Gå til innhold

Hva tenker du om inndeling i grupper i barnehagen? Skaper det «klikker»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere avdelinger i barnehagen, og på den ene avdelingen (3 åringene) er det 18 barn. Det er nå kommet informasjon om at de 18 barna skal deles i 3 grupper som skal leke sammen, gå på tur sammen etc. Mitt barn kom ikke sammen med de «populære» barna som hun helst vil leke med. Tenker at en sånn inndeling vil gjøre at de mest populære danner klikker, også faller mitt barn og kanskje også andre barn utenfor. 

Hadde dere bedt om å bytte gruppe? Bedt om forklaring på inndelingen?

Anonymkode: b41c9...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst 🙄 Det er helt normalt å dele i grupper i barnehagen (gjett hva, på skolen blir de også delt i grupper, det kalles «klasser» 😉) Barnehagen kjenner barnegruppa og har helt sikkert delt inn i de gruppene for en grunn. 

Anonymkode: 7bc5f...04c

• Liker 19
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg hadde prøvd å bytte gruppe eller bedt om begrunnelse, men jeg synes det er dumt å ha slike grupper hvis de skal være faste over tid. I vår barnehage delte de inn i dem som gikk på avdelingen allerede og de nye (selv om de var født samme år). Dette førte selvfølgelig til at de nye alltid var «de nye» og aldri ble med i gjengen som var der fra før. 

Anonymkode: 79d17...81b

Skrevet

Men når jeg leser nøyere igjennom og ser at du tror TREÅRINGER danner «klikker», da burde jeg jo skjønt at dette er en tulletråd 😅

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men når jeg leser nøyere igjennom og ser at du tror TREÅRINGER danner «klikker», da burde jeg jo skjønt at dette er en tulletråd 😅

Igjen, det spørs om disse gruppene skal være faste over lang tid. Selv om ikke barna bevisst lager klikker, så kan jo foreldre bidra til det.

Anonymkode: 79d17...81b

Skrevet

Foreldre som deler treåringer inn i de populære og ikke populære, med hensikt at eget barn skal bli venner med de populære, det er noe som danner klikker senere! Gi deg med denne holdningen og håp på at ungen din finner venner hen trives med og har ting til felles med og kan være seg selv med, og så aksepterer du dem for dem de er. Om du ser på noen av barna i barnehagen som mindre populære kan du heller bruke kreftene dine på å tenke over hva du og ditt barn kan gjøre for å inkludere disse og bygge opp deres selvbilde. Et godt miljø med barn som trives er bra for alle.

• Liker 16
Skrevet

Herregud. Du snakker om «populære»3-åringer? 
hva er det her for noe?

Anonymkode: 6cf83...456

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Herregud. Du snakker om «populære»3-åringer? 
hva er det her for noe?

Anonymkode: 6cf83...456

Det samme tenkte jeg, i alle dager.. Smågrupper er da veldig sunt. Ikke merket noe til populære og upopulære unger i vår barnehage selv om de er på storbarnsavdeling og selv om de har hatt mye smågrupper. 

• Liker 2
Skrevet

Er det 6 populære barn og resten er bare røkla? Da er det nok kjørt for barnet ditt resten av livet... Stuck med de upopulære

Anonymkode: b7bb9...faf

• Liker 5
Skrevet

Hva i alle dager😂😂😂😂

Anonymkode: f0df4...b8a

• Liker 3
Skrevet

Enig med over, hva i alle dager? 😂 Noen barn er mer "populær" for mitt barn (de han liker best å leke med), men å kalle de barna for de mest populære på avdelingen ville blitt for dumt. 

• Liker 2
Skrevet

Dette må vel være kødd fra TS?

helt vanlig å dele i mindre grupper, lettere å få til lek og felles aktivitet. Dessuten er de ikke i gruppe hele tiden. Og populære barn? Hva mener du? Mente du tenåringer og ikke treåringer?

Anonymkode: 3733d...da5

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Av egen erfaring, så synes jeg det er svært uheldig om gruppene blir stående fast. Om de skifter gruppene etter en uke eller to ser jeg ingen problemer, jenta mi likte seg bedre i mindre grupper enn når hele avdelingen var samlet. 

Og ja, slik jeg ser det, så er det dessverre slik at det finnes mer og mindre populære barn. De populære er utadvendt, snakker med fremmede. Og de har enhjørningsekk og stor hage. 

Anonymkode: 8d578...ad8

Skrevet

Dette er jo helt normalt å gjøre. Hvordan kommer du til å takle gruppearbeid på skolen?

Skrevet

3-åringer, populæritet og klikker?😳

Anonymkode: 3e96b...c86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 14.59):

Det er flere avdelinger i barnehagen, og på den ene avdelingen (3 åringene) er det 18 barn. Det er nå kommet informasjon om at de 18 barna skal deles i 3 grupper som skal leke sammen, gå på tur sammen etc. Mitt barn kom ikke sammen med de «populære» barna som hun helst vil leke med. Tenker at en sånn inndeling vil gjøre at de mest populære danner klikker, også faller mitt barn og kanskje også andre barn utenfor. 

Hadde dere bedt om å bytte gruppe? Bedt om forklaring på inndelingen?

Anonymkode: b41c9...00a

Blander du barnehage med high school? 😂

Barn i barnehagen deles inn i grupper. Det er ikke tilfeldig hvor man havner. I vår barnehage deles de i grupper etter året de ble født slik at de som skal gå på skole sammen blir enda bedre kjent med hverandre. I mellomtiden kan barna leke med hvem de vil og tro meg, det er ingen klikker og populære barn blant 3-åringene i barnehagen 😄

Skrevet

På min avdeling er barna del inn i to grupper. Gruppene er satt sammen slik at alle barna skal få et best mulig pedagogisk tilbud. Ta språksamling feks. Dersom en blander 1 og 2 åringer sier det seg selv at ikke alle barna får et tilbud tilpasset ens nivå språkmessig. Eks turdager. 2 åringene kan gå lengere turer med større utfordringer enn 1 åringene. Med det sagt så tar vi alltid hensyn til barna, slik at man bytter underveis dersom en ser at en annen trenger større/mindre utfordringer selv om han/hun er på en gruppe med andre behov. Disse gruppene gjelder kun i ulike situasjoner og ikke rundt fellesaktiviteter, måltider og utenom kjernetiden. 

Anonymkode: c3002...204

Skrevet

Hele systemet oppfordrer jo til klikker... Først skal barna inn i barnehagen og helst den alle naboungene går, deles inn i de riktige avdelingene og kohortene   slik at alle kommer på samme skole og klasse og dermed unngå sosiale utfordringer ved skolestart... 

Og vips har man skapt barn uten evne til å håndtere å bli kjent med nye barn eller tilpasse seg ny omgivelser og situasjoner, der med er det altså KRISE om man må flytte..🤷‍♀️

Anonymkode: b041e...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...