Gå til innhold

Sønnen min sier han "sulter" hos pappa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 5 år med brødskiver til frokost og lunch var min så lei av brød at det var helt stopp. Matpakker kom tilbake uåpnet. Lærer ringte om at barnet ikke spiste, var ukonsentrert og trøtt og at de hadde snakket mye med barnet om viktighet med næring. Det samme gjorde vi. Barnet valgte selv pålegg, var med på å smøre niste og alle andre triks i boken. Barnet spiste fremdeles ikke skivene.

Men da skal jeg bare fortsette å sende dem sier de fleste her inne. For hva gjør det vel at barnet har null energi, er ukonsentrert på skolen og blir utenfor pga det? Brød må det ha! 

Eller så var jeg en god mor som hører på barnet, hører på tilbakemelding fra lærer og helsesøster og gir barnet andre alternativer.

Jeg spiser ikke brødmat til frokost og lunch 7 ganger i uken selv heller, så hvorfor må barnet det? Jeg er glad min mor varierte min mat, og jeg er glad jeg kan variere det jeg lager.  

Anonymkode: 119bd...c3b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (1 time siden):

Ts er jo ikke der under middag? Tipper skolen hadde sakt fra hvis han var underernært?

Han er jo ikke underernært når han nettopp har flyttet inn hos faren. Men far og stemor har ikke gjort så veldig mye for å gjøre overgangen fin for han. De bryr seg ikke om hva han pleier å spise eller hva han liker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd. Takk for ekskursjonen til 1970-tallet!

Hilsen antropologen

Anonymkode: dcef7...2b3

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hilsen antropologen

Enig! Er virkelig overrasket over at så mange enda ikke har fått med seg at det kortvarige kostholds-eksperimentet man gjorde på den tiden overhodet ikke er sunt eller bra for mennesker. Vi trenger grønnsaker, fett og proteiner, vi kan ikke leve på siktet hvetemel alene. 
TS, selv om det serveres brødskiver, får barna likevel tilstrekkelig med grønnsaker, belgvekster, nøtter, fisk og sjømat? Eller serveres det kun brødskive med Norvegia eller skyve-pølse? Kan du handle matvarer og få det levert på døren hos dem, slik at du kan kjøpe brød som inneholder næring sånn at barna ikke kun får i seg brød av siktet hvetemel? Da kan du samtidig bestille hermetiske belgvekster med ferdig kokte bønner og linser som sønnen din kan spise rett fra boksen. Kjøp også inn nøtter, det metter godt, er næringsrikt og krever ingen tillaging. Det er kjempeviktig å få i seg tilstrekkelig fett, både for hjernen og kroppen generelt, og det metter godt. 

Anonymkode: eb83b...149

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hilsen antropologen

Denne🙌🏻😂😂 

Blir helt sjokkert av av å lese her inne. Liker du ikke brød er det tydeligvis noe veldig galt med deg, samt du er en bortskjemt drittunge - og brød SKAL man spise til frokost, lunsj og kvelds. 

Håper og tror de fleste med disse holdningene må være over 70 år altså.. Hvis ikke synes jeg faktisk synd på både de og barna.

Anonymkode: 4c37a...ad7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer bekymret for at barnet ikke liker brød enn at det spiser lite et par uker. Det er veldig vanlig å ha brødmat til de fleste måltider. De som ble tykke hos oss var de barna som var kresne. 

Siden han må ha varmmat så kan han sikkert få bruke mikrobølgeovn. Ostesmørbrød er i allefall populært hos oss.

Anonymkode: 1accb...281

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest parkeringsvakten

Tror ikke det er bra for psyken å spise mat man absolutt ikke liker 2 ganger per dag i flere år. Jeg hadde ikke hatt det godt i oppveksten om det var lutefisk 2 ganger hver dag...

Å spise det man ikke liker iblant er greit, men at det er eneste alternativ 2 ganger hver eneste dag høres ganske jævlig ut. 

Endret av parkeringsvakten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hilsen antropologen

Hahahahahahahahahahahaha :klappe: :alice::pls:

Anonymkode: 08382...379

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg fikk heller ikke egen mat når jeg var liten. Måtte ta det som ble servert. Dette går ikke undet å sulte. Man kan ikke forvente seg middag til hver måltid. Heller ikke forsyne seg 2 ganger av middagen. 

Du må lære gutten din å like brød eller knekkebrød . Inge kommer til å lage middag til han 4 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en form for omsorgssvikt å ikke lære barna å spise all slags mat. Og med all slags mat mener jeg selvsagt ikke absolutt alle matvarer, men det meste innenfor hva som regnes som vanlig mat. Her har mor sviktet barnet ved å "lære" barnet at brød spiser vi ikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning av meg hadde fire barn i ganske tett alder. Hun hadde den holdningen at hvis barn ikke likte det ene eller det andre, så lagde hun noe annet for den kresne. Problemet ble at etter hvert så var tre av fire barn bortskjemte. Det sier seg selv at dette tok både tid og penger.

Jeg forstår far og stemor godt. Med 4-5 barn i huset må man ha et noe strengt regime (stå opp, smøre lunsjen sin osv), og lar man ett barn være kresen, så vil de andre barna også kreve "sin rett". De fleste vil nok synes at en omelett til frokost og varm mat til lunsj er mer fristende enn brødskiver, men så var det dette med tid og penger da. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far og stemor har 4 barn boende og dårlig råd. De har skapt rutiner de har råd til, og alle barna får alltid spise seg mette. Nå kommer fars siste og 5. barn, og han skal kun bo der over en kort periode. Dersom de lar han få komme med ønsker/endringer må de jo også la de andre barna få det. Plutselig har de en utfordring, også flytter nummer 5 hjem til mamma, mens de må fortsette med ulike typer frokost og lunsj til 4 stk som egentlig hadde der ok i utgangspunktet. Det er greit å ikke være glad i brød, men han burde kunne spise det over en kort periode. 

