Gå til innhold

Kan jeg få dekket sykkel av NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

fant en på finn.no å prøvde meg på å prute den ned til 1000 kr å selgeren sa ja.

Anonymkode: dc1cf...67e

selger skulle opprinnlig ja 1500 kr,noe som selvsagt ikke hadde vært aktuelt. Er foresten sykkel til en på 9 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro det skal gå bra. Vi fikk sosialhjelp for noen år siden, og da var de mye mer velvillige til å dekke ting når vi la frem billigste alternativ og gjorde en innsats for å prøve å finne ting brukt. Nå gjalt dette helt nødvendige ting, men sykkel anses vel som nødvendig for barn, og de bør jo være enda mer hjelpsomme når det gjelder barn. Vi hadde ikke barn den gangen.

Anonymkode: 4e52e...edd

Skrevet

En ting er sykkelturen, men å eie en sykkel er jo fint for et barn. Sosialt og praktisk. Snakk med din veileder og søk. Lykke til! Håper det ordner seg for dere.

Anonymkode: 62fba...5c0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En ting er sykkelturen, men å eie en sykkel er jo fint for et barn. Sosialt og praktisk. Snakk med din veileder og søk. Lykke til! Håper det ordner seg for dere.

Anonymkode: 62fba...5c0

Ja han hadde sykkel ifjor men det var egentlig for liten allerede da,så den er altfor liten nå.Han er veldig glad i å sykle :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja han hadde sykkel ifjor men det var egentlig for liten allerede da,så den er altfor liten nå.Han er veldig glad i å sykle :)

hva får du for å selge den gamle da? jeg har ordnet det slik at jeg kjøpte en god sykkel da h*n var i fem år, og ettersom h*n vokser finansierer vi neste sykkel med salg av den gamle

Anonymkode: 8f832...1fb

• Liker 2
Skrevet
altflyter skrev (1 time siden):

Det er forøvrig veldig spesielt at skolen inviterer til sykkeltur. Kan det tenkes at de har sykler til utlån hvis det blir krise?

Nei, det er helt vanlig med sykkeldag på skolen. Akkurat som skidag, turdag, leirskole og andre ting som krever utstyr. 

Anonymkode: a1842...6a5

• Liker 11
Skrevet

ungene syns det er stor stas med sykkeltur så skjønner god at de arrangerer det :) Ble bare litt vanskelig nå ettersom vi kun har sosialhjelp. Skal mest sannsynlig over på aap men det kan tydligvis ta lang tid før den blir godkjent.

Skrevet

Tror ikke Nav dekker det, men sjekk om kommunen har sykler til utlån. Her vi bor har den lokale bibliotek både ski, skøyter, sykler, alt. Knapt brukt. 

Ellers så synes jeg at 1000kr høres dyrt ut, du klarer nok å finne noe billigere. Vi har solgt barnas helt fine sykler til 300-500kr. De kostet 2000-4000kr nye.

Anonymkode: 320b2...010

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke Nav dekker det, men sjekk om kommunen har sykler til utlån. Her vi bor har den lokale bibliotek både ski, skøyter, sykler, alt. Knapt brukt. 

Ellers så synes jeg at 1000kr høres dyrt ut, du klarer nok å finne noe billigere. Vi har solgt barnas helt fine sykler til 300-500kr. De kostet 2000-4000kr nye.

Anonymkode: 320b2...010

Har som sagt sjekket om de låner ut sykler her å det gjør de ikke. Har sendt en søknad til NAV nå så er spent på svar.

Skrevet

Lykke til! Håper du får tak i en sykkel til barnet ❤

Jeg syns også 1000 (og 1500) i utgangspunktet hørtes mye ut for en brukt sykkel til 9-åring, men det er klart at utvalget på finn varierer veldig ut fra hvor man bor 🙂

Anonymkode: 9ee93...8ce

Skrevet

Har som sagt sjekket om de låner ut sykler her å det gjør de ikke. Har sendt en søknad til NAV nå så er spent på svar.

Håper det ordner seg for dere. Det er enkelte innlegg på KG hvor folk er veldig kravstore på hva de krever dekket av velferdsstaten, men en brukt sykkel til en niåring uten sykkel, og bare til 1000 kr, det må da være rimelig å få hjelp til. 

Anonymkode: 1375e...a18

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper det ordner seg for dere. Det er enkelte innlegg på KG hvor folk er veldig kravstore på hva de krever dekket av velferdsstaten, men en brukt sykkel til en niåring uten sykkel, og bare til 1000 kr, det må da være rimelig å få hjelp til. 

Anonymkode: 1375e...a18

Takk det håper jeg også :) Men ser at mange her påpeker at sykkelen er dyr.

Skrevet
altflyter skrev (4 timer siden):

Det er forøvrig veldig spesielt at skolen inviterer til sykkeltur.

Hvorfor er dette veldig spesielt?
Det er da helt normalt og har blitt gjort i "alle" år.

Anonymkode: 365a3...66b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er dette veldig spesielt?
Det er da helt normalt og har blitt gjort i "alle" år.

Anonymkode: 365a3...66b

Det er spesielt at de gjør det uten å tilby sykler til utlån. På barneskolen i mitt område har de skidager, turdager etc, men de har utstyr til utlån for dem som ikke har og bua har også masse utstyr tilgjengelig.

Skrevet

Har hørt med BUA her jeg bor å de har mye utstyr men fikk beskjed om at sykler har de ikke.

Skrevet

Krysser fingrene for at det ordner seg for deg.

På et vis er jeg enig med de andre her at 1000 kroner er mye, men så vet jeg ikke hvor du bor. Ser det er stor forskjell på bruktpriser i min by og nabobyen. Og om sykkelen er i bra stand, av et godt merke, er 1000 kroner billig.

Når barnet er såpass ungt, kan det jo være greit at sykkelen ikke er for tung.

Jeg var alenemor i 10 år, med to barn som skulle følges opp. Endte med å kjøpe ny sykkel, av typen veldig billig, da det plutselig ble sykkeltur med klassen på høsten og gammelsykkel var vokst fra. Det ble et mareritt for barnet på tur. Tung sykkel, dårlig kvalitet.

På et vis er en sykkel bedre enn ingen sykkel, men samtidig er et jo greit at barnet faktisk kan bruke den på en sikker måte. At bremser og gir virker. Lys også om den skal brukes i mørket.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det mulig å få dekket penger til en brukt barnesykkel når en kun har sosialhjelp? Vi har så lite penger at vi kun dekker det mest nødvendige,så har ikke råd til å kjøpe sykkel. Å i september skal hele klassen til barnet mitt på sykkeltur. Har fått beskjed av NAV  at de nå har veldig fokus på at barnet skal ha det de trenger så kunne søke om penger til for eksempel klær eller fritidsaktivitet. Men tror dere de dekker en brukt sykkel? Har funnet en til 1000 kr.

Hvorfor ringer du ikke til ditt lokale utstyrsbibiotek (eller bibliotek) og hører om det er mulig å reservere til dato? Det er drøssevis av aktører der ute som låner ut gratis utstyr til barn og familier - alt fra telt og tennis via kajakk og skateboard til sykkel. Bibliotek er en av dem, utstyrsbibliotekene en annen. De bør dere bruke flittig. Dere bør også melde barna på aktiviteter og få laget til å søke om at kontigent etc dekkes gjennom stønad. Eventuelle klær og utstyr finnes brukt til utlån for dem som ellers ikke kommer seg inn. (men vær obs på at enkelte lag nekter når foreldre tydelig er fattige bare på barnas vegne mens de voksne drikker og røyker og har råd til ting. Dessverre ganske mange sånne foreldre som ber om støtte)

Om nav dekker utgifter til sykkel finner du enkelt ut ved å spørre nav. Det vet ikke vi noe om, fordi vi ikke vet nok om deg og din sak. 

Anonymkode: c6823...d9e

Skrevet
Kontorotta skrev (8 minutter siden):

Krysser fingrene for at det ordner seg for deg.

På et vis er jeg enig med de andre her at 1000 kroner er mye, men så vet jeg ikke hvor du bor. Ser det er stor forskjell på bruktpriser i min by og nabobyen. Og om sykkelen er i bra stand, av et godt merke, er 1000 kroner billig.

Når barnet er såpass ungt, kan det jo være greit at sykkelen ikke er for tung.

Jeg var alenemor i 10 år, med to barn som skulle følges opp. Endte med å kjøpe ny sykkel, av typen veldig billig, da det plutselig ble sykkeltur med klassen på høsten og gammelsykkel var vokst fra. Det ble et mareritt for barnet på tur. Tung sykkel, dårlig kvalitet.

På et vis er en sykkel bedre enn ingen sykkel, men samtidig er et jo greit at barnet faktisk kan bruke den på en sikker måte. At bremser og gir virker. Lys også om den skal brukes i mørket.

Ja det er derfor jeg styrer unna enkelte merker som jeg vet er tunge sykler.Dette er en Trek sykkel som hvertfall så veldig bra ut på bildet. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Empati er et fremmedord for mange her på KG.  Lykke til med både sykkel og skoletur ❤️

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke den var så dyr, men det kommer jo an på kvaliteten på sykkelen. Her jeg bor går brukte sykler til den aldersgruppen for alt fra 300 til 2000, avhengig av hvilket merke det er og hvor mye de er brukt.

Og i forhold til å kjøpe helt ny sykkel (som mange ville søkt om), så er det jo uansett billig. Så jeg tror nok ikke de på Nav vil synes det er en horribel forespørsel akkurat.

Anonymkode: 4e52e...edd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...