Gå til innhold

Unormal handleliste for en person ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei er dette en rar handleliste for en kvinne på 24 ?  Handlet med en bekjent, som mente jeg hadde unødvendig mye grønnsaker. Jeg er rimelig sikker jeg spiser minimum av anbefalt. Har også en venninne, som alltid kommenterer kostholdet mitt. Jeg er litt overvektig, så jeg prøver å ha oversiktlig over hva jeg spiser, men jeg har en avslappa forhold til mat. Kan egentlig ikke forstå hvorfor jeg blir beskylt for være hysterisk sunn?

Ukentlig handlevare 

Grønsaker  (gram er pr uke)
1  boks tomat hermetikk (400 gram)
3  boks kokosmelk (750 ml)
4 pakker grønnkål (600 eller 800 gram)
4 pakke spinat (800 gram)
1 pakke brokkoli (300 gram)
1 pakke gulrot (400 gram)
1 pakke rosenkål (300 gram)
1 eller 2  Søtpotet
2 pakke fryst avokado (600 gram)
1 pakke ruccola (65 gram)
4 rødløk og 1 hvitløk 
2 paprika  
1 sitron 
2 chili 
1 eller 2 urter  
1 pakke fryst bær (300 eller 400 gram)
1 stk eple, appelsin, kiwi og banan 

Melkeprodukter

1 boks creme fraiche (varer to uker)
1 liter Kefir 
1 liter lettmelk 

Protein 
1 pakke seiblokk (400 gram gir to middag) 
1 pakke kyllinglår  (600 gram gir tre middag) 
1 pakke fett fisk  (laks 200 gram eller 100 gram varmrøkt makrell gir en middag)
4 egg (lunsj eller frokost)

Kos 
100g sjokolade 
1,5 Pepsi max
1 liten pose potetgull (40 gram)

Måned eller annen hver måned matutgift
700 -1000 gram rødt kjøtt (200 gram pr middag) ofte er dette gryter jeg lager i helgen og fryser i porsjon form ) 
1 pose chiafrø
1 pakke hirse eller havregryn 
1 boks Peanøttsmør 
1 pose mandler
1 flaske olivenolje 
1 glass curry pasta 
1 tube tomatpure 
1 smør 250 gram  
1 glass honning
1 pakke salt 
 påfyll av krydder  
1 pakke fryst rundstykker 

kosttilskudd 
tran for d vitamin 
floradix for jern

Anonymkode: 776fa...9db

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det virker mye fordi den bekjente ikke handler en gang i uka? 
Vi gjør det, og om vi gjør det sammen med noen kommenterer de alltid at det er mye, men de handler hver dag, så selvsagt ser det mye ut for en hel uke.

Anonymkode: c304c...0b6

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det ser fint ut dette. Du er flink til å ukehandle og planlegge hva du skal spise 👏👏
Jeg må også ut og kjøpe brokkoli, grønnkål og kjøtt i dag, for de ringte fra legekontoret og fortalte at blodprøvene viste jernmangel. Må ha piller også.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Nei, jeg syns den ligner mye på min når jeg var singel :) Helt normal handleliste.

Anonymkode: 4bba4...69d

• Liker 2
Skrevet

Veldig fin handleliste 👍

Du er flink😄

Anonymkode: 333b5...2f6

• Liker 3
Skrevet

Hva bruker du fire pakker grønnkål og fire pakker spinat til på ei uke? Jeg kjøper kanskje to pakker babyleaf spinat i uka og rekker ikke spise dem opp før de blir dårlige. 

Og tre bokser kokosmelk i uka? Sier ikke at det er rart, altså, bare lurer på hva du bruker den til? 

Og bare én frukt på ei hel uke? Mener ikke at det er galt heller, den hørtes bare så ensom ut sammen med alt det andre det var mye av 😁

Ellers synes jeg ikke lista di var så rar. Jeg tror jeg kjøper minst like mye grønnsaker (eller mer variert iallfall, men kanskje mindre grønt :P). Jeg er ikke sunn i det hele tatt, men er vegetarianer, og hvis jeg nevner det + grønnkål + chiafrø f.eks. så er det en del som "beskylder" meg også for å være sunn. Tror det bare er en del matvarer som har et slags sunnhetsstigma. 

Anonymkode: bf697...6fc

• Liker 7
Skrevet

Mye mer grønnkål og spinat enn det som brukes hos oss, og vi er to. Men på den annen side bruker vi andre ting, bl.a. en god del frossengrønnsaker, rett og slett på grunn av holdbarheten. 

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bra å spise mye grønnsaker, så jeg skjønner ikke hva venninnene dine reagerer på. Jeg synes du skal gi blaffen i hva de sier, og bare fortsette å handle inn og lage den maten du vil.

Anonymkode: 89b09...fa5

• Liker 2
Skrevet

Så ut som en drømmehandleliste skrevet av en kostekspert for et kvinnemagasin;)

Om noen kritiserer en sånn handleliste er det en form for misunnelse på et aller annet vis tenker jeg;)

Anonymkode: 8fd19...efb

• Liker 3
Skrevet

Ser ikke noe galt. Det ser helt bra ut og veldig spesifikk🖒

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Skjønner hvorfor du er litt overvektig, da mye av maten er ekstremt kaloririk. Spiser du lavkarbo siden du ikke har noe som helst kornprodukter? 

Anonymkode: fe3b3...876

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner hvorfor du er litt overvektig, da mye av maten er ekstremt kaloririk. Spiser du lavkarbo siden du ikke har noe som helst kornprodukter? 

Nå får du gi deg...

Anonymkode: f86ad...0b5

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du så ikke havregryn og fryste rundstykker?

Skrevet

Det eneste jeg reagerte på var alle pakkene med grønnkål og spinat. Hva bruker du det til?

• Liker 1
Skrevet
Tough cookie skrev (12 timer siden):

Det eneste jeg reagerte på var alle pakkene med grønnkål og spinat. Hva bruker du det til?

Mandag

lunsj- Smoothie (50-100 gram grønnkål,100 avokado, 1 gulrot, 1dl bær, 1dkefir, 1 dl lett kokosmelk, 2 ss chiafrø) kanskje 1/2 banan eller 1/2 eple

middag- spinatsuppe( 2 dl kraft,200gram spinat, 50-100gram grønnkål, 1 løk, hvitløk, 2ss olivenolje) med 2 eller 4 egg

kvelds- 1 glass melk 

Tirsdag 

lunsj- smoothie( halvpakken av 1 pose grønnkålen og 1 pose spinat) - minus kokosmelk, pluss resten av frukten 

middag -seigryte med resten av de to posene, samt 2 dl lett kokosmelk, 2dl tomat, 1 løk, hvitløk, ingefær, chili, 

onsdag 

lunsj- smoothie( halvpakken av 1 pose grønnkålen og 1 pose spinat) - minus kokosmelk 

middag -seigryte med resten av de to posene samt 2 dl lett kokosmelk,2 dl tomat,  løk, hvitløk, ingefær, chili, 

kveld- chai med ts honning 

Torsdag

lunsj- smoothie( halvpakken av 1 pose grønnkålen og 1 pose spinat) - minus kokosmelk 

middag -kylling curry med resten av de to posene samt 2 dl lett kokosmelk, løk, hvitløk, ingefær, chili, peanøttsmør, osv. med 1 eller to rundstykker 

Fredag 

lunsj- smoothie uten grønnkålen og spinat 

middag - kylling med søtpotet, brokkoli, løk, og hvitløkssaus

Lørdag 

lunsj- omelet eller ingenting 

middag -100 til 200 gram laks eller makrell med ruccola salat og grønsaker eller spiser ute 

kvelds- 60 g melkesjokolade og kanskje 40 gram chips

Søndag 

lunsj- smoothie uten grønnkål og spinat 

middag - 200 gram kylling med resten av "ikke fryst" grønsaker 

Som du ser har jeg spist opp posene før helgen. 

Anonymkode: 776fa...9db

Skrevet

Til sammen får jeg 5,5 kg (de grønnsakene/fruktene som kun står stk har jeg brukt ca vekt på). Delt på 7 dager blir det 785 gram frukt og grønt per dag. 

5 om dagen er minst 500 g, så du er over det. Det er veldig bra.

Jeg skjønner at det ser mye ut hbis du handler alt på en gang. Men det er ikke noe å bry seg om.

Anonymkode: bb9f0...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...