Anonymkode: 8c6b0...564

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva spiser han hos faren når han er på samvær??

Anonymkode: 14aeb...ea5

Sikkert samme som jeg gjør når jeg er på besøk hos mennesker med ensidig og intetsigende kosthold.

Spiser det som blir servert, i begrensede mengder. Og drar hjem utsultet. Som TS beskriver, dette ble jo først et problem når oppholdet ble langt, en helg går fint. 

Dette er hovedgrunnen til at jeg nekter å bli med til svigers mer enn tre døgn i slengen. 

Anonymkode: e65bf...d97

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må legge til: brødskiver var også sentralt gjennom min oppvekst. Men foreldrene mine lot meg lage meg det jeg ønsket til frokost og lunsj likevel, da de anerkjente at jeg hadde andre preferanser.

Etter noen runder på besøk hos meg og mannen har de faktisk tatt til oss mange av våre vaner. Nå spiser de gjerne gresk yoghurt med granola og bær til frokost, en fritatta til lunsj, og annen variert og næringsrik mat. 

Og mange skylder på økonomi... Pålegg er jo latterlig dyrt i dette landet. For ikke å snakke om den tunge middagen man trenger for å kompansere, som ofte består av kjøtt. Jeg lagde typisk linsegryte med rotgrønnsaker, søtpotetsuppe, tunfisksalat på frøknekkebrød, fritatta med mye poteter og lite egg.... alt til under 5 kr per porsjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2021 at 10:02 PM, AnonymBruker said:

Brød er slavekost. 

Anonymkode: 75b1a...609

Og så? Var ikke slaver ganske sterke i grunnen? Vi er alle slaver av noe.

Anonymkode: 34269...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Far og stemor har 4 barn boende og dårlig råd. De har skapt rutiner de har råd til, og alle barna får alltid spise seg mette. Nå kommer fars siste og 5. barn, og han skal kun bo der over en kort periode. Dersom de lar han få komme med ønsker/endringer må de jo også la de andre barna få det. Plutselig har de en utfordring, også flytter nummer 5 hjem til mamma, mens de må fortsette med ulike typer frokost og lunsj til 4 stk som egentlig hadde der ok i utgangspunktet. Det er greit å ikke være glad i brød, men han burde kunne spise det over en kort periode. 

Anonymkode: 8c6b0...564

Og TID til! Har man 4 barn boende, så lager man ikke spesialmat til alle. Da må man spise det de andre spiser. 

Anonymkode: 8ab77...664

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 21.48):

Gutten din får skjerpe seg. Det er ikke synd på ham, han blir tilbudt mat.

Anonymkode: 0c97e...4a8

Wow for en ufølsom kommentar. Hvorfor skal barnet spise mat han ikke liker? Det er ikke mange land med så mye brødmat som Norge? Selv i Sverige spiser man ikke så mye brød. Det finnes enormt mange andre alternativer enn det denne gutten får hos pappa som for eksempel frukt, grønnsaker, youghurt, smoothie, middagsrester, knekkebrød osv..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (37 minutter siden):

Jeg fikk heller ikke egen mat når jeg var liten. Måtte ta det som ble servert. Dette går ikke undet å sulte. Man kan ikke forvente seg middag til hver måltid. Heller ikke forsyne seg 2 ganger av middagen. 

Du må lære gutten din å like brød eller knekkebrød . Inge kommer til å lage middag til han 4 ganger om dagen.

Samme her. Brødskive med ost, leverpostei eller fårepølse var ikke min store favoritt heller, men det var det jeg fikk til frokost, matpakke på skolen og til kveldsmat. At det skulle lages spesiell mat til meg var aldri noe tema, man spiste det man fikk. 
Syns det er litt komisk hvor hysteriske folk har blitt. Kaller det barnemishandling at barn ikke får servert favorittmaten sin hele tiden for eksempel. Det er helt ekstremt.

Nå skal jo denne gutten bare bo hos faren er kort periode, så jeg skjønner ikke helt at det er et så enormt problem at han ikke får favorittmaten sin i noen uker. Han kan vel variere med knekkebrød og havregryn eller noe, eller er ikke det godt nok heller? 

Anonymkode: 15c0a...cfb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sikkert samme som jeg gjør når jeg er på besøk hos mennesker med ensidig og intetsigende kosthold.

Spiser det som blir servert, i begrensede mengder. Og drar hjem utsultet. Som TS beskriver, dette ble jo først et problem når oppholdet ble langt, en helg går fint. 

Dette er hovedgrunnen til at jeg nekter å bli med til svigers mer enn tre døgn i slengen. 

Dette er ufattelig bortskjemt og flaut! 🙈🙈🙈 

Anonymkode: 15c0a...cfb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 23.28):

Tøv! Ingen nekter barnet mat. Barnet velger å ikke spise. Det er langt fra mishandling

Anonymkode: 67c14...a81

Men det er jo mishandling når barnet har et behov omsorgsperson ikke klarer å dekke. Og dette er jo et av de mest basale behovene vi har, mat. 

Jeg har hveteintoleranse men foreldrene mine fikk ikke dette med seg i barndommen. Så gjennom hele barneskolen spiste jeg ikke brød. Husker sulthetsfølelsen jeg kjente på som noe veldig skremmende og det ødela mye for trivsel på skolen. 

Det finnes så sykt mange andre alternativer til nistepakke enn brød. Her må pappa ta ansvar og hvis han ikke klarer det må mamma ta ansvar og sørge for at pappa klarer å møte barnets behov. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...