Gå til innhold

Sønnen min sier han "sulter" hos pappa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

slutt tenker jeg at gutten burde få tilsnakk for å kaste mat. Det er faktisk ikke greit i det hele tatt, uansett hvor frustrert han er og selv om han  syns det er "ufyselig mat". Da kan han heller ta med maten hjem igjen i stille protest og vise frem at han ikke har spist det og kommer til å fortsette å nekte å spise det. Når han kaster maten sånn, så fremstår han som en bortskjemt drittunge. 

Jeg har snakket med han om at det er feil å kaste mat, hvis han ikke vil ha brødskiver kan han ta det med hjem igjen. Men guttungen sier han blir utskjelt av faren sin hvis han kommer hjem med urørt matpakke. Og at far tvinger han til å spise opp brødskivene før middag. Hvis han ikke spiser brødskivene får han ikke middagsmat. 

Anonymkode: ffaf8...025

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! Barnet har jo to hjem, to foreldre, to matkulturer. Den ene foreldrene kan ikke diktere maten i det andre hjemmet. Det er da veldig nyttig og greit at barnet bor hos faren en periode og samtidig venner seg til brødskiver. Kommer godt med senere. Hadde det vært motsatt: like praktisk. Uansett, hva mor mener spiller ingen rolle. Denne klagingen og at gutten er småspist er FARS sak.

Anonymkode: 1d92c...3a3

Tror ikke at det er så lett å være barn, når hjemmene er så forskjellige. Barnet må tilvennes matvanene hos far, det vil hjelpe ham senere i livet. Pr nå, virker det som han får riktig god, men mer lukseriøs mat hos mor, og det kan bli et problem for ham i voksen alder, militæret, studentlivet hvor de knapt har råd til nudler.. osv.  Foreldre ønsker jo det aller beste for sine barn. Også ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ts., hva har du så tenkt å gjøre, etter 14 siders innspill her? Ble du noe klokere av ernærings- diskusjonen?😅

Jeg tenker at enten må du ha is i magen og ha en holdning om at gutten ikke dør av dette i noen uker og da samtidig legge ansvaret til far, som faktisk nå har ansvaret i hverdagen. Hvis du mener dette er helt uforsvarlig, må du vurdere om du kan ha han litt mer hjemme eller hjemme på fulltid som du pleier-foruten samværshelgene. De to alternative. Du har allerede tatt det opp med far, til ingen nytte. Da må du enten falle til ro med opplegget eller handle. Hjelper ingenting at vi sitter her og snakker om vår holdning til brød vs.annen mat

Anonymkode: 11490...ace

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
Maleficenta skrev (54 minutter siden):

det går an å lære seg å like ting

Nei. Jeg vil ALDRI lære meg å like lam. Bare lukten får meg til å fysisk brekke meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har snakket med han om at det er feil å kaste mat, hvis han ikke vil ha brødskiver kan han ta det med hjem igjen. Men guttungen sier han blir utskjelt av faren sin hvis han kommer hjem med urørt matpakke. Og at far tvinger han til å spise opp brødskivene før middag. Hvis han ikke spiser brødskivene får han ikke middagsmat. 

Ok, ikke bra. Kan han ikke bo hos besteforeldre eller hos deg, da? Hvis ti år, klarer du det kanskje, eller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakker du ikke med faren til guttungen eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Etter 5 år med brødskiver til frokost og lunch var min så lei av brød at det var helt stopp. Matpakker kom tilbake uåpnet. Lærer ringte om at barnet ikke spiste, var ukonsentrert og trøtt og at de hadde snakket mye med barnet om viktighet med næring. Det samme gjorde vi. Barnet valgte selv pålegg, var med på å smøre niste og alle andre triks i boken. Barnet spiste fremdeles ikke skivene.

Men da skal jeg bare fortsette å sende dem sier de fleste her inne. For hva gjør det vel at barnet har null energi, er ukonsentrert på skolen og blir utenfor pga det? Brød må det ha! 

Eller så var jeg en god mor som hører på barnet, hører på tilbakemelding fra lærer og helsesøster og gir barnet andre alternativer.

Jeg spiser ikke brødmat til frokost og lunch 7 ganger i uken selv heller, så hvorfor må barnet det? Jeg er glad min mor varierte min mat, og jeg er glad jeg kan variere det jeg lager.  

Anonymkode: 119bd...c3b

Ingen sier at du skal det. Men jeg mener lærer/Helsesykepleier/sosiallærer på skolen må da det med den som skaper problemer-altså far. Far har pt hovedomsorgen og da må han være den de tar kontakt med. Ikke mor. 

