Gå til innhold

Slagg som brukes som fyllmasse - noen som vet mer om slagg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har greie på slagg her?

Da tenker jeg slagg som brukes til samme som pukk, singel, strøsand osv.

De bruker mye slagg her hvor jeg bor. Slik jeg forstod, så er det avfallet/skummet fra smelting av metaller som kjøles/blir steinhardt og deretter knuses. De strøs jo rundt overalt i naturen her i det minste.

Det jeg lurer på er - "lekker" dette slagget noe? Slik som for eks vanlig stein som har naturlig noe rust i seg, eller annet som kan lekke ut i vann osv. Eller er slagg så forsteinet at det er helt nøytralt?

Jeg ser mesteparten av slagget i nærområdet minner om glass nesten. Det har en glatt, hard tekstur. Jeg ser også at noe slagg nesten ser ut som lavastein. Den er svart, og "boblete" men likevel fullstendig steinhard. 

Noen som kan fortelle litt om slagg? Jeg antar slagg er forskjellig fra plass til plass, det kommer vel an på hva slags metaller/hva enn det er avfallet fra. Men hvis det brukes overalt som pukk/singel/fyllmasse så kan det vel ikke være noe som lekker ut/frigis fra bitene?

Anonymkode: cfb68...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det er å regne som harmløst. Det inneholder vel for det meste silisium og kalkstein? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftenøkkel skrev (1 time siden):

Mener det er å regne som harmløst. Det inneholder vel for det meste silisium og kalkstein? 

Åh 🤔 det visste jeg ikke! Menner det forskjell fra sted til sted (hva som utvinnes, hva som er avfall osv) eller er det likt hver gang hva som blir igjen? Det ser jo uansett helt sinnssykt hardt og ikke-porøst ut (=ikke lekker noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftenøkkel skrev (2 timer siden):

Slagg er vel mest karbid, noe ureager kvarts kan det vel være også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det f.eks slagg etter kobberutvinning så kan det være veldig giftig, avrenning fra denne typen slagg inneholder store mengder tungmetaller og andre giftige ting.

Det er fremdeles et stort problem etter gruvedriften på Røros og Løkken Verk, tror faktisk dette er blant de mest forurensede stedene i hele Norge.

Anonymkode: 59736...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det f.eks slagg etter kobberutvinning så kan det være veldig giftig, avrenning fra denne typen slagg inneholder store mengder tungmetaller og andre giftige ting.

Det er fremdeles et stort problem etter gruvedriften på Røros og Løkken Verk, tror faktisk dette er blant de mest forurensede stedene i hele Norge.

Det brukes vel ikke i betong.......

Anonymkode: feb82...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det brukes vel ikke i betong.......

Hvem er det som har nevnt betong?.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samme i Folldal.  Elven Folla er fortsatt ødelagt av giftene fra gruveslagget. Millioner tonn rustfarget giftig jævelskap lekker fortsatt ut.

Anonymkode: f45b6...b39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem er det som har nevnt betong?.

Det var vel det innlegget startet med, å slagg brukes ikke i betong, hvertfall ikke fra noe smelte industri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var vel det innlegget startet med, å slagg brukes ikke i betong, hvertfall ikke fra noe smelte industri.

Jeg kan ikke se at betong er nevnt i det heletatt, enten så er det jeg som er blind eller så er du som må lese en gang til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan ikke se at betong er nevnt i det heletatt, enten så er det jeg som er blind eller så er du som må lese en gang til.

Hahahaha 😂😂😂

Må være både blind og ha lesevansker jeg 😂😂😂😂😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Er det noen som har greie på slagg her?

Da tenker jeg slagg som brukes til samme som pukk, singel, strøsand osv.

De bruker mye slagg her hvor jeg bor. Slik jeg forstod, så er det avfallet/skummet fra smelting av metaller som kjøles/blir steinhardt og deretter knuses. De strøs jo rundt overalt i naturen her i det minste.

Det jeg lurer på er - "lekker" dette slagget noe? Slik som for eks vanlig stein som har naturlig noe rust i seg, eller annet som kan lekke ut i vann osv. Eller er slagg så forsteinet at det er helt nøytralt?

Jeg ser mesteparten av slagget i nærområdet minner om glass nesten. Det har en glatt, hard tekstur. Jeg ser også at noe slagg nesten ser ut som lavastein. Den er svart, og "boblete" men likevel fullstendig steinhard. 

Noen som kan fortelle litt om slagg? Jeg antar slagg er forskjellig fra plass til plass, det kommer vel an på hva slags metaller/hva enn det er avfallet fra. Men hvis det brukes overalt som pukk/singel/fyllmasse så kan det vel ikke være noe som lekker ut/frigis fra bitene?

Det sorte du beskriver er mye karbid.

Glass er rett og slett kvarts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det var jeg som var uklar. Jeg skal ikke bruke det i betong, men jeg ser at det brukes i mye her. Blant annet fyllmasse til veier og ved legging av rør, som pukk/singel og andre ting. (De planlegger å få brukt det til landbruk, men til hva vet jeg ikke)

Det flyter av det i naturen her for å si det sånn. Det er hovedsaklig jern/stål-produksjon her så det er vel avfallet fra dette. I naturen ser jeg ingen "avrenninger" slik man ser av ting med rust for eks. De bitene som er farget, ser helt forsteinet ut, eller som sagt, som om de har en hinne av glass. Mens det svarte jeg har funnet er mer boblete, men også "forsteinet". En skulle tro at i disse dager så ville de vel ikke brukt noe som lekkket farlige ting?

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...