Gå til innhold

Hvordan spare mest mulig på matbutikken om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er en student som nylig har flyttet inn på hybel. Dette betyr at jeg for første gang må ta ansvar for egen mathandel. Derfor oppretter jeg denne tråden, for å få tips til hvordan jeg handler billigst mulig.

Nærmeste butikk er Coop. Kiwi er i gåavstand, men litt lengre unna. Burde jeg ha medlemskap hos begge butikker? Jeg kommer til å handle oftest hos Coop, men vil også innom Kiwi innimellom. Ellers handler jeg to ganger i uken og planlegger på forhånd hva jeg trenger. Vet at det er gunstig å handle varer som snart går ut på dato, men jeg liker å slippe å tenke på datoen så jeg handler mat med holdbarhet. Legger dere inn bankkonto i medlemskapet? Og hvor ofte bør jeg bruke bonusen? Vinner jeg dessuten mye på å følge med på salg og kampanjer?  

Anonymkode: 81bcc...eee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått på Kiwi og prøvd og handle kanskje 1-2 ganger i uken. (Vet det kan være litt vanskelig noen ganger). Er student selv, og mitt tips er å prøve å ikke kjøpe mer enn ca 10 varer. Og ting du kan kombinere.

Hvis du for eksempel kjøper inn tortillalefse med grønnsaker og litt annet så kan du jo lage mye: burritos, wraps, enciladas. Og da får du ofte brukt mange av de samme ingrediensene. :) 

Anonymkode: a1e7d...0f5

Skrevet

Hvilken Coop er det? Extra er billigkjeden, de andre er litt dyrere. Ville meldt meg inn i både Coop og Kiwi Pluss/Trumf. Det er ingen rente på opptjent bonus, så bruk/send til bankkonto med jevne mellomrom. 
Kjedenes egne merker er gjerne billigere enn andre selv på datotilbud og salg, så sjekk og sammenlign kg/liter/stk pris når du handler. Test gjerne billigproduktene og se hvilke du liker og ikke, mange er samme produsent som dyrere merker, men i annen innpakning med annet navn. Følg feks Fattigstudent for tips på billige måltider. 

Skrevet

Egg er billig og mettende, billigmerker er like ok som vanlig.

Pasta har man lenge, let etter alternativer first price feks, mange gode produkter der. Og ikke minst billig. 

Sjekk ut disken med varer som snart går ut på dato, der kan du være heldig å finne gode produkter. 

Du kan jo også teste ut TooGoodToGo appen, kanskje du får en full pose med noe godt du kan ha til frokost el lunsj , prøv forskjellige steder, for da ser du hvem som gir mest og best produkter. 

Last ned mattilbud appen, så kan du sjekke tilbud på de forskjellige butikkene. 

Skriv ukentlig handleliste , og se hva du har i skapene, ta utgangspunkt i fra det du har også kjøper du det du mangler. 

Skrevet
Cassandra1980 skrev (1 minutt siden):

Egg er billig og mettende, billigmerker er like ok som vanlig.

Pasta har man lenge, let etter alternativer first price feks, mange gode produkter der. Og ikke minst billig. 

Sjekk ut disken med varer som snart går ut på dato, der kan du være heldig å finne gode produkter. 

Du kan jo også teste ut TooGoodToGo appen, kanskje du får en full pose med noe godt du kan ha til frokost el lunsj , prøv forskjellige steder, for da ser du hvem som gir mest og best produkter. 

Last ned mattilbud appen, så kan du sjekke tilbud på de forskjellige butikkene. 

Skriv ukentlig handleliste , og se hva du har i skapene, ta utgangspunkt i fra det du har også kjøper du det du mangler. 

Hvis du har fryser kan du godt handle datovarer :)

• Liker 1
Skrevet

Absolutt meld deg inn på trumf og register bankkortet ditt, hver gang du bruker bankkortet får du en viss % tilbake som trumf bonus. Som du kan sende til banken eller bruke på neste betaling. jeg pleier å bruke det på neste betaling når det begynner å bli tomt for penger 😃 

Handle tørrvarer, Pasta, kikerter, bønner. havregryn, makrell i tomat, nudler, rett i koppen osv.
Anbefaler  en sånn 100L fryser, den tar ikke så mye plass og du kan spare masse penger av å ha fryst mat på lager. Et søk på finn og det er mange som gir bort sånne frysere, ellers får du kjøpt de for 300-500kr.
For frukt og grønnsaker, hvis du studerer i Oslo. Det er STOOOOOOR forskjell på pris og utvalg på norske butikker mot utlandske butikker. De utlandske handler for mye bedre pris og selger det mye billige. Kun et kort sparkesykkel tur ned til grønland for meg fra Grunerløkka.
Her om dagen fikk jeg 3 fulle poser til under 200kr stappet med frukt og grønt.
Cantaloupe melon 7kr stk
Druer sånn plastikk boks som kiwi har, 10kr. Koster 29.90 på kiwi.
Moreller 40kr/kg, på kiwi kostet de 99kr/kg sist jeg sjekket.
Blomkål/brokkoli 10kr stk.
Spinat 15kr posen.
Avokado nett 30kr, ca. 8 avokado. Mot kiwi 2 avokado til 20kr.
Dette er bare noen eksempler. Anbefaler alle å prøve disse butikkene.

Dra ved åpningstid, så slipper du stappfulle butikker. Utledningene er ikke like flink med Covid.

Anonymkode: efedd...8c0

• Liker 3
Skrevet

Jeg fulgte med på tilbud, og planla matuka ut i fra det. Ofte koster små pakker 1-2 ganger så mye som små pakker. Så var for eksempel kylling på tilbud så kunne jeg fint lage lunsjwrap med kylling til lunsj hver dag, og 3 ulike middager med kylling gjennom uka. 

Varer som holder kjøpte jeg opp litt av på tilbud - pasta, byggris, hermetikk, wraps. 

Kjøpte bønner, linser og krydder på såkalt "innvandrerbutikk" (er det fortsatt politisk korrekt å bruke?)

Og kjøpte grønnsaker i sesong, det gjør det mye billigere. Samt innså at ting som avokado, fisk fra fiskebutikk, bær med mer, som jeg var vant med hjemmefra, kun kunne spises unntaksvis disse årene. 

Anonymkode: 7f524...b09

Skrevet

En fryser er en investering. Da kan du lage ferdige middager og fryse ned. Feks om det blir for mye grønnsaker kan du kutte opp i småbiter og fryse ned, så har du til lapskaus, grønnsakssuppe, grønnsaker du kan bake til fisk feks. Kjøpe enorme pakker med kyllingfilet, det er mye billigere enn de små pakkene. Fryse noen hele stykker og noen du deler opp i småbiter du kan ha i feks suppe eller wok. 100g kjøttdeig synes jeg er passe for meg, da deler jeg en 400g i fire deler og fryser de hver for seg. Fryser er tingen🤩😅 Og planlegg middag for hele uka før du handler. Gjerne ha én åpen dag der du bruker rester som blir igjen i kjøleskapet som ikke kan fryses. Kan bli mye rare middager, men det er billigere enn å kjøpe en hel ekstra middag😁

Anonymkode: 38494...167

Skrevet

Kjøp matvarer fra billigmerkene til butikkene. Større pakker gir billigere kilospris og er helt gull om du har fryser. Grønnsaker og frukt i sesong er billigst så spis etter årstiden eller kjøp frosne grønnsaker. 

Skrevet

Jeg har et matbudsjett på ca 1500 kroner måneden og kunne sikkert gått ned til 1000 kroner, og jeg er ikke veldig liten eller passiv. Dette er mine tips:

1) Finn ut hvilken retter du liker som er billige, sunne og ganske raske. For meg er det for eksempel tomatsuppe med egg, pasta med tomatsaus, chilli sin carne med ris, bønnetaco, wok med billige grønnsaker, nudelsuppe med kål og egg, stekt ris med erter, løk, gulrot og egg, linse- og gulrotsuppe, brød med (billig) ost, havregrøt, bananer. Her kan du tenke på de billige ingrediensene: ris, pasta, brød, potet, kål, løk, bønner, tomatbokser, gulrøtter. Du kan lage en liste over mat du liker og tenke på hvordan du kan ekskludere eller bytte ut dyre ingredienser. Noen ting er billige innimellom. Disse kjøper jeg ikke alltid. Kjøtt er ganske dyrt. Det samme er kjøtterstattningsprodukter. Dette spiser jeg ganske sjeldent. Tenker at det ikke er så sunt heller. Fisk kan bli veldig billig, kjøper som regel fryst fisk.

2) Ikke kjøp ting du ikke vet sikkert du vil spise. Kjøp ting på tilbud du vet du vil spise, men ikke annet. Jeg kjøper frukt og grønnsaker på tilbud og mat jeg ellers lager. Men har brent meg på å kjøpe ting på tilbud jeg håper å få spist, men så går det ut på dato. Det samme med frossenmat. Jeg fryser gjerne rester, men å fylle opp fryseren har gjort at det gikk alt for lang tid før jeg faktisk spiste maten. 

3) Få deg medlemskap i kiwi og handle maten din der. Coop er i mine øyne sinnsykt dyrt. Der kan du handle unntaksvis.

4) Ha mat til anledninger som ville fått deg til å spise dyr take away eller slikt. Jeg hadde alltid med banan eller yoghurt eller niste til forelesning. Da slapp jeg kjøpe den rådyre maten i kantina der. Jeg hadde alltid en frossenpizza i fryseren eller noen hurtignudler. Når jeg fikk lyst til å kjøpe meg nattmat på deli de luca, så tok jeg heller enkel og salt mat hjemme. 

Anonymkode: 746ea...13e

• Liker 2
Skrevet

Hvis du lager vegetarmiddag noen ganger i uken med f.eks kikerter eller bønner som proteinkilde, så sparer du mye. Jeg kjøpte nylig en kjøttdeig selv for første gang på lenge. 71 kr for 400 gram, vs 10 kr for en pakke kikerter. Wow. Mye penger å spare, skulle ønske jeg var mer bevisst på det som student. 

Kjøp ting du vet du spiser når det er tilbud, og frys ned. Sjekk ALLTID kiloprisen, lett å bli lurt. Coop-appen er kjekk for kupongene, de blir relevante når du har brukt dem en stund. Jeg kjøpte f.eks alltid laktosefri melk når jeg handlet på coop, og plutselig var det -6 kr kupong der jevnlig. Når noe koster 31 kr er 6 kr i minus en del.

Som student er det lurt å lære seg å lage noen gode retter du kan lage i store kvanta, og fryse porsjoner/spise rester dagen etter. Anbefaler "fattig student", hun har vel både en bok og en instagram konto nå. 

Anonymkode: f891f...69c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har et matbudsjett på ca 1500 kroner måneden og kunne sikkert gått ned til 1000 kroner, og jeg er ikke veldig liten eller passiv. Dette er mine tips:

1) Finn ut hvilken retter du liker som er billige, sunne og ganske raske. For meg er det for eksempel tomatsuppe med egg, pasta med tomatsaus, chilli sin carne med ris, bønnetaco, wok med billige grønnsaker, nudelsuppe med kål og egg, stekt ris med erter, løk, gulrot og egg, linse- og gulrotsuppe, brød med (billig) ost, havregrøt, bananer. Her kan du tenke på de billige ingrediensene: ris, pasta, brød, potet, kål, løk, bønner, tomatbokser, gulrøtter. Du kan lage en liste over mat du liker og tenke på hvordan du kan ekskludere eller bytte ut dyre ingredienser. Noen ting er billige innimellom. Disse kjøper jeg ikke alltid. Kjøtt er ganske dyrt. Det samme er kjøtterstattningsprodukter. Dette spiser jeg ganske sjeldent. Tenker at det ikke er så sunt heller. Fisk kan bli veldig billig, kjøper som regel fryst fisk.

2) Ikke kjøp ting du ikke vet sikkert du vil spise. Kjøp ting på tilbud du vet du vil spise, men ikke annet. Jeg kjøper frukt og grønnsaker på tilbud og mat jeg ellers lager. Men har brent meg på å kjøpe ting på tilbud jeg håper å få spist, men så går det ut på dato. Det samme med frossenmat. Jeg fryser gjerne rester, men å fylle opp fryseren har gjort at det gikk alt for lang tid før jeg faktisk spiste maten. 

3) Få deg medlemskap i kiwi og handle maten din der. Coop er i mine øyne sinnsykt dyrt. Der kan du handle unntaksvis.

4) Ha mat til anledninger som ville fått deg til å spise dyr take away eller slikt. Jeg hadde alltid med banan eller yoghurt eller niste til forelesning. Da slapp jeg kjøpe den rådyre maten i kantina der. Jeg hadde alltid en frossenpizza i fryseren eller noen hurtignudler. Når jeg fikk lyst til å kjøpe meg nattmat på deli de luca, så tok jeg heller enkel og salt mat hjemme. 

Skulle gjerne sett handlelista di.. 1500 i mnd drømmer jeg om og :)

Anonymkode: 996f0...9aa

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler Pick up limes, som er på YouTube, Pinterest og blogg.

Og boken middag for 25,-

Anonymkode: 3ff16...4be

Skrevet

Skaff Trumfvisa så får du 2% på Kiwi og ekstra bonus på Trippeltrumfdager og frukt og grønt. Ha medlemskort på coop, bruk rabattkuponger (hvis det er noe du ellers ville kjøpt). Skaff bærenettet og skann det for hvert kjøp så får du 1 kroner per kjøp der. 

Anonymkode: 4bfde...547

Skrevet

Jeg har kredittkort fra Sparebank1 med 1% cashback på alle kjøp, om du er litt disiplinert så anbefaler jeg det. Det er selvfølgelig alfa og omega i så fall å betale ned utestående balanse før rentene begynner løpe hver måned.

Skrevet
Magika_fra_Fyll skrev (41 minutter siden):

Jeg har kredittkort fra Sparebank1 med 1% cashback på alle kjøp, om du er litt disiplinert så anbefaler jeg det. Det er selvfølgelig alfa og omega i så fall å betale ned utestående balanse før rentene begynner løpe hver måned.

Med Ikano sitt får man 2% cashback på alle matvarebutikker.

Anonymkode: cf31c...f58

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Så en reklame her på KG nå. Det står at Oluf.no (Oluf Lorentzen dagligvare) har lagerutsalg på matvarer i Vestby (Akershus) nå på fredag (kl 15-19) og lørdag (kl.10-15). "En mengde matvarer til fantastiske priser" står det.

Står her på Facebook.

Sikkert mulig å gjøre noen kupp for de som bor i kjørbar avstand og ikke altfor langt unna, og har god plass i fryser, matskap og kjøleskap?

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2021 den 11.42):

Bor du et sted det er billig å handle også? Jeg bruker det du bruker på en måned, på en uke. Som regel mer.

Anonymkode: 3b2d9...0bf

Skrevet

Hvis du er glad i brødmat, så anbefaler jeg deg å bake selv. Frys ned halve brød, evt skjær det i skiver og frys. Da unngår du å måtte kaste brød fordi det mugner. 

Grønnsaker du ikke rekker spise, evt frukt som blir overmoden kan du kutte i biter og fryse. Frosne fruktbiter passer fint å bruke i smoothie. 

Skrevet
On 8/20/2021 at 8:35 PM, AnonymBruker said:

Ville gått på Kiwi og prøvd og handle kanskje 1-2 ganger i uken. (Vet det kan være litt vanskelig noen ganger). Er student selv, og mitt tips er å prøve å ikke kjøpe mer enn ca 10 varer. Og ting du kan kombinere.

Hvis du for eksempel kjøper inn tortillalefse med grønnsaker og litt annet så kan du jo lage mye: burritos, wraps, enciladas. Og da får du ofte brukt mange av de samme ingrediensene. :) 

Anonymkode: a1e7d...0f5

Tror det er smart å kun handle ca 1 til 2 ganger i uken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...