AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Jeg og en venninne begynte å trene styrke sammen i januar. Vi var begge helt ferske og startet med akkurat samme belastning og repetisjoner. Vi har økt mye på vektene på denne tiden, men jeg merker nå at venninen min lett klarer 8-10 repetisjoner på enkelte øvelser mens jeg bare klarer 5-6 med samme vekt. Jeg prøver å gå ned i vekt - så ligger i lavt kaloriunderskudd. Dvs. mellom 1800-2000 kcal og går ned ca 1,5-2 kg i mnd. Jeg er også mer aktiv enn henne i hverdagen. Jeg jobber på sykehus, har hund som jeg går tur med ca 2 timer daglig og har en 2 åring som også er aktiv og kan finne på å ødelegge nattesøvnen innimellom.😅 Hun sier selv hun er stillesittende bortsett fra treningen de 3 dagene i uka, hun beveger seg litt på jobb men ikke på samme måte som meg. Kan noen av de nevnte tingene ha noe å si for at hun blir sterkere enn meg? Eller er vi bare ulike? Vi har trent AKKURAT det samme helt siden nyttår, det er de siste månedene det har blitt ulikheter. Anonymkode: 96e4e...4d1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 Det kan være begge deler. Det kan være at du med kaloriunderskuddet og den ekstra aktiviteten restituerer dårligere, og dermed har mindre fremgang. Det kan være at dere bare er ulike, at hun bygger muskler lettere/annerledes enn deg. Det viktigste er vel at du har fremgang, og at du føler deg bedre? Ikke nødvendigvis hva venninnen din løfter eller trener? Anonymkode: 0089e...549 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Stress, dårlig søvn og muligens for lite mat med tanke på aktivitetsnivå? Anonymkode: d0091...b54 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Er ikke det viktigste at dere begge blir sterkere, da? Kan også hende du ikke restituerer nok. Jeg tenker det har sammenheng med at du skal ned i vekt og ikke spiser like mye. Det påvirker jo prestasjonene dine. Anonymkode: 70ae7...207 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Gener er nok hovedsvaret, i tillegg til de andre svarene du har fått. Anonymkode: d4c08...d80 2
Kontorotta Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 Kaloriunderskudd og travel hverdag kan ha mye å si. Om hun slapper mer av, sover godt og ikke ligger i kaloriunderskudd, kan det ha mye å si. Samtidig har jo kroppsbygningen deres mye å si generelt. Vekt, høyde, sammensetning, gener osv. 4
Gjest Albbas Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 Kaloriunderskudd kan bety en del ja. Jeg merker progresjon med en gang jeg øker inntaket, men enn så lenge er vektnedgang viktigere enn styrkefremgang. Og så er det en haug av andre faktorer som spiller inn. Gener, hvile, kroppsbygning, teknikk, mental innstilling, kondis, vane, kosthold - blant annet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Selvsagt er det aldri helt likt. Hun spiser annerledes eller pusher seg selv mer i styrkeøvelsene Anonymkode: 2609c...d1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå