AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Har lest flere steder at vaksinen har trigget munnsår, herpes, jeg lurer på om noen har opplevd det? Jeg fikk noen veldig plagsomme herpesutbrudd noen år siden og er livredd for at de skal komme tilbake.... Anonymkode: fadfe...f19
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Har lest flere steder at vaksinen har trigget munnsår, herpes, jeg lurer på om noen har opplevd det? Jeg fikk noen veldig plagsomme herpesutbrudd noen år siden og er livredd for at de skal komme tilbake.... Anonymkode: fadfe...f19 Neppe. Teoretisk kan man tenke seg at immunforsvaret ditt midlertidig svekkes i den grad at latent herpesvirus får spillerom, men det er lite sannsynlig. En hver infeksjon som gir deg symptomer, derimot kan føre til herpesutbrudd når tilstrekkelige immunressurser er brukt opp - typisk 1 -2 uker etter symptomdebut. Anonymkode: f4c9f...aca
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Jeg fikk utbrudd etter vaksinen. Kan være tilfeldig da… Anonymkode: 0bc44...2fd
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #4 Skrevet 21. august 2021 Jeg pleide å få utbrudd av munnherpes under forkjølelse og faktisk under mensen også. Leste at det kunne ha noe med at immunforsvaret er svekket og da reaktiveres viruset. Det gikk etterhvert gradvis over og nå har jeg ikke hatt utbrudd på et par år. Men tenker samme greia kanskje kan være på gang med vaksinen, mange blir jo litt tufs av den. Anonymkode: 36c4d...ec5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #5 Skrevet 21. august 2021 Fikk utbrudd etter både dose en og to. Får (nesten) alltid utbrudd når jeg blir forkjøla eller syk. Anonymkode: f391a...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #6 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fikk utbrudd etter både dose en og to. Får (nesten) alltid utbrudd når jeg blir forkjøla eller syk. Anonymkode: f391a...6bb Når gikk det over? Uff gruer meg, orker ikke det der en gang til, så smertefullt 😭 Anonymkode: fadfe...f19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #7 Skrevet 21. august 2021 Jeg fikk også utbrudd, det største jeg har hatt faktisk, men det innså jeg ikke før jeg leste denne tråden. Det var akkurat da det ikke var påbudt med munnbind lenger også, så jeg følte meg ikke så veldig kul. Jeg får hyppige utbrudd, så jeg tenker ikke alltid over når de kommer, annet enn at jeg har stressa skikkelig, sovet lite, drukket lite vann, drukket mye alkohol, spist masse søtsaker, og sist men ikke minst: nøtter. Anonymkode: ba298...88d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Har hyppige plager med munnsår til alle årstider. Kan komme tilfeldig, men også ved redusert allmenntilstand. Tatt begge dosene med vaksine. Ikke fått noe utbrudd av vaksinene. Anonymkode: 42218...394
Obscura Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 Herpesutbrudd, også kalt forkjølelsessår kommer jo frem når immunforsvaret er litt opptatt med noe annet så ressursene der og da er brukt opp slik at et herpesvirus kan få blusse opp. Fks når man er forkjøla. Så det er neppe vaksinen i seg selv som trigger noe, men at den kan trigge det indirekte ved å rette immunforsvaret mot en spesifikk oppgave kan nok være sant. Jeg har tatt begge dosene og har ikke fått utbrudd
Anbefalte innlegg