Gå til innhold

Sønnen min sier han "sulter" hos pappa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig operert kneet mitt og skal snart operere igjen, er derfor mye sengeliggende og litt inn og ut av sykehuset.  Barnet vårt måtte derfor flytte inn til faren sin og hans familie nå. Jeg er ikke istand til å følge opp han på skole og fritidsaktiviteter nå. Sønnen vår bor derfor fast hos faren sin nå, og skal gjøre det frem til jeg er i bedre form. 

Sønnen min bor nå hos faren sin og han sier han sulter der. Sannheten er at han ikke liker maten der. Det går mye i brødskiver der, både til frokost, lunsj og av og middag. Min sønn er spiser helst varmmat.  Til lunsj har jeg alltid sendt med middagsrester på mathermos. Han spiser ikke brødskiver,  selv ikke til frokost.  Hjemme hos far er det brød til både frokost og lunsj,  middagen er porsjonert,  er man sulten får man fylle på med brødskiver.  Sønnen min ringer meg og forteller at det er utrolig kjipt å være hos pappa og at han er sulten hele tiden. Nå det først er middag så får de hver sin tallerken og det er aldri mulig å forsyne seg to ganger. Sønnen min har sagt at han har snakket med faren sin om han kunne få noe annet enn brød til lunsj og da fått beskjed om å skjerpe seg og spise det han får. Jeg har også snakket med faren hans og fått det samme svaret. Barnefar er tydelig på at det ikke tilbys noen spesial mat hos dem. 

Jeg er klar over at det alltid har vært andre matvaner hos faren og stemor, ungene deres er vant til mye brødmat. Mens både jeg og gutten min ikke kan fordra brød. Det har aldri vært noe problem tidligere,  da han bor fast hos meg og kun er hos far annenhver helg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå, jeg sitter her og føler meg helt hjelpesløs. Gutten er 8 år, så jeg kan ikke forvente at han lager sin egen middag/lunsj. Jeg fikk en epost av læreren hans om at han hiver matpakker i søpla på skolen.

Har dere noen gode råd? 

Anonymkode: ffaf8...025

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppmuntre sønn og far til et kompromiss hvor sønn i større grad får være med på å velge pålegg (sunt pålegg altså) som kjøpes inn?

Inkludere barnet i brødbaking? 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (2 minutter siden):

Oppmuntre sønn og far til et kompromiss hvor sønn i større grad får være med på å velge pålegg (sunt pålegg altså) som kjøpes inn?

De fleste kjøper brød da. 

Anonymkode: 06e9b...027

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det må gå an at han får musli eller noe annet enkelt? 

Anonymkode: 41e15...b02

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste kjøper brød da. 

Anonymkode: 06e9b...027

Tenkte det kanskje kan gjøre en åtteåring mer engasjert. Er et vanlig triks å involvere barna mer i matlagingen om de er kresne. Kanskje han vil spise brødet han selv har bakt? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wraps eller polarbrød med pålegg han selv får velge ut? Yoghurt eller litt frukt ved siden av? Det trenger ikke være så himla mye styr, skjerpings på papsen!😓

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Brødskiver er også mat.  Det er veldig vanlig, og finnes vel i matboksene til de fleste i klassen. Kan umulig være så forferdelig å spise brød i noen uker. Om han noen gang blir innlagt på sykehus, så serveres det også brødskiver der.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han bør tilbys alternativer til i hvert fall minst ett av måltidene. Brødskiver til middag er litt kjipt i min verden også, og jeg elsker brød i utgangspunktet 😅

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marimba skrev (8 minutter siden):

Pålegg hjelper ikke når ungen ikke takler brød

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marimba skrev (1 minutt siden):

Du likestiller brødskiver med hestemøkk?

Hvis jeg hadde skrevet makrell i tomat eller østers hadde fet vært vanskeligere å forstå for alle som liker de smakene. Hestemøkk kan vel alle forstå.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva man kan lære seg å like. Også brød. 

Anonymkode: 09ef2...45b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Be han slutte å oppføre seg en bortskjemt drittunge å spise det han får! Han sulter ikke ihjel av å gå noen måltid uten mat. Kanskje han tar seg sammen til slutt. 

Anonymkode: 06fed...21d

Nå er det vel ikke gutten sin feil at han føler det slik. Unger spiser det de er vant til og det handler om hvordan de blir oppdratt. Barn er ikke drittunger sånn uten videre.

Anonymkode: cbe17...9e2

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...