med vanlig ost og skinke og litt grønt.

Knekkebrød, spiser sønnen din det? Om far nekter å kjøpe inn knekkebrød og lomper og sønnen din faktisk spiser det, så hadde jeg kjøpt inn og levert på skolen. 

Tenk altså alternativer utover middagsrester som er enkle. Middagsmat forstår jeg at han nekter, men å nekte havregryn og knekkebrød, da er han svært vanskelig.

Anonymkode: 90c8d...63f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er også kresne, men det betyr ikke at de ikke spiser det de får servert. De smaker og spiser tilbehør. Er de virkelig sultne så spiser de faktisk ting de ikke liker heller.

Jeg tenker det at når barnet kaster maten på skolen er det en uting. Hadde mine barn gjør det ville de fått klar beskjed om å ta med seg maten hjem. Man kaster ikke mat.

Greit han liker ikke brød, men familier er forskjellige. Man spiser det man får. Er man sulten så spiser man. Det er ingen som sultet han. Han sulter seg selv fordi han nekter å spise maten han får. Det er kresenhet på høyt nivå.

Hva skal han gjøre på overnattinger eller leirskolen? Skal de lage spesial varmmat til han fordi han ikke liker brød. Han vil få det vanskeligere jo større han blir. 

Skal du lage matboksene hans til han flytter ut. For jeg regner med at du lærer gutten å lage denne maten så du ikke blir en matboksslave til han går ut fra vgs 😅

Anonymkode: e036d...695

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som jeg sa for alt vi vet, er jo lite info fra deg utenom at far er slem og serverer brød

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barna mine er også kresne, men det betyr ikke at de ikke spiser det de får servert. De smaker og spiser tilbehør. Er de virkelig sultne så spiser de faktisk ting de ikke liker heller.

Jeg tenker det at når barnet kaster maten på skolen er det en uting. Hadde mine barn gjør det ville de fått klar beskjed om å ta med seg maten hjem. Man kaster ikke mat.

Greit han liker ikke brød, men familier er forskjellige. Man spiser det man får. Er man sulten så spiser man. Det er ingen som sultet han. Han sulter seg selv fordi han nekter å spise maten han får. Det er kresenhet på høyt nivå.

Hva skal han gjøre på overnattinger eller leirskolen? Skal de lage spesial varmmat til han fordi han ikke liker brød. Han vil få det vanskeligere jo større han blir. 

Skal du lage matboksene hans til han flytter ut. For jeg regner med at du lærer gutten å lage denne maten så du ikke blir en matboksslave til han går ut fra vgs 😅

Anonymkode: e036d...695

På leirskole har man vel både brød og havregrøt. Dessuten så er det gjerne en pakke knekkebrød.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtteballetten skrev (17 minutter siden):

Det er ikke så godt å si, så vi vet jo ikke. Men tror kanskje at ikke teorien din stemmer helt.  Mulig det heller har med at det er tidsmangel, og å ta det litt enkelt.

Jeg hadde en mor som var glad i brødmat og kunne fint bytte ut middagen med brødskiver. Ikke hver dag selvfølgelig, men sånn av og til.  Hun var klar over at jeg ikke var så veldig glad i brødmat, så jeg fikk ordnet meg noe annet til middag når jeg kom hjem. Noe jeg er glad for i dag. Jeg er fortsatt ikke glad i brødmat og går fort lei. Har løst det med å variere med å bake selv eller kjøpe brød, da varierer jeg med valg av forskjellige brød. Eller at brødet blir byttet ut til fordel for knekkebrød. Eller havregrøt. 

Av den grunn, så tenker jeg at det er bra med variasjon. Bør ikke dytte på noen mat som de ikke liker, i allefall ikke til alle måltider i løpet av dagen. Det fører ikke noe godt med seg for ettertiden.

Helt enig jeg, og har ingen teori men prøver å belyse flere muligheter. Men man kan fort overdrive litt som barn hjem på tlf til mor tenker jeg, mange liker jo slett ikke forandring

Variasjon og god sunn middag har jeg alltid på bordet, men har sikkert hendt at vi har hatt dårlig tid en gang og kjørt brød selv om jeg kan ikke si jeg husker det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å informere om at du er asiat i hovedinnlegget, hadde forklart konteksten bedre. .

Når det kommer på side 6/7, får det meg til å tro at dette bare er oppspinn

Anonymkode: 11490...ace

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 minutter siden):

Helt enig jeg, og har ingen teori men prøver å belyse flere muligheter. Men man kan fort overdrive litt som barn hjem på tlf til mor tenker jeg, mange liker jo slett ikke forandring

Variasjon og god sunn middag har jeg alltid på bordet, men har sikkert hendt at vi har hatt dårlig tid en gang og kjørt brød selv om jeg kan ikke si jeg husker det

Jeg ser den. At barn kan overdrive litt, det skjer det. Og forandringer kan være vanskelig å takle.

Vil tro de fleste kan kjøre brød til middag hvis det er tidsnød. Det er kjapt og man blir mett. Sånn at det er en grei nødløsning til middag i blant. I allefall for kokken.

Jeg har spist brødskiver som middag jeg og. Da er det tidsnød som er årsaken. Men det er ytterst sjelden det skjer.  Da kjører jeg heller en tallerken med havregryn og vann i mikro,n. Det er ikke noe festmåltid akkurat, men tar heller det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvemsomhelst skrev (50 minutter siden):

Det forekommer vel i en del hjem, at det spises en pizza, burger eller taco i ny og ne. Mange like ingredienser med brød i dette. Forskjellen er at disse er kosemat.  

Det er ikke det at vi ikke spiser brød eller hvetemel. I dag skal vi faktisk ha brød til lunsj. Dansk rugbrød med gravet laks, egg, remulade og karse. 

Men et vanlig brød med "pålegg" i form av enkel leverposdeig, ost, eller salami, til 2-3 av dagens måltider, det utsetter jeg verken meg selv eller mine nærmeste for. 

Anonymkode: e65bf...d97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (14 timer siden):

Tenkte det kanskje kan gjøre en åtteåring mer engasjert. Er et vanlig triks å involvere barna mer i matlagingen om de er kresne. Kanskje han vil spise brødet han selv har bakt? 

Det er bare tull. Bare dumme unger går på den. De begynner ikke automatisk å like noe de ikke liker, bare fordi de har laget det selv i forveien!

Sønnen min ville aldri spise noe han ikke likte eller ikke likte synet av, selv om jeg hadde lokket han med på å lage det. Når maten var ferdiglaget og klar til å spises, takket han neitakk, jeg liker ikke det der. Å lage det forandret ikke på noe.

Anonymkode: 2f634...507

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tenkt at både TS og sønnen kan ha allergi/intoleranse mot ingrediensene i brød? Allergier går gjerne i arv, så det er ikke uvanlig å se slikt både hos foreldre og barn. Det er i hvert fall tilfelle for både datteren min og meg, og brød er en av flere ting vi ikke tåler pga. gluten. Jeg reagerer i tillegg på stivelsen i korn(+ mange andre råvarer).

Bevisstheten rundt slike tilstander var minimal da jeg vokste opp, og jeg fikk mye kjeft for å være "så vanskelig". Tvangsfòring ble jeg også utsatt for - prøv å forestill dere hvordan det er å tvinges til å spise noe man blir syk av. Dag etter dag, år etter år.

Datteren min har sluppet dette, og har hatt skolemat mye som TS' sønn. Favoritten var middagsrester fra dagen før, gjerne ris og grønnsaker. Som voksen har hun et sunt forhold til mat, og er veldig opptatt av å spise variert innenfor det hun tåler.

Men både hun og jeg blir fortsatt oppfattet som "sære" og "bortskjemte" pga. våre matvaner. Spesielt når det gjelder brød! Alle SKAL spise brød, enten de greier det eller ikke - føler du ubehag så skal du nødes og tvinges.

Det ble nevnt tidligere i tråden at det serveres brødskiver på sykehus, og ja - det gjorde det sist jeg var innlagt ved landets største sykehus. Til alle måltider utenom middag var det brødskiver. Ikke bare brødskivene, men alt som var av middagsmat inneholdt gluten - det var kun én glutenfri middagsrett, og den var de gått tom for.

Jeg husker at de fleste sykepleierne nektet å tro på at jeg ikke kunne spise brød, det var kun én som tok meg seriøst. Jeg måtte stavre meg ut selv, nyoperert og skral, for å finne en dagligvarebutikk slik at jeg kunne få mat.

Anonymkode: d0c6f...6b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har ikke lest alle 7 sidene så kanskje du har svart på dette før: 

Hva er det gutten spiser da? 
Hva med mer frukt og grønt?

Jeg skjønner at de ikke kan begynne å lage varmmat til alle måltid, det må han tolerere, har du andre forslag til hva de kan lage som han faktisk liker, som ikke er så tidkrevende ?

Og til slutt: be læreren snakke med far. Om de har sendt deg beskjed så må de få vite om hva som skjer hjemme hos far. Kanskje skjerper far seg når skolen kommer på banen og det ikke «bare» er du som mor som sier ifra. (Dessverre..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...