Anonymkode: 949df...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Til frokost spiser han gresk yoghurt med hjemmelaget fullkorn granola og bær, omelett med ost og tomat, smoothie med havregryn i, hjemmelagde knekkebrød med mye frø og nøtter, avokado. Til helgene kan vi unne oss egg og bacon, spansk omelett, pannekaker.  

Dersom far hverken kan gå med på å kjøpe knekkebrød eller havregryn (som han burde, det er jo billig mat uten «luksuspreg», kan du ikke levere sånne knekkebrød på skolen? Om læreren har mailet, så er hun jo klar over problemet. Og hun godtar da sikkert at det oppbevares noen knekkebrød i boks for noen uker. Så får sønnen din iallefall mat på skolen. Pålegget kan han jo ta fra brødskivene.

Anonymkode: 90c8d...63f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen sier at du skal det. Men jeg mener lærer/Helsesykepleier/sosiallærer på skolen må da det med den som skaper problemer-altså far. Far har pt hovedomsorgen og da må han være den de tar kontakt med. Ikke mor. 

Anonymkode: 949df...160

Ts har svart på dette før: mail til far, med kopi til mor

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er at det er brød, og ikke knekkebrød støtter jeg forslaget over om at han har med knekkebrød som ligger i skuffen på skolen og flytter pålegget over til dette. Evt. Har en tubeost liggende. Noe sier meg likevel at problemet ikke er så enkelt, og at sønnen ikke hadde vært fornøyd med knekkebrød heller. 

Anonymkode: 8c6b0...564

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange mener at det er så forferdelig og at barnet er bortskjemt om det ikke liker brød? 😅 Altså.. Det er som med all annen type mat; noen liker det, andre ikke. 

Datteren min på 11 år liker ikke brød. Sitter igjen etter en omgangssyke, tror jeg. Men jeg lager altså ikke gourmetmat til frokost/lunsj/kveldsmat. Da går det i polarbrød, knekkebrød, havregrøt, frokostblanding osv. 

Snakk med far om det, si at sønnen deres ikke spiser brød og at sønnen din synes det er ekkelt å si det selv. Kom med noen alternativer, som polarbrød eller knekkebrød 👌

Anonymkode: 78ecf...89e

Polarbrød er jo brød 😅

Anonymkode: 18ff3...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noe av uenigheten i tråden kommer av at det er uklart hva det betyr å 'ikke like' brød. Jeg har vanskelig for å helt tro på sammenlikninger med lever og lam. Da jeg var liten hadde jeg det for meg at jeg ikke likte ris, men egentlig var det bare det mest kjedelige middagstilbehøret i tillegg til at det i blant kom sammen med sauser jeg ikke likte. Det er jo veldig nøytralt, som brød. Andre dislikes har jeg holdt fast ved og skjønner på en måte hvordan jeg assosierer smakene med skjemt mat. Men i dag skjønner jeg ikke hvordan ris eller brød kan være vondt på annen måte enn at det kan være veldig kjedelig og tørt. Sånt man fint kan spise for å unngå sult. 

Anonymkode: d03bb...04a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Rart at nordmenn er blant de høyeste i verden da. Vi får det vi trenger med dette kostholdet.

Grovbrød med makrell i tomat og et glass melk er kraftfor. Ris er som loff å regne.

Anonymkode: 1accb...281

1 hour ago, sommermor said:

Da er nesten alle barn/ungdom i Norge feilernært. Det er helt vanlig å spise brød 3 ganger om dagen i Norge.

Brød til middag var ihvertfall ikke vanlig da jeg vokste opp. Mulig det er moderne nå til dags. Grovbrød med makrell i tomat er sunt, men ikke tre ganger om dagen. En hjerne i utvikling trenger et balansert kosthold med ulike næringsstoffer. Brød er høykarbo og blir som sukker for kroppen.

Anonymkode: 48cd6...9f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dersom far hverken kan gå med på å kjøpe knekkebrød eller havregryn (som han burde, det er jo billig mat uten «luksuspreg», kan du ikke levere sånne knekkebrød på skolen? Om læreren har mailet, så er hun jo klar over problemet. Og hun godtar da sikkert at det oppbevares noen knekkebrød i boks for noen uker. Så får sønnen din iallefall mat på skolen. Pålegget kan han jo ta fra brødskivene.

