AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Del Skrevet 20. august 2021 Jeg har 3,5 mill til rådighet. Har sett noen fine leiligheter innenfor mitt pristak, men de fleste leiligheter blir sikkert solgt til over takst? hvor mye over takst? Anonymkode: 93be1...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #2 Del Skrevet 20. august 2021 En tommelfingeregel er du må legge på 10-15% av prisantydning. Men selv da vil du tape mange budrunder, men du har i alle fall en sjans. Prisantydningen er bare for få deg på visning og er ikke reell pris. Ingen selger vil godta prisantydning. Anonymkode: e7e98...dea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Del Skrevet 20. august 2021 Kommer nok ann på om det er i sentrum eller utenfor. En fin og attraktiv leilighet går nok fort 100-200 over. Mitt tips er å følge med på budrundene. Kan også si at det er litt tilfeldig i blant. Da vi kjøpte hadde vi maks 5 mill og så på ting til mellom 4-4,8, fulgte budrundene på ca 8 leiligheter. Det var faktisk ingen av disse som gikk over takst, og vi kjøpte til prisantydning til slutt. Men vi så ikke på de mest freshe og nyoppussede leilighetene, kvm var viktigere for oss enn standard. Anonymkode: 3bc8b...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har 3,5 mill til rådighet. Har sett noen fine leiligheter innenfor mitt pristak, men de fleste leiligheter blir sikkert solgt til over takst? hvor mye over takst? Anonymkode: 93be1...354 Hvilke områder ser du på leilighet? Tror det har litt å si! Anonymkode: 230ab...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En tommelfingeregel er du må legge på 10-15% av prisantydning. Men selv da vil du tape mange budrunder, men du har i alle fall en sjans. Prisantydningen er bare for få deg på visning og er ikke reell pris. Ingen selger vil godta prisantydning. Anonymkode: e7e98...dea Dette er en uting, og burde egentlig vært forbudt. Hadde en megler innom i forbindelse med verdivurdering av min leilighet, og hun var i det minste en OK type som sa at jeg måtte være enig i prisantydningen, for hun legger ikke ut noe til en pris jeg som selger ikke aksepterer å selge til. Slik skulle gjerne flere meglere ha vært. Naboleiligheten min ble lagt ut til salg, til en skyhøy prisantydning. Den er riktig nok ordentlig fin, men den er er priset altfor høyt synes jeg. Jeg observerte budrunden, og det var en særs stille budrunde, men veldig få bud, og det strakk seg over flere dager. Naboen fikk til slutt et bud 50’ over prisantydning, ingen forbehold. De hadde også et bud på prisantydning. De valgte å ikke selge, boligen ble trukket tilbake og lagt ut på nytt med samme prisantydning. De kunne i det minste vært ærlig med markedet og lagt den ut til den minste prisen de aksepterer å selge den til… Anonymkode: cde2a...a18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette er en uting, og burde egentlig vært forbudt. Hadde en megler innom i forbindelse med verdivurdering av min leilighet, og hun var i det minste en OK type som sa at jeg måtte være enig i prisantydningen, for hun legger ikke ut noe til en pris jeg som selger ikke aksepterer å selge til. Slik skulle gjerne flere meglere ha vært. Naboleiligheten min ble lagt ut til salg, til en skyhøy prisantydning. Den er riktig nok ordentlig fin, men den er er priset altfor høyt synes jeg. Jeg observerte budrunden, og det var en særs stille budrunde, men veldig få bud, og det strakk seg over flere dager. Naboen fikk til slutt et bud 50’ over prisantydning, ingen forbehold. De hadde også et bud på prisantydning. De valgte å ikke selge, boligen ble trukket tilbake og lagt ut på nytt med samme prisantydning. De kunne i det minste vært ærlig med markedet og lagt den ut til den minste prisen de aksepterer å selge den til… Anonymkode: cde2a...a18 Jeg forstår at man ikke alltid ønsker å selge selv til prisantydning. Det kan være man er avhengig av en spesiell pris for å kunne selge, folk er jo ikke lagd av penger heller... Anonymkode: 230ab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #7 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette er en uting, og burde egentlig vært forbudt. Hadde en megler innom i forbindelse med verdivurdering av min leilighet, og hun var i det minste en OK type som sa at jeg måtte være enig i prisantydningen, for hun legger ikke ut noe til en pris jeg som selger ikke aksepterer å selge til. Slik skulle gjerne flere meglere ha vært. Naboleiligheten min ble lagt ut til salg, til en skyhøy prisantydning. Den er riktig nok ordentlig fin, men den er er priset altfor høyt synes jeg. Jeg observerte budrunden, og det var en særs stille budrunde, men veldig få bud, og det strakk seg over flere dager. Naboen fikk til slutt et bud 50’ over prisantydning, ingen forbehold. De hadde også et bud på prisantydning. De valgte å ikke selge, boligen ble trukket tilbake og lagt ut på nytt med samme prisantydning. De kunne i det minste vært ærlig med markedet og lagt den ut til den minste prisen de aksepterer å selge den til… Anonymkode: cde2a...a18 Det tilfellet der burde jo rapporteres til hvem-det-nå-er som fører tilsyn med slikt? 🤔 Anonymkode: 91c68...642 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg forstår at man ikke alltid ønsker å selge selv til prisantydning. Det kan være man er avhengig av en spesiell pris for å kunne selge, folk er jo ikke lagd av penger heller... Anonymkode: 230ab...5bd Men da er det lokkepris, og det burde ikke vært lov. Men mindre det står på finansiering hos kjøper eller forbehold de ikke klarer å bli enige om, så burde det vært slik at man som selger ikke har lov til å legge ut til under en pris han er villig til å selge for. Anonymkode: cde2a...a18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): En tommelfingeregel er du må legge på 10-15% av prisantydning. Men selv da vil du tape mange budrunder, men du har i alle fall en sjans. Prisantydningen er bare for få deg på visning og er ikke reell pris. Ingen selger vil godta prisantydning. Anonymkode: e7e98...dea Helt riktig, det du skriver her. Selv på Oslo øst, går prisene over prisantydning! Anonymkode: 15cff...f3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Del Skrevet 20. august 2021 Jeg så en leilighet som lå ute (i Oslo) for 9.990.000 nylig, og den gikk bare 25 000 over prisantydning. Men det går kanskje mer over når leilighetene er billigere? Anonymkode: 7d875...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Men da er det lokkepris, og det burde ikke vært lov. Men mindre det står på finansiering hos kjøper eller forbehold de ikke klarer å bli enige om, så burde det vært slik at man som selger ikke har lov til å legge ut til under en pris han er villig til å selge for. Anonymkode: cde2a...a18 Det er ikke lov Anonymkode: 2c680...8c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #12 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke lov Anonymkode: 2c680...8c0 Regulert hvor? Anonymkode: cde2a...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 20. august 2021 #13 Del Skrevet 20. august 2021 Kom en regel på dette for 1 års tid siden (mulig 2) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 20. august 2021 #14 Del Skrevet 20. august 2021 Googlet på lokkepris bolig og det kom opp en hel del… dette har nok vært ulovlig i mer enn 1-2 år ja. En av linkene som kom opp: https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/bolig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #15 Del Skrevet 20. august 2021 Lokkepriser er som diskriminering på leiemarkedet. Ingen sier rett ut at de ikke vil leie ut til en innvandrer. Og de sier det i alle fall ikke til diskrimineringsombudet. Så dumme er de ikke. Så det er umulig å kontrollere. Det samme med lokkepriser. Selger sier ikke rett ut at han ikke vil godta prisantydning. Og han sier det i alle fall ikke til forbrukerombudet. Så dum er han ikke. Så det er umulig å kontrollere. Anonymkode: 1e679...6cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #16 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da er det lokkepris, og det burde ikke vært lov. Men mindre det står på finansiering hos kjøper eller forbehold de ikke klarer å bli enige om, så burde det vært slik at man som selger ikke har lov til å legge ut til under en pris han er villig til å selge for. Anonymkode: cde2a...a18 Her i området mitt var det en leilighet som lå ute for 3,4 og ble solgt for 3,9. Det var nok ikke lokkepris, var bare stor etterspørsel... Her i Oslo er du jo avhengig av at leiligheten din også går endel over når så mange andre gjør det. Ganske umulig å selge sin egen til prisantydning om du selv må kjøpe en som går 800.000 kr over takst. Men, Oslo og de andre litt større byene er vel veldig særegen der... Anonymkode: 230ab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #17 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lokkepriser er som diskriminering på leiemarkedet. Ingen sier rett ut at de ikke vil leie ut til en innvandrer. Og de sier det i alle fall ikke til diskrimineringsombudet. Så dumme er de ikke. Så det er umulig å kontrollere. Det samme med lokkepriser. Selger sier ikke rett ut at han ikke vil godta prisantydning. Og han sier det i alle fall ikke til forbrukerombudet. Så dum er han ikke. Så det er umulig å kontrollere. Anonymkode: 1e679...6cc Tror det handler mer om utlendinger enn innvandrere, altså kulturelle forskjeller... En jeg kjenner leide ut til en fra USA og parketten var helt ødelagt etter leieforholdet var over - for han hadde gått med sko inne. Det sliter endel over tid. Anonymkode: 230ab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #18 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Her i området mitt var det en leilighet som lå ute for 3,4 og ble solgt for 3,9. Det var nok ikke lokkepris, var bare stor etterspørsel... Her i Oslo er du jo avhengig av at leiligheten din også går endel over når så mange andre gjør det. Ganske umulig å selge sin egen til prisantydning om du selv må kjøpe en som går 800.000 kr over takst. Men, Oslo og de andre litt større byene er vel veldig særegen der... Anonymkode: 230ab...5bd Lokkepris er for meg en prisantydning selger ikke har tenkt å selge for. Dersom han/hun får bud som er høyere så er det selvfølgelig kjekt for selger, men dersom han/hun velger å IKKE selge fordi høyeste bud er på prisantydning, da er det lokkepris. Man kan jo ikke forlange 10-15% over prisantydning på egen leilighet bare fordi man selv har kjøpt en bolig 10-15 % over prisantydning. Hvis man er avhengig av å få solgt den til så mye over, har man kjøpt ny bolig over evne. Anonymkode: cde2a...a18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #19 Del Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Lokkepris er for meg en prisantydning selger ikke har tenkt å selge for. Dersom han/hun får bud som er høyere så er det selvfølgelig kjekt for selger, men dersom han/hun velger å IKKE selge fordi høyeste bud er på prisantydning, da er det lokkepris. Man kan jo ikke forlange 10-15% over prisantydning på egen leilighet bare fordi man selv har kjøpt en bolig 10-15 % over prisantydning. Hvis man er avhengig av å få solgt den til så mye over, har man kjøpt ny bolig over evne. Anonymkode: cde2a...a18 Tror ikke man har mulighet til å sette en verdivurdering 500k over meglers vurdering. Synes det bør være ok å forvente det om man eier en liten leilighet i Oslo ring 2 med god beliggenhet. Bør en leilighet som har prisantydning 3,2 settes til 3,7 mill dersom selger ikke ønsker lavere bud? For, det er jo realiteten for små leiligheter innenfor ring 2. Mulig man har tenkt å kjøpe over evne da, og innser at man ikke har mulighet enda likevel. Og derfor velger å bo i nåværende leilighet for å spare noen år til. Anonymkode: 230ab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #20 Del Skrevet 20. august 2021 To av mine venner har solgt de siste to ukene, begge under prisantydning. Det ene paret ville vente med å selge men megleren sa at de burde gripe sjansen nå, for de får ikke samme budet etter nyttår. Markedet er i ferd med å snu også i oslo. To faktorer spiller inn; det er voksende fraflytting fra oslo og det er ventet flere renteoppganger, den første neste måned. Anonymkode: 61c86...5e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå