Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Irettesetter dere kjærestens barn når dere er særboere, men er mye sammen hos hverandre?

Anonymkode: e9a43...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva mener du med irettesetter?

Endret av Lolita6370
Skrevet
Lolita6370 skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med irettesetter?

Hvis de oppfører seg ufordragelig, eller gjør noe tull etter at du har fortalt de at de ikke får lov til å gjøre det.

Feks.

Sønnen til kjæresten min går i 7. Klasse og i går var han og jeg på besøk hos noen med nøtteallergi, og før vi gikk inn dit hadde jeg sagt 2 ganger at jentungen deres har nøtteallergi og at han ikke kan ta med nøtteposen, men la den ligge igjen i bilen.

Da vi kom inn dit og ungene lekte ute, kom jenta løpende inn i stuen til oss voksne og hadde begynt å få problemer med å puste fordi hun hadde hovnet opp i svelget.

Det viste seg da at sønnen til min kjæreste likevel hadde tatt med seg nøtte-posen, og gomlet nøtter når han var tett på denne jenten.

Det endte med sykebil til legevakten for jenten.

Jeg sa til gutten at dette burde han ikke gjort, når jeg hadde fortalt ham på forhånd at de vi besøkte ikke kan ha nøtter i huset.

Da vi kom hjem til min kjæreste fortalte jeg hva som hadde skjedd, men moren sa ikke noe spesielt og bagatelliserte det.

Jeg ble irritert på kjæresten og mente at hun burde ha snakket med sønnen sin.

Derfor hadde jeg en alvorlig samtale med hennes sønn der jeg ikke kjeftet, men var irritert og sa at jeg ikke forstod hvorfor han gjorde det, når jeg hadde fortalt han på forhånd hvor alvorlig dette var. Gutten begynte nesten å gråte og sa han visste ikke hvorfor han gjorde det...

Moren burde ha tatt denne samtalen med sin sønn, og ikke gjort meg til den store stygge slemme ulven.

• Liker 4
Skrevet

Den samtalen burde moren tatt. Men når hun ikke gjorde det, så var det helt rett at du gjorde det. Vi må lære barna å ta hensyn til andre, slik at vi ikke får en generasjon med egoister. 

• Liker 7
Skrevet

Du gjorde rett i å irettesette han i dette tilfellet. Allergier er ikke noe å tulle med og han burde lære seg å ta hensyn til andre. Dette er jo ganske alvorlig 

• Liker 8
Skrevet
PM75 skrev (2 minutter siden):

Den samtalen burde moren tatt. Men når hun ikke gjorde det, så var det helt rett at du gjorde det. Vi må lære barna å ta hensyn til andre, slik at vi ikke får en generasjon med egoister. 

Ts her.

Det endte med at jeg ble den stygge ulven og moren ble sur på meg, og nå er hun litt lunken til forholdet vårt. 

Jeg har barn selv og hvis mitt barn som er like gammelt hadde glemt seg og gjort noe så dumt, hadde jeg blitt sint på henne, Siden det ikke er mitt barn tør jeg ikke å bli like sint.

Skrevet

Ja, det jeg gjorde jeg når vi ikke bodde sammen og nå som vi bor sammen bestemmer jeg like mye som samboer.

Som bonusmor til to jenter setter jeg grenser og det lages regler. Følges ikke dette så lager jeg konsekvensene også. Det samme gjelder for mine barn også. Samboer er like mye forelder som meg.

En syvende klassing burde vist bedre. Du gjorde alt riktig 🙂 At moren ikke tok en prat med guttungen er faktisk bekymringsfullt. 

Anonymkode: 1cdfa...f6c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det jeg gjorde jeg når vi ikke bodde sammen og nå som vi bor sammen bestemmer jeg like mye som samboer.

Som bonusmor til to jenter setter jeg grenser og det lages regler. Følges ikke dette så lager jeg konsekvensene også. Det samme gjelder for mine barn også. Samboer er like mye forelder som meg.

En syvende klassing burde vist bedre. Du gjorde alt riktig 🙂 At moren ikke tok en prat med guttungen er faktisk bekymringsfullt. 

Anonymkode: 1cdfa...f6c

Det verste var at hun gikk ut til sønnen sin og sa at jeg var sint på han for det han gjorde, og at han måtte gå inn å snakke med meg.

Ts

Skrevet

Absolutt. Men i mindre grad og mindre strengt enn jeg gjør med egne barn. 

Anonymkode: 59b43...7f6

Skrevet

Du gjorde absolutt det rette. Skjønner ikke hvorfor kjæresten dun  gikk ut til sønnen sin og fortalte at du var sint på han og at han måtte snakke med deg. Fullstendig overkjøring og bagatellisering. 

Dumt spørsmål kanskje, men siden dere skulle på besøk hvor det var nøtteallergi, hvorfor ha med en pose med nøtter i bilen i det hele tatt?🤔

Anonymkode: 0a28a...da7

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du gjorde absolutt det rette. Skjønner ikke hvorfor kjæresten dun  gikk ut til sønnen sin og fortalte at du var sint på han og at han måtte snakke med deg. Fullstendig overkjøring og bagatellisering. 

Dumt spørsmål kanskje, men siden dere skulle på besøk hvor det var nøtteallergi, hvorfor ha med en pose med nøtter i bilen i det hele tatt?🤔

Anonymkode: 0a28a...da7

Mens vi fremdeles var hjemme hos kjæresten min, fortalte jeg at de vi skulle besøke hadde nøtteallergi og at vi ikke måtte ha med oss nøtter eller ha nettopp spist nøtter før vi dro dit.

Da vi skulle gå ut av bilen og inn på besøk, så jeg at det stakk ut en pose chilinøtter fra jakkelommen hans, og da ba jeg han legge fra seg nøttene i bilen, og sa på nytt at de ikke tålte nøtter og at de kunne bli syke.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Irettesetter dere kjærestens barn når dere er særboere, men er mye sammen hos hverandre?

det hadde vert veldig rart 😛 yngste er 20 i desember og elsde er 26 i november, hun får snakke til min da hvis barnet ikke oppføre seg

Anonymkode: 596ed...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det hadde vert veldig rart 😛 yngste er 20 i desember og elsde er 26 i november, hun får snakke til min da hvis barnet ikke oppføre seg

Anonymkode: 596ed...5bf

Mindreårige barn seff.

Ts

Skrevet

Selvsagt irettesetter man kjærestens barn. I dette tilfellet er oppførselen såpass graverende at jeg ville ha irettesatt ethvert barn uavhengig av tilknytning.

• Liker 6
Skrevet

Nei! Veileder fra tid til annen men kjefter ikke eller blander meg ikke hvis de er vanskelige. Det er ikke mine barn og så lenge begge foreldre ikke ber meg så styrer jeg klar.

Skrevet

Selvfølgelig, man er jo to om det

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det verste var at hun gikk ut til sønnen sin og sa at jeg var sint på han for det han gjorde, og at han måtte gå inn å snakke med meg.

Ts

???

Hadde blitt vel så rasende av dette.

Ikke bare dropper kjæresten din sin oppdragerrolle, men setter deg opp til å være ‘den sinte’. Dette er dobbelt opp ikke greit.

Angående oppstrammingen av sønnen er vel eneste feilen å avkreve er svar om hvorfor - for det har barn sjeldent et svar på. Her burde det vært grensesetting, hva kunne konsekvensene vært, og vil reaksjonen være om noe liknende skjer igjen. Især biten om grensesetting/konsekvenser burde mor ta.

For stebarn er min hovedregel at jeg sier fra/reagerer på samme ting jeg ville tatt opp med fremmede barn.

Jeg minner nabobarn om å vaske hendene før de spiser her, men maser ikke om sko i gangen. Sier ifra til unger som gjør noe farlig, eller som kan ødelegge ting - men lar det være opp til foreldrene å ‘straffe’.

I ditt tilfelle ville jeg i høyeste grad sagt fra til og hatt en samtale med barnet der og da. Men ville forventet at mor så fulgte det opp hjemme - især når er så stort barn nekter å gjøre som fått beskjed om, til tross for gjentatte påminnelser og viten om at det kunne være farlig for en annen person.

Anonymkode: 775d9...140

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her.

Det endte med at jeg ble den stygge ulven og moren ble sur på meg, og nå er hun litt lunken til forholdet vårt. 

Jeg har barn selv og hvis mitt barn som er like gammelt hadde glemt seg og gjort noe så dumt, hadde jeg blitt sint på henne, Siden det ikke er mitt barn tør jeg ikke å bli like sint.

Hun er sur fordi du tok opp med barnet at han, til tross for direkte beskjed på forhånd, satte et annet barn i fare? 

Høres ut som hun syr svære fine puter til å ha under armene hans.

❄ 

Anonymkode: 96200...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hun er sur fordi du tok opp med barnet at han, til tross for direkte beskjed på forhånd, satte et annet barn i fare? 

Høres ut som hun syr svære fine puter til å ha under armene hans.

❄ 

Anonymkode: 96200...de6

Ja det gjør hun til gangs også.

Sønnen hennes sier i dag til meg at han har dårlig samvittighet for det han gjorde, og spør om jeg har tilgitt han og om jeg fremdeles er sint på han?

Nå har vi hatt en ny rolig samtale der jeg har forklart ned på mikronivå, hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde.

Gutten fant ut at han måtte ha glemt seg, til tross for at jeg fortalte han det to ganger før vi skulle på besøk at han ikke måtte ta med seg/spise nøtter.

Sa til gutten at vi snakker ikke noe mer om det, men at han må lære seg å lytte og være fokusert når han får viktig beskjeder.

Moren flyttet ut i stuen i går kveld og vil sove der, fordi hun er furten og mener at jeg gikk altfor lang.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...