AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Tittelen er vel ganske forklarende… Men litt bakgrunn skader ikke. Jeg er en kvinne på 27 år som ble ferdig på skolen i 2020. Det var grunnet covid svært vanskelig å finne en relevant jobb. Jeg var heldig å fikk meg en jobb der jeg iallfall kan bruke litt av kompetansen min. Men jeg er veldig rastløs nå. Jeg jobber bare med menn som er betydelig eldre enn meg. De er greie, men jeg kjenner på å være den underlegne. Arbeidet er også veldig monotont. Nå søker jeg andre jobber så jeg blir innkalt til intervju innimellom. Jeg har løyet å sagt at jeg skulle til legen eller slippe inn elektriker hjemme. Men jeg får dårlig samvittighet av å lyve på denne måten. Jeg er redd for at om jeg forteller at jeg skal på intervju så blir det dårlig stemning på jobben. Men tenker også at det er dårlig gjort ovenfor sjefen og kollegene mine å slippe en bombe den dagen jeg får napp. Jeg aner ikke om jeg bytter jobb neste måned eller til neste år. Alt etter om jeg får tilbud på det jeg søker på. Det er derfor det sitter inne å si at jeg skal på intervjuer. Da vet de at jeg ikke har planer om å bli værende og at jeg drar ved første anledning. Er det andre som er eller har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere eller hva kunne vært gjort på en annen måte? Setter veldig stor pris på tankene deres😊 Anonymkode: b69e3...40b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 Aldri, aldri si noe. Det kan ta tid å få jobb, pg det er ALLTID ulempe å være ærlig. Anonymkode: 0b7d3...af4 5
Strange Doll Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Jeg har alltid vært ærlig med mine sjefer om at jeg søker nye utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Jeg har vært i samme situasjon og har aldri sagt det. Hvis man sier at man søker jobb så blir man avskrevet, og enn om man ikke finner en jobb? Da vet sjefen at du er der fordi du ikke finner noe annet. Og så tenker han kanskje at du ikke er en attraktiv arbeidssøker. Hold det for deg selv, du skylder ikke sjefen å informere han om dette og jeg ser ærlig talt ikke poenget. Hver gang noen har sluttet på en arbeidsplass jeg har vært på har det vært en bombe. Det er slik det er i arbeidslivet. Anonymkode: 7bf3a...97d 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Det er totalt unødvendig å la sjefen gå rundt å bekymre seg for å kanskje miste en ansatt. Det er krevende å ansette nye folk. Spar sjefen for den bekymringen fram til du sier opp. Anonymkode: 08c53...d5b 4
Strange Doll Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har vært i samme situasjon og har aldri sagt det. Hvis man sier at man søker jobb så blir man avskrevet, og enn om man ikke finner en jobb? Da vet sjefen at du er der fordi du ikke finner noe annet. Og så tenker han kanskje at du ikke er en attraktiv arbeidssøker. Hold det for deg selv, du skylder ikke sjefen å informere han om dette og jeg ser ærlig talt ikke poenget. Hver gang noen har sluttet på en arbeidsplass jeg har vært på har det vært en bombe. Det er slik det er i arbeidslivet. Anonymkode: 7bf3a...97d Jeg var ærlig med min sjef om at jeg søkte og fikk tilbud om en bedre stilling enn jeg hadde - så det kan gå begge veier.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 Jeg startet i ny jobb for 6 måneder siden, og har begynt å søke nye jobber. Jeg har ikke sagt i fra sjefen, da jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta å få ny jobb. Men jeg har dårlig samvittighet, for sjefen min er en fantastisk person. Anonymkode: bbc5b...acb
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Nei selvfølgelig skal du ikke fortelle din sjef at du søker andre jobber! Anonymkode: e2dc6...237 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 Ikke si noe, det et ikke forventet. Når du får tilbud sier du det. Jeg har sagt det når jeg skulle flytte til en annen by, litt annerledes. Anonymkode: 83e1f...37d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 Det kommer helt an på din kontakt med sjefen din. Har dere en god tone og kan prate åpent sammen, kan du nevne at du vurderer å søke videre. Om lederen din er mer perifer, så ikke si noe.. Jeg liker å få vite at ansatte søker andre steder, slik at jeg blir mentalt forberedt. Jeg eier ikke de ansatte og ønsker de alt godt på veien og er gjerne behjelpelig med å tilrettelegge for de om de søker andre jobber. Både når det kommer til intervjuer og evt tidligere startdato. Om jeg vet noen søker andre steder, så er jeg også mer åpen på å se på evt søknader som kommer inn og har kanskje noen aktuelle erstattere som jeg kan kontakte for intervju om in ansatte får napp andre steder. Anonymkode: 308f3...c92
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Strange Doll skrev (1 minutt siden): Jeg var ærlig med min sjef om at jeg søkte og fikk tilbud om en bedre stilling enn jeg hadde - så det kan gå begge veier. Det er annerledes om man ønsker å bli værende i jobben. Da er det ganske vanlig å få andre tilbud for å forhandle om lønn/stilling. Men når motivasjonen er å bytte arbeidsgiver er det totalt unødvendig. Plutselig gåt det 1 år og ts risikerer å blir nedprioiritert til æ delta på seminar, kurs osv . Anonymkode: 83e1f...37d
300DPI Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg startet i ny jobb for 6 måneder siden, og har begynt å søke nye jobber. Jeg har ikke sagt i fra sjefen, da jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta å få ny jobb. Men jeg har dårlig samvittighet, for sjefen min er en fantastisk person. Anonymkode: bbc5b...acb Det er AKKURAT slik jeg også har det. Sjefen er veldig grei. Men jobben er lite utfordrende og gir meg ikke mulighet for å utvikle meg innen faget jeg har studert og er glad i
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #13 Skrevet 20. august 2021 Nei, etter 25 år i arbeidslivet så har jeg lært at det gjør man ikke. Anonymkode: cde15...457
300DPI Skrevet 20. august 2021 #14 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Aldri, aldri si noe. Det kan ta tid å få jobb, pg det er ALLTID ulempe å være ærlig. Anonymkode: 0b7d3...af4 Huff, det er jævlig at det skal straffe seg å være ærlig😅 Men det er dette jeg har hatt i bakhodet hele tiden
Gjest Tamsi Skrevet 20. august 2021 #15 Skrevet 20. august 2021 Jeg har hatt sjefen som referanse når jeg har søkt jobb, så da har jeg selvsagt sagt ifra.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #16 Skrevet 20. august 2021 2 minutter siden, Strange Doll said: Jeg var ærlig med min sjef om at jeg søkte og fikk tilbud om en bedre stilling enn jeg hadde - så det kan gå begge veier. Fikk tilbud er noe annet. Det kan brukes i lønnsforhandling eller forhandling om bedre arbeidsoppgaver o.l. Men å fortelle at man søker andre jobber er en klassisk tabbe. Det er vel heller ingen sjefer som forventer at noen sier det. Hvis man må bli værende i jobben fordi søkingen går dårlig kan noen sjefer tenke at siden du likevel ikke blir værende så lenge uansett kan du få "drittjobbene" og du får ikke samme opplæring og innføring i ting som de man satser på for fremtiden i bedriften. Anonymkode: 1a331...0fc
Strange Doll Skrevet 20. august 2021 #17 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk tilbud er noe annet. Det kan brukes i lønnsforhandling eller forhandling om bedre arbeidsoppgaver o.l. Men å fortelle at man søker andre jobber er en klassisk tabbe. Det er vel heller ingen sjefer som forventer at noen sier det. Hvis man må bli værende i jobben fordi søkingen går dårlig kan noen sjefer tenke at siden du likevel ikke blir værende så lenge uansett kan du få "drittjobbene" og du får ikke samme opplæring og innføring i ting som de man satser på for fremtiden i bedriften. Anonymkode: 1a331...0fc Jeg var tydeligvis litt uklar. Jeg fikk tilbud om en annen bedre stilling av sjefen fortid jeg sa jeg søkte etter noe annet. Han ønsket å beholde meg i firmaet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #18 Skrevet 20. august 2021 Det er forventet at tidligere arbeidsgiver gir referanser, så jeg skjønner ikke hvordan dere andre får dere jobb uten refersnser? Anonymkode: 01a55...988
Gjest Line1301 Skrevet 21. august 2021 #19 Skrevet 21. august 2021 Jeg trodde det var helt vanlig å gi beskjed til sjefen om at man søker ny jobb. Man skal jo ha referanser også.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #20 Skrevet 21. august 2021 Aldri aldri aldri finne på å si at du aktivt søker jobb andre steder. Blir samme som å si at du aktivt leter etter ny partner når du er i et forhold Anonymkode: 2feeb...1d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå