Gå til innhold

Blir en ektepakt ugyldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, blir en ektepakt automatisk ugyldig x antall år etter skilsmisse?

1år, 2år, 3år osv?

Eller vil den ene parten kunne slå i bordet med den uansett hvor lang tid det går?

Anonymkode: 13356...7c9

Skrevet

Når man skilles gjøres jo boet opp. Da er det ikke aktuelt med ektepakt, man er to personer med separat økonomi.

Anonymkode: 0c42b...67f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man skilles gjøres jo boet opp. Da er det ikke aktuelt med ektepakt, man er to personer med separat økonomi.

Anonymkode: 0c42b...67f

Det ble aldri gjort opp på noen måte.

Ene parten valgte å flytte uten å lage noe mer bråk grunnet barn i bildet og ønsket ikke barna skulle få noe ekstra styr utover at mor og far flyttet fra hverandre.

Så ektepakten står fortsatt der hos brønnøysundregisteret. Altså tinglyst osv

Skrevet

Jeg ville forhørt meg med en advokat, kanskje hn kan hjelpe deg med å få den slette fra registeret. 

Det skal jo i teorien ikke være en avtale lengre dersom dere nå er skilt (ikke bare separert), men om din tidligere ektefelle kan kreve avtalens innhold, er jeg usikker på. 

Anonymkode: 8b487...e85

• Liker 3
Skrevet

Er den tinglyst?

Skrevet

Jeg trur det kommer ann på hva ektepakten inneholder. Siden dere ikke har gjort opp og det står feks at den ene eier mer av boligen enn den andre, eller en av de eier alle møblene i stua, så gjelder jo det fremdeles siden det ikke er gjort opp.

Mitt råd er å gjøre opp så fort som mulig, det er ikke noe å vente med. Siden det er tatt hensyn til barna her så vil jeg tru det er en som enten eier større andel eller hele av boenheten. Da er det fryktelig dumt å hale ut tiden med å gjøre opp, det kan bli dyrt om boenheten stiger i verdi og ene vil kjøpe ut den andre.

Anonymkode: 098f5...ba1

Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

Er den tinglyst?

Ja det er den

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trur det kommer ann på hva ektepakten inneholder. Siden dere ikke har gjort opp og det står feks at den ene eier mer av boligen enn den andre, eller en av de eier alle møblene i stua, så gjelder jo det fremdeles siden det ikke er gjort opp.

Mitt råd er å gjøre opp så fort som mulig, det er ikke noe å vente med. Siden det er tatt hensyn til barna her så vil jeg tru det er en som enten eier større andel eller hele av boenheten. Da er det fryktelig dumt å hale ut tiden med å gjøre opp, det kan bli dyrt om boenheten stiger i verdi og ene vil kjøpe ut den andre.

Ja ene part som gikk uten å ta med noe, eier ifølge pakten 1/4 av boligen

Skrevet

For ca 18 år siden giftet jeg meg med en mann. Jeg eide bolig. Han hadde 0. Så vi skrev ektepakt. Dengang var det med tanke på felles barn, kontra mitt særkullsbarn. Ektepakten sa at jeg eide mere enn han. Dvs , hadde større eierandel i felles bolig. Siden jeg hadde gått inn med masse penger, ca 1 million. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2021 den 15.33):

Ja ene part som gikk uten å ta med noe, eier ifølge pakten 1/4 av boligen

Den delen gjelder helt til dere gjør opp. Skulle del personen feks dø, så er det arvingene som overtar eierandelen.

Gjør opp dere imellom så fort som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Da vi skilte lag. Prøvde han å anmelde meg. Jeg hadde visstnok «lurt» han. Han prøvde å kreve 300 000 for tort å svie. Han truet meg med å ta meg til retten. Han sendte brev i 2 år. Til slutt. Jeg tok han til retten. Jeg hadde ikke noe å skjule. La fram ektepakten. La fram bankutskrifter. Dommeren lo litt av han. Gjorde narr av han. Jeg forventet ikke det. Men jeg gikk seirende ut. Ektepakt, gull verdt. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Den delen gjelder helt til dere gjør opp. Skulle del personen feks dø, så er det arvingene som overtar eierandelen.

Gjør opp dere imellom så fort som mulig.

Dette!

Han venter sikkert bare på at boligen skal øke mer i verdi, slik at du må betale han ut enda mer.

Anonymkode: 34c34...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...