Bettie Skrevet 6. oktober 2002 #1 Del Skrevet 6. oktober 2002 Så at nå kan helsehjelp bli et stort frynsegode. Arbeidsgiver kan tegne en helseforsikring for sine ansatte (det kan man også som privatperson forresten), som gjør at disse ansatte er garantert behandling for helseplager med en to-ukersfrist. Denne helseforsikringen vil være skatterfri. Jeg forstår at bedrifter ønsker å ha folk på plass, og at sykehuskøene er irriterende også for bedrifter som har personell i kø, og at bedriftene derfor ønsker å få folk tilbake på jobb så fort som mulig. og jeg forstår at det kan være lønnsom for bedriftene å kjøpe sine ansatte forbi køene. Men faren blir jo det to-delte helse-Norge. Et system for de som har sterke arbeidsgivere, og et for de som er uten arbeid, eller jobber i bedrifter med dårligere økonomi. Når jeg tenker på de som ikke er i jobb, tenker jeg ikke bare på pensjonistr, arbeidsledige eller trygdede - men også på en hjemmeværende husmor/far. Bedrifter som ikke vil ta seg råd til dette kan være små familiebedrifter f.esk. Og vi har en begrenset helsekapasitet i Norge. Det er fortsatt mangel på sykepleiere mange steder. Og vi har ikke så mange private sykehus heller - pluss at også disse konkurrerer om samme arbeidskraft - leger og sykepleiere. Det jeg ser som er stor fare - og urettferdighet - er at de som har betalt for, eller blir påspandert, en ekstra helseforsikring, vil skyve andre bakover i helsekøen, slik at de vil stå - med sine plager - enda lengre i kø. Er helse-Norge "Heldig" da, vil pensjonisten som står i kø for en hofteoperasjon kanskje dø før den blir hans/hennes tur i køen, og da slipper jo helse-Norge den utgiften.... Eller hva med den hjemmeværende moren som har store plager etter en bekkenløsning????? Blir det slik, har vi et "Klassedelt" helsestll i Norge - et for de rike og et for de som ikke er så rike. Urettferdig blir det ihvertfall..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2002 #2 Del Skrevet 6. oktober 2002 For en familieberift med dårlig økonomi må vel det heller være tingen? det koster bedriften både sykepenger og vikar+ Eller misforsto jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 6. oktober 2002 #3 Del Skrevet 6. oktober 2002 Ja, Bettie, du har helt rett i ditt resonnement! Men dette er en ønsket politikk- av høyresiden i Norge, og flertallet i Norge støtter dessverre en slik politikk! Så da kan det bli så urettferdig det vil- flertallet bestemmer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2002 #4 Del Skrevet 6. oktober 2002 Er det urttferdight? når flertallet bestemmer. Demokrati, hørt om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilleba Skrevet 6. oktober 2002 #5 Del Skrevet 6. oktober 2002 Det med urettferdig var en støtte til det siste Bettie skrev, IKKE at det er urettferdig at flertallet bestemmer, for, helt riktig, demokrati (folkestyre) betyr at flertallet bestemmer. Forresten, med nærmere ettertanke, behøver det ikke å bety at flertallet bestemmer på en rettferdig måte.....men man må finne seg i det, i et demokratisk samfunn...at flertallet bestemmer. Skulle bare mangle! Det fine er jo at et flertall kan bli et mindretall når det kommer et nytt valg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå