AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #21 Del Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet jeg ikke vil være best i klassen på NTNU. Er mange genier der ute som tar ting kjemperaskt, jeg må fordøye pensum en stund før det sitter, så ja, jeg må jobbe for toppkarakteren. Hadde ikke hatt noe imot å være midt på treet på NTNU, mer enn fornøyd om jeg kan få en siving-grad og en god jobb etter utdannelsen. Dét, og at jeg får en finere studietid enn det jeg har hatt på vgs. Men skal sies at jeg har høye ambisjoner, men jeg ser vel hvilke evner jeg har og hvor konkurransedyktig jeg er når jeg blir student. Skjønner tegningen din når det gjelder at ikke egentlig kan alt man driver med. På indøk blir man ikke spesialist. Som de sier, så blir man potet. Man får ikke en ren IT-jobb, men heller økonomi-jobb der man kanskje får litt bruk for IT-kunnskapene. Man skriver tross alt master med økonomi og ledelse og ikke IT. Forresten: Jeg tilhører delvis gruppen "folk som tok universitetsmatte på vgs", bare at jeg valgte ikke å ta det. Hadde mulighet dette året, men skolen legger ikke rette til det. Har snakket med tidligere elever som prøvde tilbudet, og de mente det var dårlig og at det er null poeng da det vil gå utover vgs-fagene og man risikerer å gjøre det dårligere i dem. Ei av dem går på NTNU i dag, Tror det egentlig bare er skoler i Osloområdet, Bergen og Trondheim som legger til rette for det. Så jeg har et problem jeg gjerne vil rådføre meg med deg og den andre AB som tilsynelatende har litt peiling og erfaring. Jeg hadde kun realfag i vg2, men nå i vg3 har jeg også valgt "økonomi og ledelse". Tenkte dette faget sikkert var mest likt det man lærer på indøk. Strengt tatt trenger jeg bare to fag, men måtte søke tre fag, så kan droppe det siste faget hvis jeg vil. Det er fordi jeg tok 1T i 10. klasse, R1 i vg1 og R2 i vg2. Hittil har jeg det høyeste mulige snittet, men skal ikke mye til før indøk ryker om jeg får 5'ere på eksamenene og kanskje 5 i fysikk 2 (hørt det er vanskelig fag). Har også IT 2, så da forbereder jeg meg til datafagene bittegrann. Ser du noen vits i å ta økonomi og ledelse med tanke på indøk eller bør jeg bare droppe det og heller ta litt mer fri og fokusere ekstra godt på de andre fagene? Økonomi er jo et annerledes fagfelt, og skjønner en god del bare av å lese litt i avisa. Og skal jeg på indøk må jeg jo vite at jeg er interessert i fagfeltet, men kan evt. lære meg økonomi ved å se på DN, Finansavisa og evt. youtube-videoer. Har en følelse på at måten skolen lærer oss elever fagstoffet er ganske ineffektiv og til tider passiv. Hørt at mange på indøk kun gikk realfag og kommer med blanke ark i økonomifagene. Anonymkode: a3f64...993 For å komme inn på indøk trenger du så mange realfagspoeng du kan, utover det vil jeg instendig be deg droppe å ta på deg mer enn nødvendig, du trenger 6 i nesten alt. Både IT og Økonomifagene starter veldig mykt på indøk (og siving generelt), så velg det faget du får enklest 6 i, du trenger ingen bakgrunn. De fagene der det forutsettes litt mer bakgrunn er matte, fysikk (andreklasse for de fleste linjene) og kjemi. Vil du lære deg litt økonomi på fritiden har MiT tilgjengelige forelesninger om mikroøkonomi, de starter på bunnen. Du har helt rett, norsk videregående er på et så miserabelt lavt nivå at det hver gang jeg møter noen som gjør det bra på studiene så er det alltid «på tross av» ikke «på grunn av» vgs. Ellers kan jeg anbefale litt å bla i Coursera sin kurskatalog, der finner du mye spennende å lære. Alt fra matte til programmering til ai og statistikk. Fin måte å få en lett introduksjon til en del fagfelt, så kan du se hva du tenker om f.eks ai, ellers går du ganske blindt i møte med linjevalget. Anonymkode: d3856...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #22 Del Skrevet 26. august 2021 Hvordan kan man komme inn på Indøk uten alle realfagspoengene? Må jo ha 60,7 poeng. Totalt idiotisk å ta økonomi på VGS. Anonymkode: 50018...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #23 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan man komme inn på Indøk uten alle realfagspoengene? Må jo ha 60,7 poeng. Totalt idiotisk å ta økonomi på VGS. Anonymkode: 50018...cd3 Du trenger ikke å bare ta realfag for å ta alle poengene. R2 og FY2 gir hele poeng. Så om du tar realfag i andre klasse, f.eks r1, fy1, kj1 og it1 som programfag, så trenger du ikke å ta et realfag som tredje programfag i tredje. Da sitter du igjen med 4x0.5 fra andre og 2x1 fra tredje, som altså er max antall realfagspoeng. Anonymkode: d3856...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #24 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): For å komme inn på indøk trenger du så mange realfagspoeng du kan, utover det vil jeg instendig be deg droppe å ta på deg mer enn nødvendig, du trenger 6 i nesten alt. Både IT og Økonomifagene starter veldig mykt på indøk (og siving generelt), så velg det faget du får enklest 6 i, du trenger ingen bakgrunn. De fagene der det forutsettes litt mer bakgrunn er matte, fysikk (andreklasse for de fleste linjene) og kjemi. Vil du lære deg litt økonomi på fritiden har MiT tilgjengelige forelesninger om mikroøkonomi, de starter på bunnen. Du har helt rett, norsk videregående er på et så miserabelt lavt nivå at det hver gang jeg møter noen som gjør det bra på studiene så er det alltid «på tross av» ikke «på grunn av» vgs. Ellers kan jeg anbefale litt å bla i Coursera sin kurskatalog, der finner du mye spennende å lære. Alt fra matte til programmering til ai og statistikk. Fin måte å få en lett introduksjon til en del fagfelt, så kan du se hva du tenker om f.eks ai, ellers går du ganske blindt i møte med linjevalget. Anonymkode: d3856...079 Fram til nå har jeg kun 6'ere på vitnemålet. Det er 3. klasse nå som avgjør om dette vil fortsette. Jeg prioriterer skole foran ganske mye, så tror ikke det skal være noe problem så lenge jeg fortsetter med innsatsen. Tror vg3 blir mye enklere enn vg2 om jeg dropper økonomifaget pga. mer fritid og tid til andre fag. Jeg har regnet på det, og for å få 61 poeng (med forbehold om at snittet ikke blir høyere enn det) kan jeg ha syv 5'ere, og resten 6'ere. Hvis jeg regner med at eksamen går i dass, og får bare 5'ere, står jeg igjen med tre 5'ere til standpunktskarakterene. Vi kan gi det til kroppsøving, fysikk 2 og norsk hovedmål, for eksempel. Jeg klarer nok med god margin å komme inn på indøk, men skal jeg ha bare 6'ere må jeg slåss for ganske mange av dem nå i vg3. Og forresten så er ventelista et godt alternativ om jeg akkurat ikke kom inn. Hadde biologi 1, bestemte meg for ikke å gå videre til biologi 2. Fysikk 2 har jeg valgt pga. at jeg har hørt at det er lurt å ha, selv om det kanskje er vanskeligste faget på hele vgs. IT 2 er vel ikke særlig lett, men skal jeg gå for data bør jeg jo ha progget litt for å vite om dette er noe for meg. Samme med økonomi, men det er jo litt annerledes med tanke på at det er et lettere fag og noe man kan lære av å bare lese på fritda. Så nei, har ikke valgt noe enkle fag for meg selv, har valgt mest etter hva jeg kan ha nytte av. Kunne godt tatt kjemi 2 i stedet for fysikk 2, siden det er lettere, men det virker meningsløst å lære om noe jeg vet jeg ikke skal studere, og gjør i den grad at jeg heller mister motivasjon for faget. Samme med sosiologi og de samfunnsfagene som tilbys. Hadde lidd av kjedsomhet. Ja, står ganske blindt i linjevalget siden jeg bare leser overfladiske forklaringer på NTNU's nettsider. Har prøvd å se litt på youtube om folk som snakker om de ulike fagfeltene, men mange er like overfladiske da de ofte er amerikanske/utenlandske, og markedet er annerledes i Norge. Skal sjekke ut MiT og Coursera. Vet du om Khan Academy er noe bra? Er det på lik linje med Coursera? Er heller ikke sikker på om indøk er det jeg vil gå. Tråden handler jo om kyb, siden jeg syntes det som skjer på kyb høres sykt kult ut å jobbe med. Indøk høres litt kjedeligere ut i den form at man ikke skaper noe i den grad kyb gjør, men indøk har vel beste arbeidsmuligheter, men det tror jeg at jeg kan få uavhengig av sivinglinje. I tillegg er indøk så bredt, at jeg kan jobbe med ganske mye etter studiet, som er positivt siden jeg liker å prøve nye ting. Hvis jeg vil jobbe med AI tenker jeg kanskje data passer aller best, bedre enn mattetyngre linjer pga. at fokuset er på teorien og ikke det praktiske man skal bruke det til. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du trenger ikke å bare ta realfag for å ta alle poengene. R2 og FY2 gir hele poeng. Så om du tar realfag i andre klasse, f.eks r1, fy1, kj1 og it1 som programfag, så trenger du ikke å ta et realfag som tredje programfag i tredje. Da sitter du igjen med 4x0.5 fra andre og 2x1 fra tredje, som altså er max antall realfagspoeng. Anonymkode: d3856...079 Korrekt. Jeg har maksimalt antall realfagspoenget og valgte derfor økonomi som en mulig forberedelse til indøk. Vurderer jo nå å droppe økonomi helt og konsentrere meg med fellesfagene og kun fysikk 2 og IT 2. Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #25 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 18.04): Fram til nå har jeg kun 6'ere på vitnemålet. Det er 3. klasse nå som avgjør om dette vil fortsette. Jeg prioriterer skole foran ganske mye, så tror ikke det skal være noe problem så lenge jeg fortsetter med innsatsen. Tror vg3 blir mye enklere enn vg2 om jeg dropper økonomifaget pga. mer fritid og tid til andre fag. Jeg har regnet på det, og for å få 61 poeng (med forbehold om at snittet ikke blir høyere enn det) kan jeg ha syv 5'ere, og resten 6'ere. Hvis jeg regner med at eksamen går i dass, og får bare 5'ere, står jeg igjen med tre 5'ere til standpunktskarakterene. Vi kan gi det til kroppsøving, fysikk 2 og norsk hovedmål, for eksempel. Jeg klarer nok med god margin å komme inn på indøk, men skal jeg ha bare 6'ere må jeg slåss for ganske mange av dem nå i vg3. Og forresten så er ventelista et godt alternativ om jeg akkurat ikke kom inn. Hadde biologi 1, bestemte meg for ikke å gå videre til biologi 2. Fysikk 2 har jeg valgt pga. at jeg har hørt at det er lurt å ha, selv om det kanskje er vanskeligste faget på hele vgs. IT 2 er vel ikke særlig lett, men skal jeg gå for data bør jeg jo ha progget litt for å vite om dette er noe for meg. Samme med økonomi, men det er jo litt annerledes med tanke på at det er et lettere fag og noe man kan lære av å bare lese på fritda. Så nei, har ikke valgt noe enkle fag for meg selv, har valgt mest etter hva jeg kan ha nytte av. Kunne godt tatt kjemi 2 i stedet for fysikk 2, siden det er lettere, men det virker meningsløst å lære om noe jeg vet jeg ikke skal studere, og gjør i den grad at jeg heller mister motivasjon for faget. Samme med sosiologi og de samfunnsfagene som tilbys. Hadde lidd av kjedsomhet. Ja, står ganske blindt i linjevalget siden jeg bare leser overfladiske forklaringer på NTNU's nettsider. Har prøvd å se litt på youtube om folk som snakker om de ulike fagfeltene, men mange er like overfladiske da de ofte er amerikanske/utenlandske, og markedet er annerledes i Norge. Skal sjekke ut MiT og Coursera. Vet du om Khan Academy er noe bra? Er det på lik linje med Coursera? Er heller ikke sikker på om indøk er det jeg vil gå. Tråden handler jo om kyb, siden jeg syntes det som skjer på kyb høres sykt kult ut å jobbe med. Indøk høres litt kjedeligere ut i den form at man ikke skaper noe i den grad kyb gjør, men indøk har vel beste arbeidsmuligheter, men det tror jeg at jeg kan få uavhengig av sivinglinje. I tillegg er indøk så bredt, at jeg kan jobbe med ganske mye etter studiet, som er positivt siden jeg liker å prøve nye ting. Hvis jeg vil jobbe med AI tenker jeg kanskje data passer aller best, bedre enn mattetyngre linjer pga. at fokuset er på teorien og ikke det praktiske man skal bruke det til. Korrekt. Jeg har maksimalt antall realfagspoenget og valgte derfor økonomi som en mulig forberedelse til indøk. Vurderer jo nå å droppe økonomi helt og konsentrere meg med fellesfagene og kun fysikk 2 og IT 2. Anonymkode: a3f64...993 Mener at årets poenggrense er 61,4. Å ta valgfagene som gir deg mest hadde for meg kun vært verdt det om jeg fikk 6er i dem. Ventelisten er ikke en bra plan selv om "akkurat" ikke kommer inn. Jeg hadde i år nøyaktig det som var poenggrensen på datateknologi - flaks tenker du kanskje. Feil: har du det sorterer de deg etter fødselsdato. Jeg har fødselsdato i april, så det gikk dessverre ikke; er fortsatt 2. på ventelisten. Har du bursdag noe sent på året er du out of luck dessverre om du havner i samme situasjon. Hvorfor? Fordi det er sykt mye konkurranse på å komme inn. Så pass på å få mer enn høyt nok snitt slik at du ikke blir diskriminert:) Anonymkode: b6261...e87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #26 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 10.46): Mener at årets poenggrense er 61,4. 60,3. https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/dmQ62z/disse-studiene-er-vanskeligst-aa-komme-inn-paa AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 10.46): Å ta valgfagene som gir deg mest hadde for meg kun vært verdt det om jeg fikk 6er i dem. Der er jeg uenig, men samtidig skjønner jeg hvor du vil hen. Poenget er at man ikke har noe å gjøre på et IT-studie hvis man ikke takler IT på vgs-nivå. Så lenge man jobber litt bør man klare 6 (hvis karakterene man har i andre fag er tilsvarende, og man er vant til å få 6 i fag. Hvis man velger et svada samfunnsfag bevisst pga. det er lettere å få god karakter, så gjør man jo alt for karakterene og ikke hva man får igjen. Det er ganske høy strykprosent har jeg hørt på universitetene, og kanskje noe av det er grunnen. At folk er alt for opphengt i karakterene og å tenke taktisk rundt det, og glemmer å faktisk lære noe nyttig på skolen. Jeg skyter meg selv i leggen ved å velge fysikk 2 og IT 2. Jeg skulle heller tatt biologi 2 som fordypning og sosiologi som det andre faget. Tredje faget hadde jeg droppa helt - det gjør jeg nå også så jeg har bedre tid til å jobbe med fagene og mer fritid. Jeg har gjort det vanskeligere for meg selv, men samtidig er det jo litt greit å velge fag som er relevante til utdanningen jeg ønsker å ta. Det er komplett meningsløst å gå etter karakterer når du ikke vet hva du skal søke på, fordi man ikke har noe erfaring innen det man skal drive med. Og jeg har tro på at jeg kan klare 6 i fagene. Og så er det jo sånn at jeg ikke er 100% sikker på hva jeg vil inn på, og kommer nok ikke til å bli skikkelig "JEG MÅ INN PÅ AKKURAT DÉT STUDIET" (typ. folk som ikke kom inn på medisin). Kommer jeg ikke inn på 1. valget, kommer jeg nok inn på 2. eller 3. valget som er dritbra studier også. Siving-studiene blir nok prioritert i hele lista. AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 10.46): Ventelisten er ikke en bra plan selv om "akkurat" ikke kommer inn. Jeg hadde i år nøyaktig det som var poenggrensen på datateknologi - flaks tenker du kanskje. Feil: har du det sorterer de deg etter fødselsdato. Jeg har fødselsdato i april, så det gikk dessverre ikke; er fortsatt 2. på ventelisten. Har du bursdag noe sent på året er du out of luck dessverre om du havner i samme situasjon. Hvorfor? Fordi det er sykt mye konkurranse på å komme inn. Så pass på å få mer enn høyt nok snitt slik at du ikke blir diskriminert:) Anonymkode: b6261...e87 Har bursdag sent på året. Den er kjip. Skulle vært et mer rettferdig opptak, og vi har en lang vei å gå. Det eksempelet du har her er jo bare en brøkdel av all uretten opptakssystemet har. Som jeg nevnte oppe er jeg ikke 100% sikker på hva jeg uansett vil, så det er ikke krise om jeg ikke kommer inn på det jeg vil. Så og si alle siving-studiene gir gode jobbmuligheter og god lønn. Får bare prioritere etter interesser. Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #27 Del Skrevet 31. august 2021 Enten går du indøk eller maskin eller så går du ikke ntnu i det hele tatt. Anonymkode: 63030...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #28 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Enten går du indøk eller maskin eller så går du ikke ntnu i det hele tatt. Anonymkode: 63030...e8d Og med det mener du...? Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 1. september 2021 #29 Del Skrevet 1. september 2021 Doktorgrad fra NTNU her 🙋♀️ Mitt aller beste tips TS, er å ikke tenke så fryktelig hardt på å finne ut hva du vil gjøre resten av livet ditt nå, for det kan fort endre seg når du oppdager andre ting som du ikke vet finnes i dag. Du kan alltids bytte retning, det kan være lettere å søke overgang til andre linjer fra 2. klasse, da mange faller fra i første. Jeg liker forøvrig den om «hvis eksamen går i dass og jeg får 5»-holdninga 😆 Og du.. Dropp forskning, hvertfall i akademia. Det høre gøy ut i teorien, men i praksis betyr det gjerne dårlige arbeidsvilkår, uendelige mengder søknader om penger for å få beholde stillingen din, og dårlig lønn. Alle vil til Sintef o.l, og en doktorgrad er faktisk ikke verdt det lønnsmessig. Da bør du heller finne en bedrift som lar deg ta doktorgrad mens du jobber for dem 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #30 Del Skrevet 1. september 2021 Ginny skrev (2 timer siden): Doktorgrad fra NTNU her 🙋♀️ Stilig! Hvilket fagfelt? Ginny skrev (2 timer siden): Mitt aller beste tips TS, er å ikke tenke så fryktelig hardt på å finne ut hva du vil gjøre resten av livet ditt nå, for det kan fort endre seg når du oppdager andre ting som du ikke vet finnes i dag. Du kan alltids bytte retning, det kan være lettere å søke overgang til andre linjer fra 2. klasse, da mange faller fra i første. Det har jeg erfart, da jeg selv også endrer formening stadig om hva jeg ønsker å drive med resten av livet mitt også. Ginny skrev (2 timer siden): Jeg liker forøvrig den om «hvis eksamen går i dass og jeg får 5»-holdninga 😆 🤣 Håper jeg klarer 6'er på dem da. Bør jo hvis jeg får 6 i standpunkt sånn sett. Ginny skrev (2 timer siden): Og du.. Dropp forskning, hvertfall i akademia. Det høre gøy ut i teorien, men i praksis betyr det gjerne dårlige arbeidsvilkår, uendelige mengder søknader om penger for å få beholde stillingen din, og dårlig lønn. Alle vil til Sintef o.l, og en doktorgrad er faktisk ikke verdt det lønnsmessig. Da bør du heller finne en bedrift som lar deg ta doktorgrad mens du jobber for dem 👍 Notert. Tenker nok først på hva jeg skal ta bachelor i eller master i, hva som skjer etterpå tar jeg som det kommer. Men du mener vel å fraråde studier som kyb og nano pga. man må ta doktorgrad for å få relevant stilling? Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 4. september 2021 #31 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (På 1.9.2021 den 9.55): Stilig! Hvilket fagfelt? Det har jeg erfart, da jeg selv også endrer formening stadig om hva jeg ønsker å drive med resten av livet mitt også. 🤣 Håper jeg klarer 6'er på dem da. Bør jo hvis jeg får 6 i standpunkt sånn sett. Notert. Tenker nok først på hva jeg skal ta bachelor i eller master i, hva som skjer etterpå tar jeg som det kommer. Men du mener vel å fraråde studier som kyb og nano pga. man må ta doktorgrad for å få relevant stilling? Anonymkode: a3f64...993 Informatikk 😊 Var ikke der jeg starta, men der jeg endte opp. Og nå jobber jeg med noe helt annet 😆 Mener ikke å fraråde kyb eller nano, siv.Inger er så like at de får jobb uansett. Nano er kanskje litt spesielt, men vær litt lur i fagvalg så er du like potet som alle andre siv.inger 😊 Men jeg fraråder faktisk å ta en doktorgrad. Det er for det første alt for mange som tar doktorgrad, og det er få plasser for de som vil bli forskere. Og hvis du ikke skal bli forsker så trenger du ikke en doktorgrad. Kom deg heller ut i normalt betalt arbeid. Hvis man skal ta en doktorgrad så må man kjenne til gruppa man gjør det i, den må være effektivisert nok til at man ikke bruker alt for lang tid. Og veileder må være god i jobben sin, ellers blir det sinnsykt tungt (tro meg!). Det er også elendig betalt sammenligna med hva man kan få i en vanlig jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #32 Del Skrevet 4. september 2021 Ginny skrev (13 timer siden): Informatikk 😊 Var ikke der jeg starta, men der jeg endte opp. Og nå jobber jeg med noe helt annet 😆 Mener ikke å fraråde kyb eller nano, siv.Inger er så like at de får jobb uansett. Nano er kanskje litt spesielt, men vær litt lur i fagvalg så er du like potet som alle andre siv.inger 😊 Men jeg fraråder faktisk å ta en doktorgrad. Det er for det første alt for mange som tar doktorgrad, og det er få plasser for de som vil bli forskere. Og hvis du ikke skal bli forsker så trenger du ikke en doktorgrad. Kom deg heller ut i normalt betalt arbeid. Hvis man skal ta en doktorgrad så må man kjenne til gruppa man gjør det i, den må være effektivisert nok til at man ikke bruker alt for lang tid. Og veileder må være god i jobben sin, ellers blir det sinnsykt tungt (tro meg!). Det er også elendig betalt sammenligna med hva man kan få i en vanlig jobb. Da har jeg ikke planer om å ta doktorgrad i så fall. Jeg burde tjene på det lønnsmessig, hvis ikke synes jeg ikke det er så mye vits - og det høres ut som at arbeidsforholdene er dårlige også. Det eneste man har å tjene er vel kanskje å dyrke faginteressen sin enda mer, men det spørs hvor lidenskapelig jeg blir i det jeg studerer. Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #33 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da har jeg ikke planer om å ta doktorgrad i så fall. Jeg burde tjene på det lønnsmessig, hvis ikke synes jeg ikke det er så mye vits - og det høres ut som at arbeidsforholdene er dårlige også. Det eneste man har å tjene er vel kanskje å dyrke faginteressen sin enda mer, men det spørs hvor lidenskapelig jeg blir i det jeg studerer. Anonymkode: a3f64...993 Du må absolutt være lidenskapelig opptatt av det du skal forske på. Jeg var lidenskapelig opptatt av kode og systemer, men fant snart ut at det var det ingen andre i gruppa mi som var. Så jeg følte meg i grunn bare alene, ingen skjønte eller likte det jeg gjorde, og vi hadde generelt lite å snakke om. At jeg hadde dårlige veiledere (en hovedveileder som forsvant et år rett etter at jeg starta, og en biveileder som ikke ville veilede), gjorde ikke saken noe bedre. De jeg snakka om som delte mine interesser syns arbeidet mitt var veldig bra 😛 Hvis du skal ta en doktorgrad, gjør det via bedrift. Du tjener jo forsåvidt på det, for du får høyere lønn enn en med master rett fra studiet, men hvis du som meg sliter med å bli ferdig, så lønner det seg ikke. Jeg brukte mye lengre tid enn jeg burde, takket være veiledere som ikke ville hjelpe 🙄 Det er jo gøy og da, konferanser er gøy, læring er gøy, øl er gøy 😛 Men akademia er ikke gøy, og hvis man skal ha en karriere der så er det bare slit. Og det gidder jeg ikke 😛 Anonymkode: 33fb0...134 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #34 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (På 25.8.2021 den 13.34): Vanskelig å vite hva man er interessert i før man får prøvd. Anonymkode: a3f64...993 Det skjønner jeg. Mitt forslag: 1) sjekk ut om du liker programmering. Søk feks på «Java beginner tutorial». Sjekk ut om du liker å løse logiske utfordringer vha kode. Personlig syns jeg dette er kjempe-gøy. 2) på nett har du mange kurs-tilbydere. Ta deg en titt på feks udemy.com, der er det masse kurs du kan ta. Prøv et begynnerkurs og se om du liker det og føl etter om du syns det er interessant? Koster som regel mellom 100-200kr pr kurs. Eller søk på YouTube. 3) lån bøker på biblioteket! Bor du i en større by er det god sjans for at de har fagbøker der som brukes på universitetet. 4) tenk litt på hva slags type du er. Liker du å lede? Liker du å løse oppgaver? ikke gidd å ta ekstra fag som ikke gir deg ekstra poeng. Anonymkode: 7cee2...d91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #35 Del Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det skjønner jeg. Mitt forslag: 1) sjekk ut om du liker programmering. Søk feks på «Java beginner tutorial». Sjekk ut om du liker å løse logiske utfordringer vha kode. Personlig syns jeg dette er kjempe-gøy. 2) på nett har du mange kurs-tilbydere. Ta deg en titt på feks udemy.com, der er det masse kurs du kan ta. Prøv et begynnerkurs og se om du liker det og føl etter om du syns det er interessant? Koster som regel mellom 100-200kr pr kurs. Eller søk på YouTube. 3) lån bøker på biblioteket! Bor du i en større by er det god sjans for at de har fagbøker der som brukes på universitetet. 4) tenk litt på hva slags type du er. Liker du å lede? Liker du å løse oppgaver? ikke gidd å ta ekstra fag som ikke gir deg ekstra poeng. Anonymkode: 7cee2...d91 Takk for tips. Har IT2 nå i vg3 og det hjelper meg til å få et innblikk av det. Hittil er jeg fornøyd med hva IT er og hvordan man løser problemer. Synes det er kjempegøy så langt :) Skal se på de andre forslagene dine også. Anonymkode: a3f64...993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå