Gå til innhold

Når tror du velferdsstaten kollapser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere og flere blir uføre eller står utenfor arbeidslivet, og bidrar dermed ikke til statlige inntekter.

Flere og flere innvandrere som lever på Staten, og flere ankommer hele tiden.

De rike rømmer fra landet. Her mister Staten masse skattepenger og arbeidsplasskapere.

Oljealderen er slutt, så her ryker en massiv inntektspost.

Snart blir det ny regjering som vil øke statlige utgifter, noe som bare vil akselerere velferdsstaten uunngåelige fall.

Stadig større andel av befolkningen er pensjonister. Og de lever lengre og lengre.

Og mye mer.

Tror du at du vil velferdsstatens fall i din levetid?

Anonymkode: 6d213...2d0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Regner med det går greit i min tid her på jorden, men har tatt diverse forhåndsregler med  sparing i fond,kjøp av eiendommer som leies ut nå og jeg kan selge om det skulle være aktuelt. Forøvrig gjeldfri noen år før pensjonsalder. 

Skrevet

Skal de legge ned olja går det i alle fall fortere!

• Liker 4
Skrevet

Det vil nok bli en gradvis nedtrapping forhåpentligvis, men vil tro moroa er over om 40 år kanskje?

Anonymkode: 48d34...626

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker ca når dagens unge generasjon skal pensjoneres. De kommer til å ha fått få barn, Oljefondet vil være spist opp(90% av det ca er allerede lovet bort i opptjente pensjonsrettigheter).

Så godt som ingen grupper unntatt mannlige innvandrere fra europeiske land er netto pluss samfunnsøkonomisk.

Andelen av oss som er netto bidragsytere i et livsperspektiv blir mindre og mindre.

Flere og flere uføre, spesielt unge spiser en større og større del av statsbudsjettet. Nå koster uføre over 100 mrd per år, disse er en ren utgiftspost som aldri bidrar igjen, sett i motsetning til for eksempel medisinsk behandling av arbeidsføre og utdanning som kan sees på som gode investeringer i et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Ulikheten kommer også til å øke, det snakkes ofte om at lønnen til arbeidere ikke holder tritt med produktiviteten, men igjen, arbeidere er ikke blitt mer produktive, noen ytterst få ingeniører har gjort verden mer produktiv og snart vil samtlige ufaglærte (og oppimot 30-50% av totale jobber) være automatisert. 

Derfor er det viktigste en kan gjøre nå, å bli eik nok til å eie robotene som snart tar over, før de produktive bestemmer seg for at å betale for at halve befolkningen skal gjøre ingenting er bortkastede penger.

En kjent samfunnsforsker sa at velferdsstaten varer så lenge det er billigere for eliten å holde resten i sjakk med velferd enn med våpen.

Anonymkode: 5cd5e...ccf

• Liker 2
Skrevet

30 år, potensielt før. Lave fødselstall kombinert med oljealderens slutt og innvandring er en dødelig kombo. Husk at hver innvandrer av typen flyktning eller asylsøker koster like mye som en skattebetaler betaler i skatt gjennom et helt arbeidsliv. Det er ekstremt lite bærekraftig.

Anonymkode: dc271...195

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det vil nok bli en gradvis nedtrapping forhåpentligvis, men vil tro moroa er over om 40 år kanskje?

Det tviler jeg på. Det ville vært det ansvarlige å gjøre, men den regjeringen som innfører slike tiltak vil bli sparket rett ut ved neste valg. Derfor er det fullt mulig at de vil prøve å opprettholde velferdsstaten helt til det ikke går lenger, og den kollapser.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tviler jeg på. Det ville vært det ansvarlige å gjøre, men den regjeringen som innfører slike tiltak vil bli sparket rett ut ved neste valg. Derfor er det fullt mulig at de vil prøve å opprettholde velferdsstaten helt til det ikke går lenger, og den kollapser.

Ja det er nok noe i dette. Spesielt når enhver regjering består av 3-4 ulike partier, da blir tøffe kutt umulig

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Flere og flere blir uføre eller står utenfor arbeidslivet, og bidrar dermed ikke til statlige inntekter.

Flere og flere innvandrere som lever på Staten, og flere ankommer hele tiden.

De rike rømmer fra landet. Her mister Staten masse skattepenger og arbeidsplasskapere.

Oljealderen er slutt, så her ryker en massiv inntektspost.

Snart blir det ny regjering som vil øke statlige utgifter, noe som bare vil akselerere velferdsstaten uunngåelige fall.

Stadig større andel av befolkningen er pensjonister. Og de lever lengre og lengre.

Og mye mer.

Tror du at du vil velferdsstatens fall i din levetid?

Det er ingen grunn til å tro at velferdsstaten faller så lenge vi i Norge har demokrati. 

