Gå til innhold

Har noen her fått fatiuqe / utmattelsesyndrom av covidvaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen uker etter dose 2 med pfizer begynte jeg å bli mer og mer trøtt/utslitt. Uansett hvor mye jeg sov så følte jeg meg helt tom. Kan nå lett sove 12 timer og deretter sove 2-4 timer på ettermiddagen for så å sove 12 timer igjennom natten. Sovner umiddelbart uansett når jeg legger meg. Og søvnen er veldig tung, veldig vanskelig for å stå opp da kroppen og hodet er tung og jeg bare vil sove videre. Orker svært lite når jeg er våken. Er derfor sykemeldt nå.

Er til vanlig aktiv i full jobb. Kjenner ikke igjen meg selv. Har ingen andre grunner/årsaker til dette og mistenker derfor at vaksinen han forårsaket dette, på lik linje som noen opplever etter selve covidsykdommen. Men finner lite info om at dette kan ramme vaksinerte, kun de med gjennomgått sykdom. 

Er en utrolig fortvilende situasjon.. Noen andre som har opplevd dette?

(Vil IKKE ha diskusjon rundt vaksinen -den ville jeg tatt omigjen uansett -er for vaksinen, men er desperat etter å høre om andre har erfart lignende..?)

Anonymkode: 1406b...06f

• Liker 4
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen uker etter dose 2 med pfizer begynte jeg å bli mer og mer trøtt/utslitt.

Det er vel ikke en veldig vanlig bivirkning, men man kan uansett ikke stille diagnosen fatigue/utmattelsessyndrom kun få uker etter at man er vaksinert.  

• Liker 10
Skrevet

Det tar minst 6 mnd med kronisk utmattelse (og en haug andre symptomer som PEM og smerte/hjernetåke/hodepine/osv) før man kan vurdere om noen har fått ME (ME = kronisk utmattelsessyndrom). Man skal sjekkes for alt annet først, og det tar tid. Så jeg tviler på at noen har fått diagnosen (enda) etter vaksine. Føler du deg fortsatt ekstremt sliten etter søvn, så må du snakke med legen. Det kan være lurt å ta mange blodprøver, sjekke stoffskifte, vitaminer osv, men også se på søvnen din. Få legen til å starte nå, ikke sitt på gjerdet. 

Vaksiner har vært utløsere for mennesker med ME, så det er ikke helt usannsynlig. Vær snill med kroppen din nå, ikke press deg i det hele tatt. Har du fått noe kronisk så vil dette bli mye verre om du pusher i startfasen av sykdom, det kan påvirke deg i åresvis om du er maks uheldig. Jeg sier det ikke for å skremme, men det er info jeg selv skulle ønske jeg fikk. Hvil masse, og føler du deg enda verre dagen etter så må du lytte til kroppen din. 

Long covid er forøvrig utrolig likt ME, og på sikt vil de nok begge kalles ME. Infeksjoner er den vanligste utløseren for sykdommen, vaksiner en annen, operasjoner eller traume en tredje. 

Anonymkode: 59593...153

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ble mer sliten, energiløs og et ekstremt søvnbehov etter dose to med Pfizer, har ikke gått over. Fikk dose to i mai

Anonymkode: 3c086...e74

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er helt energiløs og slapp 1 mnd etter første dose moderna...

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble mer sliten, energiløs og et ekstremt søvnbehov etter dose to med Pfizer, har ikke gått over. Fikk dose to i mai

TS her: Wow - det er akkurat som meg. Fikk dose 2 av pfizer 18 mai, og symptomene på utmattelse startet 3-4 uker etter det og har nå pågått i 8 uker. Sånn helt ekstremt trøtt og null energi. Når startet dine symptomer? Hva gjør du for å bli bedre? Har du diskutert dette med din lege??

Er sykt fortvila, dette er SÅ ulikt meg. Har en travel hverdag og jobb som jeg elsker. Nå sitter jeg enten passivt i sofaen uten mål og mening - eller så sover jeg.

Jeg har selvsagt tatt alle blodprøver -alt er normalt. Har forsøkt å sove helt ut (sov en hel uke i strekk, var bare oppe noen få timer for å drikke/spise. Ble ikke bedre av det heller). 

Jeg tenker IKKE på ME, men mer den komplette utmattelsen som flere covid pasienter har opplevd etter akutt sykdom.  På en måte noe logisk at også vaksinerte kan oppleve, da man jo går igjennom sykdommen under kontrollert måte med en vaksine.. Immunforsvaret får jo kjørt seg..

Fastlegen har ingen fornuftige svar annet enn å lytte til kroppen og sykemeldte meg. Jeg tvinger meg selv til en liten tur ute hver dag, spiser sunt og tar vitaminer og tran. Drikker mye vann. Og hviler. Og hviler. Og hviler.... Synes også korttidsminne er endel dårligere, nå skriver jeg opp viktige ting, ellers glemmer jeg det. Og ekstremt tungt å stå opp hver morgen. Som om kroppen akkurat har sovnet -men da har jeg sovet tungt i 10-12 timer allerede..

Håper flere kan komme med innspill.. Og er det virkelig ingenting man kan gjøre?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tretthet er det vel noen som har meldt inn som bivirkning på vaksinen. Noen har vel meldt at det tok lang tid før det gikk over, men foreløpig ingen som vet om det kan være kronisk. Håper dere begge blir bedre snart. 

Anonymkode: 4f3a6...4f2

• Liker 4
Skrevet

3 uker siden første dose. Er så trøtt at øynene glir igjen. Forrige døgn sov jeg 14,5 timer. Og jeg har vanligvis problemer med å sove. Kan være pga av en slitsom sommer, så kanskje ikke vaksinen sin skyld. Satser på at det går over 🙂. Er jo egentlig litt godt å få sove så dypt 🙃

Anonymkode: d05ae...e3b

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke ha hatt covid da? En kompis ble smittet mellom dose 1 og 2

Anonymkode: 2128f...c1a

• Liker 1
Skrevet

Hm. Jo, tok min for første dose for 4 uker siden. Har hatt en utrolig trøtthet og sykdomsfølelse siste uka. Har også lett etter noe om sene bivirkinger uten å finne noe

Anonymkode: 5d854...91c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her: Wow - det er akkurat som meg. Fikk dose 2 av pfizer 18 mai, og symptomene på utmattelse startet 3-4 uker etter det og har nå pågått i 8 uker. Sånn helt ekstremt trøtt og null energi. Når startet dine symptomer? Hva gjør du for å bli bedre? Har du diskutert dette med din lege??

Er sykt fortvila, dette er SÅ ulikt meg. Har en travel hverdag og jobb som jeg elsker. Nå sitter jeg enten passivt i sofaen uten mål og mening - eller så sover jeg.

Jeg har selvsagt tatt alle blodprøver -alt er normalt. Har forsøkt å sove helt ut (sov en hel uke i strekk, var bare oppe noen få timer for å drikke/spise. Ble ikke bedre av det heller). 

Jeg tenker IKKE på ME, men mer den komplette utmattelsen som flere covid pasienter har opplevd etter akutt sykdom.  På en måte noe logisk at også vaksinerte kan oppleve, da man jo går igjennom sykdommen under kontrollert måte med en vaksine.. Immunforsvaret får jo kjørt seg..

Fastlegen har ingen fornuftige svar annet enn å lytte til kroppen og sykemeldte meg. Jeg tvinger meg selv til en liten tur ute hver dag, spiser sunt og tar vitaminer og tran. Drikker mye vann. Og hviler. Og hviler. Og hviler.... Synes også korttidsminne er endel dårligere, nå skriver jeg opp viktige ting, ellers glemmer jeg det. Og ekstremt tungt å stå opp hver morgen. Som om kroppen akkurat har sovnet -men da har jeg sovet tungt i 10-12 timer allerede..

Håper flere kan komme med innspill.. Og er det virkelig ingenting man kan gjøre?

De startet ganske fort, ett par dager etter tror jeg. Fikk den 14.05. Nei, altså jeg slapper av og sover mye. Får ikke gjort så mye mer enn det nå. Legen har ikke så mye fornuftig å komme med, dessverre. Problemet mitt er jo at det er et ork å ta seg av barn, lage middag osv. Gruer meg til lekser, aktiviteter osv. I sommer kunne vi hvertfall sove litt lenger og ta trege morgener. Jeg er uføretrygdet grunnet noe helt annet, så jeg trenger heldigvis ikke tenke på jobb.

Føler også litt på at hukommelsen har blitt svekket, alt er litt «Mos» og jeg føler jeg går rundt meg selv. Takk Gud for kalender på telefonen med påminnelser..

Håper du blir bedre snart❤️

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er slike fatigue-reaksjoner en "vanlig" bivirkning på Covidvaksine. Hos noen varer det i f.eks 1 uke, hos andre 1-2 måneder og hos noen.... tja.... 4-5-6 måneder and still counting. Men dette hører vi aldri noe om angående vaksiner. Men kun mye om Long-Covid som følge av viruset, selv om det er akkurat det samme. 

Hold ut, og håp at det går seg til! For all del! Hvis ikke... så er det ingen som vet hvor det bærer, og det er ingen som skal prate om det heller. Så fremt det ikke heter Long-Covid.

Anonymkode: 4fa1b...3b9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Svigermor hadde det i en del uker etterpå men det gikk heldigvis over

Anonymkode: 853fe...2ca

• Liker 1
Skrevet

Skal ikke skryte på meg verken fatigue eller utmattelsessyndrom altså, men siste uka har jeg vært uvanlig trøtt og daff. Fikk dose 2 for ca. 3 uker siden. Var på tur i helga så krysser fingre for at det bare henger i etter den turen, men...å være trøtt en uke etter en tur er i meste laget  for meg. En dag eller to hadde vært mer normalt. Krysser fingrene for at det går over etterhvert uansett hva det er som har forårsaket det. 

• Liker 2
Skrevet

Takk igjen for mange svar. Det hjelper jo endel å høre at andre også opplever dette. For jeg vet jo ikke sikkert, men kan ikke skjønne annet enn at dette skyldes vaskinen.. Har prøvd å google litt rundt dette, men er ikke så god på det og finner lite om det -er det noen andre som vet mer om det/evnt hvor jeg kan lese mer om det?

På forhånd takk for svar ❤️ -det hjelper mer enn dere tror da jeg har følt meg så alene og lite forstått av sjefen og familien/venner..

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Føler så innmari med deg. ❤️Her kan du lese mer, vær rask for det vil bli slettet. Virker som om de er kommet lenger ang dette i USA. De begynte tidligere å rulle ut vaksinene. c19vaxreactions.com.  Synes man må få være åpne om ettervirkningene av vaksinen. 

Anonymkode: c0eaf...bfb

• Liker 6
Skrevet

Hei, jeg har bare tatt første dose, Pfeizer, for 16 dager siden og vil bare hvile og sove. Kroppen jobber skikkelig hardt - høy puls - om jeg gjør noe. Blir kvalm om jeg presser meg til butikk etc og får vondt i hodet av skjermbruk. 
100% sykmeldt 😢 Jeg elsker jobben min og savner den.

Veldig skeptisk til å ta dose 2 selv om det før dose en var en selvfølge for meg å bli vaksinert. 

Anonymkode: 0b61d...bab

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde ihvertfall rapportert dette til fastlege, er jo sannsynliggjort at flere fikk narkolepsi også sannsynligvis ME etter svineinfluensaen feks. Da står man sterkere ved evt krav om dette får langvarige følger.

Anonymkode: e3bc3...400

• Liker 6
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Heisann dere som har slitt med utmattelse  etter vaksine. ❤️Jeg gjør også det nå over en måned etter moderna. Blir så redd for at det ikke skal gi seg. Har dere blitt noe bedre? Hva var det som hjalp? Det er så fælt å gå fra fullt fungerende til sengeliggende med kvalme og slappe bein, hjertebank. Håper dere har blitt bedre 🙏🙏

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 14.49):

Heisann ❤️hvordan går det med deg nå? Har du blitt noe bedre? Forferdelig å ha det sånn - skjønner deg så godt 😰❤️

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...