Gå til innhold

Jobbintervju uten å fortelle sjefen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma..Er ferdig med studier for et halv åg siden og har en lite relevant jobb for tiden..De vet at jeg er åpen for andre jobber og at jeg har søkt på et par jobber,men de vet ikke at jeg er så aktiv jobbsøker som jeg er..Har ikke noe særlig lyst til å fortelle det før det begynner å bli mer seriøst.

Men - nå har jeg bllitt kalt inn til jobbintervju og jeg har ikke lyst til å fortelle det før jeg vet mer om hvordan det gikk..Poenget er at jeg ikke aner hvordan jeg skal få fri denne dagen?! Hvis jeg spør om fri fordi jeg skal på jobbintervju, kan jeg jo få et nei - og da sitter jeg jo fint i det :overrasket:

Noen som har noen råd? (uten å fortelle sjefen om at jeg skal på intervju)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i slike sammenhenger bare sagt at jeg skal ut et privat ærend, men så har vi det veldig fritt her på jobben. Ingen sjekker hvor mye man er på jobb, bare man får jobben gjort.

Lykke til i hvert fall!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere brukt legetime som unnskyldning. Jeg har også bedt om avspasering når jeg har regnet det som ganske sikkert at jeg ville få innvilget fri den dagen.

Jeg har også en gang ringt inn på morgenen og sagt at jeg var syk. (Brukt egenmelding).

Men jeg har også vært ærlig og bedt om fri til å gå til et intervju. Da var arbeidsgiver klar over at jeg hadde søkt på en annen jobb.

Det føles ekkelt å lyve om hva man skal syens jeg, men samtidig vet jeg veldig godt at det ofte ikke lønner seg å være ærlig om hvor seriøst man søker på andre jobber. Man blir gjerne ikke prioritert til kurs, lønnsforhøyelser og andre stillinger i firmaet når de regner med at jeg mest sannsynlig vil forsvinne om ikke lenge..

Så jeg anbefaler alle å ikke nevne noe for sjefen før evt etter et 2.gansgintervju og har fått et konkret tilbud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon selv, forskjellen er at jeg faktisk trives godt på min arbeidsplass. Men jeg er svært misfornøyd med lønnen og har en markedsverdi som ligger 150 000,- over nåværende lønn i offentlig sektor.

Derfor søker jeg andre jobber for å få høyere lønn. Jeg avspaserer og reiser på intervjuer.

Lykke til! Man må gjøre det man kan for å trives og for å få den lønnen man fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å si du har et møte med f.eks. banken? Eller rett og slett si at du skal på jobbintervju, med den ærlige begrunnelsen. Det kan jo hende det fører til et bedre tilbud der du er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sagt at jeg var syk og brukt egenmelding!!!!!! Skamme seg!

Jeg har en jobb hvor jeg går skift og kan bytte vakter med mine kollegaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å bruke egenmelding som grunn for å være borte er

misbruk av egenmeldingene.

hadde nok jugdt på meg noe annet---

men på den annen side..

dersom du får jobben vil jo sjefen finne ut at du faktisk har vært på interjyv (og hva med referanser..bruker du kke han da?).. så kanskje like greit å være ærlig med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og hva med referanser..bruker du kke han da?).. så kanskje like greit å være ærlig med en gang

Det er ikke vanlig å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. Og det er helt vanlig å ikke fortelle at man har søkt jobb andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å bruke egenmelding som grunn for å være borte er

misbruk av egenmeldingene.

Helt enig, er helt sjokkert over at noen i det hele tatt kan bruke egenmeldinger til slikt :overrasket: Egenmeldinger er et gode som skal brukes når man er syk, ikke for alt mulig annet. Vi har faktisk betalt fra første sykedag her i landet, synes dere virkelig det er rettferdig at andre skal betale for deres skulk? Har selv alltid vært imot innstramninger av sykelønnsordninga, selv om jeg selv kun en gang har levert egenmelding. Men når jeg leser om hvordan denne ordninga blir misbrukt er det nesten så jeg begynner å mene vi bør ha karensdager, slik som i andre land.

Når det gjelder hovedspm, så har jeg vært i samme situasjon: jeg var ærlig med arbeidsgiver om at jeg søkte andre jobber. Sjefen var veldig forståelsesfull, og jeg oppga han som referanse. Hvis du er i en jobb nå som ikke er relevant i forhold til utdannelsen din, tror jeg ikke noen vil bli overrasket over at du prøver å finne deg noe annet og mer relevant. Lønner seg sjeldent å lyve, som noen sier her, blir det mye verre i ettertid hvis sjefen finner ut hva du bruker egenmeldingene dine til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det med egenmelding er ikke akseptabelt. Absolutt ikke.

Jeg er uenig med hun over her: man pleier faktisk ikke bruke nåværende arbeidsgiver som referanse og det bruker normalt sett ikke å være veldig populært at man søker seg vekk.

jjMange steder er det slik at arbeidstakere finner ut av at de faktisk kan få en god del høyere lønn andre steder og da står nåværende arbeidsgiver i en vinn-eller-forsvinn situasjon: skal man betale mer til den man har, fordi man er fornøyd med den, eller skal man ta sjansen å satse på at en ny og like flink person vil bestitte stillingen?

Lønn er helt klart en viktig motivasjonsfaktor, og årsak til at folk ser seg om etter andre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått spørsmål på jobbintervju om hva jeg har sagt på jobb. Om hva de ville si dersom de ringte å spurte etter meg på jobben min. Jeg brukte en feriedag, så for meg var det greit.

Men det ser ut som om mange bruker egenmeldinger når de skal på jobbintervju. Det er selvsagt ikke ny arbeidsgiver interessert i heller, gjør du det hos din gamle arbeidgiver, kan du gjøre det hos den nye også. Gjør det skikkelig og greit, spill med åpne kort. Dersom du kan avspasere, kan du gjøre det og bare si at du har "noe du må ordne opp i privat akkurat denne dagen". Arbeidsgiver er ikke dum, så han skjønner nok hva det gjelder, men hva du gjør på fritiden har ikke arbeidsgiver noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Arbeidsgiver er ikke dum, så han skjønner nok hva det gjelder, men hva du gjør på fritiden har ikke arbeidsgiver noe med.

Enig!

Det går an å avtale jobbintervju etter arbeidstid. Si til jobbintervjueren at det er vanskelig å komme fra jobben, så du vil ta intervjuet etter at du er ferdig for dagen. Det er ikke uvanlig å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobbintervju (på en fridag, ja) og hadde ikke fortalt til noen at jeg hadde søkt ny jobb. Intervjuer spurte hva min nåværende sjef ville ha sagt dersom de ringte, det er jo et ganske vanlig spørsmål, betyr ikke nødvendigvis at de kommer til å ringe. Men de lurte på om jeg hadde sagt til sjefen at jeg søkte ny jobb, for de ville snakke med ham! Det var de veldig bestemte på! Jeg var ikke spesielt glad for det. (hadde jeg visst om det på forhånd, hadde det vært greit, da kunne jeg ha sagt fra til sjefen på en pen måte) Jeg fikk en liten time etter intervjuet for å ringe sjefen og fortelle ståa, før intervjuer skulle ringe. Skikkelig ekkelt! "Hei, du, jeg har en nyhet til deg...." I tillegg var jo sjefen på ferie i Spania med familien, men var delvis tilgjengelig på telefon. Misliker sterkt å ringe sjefen i ferien hans (fordi jeg misliker å bli oppringt i min egen ferie og ferie er hellig).

Og så, til alt overmål, fikk jeg ikke jobben...... hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker ikke egenmelding i slike tilfeller, du ber heller å få fri uten lønn/avspasere fordi du skal i et privat ærend som ikke kan gjøres etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...  Jeg fikk en liten time etter intervjuet for å ringe sjefen og fortelle ståa, før intervjuer skulle ringe. Skikkelig ekkelt! "Hei, du, jeg har en nyhet til deg...." I tillegg var jo sjefen på ferie i Spania med familien, men var delvis tilgjengelig på telefon. Misliker sterkt å ringe sjefen i ferien hans (fordi jeg misliker å bli oppringt i min egen ferie og ferie er hellig).

Og så, til alt overmål, fikk jeg ikke jobben...... hyggelig!

Vært borti lignende, men sa jeg ikke hadde sagt jeg søkte ny jobb og jeg foretrakk at de ventet med å ringe nåværende sjef til det var rimelig sikkert jeg fikk jobben. Dette ble respektert og jeg fikk jobben. Vet ikke helt om jeg ville hatt en jobb hvor de ikke kunne vise mer respekt for mine ønsker og min situasjon enn det du forteller overfor, så kanskje like greit du ikke fikk den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...