Gå til innhold

"Skulle tro dere holdt på å dø! Dette er en helt VANLIG fødsel!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere tråder i det siste der kvinner beskriver fødslene sine som opplevd traumatiske, dramatiske, vonde, at de ikke ønsker å få flere barn på grunn av fødselen osv. 

I en hver tråd kommer det noen som skal himle med øynene og si at dette er helt normale fødsler, og at norske kvinner må skjerpe seg. "Skulle tro flere av dere holdt på å dø under fødselen, slik dere beskriver det!" har vært en gjenganger. Flere har jo også opplevd samme holdning fra helsepersonell ved utskrivingssamtale. "Ja, det her gikk jo fint!"

Greit nok at det er medisinsk vanlig for helsepersonell å utføre episiotomi og bruke sugekopp/tang. Men det fjerner jo ikke det faktum at man ender opp med at noen KLIPPER deg opp og DRAR ungen ut av deg...?? 

At ingen ser ut til å ha forståelse for at akkurat det kan oppleves som belastende, traumatisk og dramatisk sier litt om perspektivet på kvinner, kropp og fødsel.

Anonymkode: ab349...f33

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det kan oppleves både traumatisk og dramatisk. Det er noe av det mest smertefulle mennesker opplever, og det er mye som kan gå galt både med mor og barn. Avdelingene er ofte underbemannet, og det fører til at de fødende føler seg mindre sett og mer utrygge. De som uttaler seg sånn kan klappe igjen og gro litt empati.

• Liker 9
Skrevet

Altså - episiotomi (klipp), og vakuumassistert forløsning er IKKE, i motsetning til hva mange tror, definert som innenfor normalen når det kommer til fødselsforløp. Selvfølgelig oppleves det som traumatisk. 

• Liker 7
Skrevet
Lorieen skrev (12 minutter siden):

Altså - episiotomi (klipp), og vakuumassistert forløsning er IKKE, i motsetning til hva mange tror, definert som innenfor normalen når det kommer til fødselsforløp. Selvfølgelig oppleves det som traumatisk. 

Ja, jeg mener det er «vanlig» for dem, men absolutt ikke for den fødende. 

• Liker 2
Skrevet

På kvinneguiden går det sport i å være ekkel og å tråkke på folk, og jo lengre nede folk er, jo mer blir de tråkka på. Det er en skikkelig ekkelt, giftig kultur her inne. 

• Liker 17
Skrevet

De som reagerer på klipping har vel blitt klippet mye da? Jeg fikk ett klipp. Opplevde ikke det som dramatisk i det hele tatt. Men hadde det vært mye klipping så hadde det vært en annen sak. 

• Liker 1
Skrevet
Sensi skrev (26 minutter siden):

De som reagerer på klipping har vel blitt klippet mye da? Jeg fikk ett klipp. Opplevde ikke det som dramatisk i det hele tatt. Men hadde det vært mye klipping så hadde det vært en annen sak. 

Ja for ingen kan oppleve det annerledes en deg.. Veldig fint at det gikk bra for deg, men det betyr jo ikke at "et lite klipp" er problemfritt for alle. 

Er vel akkurat denne holdningen som ts sikter til 🙄

Anonymkode: 43af5...bed

• Liker 8
Skrevet

Jeg opplevde min fødsel som traumatisk. Var plaget med flashbacks og ble dårlig av alt fødselsrelatert mange måneder etter fødsel. Opplever det til tider enda faktisk.

Opplevde ikke fødselen som dramatisk. Den var helt normal, bortsett fra at den tok veldig lang tid. Ingen klipp, revnet mest på innsiden.

Ganske sikkert på at jeg fikk en mild ptsd fra det likevel. 

Leser også om hvor avfeiende folk er mtp smerter, frykt osv i forbindelse med fødsel. Det er liksom så "naturlig" så derfor bryr folk seg lite. I tillegg så rammer det jo bare kvinner. 🙄

Anonymkode: f858f...70e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja for ingen kan oppleve det annerledes en deg.. Veldig fint at det gikk bra for deg, men det betyr jo ikke at "et lite klipp" er problemfritt for alle. 

Er vel akkurat denne holdningen som ts sikter til 🙄

Anonymkode: 43af5...bed

Nei jeg mente det ikke sånn. Det jeg mente er at det er jo forskjell på klipping. Kan jo hende at de som reagerer veldig har blitt klippet mye. Men så klart det er jo sikkert de som får et lite klipp som også opplever det som dramatisk. Uansett er det ingen fasitsvar. Noen reagerer på det ene og noen på det andre. 

• Liker 2
Skrevet
Sensi skrev (32 minutter siden):

Nei jeg mente det ikke sånn. Det jeg mente er at det er jo forskjell på klipping. Kan jo hende at de som reagerer veldig har blitt klippet mye. Men så klart det er jo sikkert de som får et lite klipp som også opplever det som dramatisk. Uansett er det ingen fasitsvar. Noen reagerer på det ene og noen på det andre. 

De klipper fordi de må dra ut ungen, som oftest. Det er i pose og sekk.

Jeg ble ikke "klippet mye", episiotomi er som oftest samme type snitt hos alle. Men jeg grodde aldri f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Fødsel er faktisk livsfarlig, det var vanlig å døy av det før i tiden. Den dag idag dør det folk av fødsler, til og med i vesten. Folk får rifter, trenger trening frå urolog, fremfall og masse andre problemer. Noen får styrtblødning etter fødsel. Det er risiko, den skal man ikkje le av! Kvinnehelse er ofta ikkje prioritert.. likevel dritglad for at eg bur i Norge. 

Skrevet

Fødsler oppleves ulikt fra person til person. Det som oppleves trygt og fint og idyllisk for den ene, kan oppleves traumatisk, voldsomt og skremmende for andre, selv om fødslene på papiret ser helt like ut. Hva slags forhold og stemning man har med jordmor og de andre ansatte kan påvirke dette i veldig stor grad. Føler man seg ivaretatt, sett og forstått vil det meste kjennes greit. Føler man seg overlatt til seg selv, uten kontroll og uten noe man skulle sagt, kan selv den mest normale fødsel føles dramatisk.

Selv hadde jeg en relativt dramarisk fødsel.. Styrtfødsel der armen kom før hodet. Morkaken kom ikke ut, og jeg ble hastet til operasjonsstuen samtidig som blodet fosset ut av meg. Det kunne ha gått veldig galt, takk og lov at jeg ikke fødte hjemme. Jeg fikk tilbud om samtaler etterpå. Men jeg følte det ikke traumatisk på noen måte, og hadde ikke noe behov for noe oppfølging. Jeg følte meg trygg og ivaretatt hele veien, og jeg har aldri hatt noe problemer med sykehus, nåler og blod. Så det som på papiret så ut som en dramatisk fødsel, var ikke det for meg. Men hvordan JEG opplevde det sier jo ingenting om hvordan andre hadde opplevd det. Og motsatt.

Anonymkode: 3535c...c9d

• Liker 2
Skrevet

Dette gjelder ikke bare fødsler. Endel helsepersonell har dessverre som vane å kategorisere våre opplevelser når vi er underlagt helsevesenet som "vanlige" og sier at vi må bare ta oss sammen. 

Fordi: For dem er det "vanlig". De jobber med det hver dag. 

Men for oss pasienter er det faktisk ikke "vanlig". Jeg føder ikke hver dag. Jeg har ikke GU hver dag. Jeg brekker ikke beinet hver dag. 

Anonymkode: 55037...8d3

• Liker 2
Skrevet
kisskissbangbang skrev (2 timer siden):

På kvinneguiden går det sport i å være ekkel og å tråkke på folk, og jo lengre nede folk er, jo mer blir de tråkka på. Det er en skikkelig ekkelt, giftig kultur her inne. 

Skriver under på dette. 

Har selv aldri vært gravid og dermed ikke født barn, men jeg tror jeg har sett alle sesongene av Fødeavdelingen på Discovery+ ettersom jeg syns fødsler er spennende og rørende å se på, samt interessant. Og jeg kan ikke forestille meg smertene man går gjennom under fødsel, og hvor vondt det må være å ha en traumatisk opplevelse i en slik sårbar situasjon. Gi faen i trolla som mener at det dere føler og har opplevd, er feil, feigt, uriktig og bla bla bla. 

Skrevet

Alle fødsler er jo så individuelle, så det er latterlig av noen å skulle fortelle andre hva de skal føle rundt en fødsel. Jeg hadde en ganske tøff fødsel som på papiret var veldig langt unna en drømmefødsel, men jeg skulle ønske jeg kunne opplevd den dagen på nytt og på nytt og på nytt. Det er den beste opplevelsen min så langt i livet, selv om jeg aldri har opplevd noe så smertefullt før, og selv om vi var redde for å miste babyen de første minuttene etter fødselen. Men vi hadde en fantastisk jordmor og jeg følte meg ivaretatt hele veien. Andre kan oppleve mangel på kjemi med jordmoren, kanskje jordmoren har det travelt og ikke har tid til å være tilstede før mot slutten osv. Og så er det forskjell på ledsagerne. Min samboer var en utrolig god støtte å ha, mens andre ikke har en like støttende partner. Og så er kroppene våre forskjellige, både smerteterskel og størrelse på bekkenet, og anatomien osv varierer fra person til person. Og psyken er forskjellig. Tankesett, erfaringer, evnen til å håndtere smerte osv. En fødsel er noe av det mest smertefulle og dramatiske de fleste av oss vil oppleve iløpet av livet. Kvinner dør i fødsel, også i Norge. 

Men kvinneguiden er kvinneguiden. Det vil alltid kry av folk som vil provosere.

Anonymkode: 55cc5...f71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...