Gjest P.F Skrevet 22. september 2005 #1 Skrevet 22. september 2005 Er det noe side på nett der man kan teste sin maksimale låneevne?? Har sett på hus til 4,5 mill der det er sokkel som skal leies ut som gir 6000/7000 kr i inntekt pr mnd. Vi har ca 1,4 mill i egenkapital. Og har 700000 i årsinntekt. Ingen barn. Studielån på 80000 kr,ellers ingen annen lån.... Vil man få lån??
Rioja Skrevet 22. september 2005 #2 Skrevet 22. september 2005 Du kan gå inn på http://www.dinside.no/bolig/kjope-bolig/, til høyre på sida har du kalkulatorer på Hvor mye du kan låne , der kan du se... Ellers lønner det seg å ta en prat med banken, gjerne flere, for å få råd. Ha i bakhodet at renta kan gå opp... Da jeg kjøpte min første bolig var renta på 8,5%....
Gjest ArneP Skrevet 22. september 2005 #3 Skrevet 22. september 2005 Bankene bruker ofte sifo-modellen for å beregne hvor mye penger en husstand trenger til livsopphold, øvrig disponibel inntekt kan da benyttes til å betjene lån. SIFO-modellen
Dødspingvinen Skrevet 22. september 2005 #4 Skrevet 22. september 2005 Du kan gå inn på http://www.dinside.no/bolig/kjope-bolig/, til høyre på sida har du kalkulatorer på Hvor mye du kan låne , der kan du se... Ellers lønner det seg å ta en prat med banken, gjerne flere, for å få råd. Ha i bakhodet at renta kan gå opp... Da jeg kjøpte min første bolig var renta på 8,5%.... ← Utrolig kjekk side Rioja
Gjest Turi Skrevet 26. september 2005 #5 Skrevet 26. september 2005 700 000/*2,5 = 1,75 millioner du kan låne til egen bolig uten problemer + Husleie på 6 000 betjener med rente 5% (worst case) i tillegg et lån på i overkant av 1 million. + 1,4 million i egenkapital = 4,15 millioner.... Om jeg var dere ville jeg kanskje begrenset meg til å by innenfor at dere har 2,5 ganger inntekten i lån, for da er det godt å leve også Har dere veldig lyst på huset, kan dere (med god trygg økonomi ser det ut til) helt sikkert få banken med på å låne dere det dere trenger her.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #6 Skrevet 26. september 2005 rente 5% (worst case) Regnes 5% nom. rente som worst case på et langsiktig lån?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #7 Skrevet 26. september 2005 Hva slags jobber er det dere har ? 700000 er mye.
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2005 #8 Skrevet 26. september 2005 Hva slags jobber er det dere har ? 700000 er mye. ← Er det? to normale jobber med 350 000 hver?
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #9 Skrevet 26. september 2005 Ååh jeg trodde han mente 700000 kroner hver jeg.
Gjest gjesta Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 Worst case med en rente på 5% Tror du er gal jeg. Ikke lenge siden renta var på 7-8% og jeg har faktisk hatt boliglån på 14%
Apple- Skrevet 27. september 2005 #12 Skrevet 27. september 2005 Det vanlige er vel å beregne at man får ca 2,5 ganger inntekten sin, menStorebrand har en egen modell hvor de ser på livssituasjonen din. F eks vil et par med tre barn få mindre i lån enn et par uten barn, selv om sistnevnte kanskje har mye mindre i inntekt. Jeg har ikke sjekket dette selv, men kjenner en som jobber i Storebrand, som fortalte meg det. Verdt å sjekke ut..?
Gjest Turi Skrevet 27. september 2005 #13 Skrevet 27. september 2005 Worst case med en rente på 5% Tror du er gal jeg. Ikke lenge siden renta var på 7-8% og jeg har faktisk hatt boliglån på 14% ← Jeg er ikke gal Har selv hatt boliglånsrente godt over 10%, men da var både norsk økonomi og verdensøkonomien helt annerledes, vi hadde et nylig krasj i boligmarkedet, rentene var nært knyttet til regjeringens regulering av kronekursen, som igjen var knyttet til f.eks. DEM som ikke eksisterer lenger. Osv. En helt annen situasjon enn dagens, og vi lå lenge skyhøyt over andre sammenlignbare lands rentenivå. Nå er hele situasjonen endret, og det er ikke sannsynlig at vi raskt er tilbake igjen. Men klart - ser du 15 år frem i tid kan alt skje. Finansekspertene antar at renten vil stabilisere seg på ca 5% innen 2 års tid. Bankene regner ofte ut fra at du skal tåle en rentestigning på 2-3% fra dagens nivå.
Gjest Leola Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 Du kan gå inn på http://www.dinside.no/bolig/kjope-bolig/, til høyre på sida har du kalkulatorer på Hvor mye du kan låne , der kan du se... Ellers lønner det seg å ta en prat med banken, gjerne flere, for å få råd. Ha i bakhodet at renta kan gå opp... Da jeg kjøpte min første bolig var renta på 8,5%.... ← Iflg. den kalkulatoren kunne vi hatt over 6 millioner i gjeld Med dagens renter vel og merke ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå