AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Hei! Jeg har vanligvis ikke pleid å pakke vekk sommerklærne mine, men har tenkt at jeg nå skal gjøre det for å få en ryddigere og mer oversiktlig garderobe. Jeg er av typen som kjøper god kvalitet når jeg først kjøper noe, og det er derfor jeg ikke har pleid å pakke vekk blant annet kjoler og skjørt, fordi jeg er redd for at det skal bli krøllete/ødelagt når jeg pakker det sammen og legger det vekk. Lurte derfor på hva dere andre gjør, de burde vel tåle det så lenge man bretter det pent? Generelt ønsker jeg å få mer orden i klesskapet, og lurer på om noen har noen gode tips til hvordan man kan organisere best mulig. Hvordan gjør dere det? Takk for all hjelp og tips😍 Anonymkode: 9fd56...682 1
Roci Skrevet 21. august 2021 #2 Skrevet 21. august 2021 Jeg har ikke veldig mye klær, men lite skapplass og pakker bort etter sesong. Bruker koffert eller store oppbevaringsbokser av plast (fås hos Jula, Clas Ohlson, Ikea m.fl.). Litt krøllete kan jo klærne bli, men en omgang med steamer eller dampstrykejern, evt henge plaggene på badet mens jeg dusjer (fungerer bra på bl.a. silke og viskose) ordner det🙂 En annen fordel med dette er at de sesongklærne som pakkes bort, oppleves som "nye" når jeg pakker dem fram igjen, så det er nesten som å gå på shopping 😄 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2021 #3 Skrevet 21. august 2021 Jeg passer bare på at det er rent når jeg pakker det ned, og bretter det. Legger det i en gjennomsiktig plastkasse (Europris/ikea) med lokk som forsegles, så det ikke kommer dyr inn. Opp på loftet. Noen av plaggene må vaskes før bruk igjen før sommeren, men det er helt ok. At ting blir krøllete er helt naturlig, og det må man nesten forvente. Jeg pakker vekk sommerkjoler, skjørt og shorts, ellers bruker jeg samme basics klær hele året. På vinteren tar jeg frem ullkjoler og ullgensere. 80% av klærne mine er klær jeg bruker gjennom hele året (sokker, jeans, chilleklær, gensere, bluser, t-skjorter og singleter), og jeg har bare det jeg trenger. Man trenger ikke masse klær, jeg har ca 60-70 plagg for alle fire sesonger, og stort sett fremme 40 plagg (regner ikke singleter og chilleklær med). Det er mer enn nok variasjon for meg. Det beste du gjør for å organisere er altså å sørge for at du faktisk bruker alle klærne, og at du ikke har ting som burde gis vekk eller selges Har du ikke brukt det på et år så er det tvilsomt du vil bruke plagget det neste året. "I tilfelle" klær har jeg ikke, jeg har råd til noe om jeg faktisk MÅ ha det, men jeg gidder ikke oppbevare det i mellomtiden. Anonymkode: ddcf1...78c 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #4 Skrevet 22. august 2021 Tusen takk for nyttige tips! 🥰 Når pleier dere å pakke det vekk? Anonymkode: 9fd56...682
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #5 Skrevet 22. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for nyttige tips! 🥰 Når pleier dere å pakke det vekk? Anonymkode: 9fd56...682 Så fort det ikke er behov for det lengre Jeg pakker nok ned sommerkjoler, shorts og skjørt i løpet av neste uke, og tar frem de tynneste ullgenserne samtidig. De tykkeste ullplaggene tar jeg frem i oktober-november. Jeg er en frysepinne da. Det er utrolig greit å kun ha sesong-aktuelle klær fremme i garderoben din, uansett hvor mye/lite klær du har. Det er gøy å pakke det frem igjen neste gang du skal bruke det (du glemmer ofte hva du har), du trenger ikke bruke energi på å bla gjennom ting som er feil for sesongen, og du har plass til å la plaggene puste. Bare fordeler. Jeg er minimalist og kan fint ha alt i garderoben min hele året rundt rent plassmessig, men jeg foretrekker å pakke det vekk nettopp av de grunnene. Anonymkode: ddcf1...78c 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #6 Skrevet 22. august 2021 Bruker så og si samme garderobe året rundt, bortsett fra bikini som stort sett bare er på på sommeren og Parajumpersen på vinteren, så slipper heldigvis å pakke ned/opp og organisere så mye🙂 Anonymkode: f012c...677
Gjest loveli Skrevet 22. august 2021 #7 Skrevet 22. august 2021 Jeg henger det bare bakerst, pakker ikke noe vekk-vekk. Men jeg skulle nok med fordel gjort det, for ikke bare har jeg klær til hver sesong, jeg varierer også mye i vekt og har klær i alle størrelser. Det er mye å holde orden på sånn sett. 😅
Minitroll Skrevet 22. august 2021 #8 Skrevet 22. august 2021 Skal gjøre akkurat det samme nå. Bruker en gjennomsiktig kasse som jeg legger det oppi, og deretter rett inn i bod.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #9 Skrevet 22. august 2021 Jeg har et skap med veldig dype hyller, så jeg legger rett og slett de klærne jeg ikke bruker lengst bak i skapet, og trekker frem de jeg bruker. Egentlig litt rotete og skapet er jo fremdeles like fullt, men da har jeg i hvertfall litt mer oversikt. Skulle gjerne hatt et walk in closet. Ikke fordi jeg har så innmari mange klær eller ønsker å kjøpe så mange nye klær, men fordi jeg ville hatt så mye bedre oversikt over klærne og lettere kunne sortert dem. Når man har bedre oversikt, bruker man også flere av klærne, og slipper å kjøpe klær man egentlig ikke trenger fordi man har glemt at man har samme eller lignende plagg allerede. Ca i denne tiden begynner jeg å rydde bort shorts, sommerkjoler/skjørt, enkelte singleter og veldig tynne gensere + sandaler. Om en måned eller to pakker jeg bort vanlige bomullsokker og ankelsokker, og tar frem tynne og tykke ullsokker (jeg fryser alltid på føttene og kan kun bruke ullsokker om vinteren). I tillegg blir alt av småsko og sommerjakkene pakket bort, og vintersko og vinterjakke tas frem. Anonymkode: ffc89...bf6 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2021 #10 Skrevet 22. august 2021 Samler det sammen i skapene. Type sommerkjolene henges på rekke og rad/vinterkjoler også. Samme med vinter/sommerjakker. Ull i nederste skuff på sommer, øverst på vinter. Har håndholdt steamer, funker veldig bra Har plastkasser som kan lukkes også fra Claes Ohlson. Anonymkode: 74eec...9e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå