Trolltunga Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Noen som har erfaringer å dele? Ikke mekling, men terapi i forsøk på å redde forholdet. Litt skeptisk til at det blir brannslukkingsarbeid når det ikke nødvendigvis er terapeuter man møter, og kanskje ikke mulighet for virkelig å gå i dybden fordi de ikke har tid til kontinuitet eller mulighet til å holde det gående lenge. Dette er mine fordommer når tilbudet er kommunalt og gratis, dessverre, og pga tidligere erfaring ved tidligere mekling. Håper jeg tar veldig feil.
Gjest CamillaCollett Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 Jeg har negative erfaringer med familievernkontoret og parterapi. Jeg opplevde at de bare kom med selvfølgeligheter, à la "Det er viktig å snakke sammen!" Ja, men nå er vi her fordi vi ikke klarer å kommunisere så godt da, så hva gjør vi nå? Jeg synes også tonen var altfor jattete og veik, jeg opplevde egentlig ikke at terapeuten tok styring, men bare satt der som et femte hjul på vogna til samtaler som ellers var til forveksling like de samtalene vi hadde hjem hos oss selv. Jeg har blitt temmelig skeptisk til parterapi. Men det handler ikke bare om skepsis til familievernkontoret. Jeg var der med en mann som ikke egentlig ønsket terapi. Da er det jo helt nytteløst. Begge må ønske det.
Trolltunga Skrevet 20. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2021 CamillaCollett skrev (16 minutter siden): Jeg har negative erfaringer med familievernkontoret og parterapi. Jeg opplevde at de bare kom med selvfølgeligheter, à la "Det er viktig å snakke sammen!" Ja, men nå er vi her fordi vi ikke klarer å kommunisere så godt da, så hva gjør vi nå? Jeg synes også tonen var altfor jattete og veik, jeg opplevde egentlig ikke at terapeuten tok styring, men bare satt der som et femte hjul på vogna til samtaler som ellers var til forveksling like de samtalene vi hadde hjem hos oss selv. Jeg har blitt temmelig skeptisk til parterapi. Men det handler ikke bare om skepsis til familievernkontoret. Jeg var der med en mann som ikke egentlig ønsket terapi. Da er det jo helt nytteløst. Begge må ønske det. Vi er begge to innstilt på det, men det er de tingene du nevner jeg er litt skeptisk til. At parterapi der egentlig bare er en ekstra person i rommet. Per nå har vi dessverre ikke økonomisk frihet til å gå til psykolog, så tenkte familievernkontoret kunne være en start, hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Jeg har god erfaring med FVK. Men: problemet er at jo at folk ikke går dit før det er for sent. De fleste par tenker ikke at de har problemer i den grad at de trenger hjelp utenfra, selv om de krangler. Det er først når det blir store problemer, nesten uutholdelig, at man går dit.. og da er det gjerne for sent. Ofte må jo også mannen mases med og det kan ta tid. Vi fikk to terapeuter hos FVK på hver time, en med kompetanse på sinneproblemer, som mannen har (har både vært verbal, materiell og til tider fysisk vold, per def, dog aldri alvorlig). og ellers diskuterte vi et svik fra ham som jeg har slitt med å legge bak meg. synes de var flinke til å få oss til å sette ord på mye usagt i rolige former (våre dialoger endte ofte på egen hånd med at han hisset seg opp), . Det var nyttig å få ut alt sammen, og vi hadde mange fine timer der. Men- det er ikke dermed sagt at probl er løst. Flingen hans har jeg lagt bak meg, litt pga at jeg selv møtte en fyr jeg hadde en relasjon til da jeg var som mest nedrbutt og vurderte å gå (etter 2 år med avvisning og stygg behandling fra mannen). Så der er vi "even". Men sinne vil han alltid ha... og selv om han er blitt mye bedre til å uttrykke seg, mindre stygg verbalt, og ikke blir fysisk mer, så tåler jeg ingenting av det uttrykket lengre, ikke at han virker det minste hard eller sint.. og det skaper en kløft... Min konklusjon er at jeg venta maaaange år for lenge med å ta tak i dette ordentlig, og hadde jeg gjort det kunne vi fått hjelp lenge før dette mønsteret var så inngrodd at jeg ikke fikser visse av hans uttrykk mer. Men synes terapien var nyttig og bra. PS du virker som ei veldig bra dame, Trolltunge, lykke til! Anonymkode: 7ec30...136 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Vi har vært til terapi på FVK. Det hjalp oss. Vi begge fikk tid til å prate om våre følelser og meninger. Terapauten både lyttet og pratet. Kom med råd og tips. Jeg og mannen min har blitt flinkere til å prate om både ting som sårer og gleder. I stedet for å bli sur og ende i krangling. Grunnen til at vi gikk dit var et tillittsbrudd fra min mann, og all krangling som oppstod pga det. Sviket er jo der. Men vi er begge innstilt på å være sammen. Lykke til Anonymkode: 7503b...f51 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 Vi har hatt 5 timee til nå, litt usikker på hvor mange vi har krav på egentlig. Føler ikke stor hjelp enda. Vi rører stadig på overflaten, og terapeuten er ivrig på å gi oss verktøy til å håndtere hverdagen. Men jeg trenger å bearbeide flere tillitsbrudd før jeg kan fokusere på fremtiden. Mannen er bare glad for at vi slipper de vanskelige samtalene. Anonymkode: 9ea26...25e
