Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som kjenner seg igjen? 

Jeg er sulten selv etter en stor porsjon middag. Er lenge siden jeg har følt meg stappmett.

Fullammer baby på 4 mnd og klarer ikke gå ned gravid kiloene og har en mage som henger langt over buksesmekken. Jeg vil så gjerne få den bort, men ulvehungeren river i meg. 

På en dag spiser jeg 2 knekkebrød, 4 brødskiver, en neve nøtter, en stor middag med 2 poteter, mye grønnsaker og kjøtt eller fisk, av og til blir det litt søtsaker som feks en is eller en sjokolade. Har ekstremt søtsug også. 

Baby hater vogn og bæresele og vil bare bæres i armene, så det blir lite tur. Vekta står helt stille, noe som gjerne ikke er rart med så lite bevegelse. 

Andre med hunger og søtsug som ammer? Hvordan takler dere det og hvordan går dere ned i vekt? 

Anonymkode: ce879...1ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen erfaring med amming enda. Men tenker at det kan være nyttig å vite hva du bruker som pålegg? For om du kan erstatte noe pålegg med andre pålegg som metter mere, så kan det kanskje tenkes at du oftere får stilt sulten? Alternativt erstatt ett brødmåltid med havregrøt, det opplever jeg som mettende. Men det er kanskje utfordrende å tilberede om du alltid har en baby i armene. Alternativt kjøleskapsgrøt som kan lages i et ledig øyeblikk 😊 Slitsomt å gå rundt sulten hele tiden..

Anonymkode: acc47...fc4

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er sulten selv etter en stor porsjon middag. Er lenge siden jeg har følt meg stappmett.

Fullammer baby på 4 mnd og klarer ikke gå ned gravid kiloene og har en mage som henger langt over buksesmekken. Jeg vil så gjerne få den bort, men ulvehungeren river i meg. 

På en dag spiser jeg 2 knekkebrød, 4 brødskiver, en neve nøtter, en stor middag med 2 poteter, mye grønnsaker og kjøtt eller fisk, av og til blir det litt søtsaker som feks en is eller en sjokolade. Har ekstremt søtsug også. 

Baby hater vogn og bæresele og vil bare bæres i armene, så det blir lite tur. Vekta står helt stille, noe som gjerne ikke er rart med så lite bevegelse. 

Andre med hunger og søtsug som ammer? Hvordan takler dere det og hvordan går dere ned i vekt? 

Du spise,r mye mindre enn meg ihvertfall! Jeg småspiser konstant. 🤦 Mat som metter er lurt, havregrøt er fint og kjapt å lage i mikro 

Jeg beveger meg også mye, da mini sover i sele og jeg går med vogn selv om han ikke sover i den. Så tror jeg skal bli kvitt de siste gravidkiloene og få magemusklene tilbake når jeg får begynt å trene litt igjen.

Anonymkode: 74a40...b5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har ingen erfaring med amming enda. Men tenker at det kan være nyttig å vite hva du bruker som pålegg? For om du kan erstatte noe pålegg med andre pålegg som metter mere, så kan det kanskje tenkes at du oftere får stilt sulten? Alternativt erstatt ett brødmåltid med havregrøt, det opplever jeg som mettende. Men det er kanskje utfordrende å tilberede om du alltid har en baby i armene. Alternativt kjøleskapsgrøt som kan lages i et ledig øyeblikk 😊 Slitsomt å gå rundt sulten hele tiden..

Anonymkode: acc47...fc4

Takk for svar

Jeg spiser for det meste grønnsakspostei, agurk, leverpostei eller ost. Aldri sjokoladepålegg eller noe slikt. 

Er så lei havregrøt for vi har det hver dag i perioder😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du spise,r mye mindre enn meg ihvertfall! Jeg småspiser konstant. 🤦 Mat som metter er lurt, havregrøt er fint og kjapt å lage i mikro 

Jeg beveger meg også mye, da mini sover i sele og jeg går med vogn selv om han ikke sover i den. Så tror jeg skal bli kvitt de siste gravidkiloene og få magemusklene tilbake når jeg får begynt å trene litt igjen.

Hvilken havregrøt spiser du siden du varmer den i mikro? 

Jeg kan småspise på en banan eller et eple eller noe jeg også, men prøver å holde meg sunn, noe som er veldig vanskelig så det blir en sjokolade nå og da.. Mangler fullstendig viljestyrke av denne ammingen 😒

Skrevet

Jeg følte jeg spiste min egen kroppsvekt hver dag i de verste ammeperiodene. Kunne ikke gå trilletur uten å ha noe å spise i stelleveska for da mista jeg all energi og kom meg ikke hjem. Spiste hvetebakst hver dag og raste ned i vekt. Amming er hard jobb ass! 

Anonymkode: 58a7e...a8f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg følte jeg spiste min egen kroppsvekt hver dag i de verste ammeperiodene. Kunne ikke gå trilletur uten å ha noe å spise i stelleveska for da mista jeg all energi og kom meg ikke hjem. Spiste hvetebakst hver dag og raste ned i vekt. Amming er hard jobb ass! 

Hvordan kunne du gå ned i vekt når du spiste så mye? Ser mange skriver i andre tråder at de ikke gikk ned et gram tross riktig kosthold og mosjon. Håper ikke jeg er en av de, men det virker slik til nå😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kunne du gå ned i vekt når du spiste så mye? Ser mange skriver i andre tråder at de ikke gikk ned et gram tross riktig kosthold og mosjon. Håper ikke jeg er en av de, men det virker slik til nå😔

Hadde en baby som bare sov ved bevegelse. Trillet derfor en til to turer a 2-3 timer per dag (babyen våknet når vogna stoppet) og vimset rundt i leiligheten med bæresele på ved de andre duppene på dagtid. Stod og strikka hele første halvåret lissom 😅 Også hadde jeg en stor baby som spiste masse og som var fullstendig uinteressert i fast føde før 6 mnd, så da skulle det jo produseres en del melk da. Vil derfor påstå at jeg fikk NOK mosjon og forbrent NOK kalorier for et litt absurd kosthold. 

Skrevet

Jeg har også en baby på fire mnd. Jeg stresser ikke med de 6 ekstra kiloene jeg har. Sist jeg ammet ble jeg kjempetynn, men det var etter lengre tid enn fire mnd. Jeg spiser også mye føler jeg. Har også begynt å trene styrke for å ikke bli så spinkel og svak som jeg ble sist. 

Anonymkode: b1932...2e2

• Liker 1
Skrevet

Noen kropper tviholder på vekta når man ammer. Det har med hormonene. Jeg spiste sunt, mindre enn deg, og gikk ca 1 mil hver dag. Gikk ikke ned et gram, hele året jeg amma. 

Anonymkode: b3509...c16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mat og amming går hånd i hånd bare pass på at du velger skikkelig mat i større grad enn du velger sukker ;)

Anonymkode: 7cfeb...f90

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du bør bytte ut brødmaten med mer fett og grønnsaker.

er ofte lite søvn som skaper matbehov, ikke nødvendigvis ammingen

Anonymkode: 1e1b9...4c8

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvilken havregrøt spiser du siden du varmer den i mikro? 

Jeg kan småspise på en banan eller et eple eller noe jeg også, men prøver å holde meg sunn, noe som er veldig vanskelig så det blir en sjokolade nå og da.. Mangler fullstendig viljestyrke av denne ammingen 😒

Finnes det ulike typer havregrøt? 😆 Det er bare havregryn, melk, vann og salt. Bland sammen i en skål, sett i mikro, vipps ferdig :) 

Du har nok mye mer viljestyrke enn meg, jeg gir etter for enhver impuls.. Så lenge du har bevissthet rundt dette så er jo mesteparten av jobben gjort, så dette går seg nok til..

• Liker 2
Skrevet

prøv med nøttesmør eller noe annet fettholdig (altså noe som metter!) på skiva og i havregrøten? Det er ikke det mest mettende du har valgt å spise tenker jeg hvertfall.

Jeg spiste også helt utrolig mye, men hadde en trillebaby som jeg gikk 10-20 km med hver dag 🙈 kunne gjerne byttet bort den trillingen mot noen ekstra kilo om det er noen trøst.

Anonymkode: 530cc...738

Skrevet

Haha herregud jeg satt å tenkte eksakt på dette isted da jeg spiste min andre porsjon med spaghetti og kjøttdeig - herregud jeg spiser jo som en voksen mann. Jeg spiser mer nå enn da jeg var gravid, det er helt vilt 🙈 

Min har akkurat bikket 4 mnd, og vekta mi står stille .. 🤪 Det hjelper ikke deg en dritt, men Gud så godt det var å lese at det er fler som meg! Kan ikke huske at jeg var såå sulten med de to andre barna mine 🥲

Anonymkode: 24e79...313

Skrevet

Med første barn mener jeg at det var først etter sånn 6-8’mnd at jeg virkelig gikk ned.. 

fikk andremann i sommer og hun er nå 2 mnd - og har det akkurat som deg ts:/ jeg vurderte faktisk å lage en tråd i dag:p er såååå utålmodig!!!!! Vil virkelig ta av meg:p men gjør vel ikke det som er riktig. 

Anonymkode: c5fe0...082

Skrevet

Du spiser jo ikke mye...

For meg er dette et helt normalt matinntak uten amming.

Jeg husker ikke når ulvehungeren gav seg, men den varte lenge begge gangene. Jeg måtte spise om natten også, ellers ble jeg liggende våken av sult.

De første seks månedene spiste jeg akkurat det jeg ville ha av både sunt og usunt, før jeg skjerpet meg og gikk tilbake til et mer normalt inntak av søtsaker og snacks.

Du kan jo legge til et par egg pr dag 

Anonymkode: 227db...aa7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du spiser jo ikke mye...

For meg er dette et helt normalt matinntak uten amming.

Jeg husker ikke når ulvehungeren gav seg, men den varte lenge begge gangene. Jeg måtte spise om natten også, ellers ble jeg liggende våken av sult.

De første seks månedene spiste jeg akkurat det jeg ville ha av både sunt og usunt, før jeg skjerpet meg og gikk tilbake til et mer normalt inntak av søtsaker og snacks.

Du kan jo legge til et par egg pr dag 

(...pølsefingrene avsluttet midt i setningen..)

og en halv avokado som pålegg på knekkebrødene/skivene. Gresk yoghurt med havregryn, kjerner, frø og bær som mellommåltid. Bake brød selv (om du har kapasitet) som metter mer. 

Jeg gikk opp lite så hos meg forsvant gravidkiloene i løpet av et par uker, med første var jeg 5 kg under startvekt. Gikk gradvis opp etter 6-7 måneder til startvekt. Med andre kom kiloene fortere på igjen, men har vært mye mindre aktiv. Jeg stresser ikke med det og kommer til å legge ned en innsats når jeg er ferdig med ammingen (vet hva som må til for å få kroppen min ned i vekt).

Skrevet

Jeg fullammer baby på seks mnd og spiser mye mer enn deg! Og har heller ikke gått ned er gram i vekt. 

Dette er dog mitt andre barn og jeg gikk ikke ned gravidkiloene med forrige før etter jeg sluttet å amme. Da raste de av uten at jeg trengte å jobbe for det :) Ikke stress, slapp av og kos deg! Nyt denne fine tiden ❤️ Du er sikkert som meg og mange andre, med en kropp som tviholder på kiloene mens man ammer. :) 

Anonymkode: 61b7d...f1e

Skrevet

Jeg hadde det også sånn, sulten gikk gradvis over. Gikk ikke ned et pøkk, tross ammingen. Spiste nok (og spiser) mer enn jeg hadde behov for sånn kalorimessig, men det var så ekstremt ubehagelig. Etter at sulten ga seg kom søtsuget 🤷‍♀️

Anonymkode: 9bbcf...8d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...