Anonymkode: 90c8d...63f

Hva i alle dager feiler folk?? Klart barnet må få mat en liker og som han spiser seg mett på!! Mine barn får brødskiver led godt pålegg, litt grønnsaker eller fukt, mellombar, yoghurt i matboksen sin hver dag. Hjemme er det middag hver dag. Barna er alltid med på å planlegge middager. Til kvelds har vi brød, frokostblanding, pizza, grøt, omelett o.l 

hvis voksne ikke klarer å gi barna sine mat bør de søke hjelp!! ASAP!! 
stakkars barn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Brød til middag var ihvertfall ikke vanlig da jeg vokste opp. Mulig det er moderne nå til dags. Grovbrød med makrell i tomat er sunt, men ikke tre ganger om dagen. En hjerne i utvikling trenger et balansert kosthold med ulike næringsstoffer. Brød er høykarbo og blir som sukker for kroppen.

Ris og nudler er tomme høykarbo. Grovbrød er mye synnere. 

Makrell i tomat var eksempel. Det finnes mye sunt pålegg. Leverpostei med rødbeter, ost med paprika, egg og kaviar.... Det er virkelig ikke vanskelig. Også tar man vann/melk/juice til og en frukt eller grønnsak. 

Asiatisk mat med hvit ris/nudler og mye oljer er ikke sunnere. 

Om du gir barnet loff med syltetøy er det ikke bra, men brødmat er absolutt grunnstenen i det norske kostholdet. Vi ble ikke feite før vi begynte med utenlandsk mat. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
VOX skrev (1 time siden):

Om kostholdet blir vi nok aldri enige, men det jeg reageer på er at far ikke gjør mer for at sønnen skal trives. 

I tillegg lurer jeg på hvorfor ungen ikke kan bo hjemme, en 10 åring må da kunne greie seg såpass at mor kan bli i sofaen med skadet bein. 

Akkurat dette forstår ikke Jeg heller. Han er jo ikke 2 år? Hvorfor kan han ikke bo hjemme hos deg da TS?

Anonymkode: 442be...086

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ris og nudler er tomme høykarbo. Grovbrød er mye synnere. 

Makrell i tomat var eksempel. Det finnes mye sunt pålegg. Leverpostei med rødbeter, ost med paprika, egg og kaviar.... Det er virkelig ikke vanskelig. Også tar man vann/melk/juice til og en frukt eller grønnsak. 

Asiatisk mat med hvit ris/nudler og mye oljer er ikke sunnere. 

Om du gir barnet loff med syltetøy er det ikke bra, men brødmat er absolutt grunnstenen i det norske kostholdet. Vi ble ikke feite før vi begynte med utenlandsk mat. 

Tull. Vi ble fete da fysiske jobber etterhvert begynte å bli i mindretall. Skogsarbeiderne på finnskogen spiste retter med flere tusen kalorier og de var tynne som streker. I tillegg så er det sukker i nesten alt man kjøper. Ser ofte folk går rundt med plastbeger og sugerør som inneholder sikkert 2000 kalorier fordi det er hipt og moderne. Dette i kombinasjon med stillesitting så går vekta drastisk opp.

Brøddiett er ok for korte perioder, men ikke over tid. Barn trenger fisk og grønnsaker også. Hvorfor bevisst sabotere for barna ved å gi dem lite variert og dårlig kosthold?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (2 timer siden):

Det er en form for omsorgssvikt å ikke lære barna å spise all slags mat. Og med all slags mat mener jeg selvsagt ikke absolutt alle matvarer, men det meste innenfor hva som regnes som vanlig mat. Her har mor sviktet barnet ved å "lære" barnet at brød spiser vi ikke. 

For noe sabla tull 

Anonymkode: ad268...dc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tull. Vi ble fete da fysiske jobber etterhvert begynte å bli i mindretall. Skogsarbeiderne på finnskogen spiste retter med flere tusen kalorier og de var tynne som streker. I tillegg så er det sukker i nesten alt man kjøper. Ser ofte folk går rundt med plastbeger og sugerør som inneholder sikkert 2000 kalorier fordi det er hipt og moderne. Dette i kombinasjon med stillesitting så går vekta drastisk opp.

Brøddiett er ok for korte perioder, men ikke over tid. Barn trenger fisk og grønnsaker også. Hvorfor bevisst sabotere for barna ved å gi dem lite variert og dårlig kosthold?

Vi var slanke på 80-90 tallet også. Brød er sunt om man bruker sunt pålegg. Fisk kan fint brukes som pålegg. Kanskje det er derfor du tror brødmåltid er usunt. Laks, ørret, makrell er vanlig. Rå grønnsaker er ofte sunnere enn tilberedt. Vi spiser mindre sukker enn noen gang i følge forskning.

Barn som spiser brødmat til frokost og matpakke kan spise like variert som de som spiser middag til alle måltider. De kresne barna er de som spiser minst variert og oftest blir tykke. I tillegg blir det sosialt utfordrende. Når du ikke engang klarer å spise maten som man får med samværsforeldre har det gått for langt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...