Era Vulgaris Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 Kan ikke si jeg var veldig imponert over mitt lokale FVK, hvert fall. Det er sikkert forskjell fra sted til sted, med tanke på hvor kompetente terapeuter man får. Det endte med at jeg måtte forsvare mannen min mot alle slags rare fordommer, og jeg opplevde timene som overflatiske og lite matnyttige. Men håper for deres skyld at dere er mer heldig med behandleren deres. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Dårlig erfaring, inkompetente. De var to stk godt voksne med erfaring. De hadde ingenting å tilby. Det var «dere må finne på noe gøy sammen» 🙄 Anonymkode: fbcdc...c83 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 For vår der var nok forholdet over innen vi kom dit. Men det hjelp meg veldig personlig ved at jeg fikk frem en del spøkelser og forsto litt mer om hva slags tilstand jeg var i. Min eks gjorde lite av oppgavene vi fikk, så var lite hjelp i ham. Terapeuten hjalp meg med å ta skrittet med å gå da han skjønte jeg egentlig ikke ville med, men slet med ut psykisk på å bli. Anonymkode: fa685...52a 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 Ingen gode erfaringer derfra. Ga opp etter tre timer. Forholdet var verre stilt enn noen gang etter vi var der Anonymkode: 65f1f...654 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Noen som har gått inn fordi man ikke føler så mye for partneren og så får man følelsene tilbake i terapi? Anonymkode: 2f996...948
Trolltunga Skrevet 20. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For vår der var nok forholdet over innen vi kom dit. Men det hjelp meg veldig personlig ved at jeg fikk frem en del spøkelser og forsto litt mer om hva slags tilstand jeg var i. Min eks gjorde lite av oppgavene vi fikk, så var lite hjelp i ham. Terapeuten hjalp meg med å ta skrittet med å gå da han skjønte jeg egentlig ikke ville med, men slet med ut psykisk på å bli. Anonymkode: fa685...52a Kan du fortelle litt om hva slags oppgaver dere fikk? og så bra du fikk hjelp til å komme deg ut av noe som ikke var bra for deg! 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #13 Skrevet 21. august 2021 Eksen og jeg gikk i terapi på fvk. Det var veldig nyttig i forhold til å få snakka ut om en del frustrasjoner og finne konkrete løsninger. Så det er jeg blitt veldig god på. Men noen år senere gikk han fra meg pga han ikke elska meg. Det ble mer tydelig pga vi ikke hadde praktiske problemer. Anonymkode: 1fe94...f43
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #14 Skrevet 21. august 2021 Dårlig erfaring og barnevernet ble koblet inn. Dette angrer vi på idag. Anonymkode: d800a...045 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #15 Skrevet 21. august 2021 Kjempegod erfaring! Vi elsker hun vi går og prater med. Vi hadde ikke masse problemer, men noen småting som skurret som førstegangsforeldre og alt det medfører, kommunikasjon og forventninger. Nå har vi barn nr to, og tar noen timer i ny og ne. Opplever at det er veldig lavterskel, at vi er hjertelig velkommen, at vi får verktøy og at hun heier på oss. Det er klart vi sikkert vært heldige med terapeuten, men jeg anbefaler FVK til alle! Anonymkode: 56665...f7b
Trolltunga Skrevet 21. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 21. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kjempegod erfaring! Vi elsker hun vi går og prater med. Vi hadde ikke masse problemer, men noen småting som skurret som førstegangsforeldre og alt det medfører, kommunikasjon og forventninger. Nå har vi barn nr to, og tar noen timer i ny og ne. Opplever at det er veldig lavterskel, at vi er hjertelig velkommen, at vi får verktøy og at hun heier på oss. Det er klart vi sikkert vært heldige med terapeuten, men jeg anbefaler FVK til alle! Anonymkode: 56665...f7b Så godt å høre dere har hatt så enormt bra hjelp og nytte av det! Vet du om det begrensing på hvor mange timer man kan få?
Mumsa Skrevet 21. august 2021 #17 Skrevet 21. august 2021 Trolltunga skrev (4 timer siden): Så godt å høre dere har hatt så enormt bra hjelp og nytte av det! Vet du om det begrensing på hvor mange timer man kan få? Nei, du det veit jeg ikke! Hun har ikke sagt noe om det. Jeg tror tipper at det ikke er begrensninger på det så lenge det er behov. Til oss har hun sagt typ "nå tenker jeg dere klarer dere bra, hvis dere er enige, men bare ta kontakt igjen". Vi har vel tatt en 4-5 timer ved tre forskjellige anledninger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå