AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #301 Del Skrevet 22. august 2021 Jeg er oppvokst med mye mat i kjøleskapet. Bakst, grønnsaker, frukt, gode middager og mye variert mat. Kjøleskapet har alltid vært åpent. Det samme får mine barn. malt annet er bare helt tragisk i mine øyne. Anonymkode: c5324...c20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #302 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pannekaker er ikke mat. Det er dessert. Skikkelig brød med skikkelig pålegg er mye sunnere. Prioritere god mat når og bruker pannekaker som eksempel. Hvorfor ikke servere vafler? Det er like usunt Anonymkode: 1accb...281 Pannekaker med tilbehør er hvertfall bedre dor gutten enn brødskiver han ikke liker. En har jo suppe og tilbehør til pannekaker da Anonymkode: c5324...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #303 Del Skrevet 22. august 2021 Hvemsomhelst skrev (På 20.8.2021 den 21.59): Brødskiver er også mat. Det er veldig vanlig, og finnes vel i matboksene til de fleste i klassen. Kan umulig være så forferdelig å spise brød i noen uker. Om han noen gang blir innlagt på sykehus, så serveres det også brødskiver der. Hvis jeg hadde fått servert østers hver dag, til frokost, lunsj og kveldsmat. Og til middag, når jeg ikke hadde blitt mett av den ene porsjonen jeg fikk, så hadde jeg også sultet. Jeg hadde ikke klart å spise det. Og ja, det er sammenlignbart, selv om mange i Norge liker brødskive med pålegg. For ts sin sønn har samme forhold til brødskive, som jeg har til østers. Anonymkode: 8f620...885 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 22. august 2021 #304 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prøv å steke pannekaker til 7 stykker, du...🤣🙈 Anonymkode: 48f0b...452 Jeg lærte barna at pappa lager de beste pannekakene 😂 men pannekaker var ikke hverdagsmat alene, men det hendte. Vi brukte det som tilbehør til ertesuppe ofte. jeg jobbet fullt, og laget ofte veldig store middager i helgene, store gryter og langpanner, slik at vi kunne ha noen dager eller fryse ned. Pengene var heller ikke i overflod, men vi fisket litt og jeg laget fiskekaker, fiskeboller/pudding, kjøttkaker, fiskegrateng, gryteretter med bønner, komper, lapskaus og slikt. Fiskekaker og kjøttkaker var populære som pålegg på brødskivene også. Det var ingen som sultet, og de fikk gjerne forsyne seg av restene. Det var ingen anmeldelser for gjerrighet eller omsorgssvikt. Endret 22. august 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #305 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Pannekaker er ikke mat. Det er dessert. Skikkelig brød med skikkelig pålegg er mye sunnere. Prioritere god mat når og bruker pannekaker som eksempel. Hvorfor ikke servere vafler? Det er like usunt Anonymkode: 1accb...281 Du kan med små grep gjøre både pannekake og vafler sunne, uten at det går utover smak. Anonymkode: 8f620...885 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #306 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis jeg hadde fått servert østers hver dag, til frokost, lunsj og kveldsmat. Og til middag, når jeg ikke hadde blitt mett av den ene porsjonen jeg fikk, så hadde jeg også sultet. Jeg hadde ikke klart å spise det. Og ja, det er sammenlignbart, selv om mange i Norge liker brødskive med pålegg. For ts sin sønn har samme forhold til brødskive, som jeg har til østers. Anonymkode: 8f620...885 Men å ikke like brødskiver som er muligens den mest vanlige matvaren i Norge vil bli et problem. Om man er på overnatting eller hyttetur vil man få brødmat. På samme måte som å ikke like ris vil være hemmende i mange land. Du kan ikke sammenligne brød og østers men brød og ris blir riktigere. Da det blir brukt til mange måltider. Jeg hadde ikke gidder å tatt med et kresent barn på tur. Vi har prøvd, men det er så ubeleilig at de kan heller ta med barn som spiser vanlig mat. Anonymkode: 1accb...281 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #307 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette er ufattelig bortskjemt og flaut! 🙈🙈🙈 Anonymkode: 15c0a...cfb Fordi jeg klikker om jeg må spise det samme til frokost, lunsj, og kvelds, samt som supplement til middag, hver dag, i en uke? Prøv deg på følgende: spis ris til frokost, lunsj og kvelds. Og fyll på med ris om du ikke får nok "middag". Du kan selvfølgelig variere tilbehøret noe, men mesteparten av måltidet må være ris. Så kan du komme tilbake å si om dette er bortskjemt, eller ikke. Anonymkode: e65bf...d97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #308 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Greit, gutten liker ikke brød og jeg er enig i at far burde vært litt mer løsningsorientert mhp å ha knekkebrød eller havregryn i hus, men "middag" 3 ganger om dagen høres virkelig ikke sunt ut... Når de faktisk har middag så synes jeg også de burde laget såpass at alle blir mette. Greit at de porsjonerer ut så ikke en tar alt, men det burde være nok til hele familien. Anonymkode: 022ad...0cf En norsk middag tre ganger om dagen er på ingen måte sunt. Vi spiser jo en helt vanvittig andel av dagens fett og proteiner til middag. For å kompensere for alle tomme karbohydrater vi spiser resten av døgnet. Min lunsj kan fint være wok med løk, brokkoli og blomkål. Eller en fritatta med paprika, potet, og egg. Linsegryte med rotgrønnsaker. Squashpasta med litt kylling. Frokost er gjerne havregrøt eller chiagrøt, frøknekkebrød med tunfisk og selleri. Bananpannekake med havre... Ser mange av dere motstandere viser til "kan ikke spise middag tre ganger om dagen, det er ikke sunt". Det er ett eller annet spinnvilt galt i dette landet. Når vi spiser det samme til 3 av dagens måltid. For så å hive nedpå med mengder usunn middag. Anonymkode: e65bf...d97 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 22. august 2021 #309 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet de har det, men det betyr ikke at brød pr. def. er usunt, bare at det ikke er japansk. Anonymkode: 022ad...0cf sier ikke at brød er usunt men jeg skrev et argument i mot at middag er usunt som den jeg siterte mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #310 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En norsk middag tre ganger om dagen er på ingen måte sunt. Vi spiser jo en helt vanvittig andel av dagens fett og proteiner til middag. For å kompensere for alle tomme karbohydrater vi spiser resten av døgnet. Min lunsj kan fint være wok med løk, brokkoli og blomkål. Eller en fritatta med paprika, potet, og egg. Linsegryte med rotgrønnsaker. Squashpasta med litt kylling. Frokost er gjerne havregrøt eller chiagrøt, frøknekkebrød med tunfisk og selleri. Bananpannekake med havre... Ser mange av dere motstandere viser til "kan ikke spise middag tre ganger om dagen, det er ikke sunt". Det er ett eller annet spinnvilt galt i dette landet. Når vi spiser det samme til 3 av dagens måltid. For så å hive nedpå med mengder usunn middag. Anonymkode: e65bf...d97 Retter siste setning: sunn middag. De som ikke er kresne spiser faktisk ikke usunt. Pluss skolen har sagt at barna helst skal spise vanlig mat. Fordi det tar kortere tid å spise og det blir mindre rot. Anonymkode: 1accb...281 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #311 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pannekaker er ikke mat. Det er dessert. Skikkelig brød med skikkelig pålegg er mye sunnere. Prioritere god mat når og bruker pannekaker som eksempel. Hvorfor ikke servere vafler? Det er like usunt Anonymkode: 1accb...281 Mine pannekaker: Modne bananer, havregryn, en neve linfrø, melk, bakepulver, litt salt. Mine vafler: Kokte poteter (eller søtpoteter), egg, finmalt rug, melk, potetmel, salt, bakepulver. Hva er usunt? Anonymkode: e65bf...d97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #312 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Retter siste setning: sunn middag. De som ikke er kresne spiser faktisk ikke usunt. Pluss skolen har sagt at barna helst skal spise vanlig mat. Fordi det tar kortere tid å spise og det blir mindre rot. Anonymkode: 1accb...281 Sender selvfølgelig ikke med suppe på termos, bentoboks, eller wok, i barnehagen 🤣 Kan love at "Enhandsmat" som wrap, eggmuffins, granolabar, fiskekaker, omelettrull... Gir akkurat like mye rot som en påsmurt skive som er brettet og delt i to. Ett trinn opp så funker det meste som kan spises med en gaffel eller pinner fra en plastboks helt utmerket - og igjen, mindre søl enn en skive. Anonymkode: e65bf...