Gå til innhold

Sykehus i Washington fjerner uvaksinerte som står på liste for organdonasjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir nok slettet, men innlegg som : "uvaksinerte tryglet om hjelp, legen sa det er for sent"-innlegg får stå 🤡

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en nær venn som er organtransplantert, så det kan jeg en del om. Jeg har ikke lest artikkelen så nøye, men jeg er temmelig sikker på at vurderingen er gjort omtrent slik:

- I alle land er det flere som venter på nytt organ enn det er tilgjengelige organer, det vil si at hvert år dør det folk i organkø
- Hvert land har kriterier som en pasient må oppfylle for å kunne settes på listen for organtransplantasjon
- De grunnleggende kriteriene er at personen er så syk at vedkommende trenger nytt organ, men sterk nok til at man kan forvente at personen tåler operasjonen og lever noen år etterpå
- Siden tilgangen på organer er begrenset, er det naturlig å ønske at man tar forholdsregler og gjør tiltak for å sikre at det ikke blir "bortkastet". 
- Umiddelbart etter en transplantasjon går pasienten på høye doser immundempende medisiner for at kroppen ikke skal avstøte det nye organet. Hvis pasienten da skulle bli smittet av coronaviruset og ikke være vaksinert, vil pasienten har svært dårlige sjanser til å overleve.

Derfor synes jeg det virker fornuftig å ha som kriterium at pasienten er vaksinert på forhånd, det ville vært dårlig bruk av begrensede ressurser å gi et nytt organ til en person som kort tid etter får Covid19 og dør.

• Liker 21
Skrevet

Nå kjenner jeg en haug transplanterte, grunnet en i familien som både er transplantert og jobber med mennesker som har blitt det. De som har tatt vaksinen, danner ikke antistoffer pga de immundempende medisinene.(Av de jeg har snakket med.) De er fullvaksinerte, men har altså ikke dannet antistoff. Dette forsker de jo nå på, da det viser seg hos veldig mange. 

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, Jajajane said:

Nå kjenner jeg en haug transplanterte, grunnet en i familien som både er transplantert og jobber med mennesker som har blitt det. De som har tatt vaksinen, danner ikke antistoffer pga de immundempende medisinene.(Av de jeg har snakket med.) De er fullvaksinerte, men har altså ikke dannet antistoff. Dette forsker de jo nå på, da det viser seg hos veldig mange. 

Dataene hittil har vist at et flertall av organtransplanterte danner veldig lite antistoffer etter 2 doser Pfizer. Det er et stort mindretall, 30-40%, som får omtrent normal mengde antistoffer.

Det gjøres nå forsøk med å gi en tredje dose til de som ikke fikk immunrespons etter 2. dose, jeg mener at mange av de som har fått en tredje dose har fått mer normale mengder antistoffer.

I USA bruker de jo mest Moderna, jeg vet ikke hvordan den fungerer for transplanterte. Det er mulig den fungerer bedre enn Pfizer når man går på immundempende medisiner.

• Liker 4
Skrevet

Ja da minker sjansen for at legen tar organene dine mens du enda er i live. Det går som kjent ikke an å transplantere fra en død person.

Skrevet

Nei, det går faktisk ikke an!!!

Skrevet

Jeg hadde ikke likt å bli innlagt på et sykehus nå om jeg ikke var vaksinert for jeg ser på risikoen som relativt stor for at man kan bli smittet på sykehuset.

Så at de velger å ha vaksinasjon som et kriterie for en såpass alvorlig operasjon  har jeg full forståelse for.

Hvor bortkastet ville det ikke vært om han får organet og 3 uker senere er han død av korona. Av respekt for de som har valgt å donere bort organene sine så synes jeg at man skal gjøre så godt man kan om man først er så heldig å få et nytt organ, om det nå innebærer å måtte vaksinere seg så er det helt greit.

• Liker 4
Skrevet

Mitt forslag er at vi designer noen skikkelig kule bånd til å ha rundt armen med på påskriften; UV til de som ikke er vaksinerte. Så lager vi egne byer, egne sykehus, egne butikker, egne skoler..ja generelt bygger opp et nytt samfunn for dem som ikke har tatt vaksinen. Så slipper vi å lage artikler og tråder med dårlig skjult budskap - vi sier det bare som det er: De uvaksinerte er en undergruppe i samfunnet som ikke har en plass i fellesskapet 🤷🏻‍♀️

• Liker 4
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Mitt forslag er at vi designer noen skikkelig kule bånd til å ha rundt armen med på påskriften; UV til de som ikke er vaksinerte. Så lager vi egne byer, egne sykehus, egne butikker, egne skoler..ja generelt bygger opp et nytt samfunn for dem som ikke har tatt vaksinen. Så slipper vi å lage artikler og tråder med dårlig skjult budskap - vi sier det bare som det er: De uvaksinerte er en undergruppe i samfunnet som ikke har en plass i fellesskapet 🤷🏻‍♀️

Det er relativt vanlig å bli tatt av listene for organdonasjon. En helt standard infeksjon og du er ute av køen.

Selvsagt kommer du inn igjen i køen når du er i en slik tilstand at du mer trolig overlever enn dør av operasjonen. Det samme gjør du når du har stilt deg slik til at du trolig ikke dør av c19.

Hvorfor mener du c19 skal ha en annen status enn "normale" sykdommer? Gir det mer mening for deg å kaste bort en nyre på en person som så dør av c19 enn det gjør å kaste bort den samme nyren på noen som så dør av ... svineinfluensa?

• Liker 7
Skrevet

Dette er selvfølgelig ikke en stor og overraskende nyhet, men tvert imot helt normal praksis for organdonasjon. Som mange har beskrevet over. Eneste forskjellen her er at de trekker fram Covid-19 for å få klikk og delinger ettersom det er et sårt tema for mange. 

• Liker 5
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (59 minutter siden):

Jeg hadde ikke likt å bli innlagt på et sykehus nå om jeg ikke var vaksinert for jeg ser på risikoen som relativt stor for at man kan bli smittet på sykehuset.

Så at de velger å ha vaksinasjon som et kriterie for en såpass alvorlig operasjon  har jeg full forståelse for.

Hvor bortkastet ville det ikke vært om han får organet og 3 uker senere er han død av korona. Av respekt for de som har valgt å donere bort organene sine så synes jeg at man skal gjøre så godt man kan om man først er så heldig å få et nytt organ, om det nå innebærer å måtte vaksinere seg så er det helt greit.

Veldig få ansatte er smittet på norske sykehus. Er nok en av de tryggeste stedene å være.

• Liker 2
  • Opprett ny...