AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 Er det flere enn meg her som er gravid og uvaksinert? Hva velger dere - vaksine eller ikke vaksine? Anonymkode: 1b055...ccc
Sandie Skrevet 20. august 2021 #2 Skrevet 20. august 2021 Jeg har besluttet meg for å vente til etter graviditeten. 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Jeg venter også til etter graviditeten. Anonymkode: 4fd8b...11f 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 Vaksine. Et enkelt valg mellom kjente og dokumenterte risiko for både mor og barn ved koronasykdom i graviditeten, mot teoretiske vaksinebivirkninger vi ikke har sett noe til så langt. De fleste andre land har anbefalt gravide å vaksinere seg en stund, glad Norge endelig følger opp med tydelige råd. Jeg har barn i barnehage og en jobb som gjør at jeg ikke kan isolere meg hele svangerskapet. Anonymkode: 46e66...b07 12
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Godt å se at flere enn meg tenker på samme viset! Jeg trodde jeg var litt ekstremt forsiktig... TS Anonymkode: 1b055...ccc 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 Nei, verken meg eller babyen skal bli med i dette eksperimentet. Er frisk og sunn så ser ingen grunn til å ta risikoen. Anonymkode: fb375...420 9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 Jeg skal vaksineres et par uker før fødsel😊 Det er tryggest for sykehuset, men også meg og familien såklart. Så jeg velger å gjøre det. Hadde det vært problematisk med vaksinen og graviditet hadde man fått høre om det Anonymkode: 6704d...beb 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vaksine. Et enkelt valg mellom kjente og dokumenterte risiko for både mor og barn ved koronasykdom i graviditeten, mot teoretiske vaksinebivirkninger vi ikke har sett noe til så langt. De fleste andre land har anbefalt gravide å vaksinere seg en stund, glad Norge endelig følger opp med tydelige råd. Jeg har barn i barnehage og en jobb som gjør at jeg ikke kan isolere meg hele svangerskapet. Anonymkode: 46e66...b07 I følge FHI antar de at det er trygt fordi de har vaksinert gravide i andre land nå i noen måneder. Det må gå litt lenger tid for min del før jeg føler meg overbevist om at dette 'antageligvis' er trygt og uten negative bivirkninger Anonymkode: fb375...420 10
tankini Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 (endret) Jeg skal også vaksinere meg. Vurderer også det som tryggest med tanke på at samfunnet gjenåpnes neste måned med potensiell påfølgende smittebølge. Endret 20. august 2021 av tankini 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 Men dere er klar over at Korona ikke er svangerskapspengegrunnlag lengre, når vaksinen nå er anbefalt for også gravide, store deler av Norge er vaksinert og tiltakene oppløses? Anonymkode: be208...86a 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men dere er klar over at Korona ikke er svangerskapspengegrunnlag lengre, når vaksinen nå er anbefalt for også gravide, store deler av Norge er vaksinert og tiltakene oppløses? Anonymkode: be208...86a Hva mener du? Anonymkode: 1b055...ccc 3
Gjest 123 eller noe Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 Jeg er litt stressa og bekymret både for å vaksinere meg, og for å la være nå som guttungen har begynt i barnehagen og er mer utsatt. Har ikke lyst på den vaksinen nå, men har ikke lyst å havne på sykehus og dø/miste babyen min heller. Skjønner ikke hvordan det kan snu så plutselig, alle gravide som er vaksinerte har vel ikke rukket å føde enda en gang. Som jeg skrev i den andre tråden, ville ikke legen skrive ut allergimedisin til meg en gang som gravid, og nå dette? Er det rart man blir skeptisk?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #13 Skrevet 20. august 2021 Er over i andre trimester i løpet av denne uka, og jeg skal vaksinere meg neste uke. Med deltaviruset som er såpass smittsomt, må jeg nesten gå ut ifra at jeg blir smittet i løpet av høsten eller vinteren. Jeg vil heller møte viruset vaksinert enn uten vaksine. Anonymkode: 430c2...c7e 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #14 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du? Anonymkode: 1b055...ccc Svangerskapspenger, alternativet til sykemelding men når mor er frisk men arbeidet en gjør gir risiko for å skade fosteret. Korona har hittil stort sett vært godkjent årsak for svangerskapspenger for lærere, barnehageansatte, helsearbeidere etc. Men nå er vaksinen tilgjengelig og anbefalt for gravide, som gir et mildere sykdomsforløp OM man skulle bli syk, samt at store deler av Norge alt har vært syk og også er vaksinert, i den grad at tiltakene avsluttes løpet av høsten. Anonymkode: be208...86a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #15 Skrevet 20. august 2021 Bikket akkurat over i 2.trimester. Skal ta vaksinen. Anonymkode: 578fc...067 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #16 Skrevet 20. august 2021 skruttveig skrev (2 minutter siden): Jeg er litt stressa og bekymret både for å vaksinere meg, og for å la være nå som guttungen har begynt i barnehagen og er mer utsatt. Har ikke lyst på den vaksinen nå, men har ikke lyst å havne på sykehus og dø/miste babyen min heller. Skjønner ikke hvordan det kan snu så plutselig, alle gravide som er vaksinerte har vel ikke rukket å føde enda en gang. Som jeg skrev i den andre tråden, ville ikke legen skrive ut allergimedisin til meg en gang som gravid, og nå dette? Er det rart man blir skeptisk? Om legen din ikke vil skrive ut allergimedisin, må hen bli litt oppdatert. Mye allergimedisin er ikke farlig for fosteret (men det finnes selvsagt noen medisiner man ikke bør bruke som gravid). Skjønner godt at du blir skeptisk med en slik lege. Det har ikke vært en plutselig snuoperasjon. Det har vært en glidende overgang fra å fraråde, via å åpne for det til å anbefale gravide å vaksinere seg. Hadde de gått fra å fraråde til å plutselig anbefale, hadde jeg også vært skeptisk. Anonymkode: 430c2...c7e 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #17 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Svangerskapspenger, alternativet til sykemelding men når mor er frisk men arbeidet en gjør gir risiko for å skade fosteret. Korona har hittil stort sett vært godkjent årsak for svangerskapspenger for lærere, barnehageansatte, helsearbeidere etc. Men nå er vaksinen tilgjengelig og anbefalt for gravide, som gir et mildere sykdomsforløp OM man skulle bli syk, samt at store deler av Norge alt har vært syk og også er vaksinert, i den grad at tiltakene avsluttes løpet av høsten. Anonymkode: be208...86a Det er ikke sånn at det er noen voldsom risiko for atgravide blir mer syke av korona enn dem om ikke er det. Og de fleste unge og friske får ikke noe alvorlig sykdomsforløp uansett. Så lite grunn til å frykte fet mer enn influensa. Anonymkode: fb375...420 1
tankini Skrevet 20. august 2021 #18 Skrevet 20. august 2021 Problemet er at gravide undertrykker immunforsvaret sitt for å unngå å frastøte fosteret så selv om man føler seg frisk og sunn er man dårligere rustet til å møte sykdommer enn man er til vanlig. I tillegg er det det med at hjertet og lungene allerede jobber hardere på slutten av graviditeten, som også er en ulempe hvis man skal bekjempe en potensielt dødelig sykdom. I følge et leserinnlegg jeg leste for noen dager siden er dødeligheten blant gravide i Brasil (altså ved overbelastet helsevesen) på 12%, som er like høyt som i de høyeste risikogruppene ellers (sjekk gjerne opp i dette, jeg har ikke sjekket siden starten av pandemien). Nå sier FHI at det er en svak økt risiko blant gravide så ikke ta dette som en grunn til å flippe ut av skrekk altså. Det er bare dette som svirrer i bakhodet mitt når jeg tenker på det. Og det med at Norge skal gjenåpnes helt. Hvor mye øker faren for å bli smittet da? 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #19 Skrevet 20. august 2021 https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/ 'Risiko for alvorlig sykdom blant gravide som blir smittet med koronavirus er lav. ' 'Det er lav risiko for at spedbarn i første leveår får alvorlig koronasykdom' Anonymkode: fb375...420 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #20 Skrevet 20. august 2021 FHI baserer anbefalingen på at det har gått greit i andre land som har vaksinert gravide i noen måneder, det er for kort tid til å si hvordan dette påvirker barnet. Det er med andre ord fortsatt et eksperiment, og etter min mening en unødvendig risiko å ta for å sikre seg eg mildt sykdomsforløp ved en sykdom som det uansett et lav risiko for at vil gi alvorlig sykdom, verken hos mor eller barn. Anonymkode: fb375...420 6
Anbefalte innlegg