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #313 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine pannekaker: Modne bananer, havregryn, en neve linfrø, melk, bakepulver, litt salt. Mine vafler: Kokte poteter (eller søtpoteter), egg, finmalt rug, melk, potetmel, salt, bakepulver. Hva er usunt? Anonymkode: e65bf...d97 Det er ikke sunnere enn brød med skikkelig pålegg. Hva du har på er det som gjør det sunt eller usunt. Det er usunt å ikke kunne spise mat som er helt vanlig. Det går utover det sosiale. Ved juleavslutning etc har vi brød og pålegg som felles lunsj. Blir litt sært å ikke kunne spise med resten av klassen fordi man "ikke liker brød". Anonymkode: 1accb...281 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #314 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke sunnere enn brød med skikkelig pålegg. Hva du har på er det som gjør det sunt eller usunt. Det er usunt å ikke kunne spise mat som er helt vanlig. Det går utover det sosiale. Ved juleavslutning etc har vi brød og pålegg som felles lunsj. Blir litt sært å ikke kunne spise med resten av klassen fordi man "ikke liker brød". Anonymkode: 1accb...281 Jeg har aldri sagt at brød er usunt. Vi spiser brød til enkelte måltid. Spiste sist brød i går - dansk rugbrød med eggerøre, røkelaks og karse til lunsj. Min påstand er at brød 3 ganger om dagen er vanvittig lite variasjon, og uendelig kjedelig. Og noe jeg ikke hadde taklet over flere dager. Anonymkode: e65bf...d97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #315 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke sunnere enn brød med skikkelig pålegg. Hva du har på er det som gjør det sunt eller usunt. Det er usunt å ikke kunne spise mat som er helt vanlig. Det går utover det sosiale. Ved juleavslutning etc har vi brød og pålegg som felles lunsj. Blir litt sært å ikke kunne spise med resten av klassen fordi man "ikke liker brød". Anonymkode: 1accb...281 Og for å supplere... Det samme skriver TS om sønnen. En helg går fint, han spiser brød. Men etter en uke har han nådd et punkt der brød bare er kvalmt, og det forstår jeg godt. Anonymkode: e65bf...d97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #316 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og for å supplere... Det samme skriver TS om sønnen. En helg går fint, han spiser brød. Men etter en uke har han nådd et punkt der brød bare er kvalmt, og det forstår jeg godt. Anonymkode: e65bf...d97 Men det er helt vanlig å spise brød. Pålegg kan varieres i det uendelige. Fra enkle arbeidsskiver til flotte smørbrød. Flere her har sagt at brød er usunt og det er derfor norske barn er tykke. Det er feil. Det som er usunt er å være kresen på vanlig mat. Vi kan også spise jålete matpakker, men det er ikke nødvendig og heller ikke sunnere. Brødskiver med sunt pålegg (variert)+ melk+ frukt/grønnsaker er bra matpakke for barn i vekst. Anonymkode: 1accb...281 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #317 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men det er helt vanlig å spise brød. Pålegg kan varieres i det uendelige. Fra enkle arbeidsskiver til flotte smørbrød. Flere her har sagt at brød er usunt og det er derfor norske barn er tykke. Det er feil. Det som er usunt er å være kresen på vanlig mat. Vi kan også spise jålete matpakker, men det er ikke nødvendig og heller ikke sunnere. Brødskiver med sunt pålegg (variert)+ melk+ frukt/grønnsaker er bra matpakke for barn i vekst. Anonymkode: 1accb...281 Absolutt ingen steder står det at TS sin sønn får servert frukt/grønt og melk til brødskivene sine. Derimot virker det som det serveres brødskiver med et døllt pålegg og thats it. Tre ganger om dagen. Og spiser han det ikke opp til det ene måltidet blir han TVUNGET til å spise det opp før han får spise middag. Som han bare får en liten porsjon av. Jeg forstår brødtilhengernes forsvar, å spise et måltid med brød og masse flott pålegg med proteiner, fettkilder og frukt/grønt ER et flott måltid. En, toppen to, ganger om dagen. Men ts sin sønn har sin HOVEDANDEL av kosthold som brødskiver og kjipt pålegg. Dere sammenlikner jo epler og pærer! Det er liksom ingen mellomting her inne heller, ENTEN spiser man brød tre av fire måltider i døgnet som en ekte nordmann, eller så er man bortskjemt og usunn og helt håpløst drittunge som ønsker næringsrik mat 🤦🏼♀️ Er det rart det er krig i verden 🤣🤷🏼♀️ Stakkars barn som bare får brød. Stakkars dere voksne som hevder at brød 75% av dagen gir et fullverdig kosthold. Supplert med en middag han ikke engang får spise seg mett på 🤦🏼♀️ skjønner godt at mor reagerer… Anonymkode: 08382...379 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #318 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men det er helt vanlig å spise brød. Pålegg kan varieres i det uendelige. Fra enkle arbeidsskiver til flotte smørbrød. Flere her har sagt at brød er usunt og det er derfor norske barn er tykke. Det er feil. Det som er usunt er å være kresen på vanlig mat. Vi kan også spise jålete matpakker, men det er ikke nødvendig og heller ikke sunnere. Brødskiver med sunt pålegg (variert)+ melk+ frukt/grønnsaker er bra matpakke for barn i vekst. Anonymkode: 1accb...281 Hvordan hadde du følt det om dagen din bestod av congee (risgrøt) til frokost, stekt ris til lunsj (kan varieres i det uendelige), og sticky rice til middag (stor variasjon). Kvelds er rester av ris med grønnsaker. Ikke uvanlig i Vietnam. Men min påstand er likevel at "brødfolket" i denne tråden hadde gått temmelig lei etter 3-4 dager. Anonymkode: e65bf...d97 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 22. august 2021 #319 Del Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det må jo tilpasses på et vis... kommunikasjon! Mor har allverdens tid og penger til å dulle og dalle med mat for kun de to. Hos far er de 5 barn(!) med forpliktelser, jobber, lekser, fritidsaktiviteter...og stram økonomi. om de har sine vaner og rutiner, er det ikke bare bare å skulle ordne eget for ene barnet. Men dette må i såfall far gjøre, ikke stemor. Noe soer meg at piden ikke hadde væet fornøyd med havregryn, knekkebrød...vet ikke? Dere må møtes på halvveien, far må jenke seg litt, og mor kan bidra litt med penger eller tips om dette blir vanskelig. Anonymkode: 48f0b...452 Dette som i innlegget over , har vel sikkert også vært svart i andre innlegg. Så lenge ikke gutten får fysiske plager av å spise brød så må han lære seg at han må spise det av og til. Ingen kan jo bare spise det de synes er kjempegodt alltid. Faren burde kunne tilpasse måltidene litt og kanskje hvertfall servere knekkebrød og havregryn hvis det faller mer i smak - husker ikke om det er nevnt at gutten likker det bedre MEN er et stort men som man må ta hensyn til - hvis familien ikke har råd så må de jo faktisk spise den maten de har råd til å kjøpe. Knapphet med tid kan være forklaring for at man ikke lager andre måltider og det synes jeg man også bare må akseptere, Men man kan altså prøve å kjøpe inn litt annen mat som ikke er dyr somm gjør at kosten blir mer variert. Så må mor snakke med gutten og få han til å forstå det over - og kanskje prøve å ta en ny prat med far. Er jo ingen løsning at mor er med og betaler for spesialmat for da vl jo de andre barne ha denne hele tiden - men kanskje bidra litt med kosten om hun ikke allerede gjør det slik at den kan bli litt mer variert, 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane Eyre Skrevet 22. august 2021 #320 Del Skrevet 22. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så dei manglene som dine foreldre hadde overfører du nå til alle andre foreldre. At du hadde tilbakestående foreldre i oppveksten definerer ikke denne guttens far. Anonymkode: 50c43...c84 Mine foreldre har universitetsutdannelse så tilbakestående er de ikke. Men denne kommentaren din fortjener faktisk ikke et svar så kjip og nedlatende som den var. Gratulerer du fikk et svar. Jeg definerer ikke guttens far med grunnlag i egen barndom. Du foretar noen veldig uheldige tolkninger. Forslår at du jobber med å utvide dine refleksjoner på nett ass.. Jeg beskriver farens adferd knyttet til mat situasjon som uheldig. Kan være at far har mange gode kvaliteter. Men når det gjelder å følge opp sønnens basale matbehov får han stryk fra meg. Kan du ikke svar med brukernavnet ditt? Endret 22. august 2021 av Jane Eyre Feilstaving 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå