Gå til innhold

Hvor i Drammen er det best å bo hvis man ønsker å reise med toget til Oslo noen dager hver uke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså 10-20 minutter.gangavstand eller 10-20 minutter på el-sykkel til toget. Evt parkeringsplasser helt unntaksvis. 

Tenkte enebolig/tomannsbolig/rekkehus. 100 kvadratmeter + og noenlunde greit område. 

Anonymkode: a3124...628

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundom. Og Gulskogenområdet (togstasjon der).  Flere rekkehus i det området. Er det viktig med sollys om vinteren kan Gulskogen bli kinkig, ligger ikke ideelt til slik sett. 

Strømsø sentrum: finner omtrent ikke eneboliger/rekkehus i så kort gangavstand.  En venn bor i leilighet på 80kvm et par gater fra Tollbugata. Trives godt. Ti min til pub/lokale butikker/kafe/togstasjon. De strøkene var mer trashy før. Etter nybygg og oppstart av kafeer har det endret seg til det positive. 

Åssiden: Mye eneboliger og rekkehus. Da utgår tog, Timeekspressen går forbi på Rozenkrantsgaten. 

Lettere å si hvilke områder du ikke skal velge egentlig. Har du ingen andre kriterier som nærhet til natur, trafikk e.l? 

Anonymkode: 39ea6...0d6

Skrevet

Synes Nybyen er veldig fint område, og veldig kort avstand til togstasjonen på Strømsø, der går togene til Oslo ca hvert 10 min. 

Fra Gulskogen går ikke togene ofte, men er fint område. 

Anonymkode: df510...53a

• Liker 1
Skrevet

Gulskogen.

Anonymkode: fa879...020

Skrevet

Nedre Austad, Danvik eller Nybyen.

Rundtom, Strømsø sentrum og Åssiden er «ressurssvake» områder. Mye innvandrere og folk som ikke har råd til å bo andre steder.

Anonymkode: 0b764...599

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rundom. Og Gulskogenområdet (togstasjon der).  Flere rekkehus i det området. Er det viktig med sollys om vinteren kan Gulskogen bli kinkig, ligger ikke ideelt til slik sett. 

Strømsø sentrum: finner omtrent ikke eneboliger/rekkehus i så kort gangavstand.  En venn bor i leilighet på 80kvm et par gater fra Tollbugata. Trives godt. Ti min til pub/lokale butikker/kafe/togstasjon. De strøkene var mer trashy før. Etter nybygg og oppstart av kafeer har det endret seg til det positive. 

Åssiden: Mye eneboliger og rekkehus. Da utgår tog, Timeekspressen går forbi på Rozenkrantsgaten. 

Lettere å si hvilke områder du ikke skal velge egentlig. Har du ingen andre kriterier som nærhet til natur, trafikk e.l? 

Anonymkode: 39ea6...0d6

Men er det bra med sol om våren/sommeren/høsten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså 10-20 minutter.gangavstand eller 10-20 minutter på el-sykkel til toget. Evt parkeringsplasser helt unntaksvis. 

Tenkte enebolig/tomannsbolig/rekkehus. 100 kvadratmeter + og noenlunde greit område. 

Og hva med Bragernes? Kan man gå/sykle til Drammen stasjon ganske kjapt? 

Skrevet

Mjøndalen

Anonymkode: 64287...472

Skrevet

Brakerøya og Toppenhaug.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bragernes er dyrt å bo, med mindre man kunne tenkt seg horisontaldelt tomannsbolig eller leilighet. Danvik høres veldig greit ut, det er kort avstand til toget og man kan få ganske greie rekkehus for en bra pris. Gulskogen kan man også bo, men er som sagt skyggefullt om vinteren. Og i helgene kan det bli mye kø i området på grunn av kjøpesenteret.

Øren er også et fint område, men du må da krysse elva og det kan fort bli 30 minutter å gå.

Anonymkode: 5b74a...cab

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bragernes er dyrt å bo, med mindre man kunne tenkt seg horisontaldelt tomannsbolig eller leilighet. Danvik høres veldig greit ut, det er kort avstand til toget og man kan få ganske greie rekkehus for en bra pris. Gulskogen kan man også bo, men er som sagt skyggefullt om vinteren. Og i helgene kan det bli mye kø i området på grunn av kjøpesenteret.

Øren er også et fint område, men du må da krysse elva og det kan fort bli 30 minutter å gå.

Ja er det mye dyrere på nordøstsiden av elven?

Skrevet
Sitat

Sitat

Bragernes er dyrt å bo, med mindre man kunne tenkt seg horisontaldelt tomannsbolig eller leilighet. 

Bragernes er fin-fint område og det dukker faktisk opp eneboliger til en ikke så verst pris innimellom (det er mange som har solgt leiligheter i Oslo og kjøpt seg eneboliger i området). Utfordringen er at det ikke er så ofte det legges ut for salg. Litt avhengig av hvor på Bragernes er det kort vei over til stasjonen (dog fort en del bratte bakker hjem, men med elsykkel er det ikke noe problem!)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja er det mye dyrere på nordøstsiden av elven?

generelt ja. 

Vi leter i dette området og sliter med å finne noen eneboliger til under 8 millioner i brukbar stand. jeg synes når eneboligene koster 8 millioner bør de være greit vedlikeholdt, ha en grei tomt og gode solforhold. Vi har bydd på to eneboliger det siste året i dette området, tapt begge budrundene. 

Rekkehus kan man nok få til en lavere pris, men selv disse koster fort opp mot 7-8 millioner. Horisonaltdelt tomannsbolig kan man få en del lavere, men det er ikke vi så interessert i. 

Skrevet

Hva med å kikke i gamle Nedre Eiker kommune, så nå er under Drammen kommune? Noe billigere her enn «gamle» Drammen.
Toget går riktignok kun en gang i timen, så det spørs jo hvor avhengig du er av mer fleksible reisetider. Toget går evt fra Mjøndalen.

Krokstadelva, Solbergmoen og Solbergelva er solsiden, men på andre siden av elven for Mjøndalen. Men fra disse områende kommer man seg fort til Mjøndalen på el-sykkel.

Anonymkode: 3f2b1...750

Skrevet

Du sier lite om pris eller om du skal bo med barn. Mitt foretrukne valg ville vært Nybyen/Danvik/Strømsåsen. Kort vei til stasjonen og hyggelige hus. Jeg har selv bodd på Strømsø og reist mye til Oslo på ettermiddagene for å være sosial i Oslo. 

Anonymkode: de539...09f

Skrevet

Spørs jo om du har barn, da utgår fort Strømsø og nedre Bragernes pga lite barnevennlig. Da ville jeg gått litt utover som Danvik eller Gulskogen om sol ikke er så viktig på vinterstid. Trenger du sol ville jeg gått for øvre Bragernes, Nøste, Øren eller Åssiden. Spør hvor fleksibel du er på togtidene.

Bor selv på Åssiden og bruker 10 min på elsykkel til Gulskogen stasjon, og ca 20 til Drammen stasjon. Passerer veldig mange busser her vi bor, så vi kan enten ta nærmeste buss, den som går langs hovedveien, eller en på andre siden av hovedveien. Går også nattbusser hjem fra byen her oppe.

Anonymkode: 4a4d4...cf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 13.13):

Men er det bra med sol om våren/sommeren/høsten?

Ser du spurte om dette på gulskogen og det er sol om morgenen og sol på kvelden også vinterstid. Men mener det er rundt en måned eller litt mer hvor man egentlig ikke får noe særlig sol bortsett fra morgen/kveld. Mener snøen gikk i løpet av noen uker her, mens en venn på Gulskogen hadde snø over en måned etter meg på visse steder. Men han bor ganske nærme toglinja så om man bor nærmere elven er det nok bedre, men mye trafikk i området.

Anonymkode: 4a4d4...cf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...