Så spørsmålet ditt er egentlig: når tror du demokratiet faller?

Klimaendringer kommer til å øke utgiftene staten og individet har til å holde folk i live og sånn ok trygge de kommende tiårene (og med "Ok trygge" så mener jeg vesentlig mindre trygge enn om vi bare lot korona spre seg fritt i landet i fjor). Folk (utenfor de mest ihuga ekstremistene, som jo ønsker å nettopp avvikle demokratiet) kommer ikke til å protestere på at utgifter til helse, vei og sikring mangedobler seg så lenge de ikke dør av skred, skogbrann og resistente bakterier i voldsomme mengder.

Men kommer du, som pensjonist, til å ha samme levestandard som din bestemor har nå? Neppe. Men nedgang i levestandard er ikke avvikling av velferdsstaten. Om du har det like bra som oldefaren din er jo det greit nok.

Økning av kostnader gjør oss ikke fattige. Du er nemlig ikke i risikosonen for fattigdom før du bruker 50% av familiens lønning på å bo rimelig kipt og trangt, og de øvrige 50% på å spise nøkternt og billig. Da står du nær en grense. Det er mulig dine barnebarn vil oppleve det som realitet. Men det er ikke dermed krise. Krise er det først når en bruker 100% av lønna og både sulter, fryser og svetter. 

Og at norge har "for mange pleietrengende eldre" er jo ikke et direkte uoverkommelig problem. Står samfunnet ovenfor en situasjon der det er enten velferden til 4-åringer eller 94-åringer så velger 100% av 94-åringene med egne barnebarn å ofre seg selv. Selvsagt. Dette har skjedd ofte nok i historien til at man vet at den mekanismen finnes når krise kommer.

Anonymkode: e71d4...0b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ingen grunn til å tro at velferdsstaten faller så lenge vi i Norge har demokrati. 

Så spørsmålet ditt er egentlig: når tror du demokratiet faller?

Klimaendringer kommer til å øke utgiftene staten og individet har til å holde folk i live og sånn ok trygge de kommende tiårene (og med "Ok trygge" så mener jeg vesentlig mindre trygge enn om vi bare lot korona spre seg fritt i landet i fjor). Folk (utenfor de mest ihuga ekstremistene, som jo ønsker å nettopp avvikle demokratiet) kommer ikke til å protestere på at utgifter til helse, vei og sikring mangedobler seg så lenge de ikke dør av skred, skogbrann og resistente bakterier i voldsomme mengder.

Men kommer du, som pensjonist, til å ha samme levestandard som din bestemor har nå? Neppe. Men nedgang i levestandard er ikke avvikling av velferdsstaten. Om du har det like bra som oldefaren din er jo det greit nok.

Økning av kostnader gjør oss ikke fattige. Du er nemlig ikke i risikosonen for fattigdom før du bruker 50% av familiens lønning på å bo rimelig kipt og trangt, og de øvrige 50% på å spise nøkternt og billig. Da står du nær en grense. Det er mulig dine barnebarn vil oppleve det som realitet. Men det er ikke dermed krise. Krise er det først når en bruker 100% av lønna og både sulter, fryser og svetter. 

Og at norge har "for mange pleietrengende eldre" er jo ikke et direkte uoverkommelig problem. Står samfunnet ovenfor en situasjon der det er enten velferden til 4-åringer eller 94-åringer så velger 100% av 94-åringene med egne barnebarn å ofre seg selv. Selvsagt. Dette har skjedd ofte nok i historien til at man vet at den mekanismen finnes når krise kommer.

Anonymkode: e71d4...0b1

Hjelper ikke med demokrati når inntekten forsvinner og utgiftene øker.

Det positivet er at når velferdssystemet rakner så er ikke Norge lenger fult så lukrativt for flyktninger, migranter og andre lykkejegere. 

Anonymkode: 94f99...dc6

• Liker 5
Skrevet

Uten enorme oljeinntekter er det umulig å utbetale så mye uføretrygd som Norge gjør..

Anonymkode: de29d...5d7

• Liker 2
Skrevet

Velferdsstaten faller ikke, men kan måtte krympes. Mange land har lignende velferd uten noen form for oljeinntekter. 

Utfordringen er dels å finne noe annet å leve av, dels å holde verdiene vi produserer i landet, dels å holde verdiene som skapes fordelt. 

Norge er rikt på naturressurser og har mye kompetanse. Om neste generasjon gjør kloke valg... 

• Liker 4
Skrevet

Det som er mest avgjørende av alt, det er om vi skal kjøpe alt her i verden fra Kina. Kineserne må ikke få mer makt, og Kina må tvinges til p bytte ut all kraftproduksjon fra kull til klimavennlig. Arbeiderne i Kina må ha tariffbestemt lønning, og de må ikke ha konkurransefordeler ved at de kan konkurrere ut andre lands industri ved ulovlige arbeidsforhold og billig kraft som ødelegger klimaet på jorden. Dette vil de aldri gå med på, så da blir løsninga på dette fullskala krig mot Kina! 

Anonymkode: 54740...43a

Gjest Jaconandersen
Skrevet

Jeg tror ikke at velferdsstaten kommer til å kollapse med det første, på grunn av oljefondet. Men dersom vi ikke hadde det, tror jeg at velferdsstaten fort kunne kollapset. Her i Norge har vi svært lite positivt når det kommer til grunder virksomhet og lønnsomme selskaper. Det blir nesten ikke startet noe. Utdanningspolitikken favoriserer feil mennesker (de underdanige, føyer seg etter regler, kvinner (de starter sjeldent selskaper og tar ikke risiko, er ikke interessert), de lite kritiske osv). Skattepolitikken er negativ for vekst og innenlands eierskap, og favoriserer utenlandske bedrifter og eierskap.

Når vi inkluderer aspekt som klimatiltakene. Som bare vestlige land driver med, Kina har jo lovet å øke utslippene med mange hundre prosent i Paris avtalen. Så har jeg end mindre tro. Om det blir noe varmere av CO2 utslipp, så kommer til til å bli varmere uansett, fordi Asia og Afrika driter langt oppi det. Så konsekvensene, om det blir merkbart, vil vi kjenne på det uansett.

Innvandringen vil også skape problemer, på grunn av uroen, hatet og mistroen som forekommer i alle multikulturelle samfunn.

Skrevet

Om 30 år med oljeproduksjon, knapt 15 år uten oljeproduksjon. Alle tror Norge er så innmari rikt, men det er faktisk ikke så ekstremt mye vi har. 

Anonymkode: c0b1b...5b9

Skrevet

Tviler på at den vil kollapse helt, men den vil måtte kuttes kraftig for å klare eldrebølgen. Er godt mulig politikerne vil vente helt til de absolutt må før de gjør det, og påfører de svakeste og trengende ekstra lidelser, alt for å beholde stemmene.

Anonymkode: 0c5fa...cc4

Skrevet

Sett opp prisen på produkter vi importerer. Det vil være mer lønnsomt å produsere i Norge, samt ansette nordmenn som ellers ville falt utenfor arbeidslivet. Problem løst. 

Anonymkode: 923d9...a25

Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg lever akkurat nå, for å si det sånn!  En eller annen gang rundt ca 2015 fikk jeg en følelse av at nå er vi "på topp", og heretter går det baklengs igjen. Mange tegn rundtom i verden viser at det kanskje går den veien, med naturkatastrofer, pandemi, ekstremvær og krig. Enn så lenge bor vi på vår egne fredelige plett, men velferdssamfunnet vårt kan ikke bære alt og trygge alle i framtida. Til det er folk i for stor grad opptatt av å få i stedet for å bidra... 

Anonymkode: 41397...0fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 9.54):

Jeg er veldig glad for at jeg lever akkurat nå, for å si det sånn!  En eller annen gang rundt ca 2015 fikk jeg en følelse av at nå er vi "på topp", og heretter går det baklengs igjen. Mange tegn rundtom i verden viser at det kanskje går den veien, med naturkatastrofer, pandemi, ekstremvær og krig. Enn så lenge bor vi på vår egne fredelige plett, men velferdssamfunnet vårt kan ikke bære alt og trygge alle i framtida. Til det er folk i for stor grad opptatt av å få i stedet for å bidra... 

Anonymkode: 41397...0fc

Den toppen var nok alt mellom 2005 og 2010 tenker jeg. Er midt i livet selv, ekstremt glad jeg ikke er yngre, og kunne godt vært ti år eldre. 

Anonymkode: c0b1b...5b9

Skrevet
stan skrev (På 20.8.2021 den 20.04):

Velferdsstaten faller ikke, men kan måtte krympes. Mange land har lignende velferd uten noen form for oljeinntekter. 

Utfordringen er dels å finne noe annet å leve av, dels å holde verdiene vi produserer i landet, dels å holde verdiene som skapes fordelt. 

Norge er rikt på naturressurser og har mye kompetanse. Om neste generasjon gjør kloke valg... 

Dette er jeg enig i! Synes mange er unødvendig pessimistiske og dramatiske her. Velferdsstaten fortsetter, men i noe endret form. Utfordringene ligger bla i å få flere i jobb og å lage effektiv eldreomsorg. Og å finne noe å leve av etter oljen. Men Norge har en høyt utdannet, likestilt og ganske homogen befolkning. Dette er positivt for utvikling og innovasjon, og jeg har trua. 

Anonymkode: 6b968...be0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...