AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #1 Skrevet 20. august 2021 https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3506294/Are-atheist-probably-PSYCHOPATH-Non-believers-lack-empathy-religious-people-intelligent-claims-study.html Når man ser slike som Richard Dawkins og mange her inne på KG og det hatet de sprer mot religiøse kan jeg ikke si jeg er overrasket. Anonymkode: 54753...ed3 7
Populært innlegg Tanuki Skrevet 20. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 20. august 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3506294/Are-atheist-probably-PSYCHOPATH-Non-believers-lack-empathy-religious-people-intelligent-claims-study.html Når man ser slike som Richard Dawkins og mange her inne på KG og det hatet de sprer mot religiøse kan jeg ikke si jeg er overrasket. Anonymkode: 54753...ed3 og "However, believers aren't spared criticism - the study also found that religious people are less intelligent than their non-believing counterparts." haha du glemte å ta med denne informasjonen 67
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #3 Skrevet 20. august 2021 Tanuki skrev (Akkurat nå): og "However, believers aren't spared criticism - the study also found that religious people are less intelligent than their non-believing counterparts." haha du glemte å ta med denne informasjonen Det har vel blitt diskutert tidligere i mange tråder. Nå er det empatiløse, psykopatiske ateister som er tema for denne tråden. Anonymkode: 54753...ed3 9
Tanuki Skrevet 20. august 2021 #4 Skrevet 20. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det har vel blitt diskutert tidligere i mange tråder. Nå er det empatiløse, psykopatiske ateister som er tema for denne tråden. Anonymkode: 54753...ed3 ok😇 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #5 Skrevet 20. august 2021 Tanuki skrev (3 minutter siden): og "However, believers aren't spared criticism - the study also found that religious people are less intelligent than their non-believing counterparts." haha du glemte å ta med denne informasjonen Det skyldes jo også at det i store deler av verden ikke er like gode skoler som I Norge og vestlige land. Religiøse i vesten er like intelligente som ateister. Anonymkode: 54753...ed3 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 20. august 2021 Føler ateister har mer empati, for de trenger ikke en trussel om å havne i helvete for å gjør bra ting. Anonymkode: 69332...ae3 61
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Føler ateister har mer empati, for de trenger ikke en trussel om å havne i helvete for å gjør bra ting. Anonymkode: 69332...ae3 Det trenger ikke religiøse heller, derfor gjør vi gode gjerninger av egen fri vilje fordi vi ønsker det. Kristne trenger jo bare å tro for å komme til himmelen. Anonymkode: 54753...ed3 7
Gjest ABM Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skyldes jo også at det i store deler av verden ikke er like gode skoler som I Norge og vestlige land. Religiøse i vesten er like intelligente som ateister. Anonymkode: 54753...ed3 Ok..hva med meg som tror på noe større enn meg selv..men synes at å kalle lekegudene i bibelen guder er en fornærmelse mot folk med intelligens...? Er jeg ateist..eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 Lurer på hva slags vrkelighetsoppfatning man egentlig har når man seriøst bruker daily mail som kilde til informasjon og fakta. Det er som å være inne i en psykose, eller i hjernen til en konspirasjonsteorietiker på ytre høyreside. Anonymkode: ffd05...8df 32
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #10 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det skyldes jo også at det i store deler av verden ikke er like gode skoler som I Norge og vestlige land. Religiøse i vesten er like intelligente som ateister. Anonymkode: 54753...ed3 "Vesten"? Hva med USA? Anonymkode: 9630c...7d3 11
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "Vesten"? Hva med USA? Anonymkode: 9630c...7d3 😂😂 Anonymkode: a5ebf...fb6 1
Tanuki Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Det skyldes jo også at det i store deler av verden ikke er like gode skoler som I Norge og vestlige land. Religiøse i vesten er like intelligente som ateister. akkurat det tviler jeg sterkt på. 27
Conal Skrevet 20. august 2021 #13 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3506294/Are-atheist-probably-PSYCHOPATH-Non-believers-lack-empathy-religious-people-intelligent-claims-study.html Når man ser slike som Richard Dawkins og mange her inne på KG og det hatet de sprer mot religiøse kan jeg ikke si jeg er overrasket. Anonymkode: 54753...ed3 Lol. Burde kanskje begynne å se på de debattene mellom religiøse og ateister som Dawkins og Hitchens igjen, husker hvor underholdende det var mens jeg drakk red bull og shit, bare hørte på dem bable om ingenting liksom lol, søte små barn haha. Uansett, fakta er det at religion handler ikke om tro eller gamle bibel fortellinger. Kilden av religion er direkte bevissthet av bevissthet i seg selv aka Gud. Seff, etter flere tusen år så er mesteparten av religion nå korrupt og bullshit, men det var basert på total Sannhet. Menneskeheten har forstått Gud og bevissthet i over 5 tusen år. Ateisme på den andre siden er en ideologi hvor kilden er ignoranse, en sekulær rational forvirring av virkeligheten. Virkeligheten er totalt subjektivt. Ingenting kan eksistere utenfor eller bortenfor bevissthet, inkludert vitenskapen. Derfor kan ikke Gud bli "bevist" objektivt. Objektivitet finnes ikke. No kidding. It's a delusion bro. Wakey wakey ;) 2
Nicathv Skrevet 20. august 2021 #14 Skrevet 20. august 2021 TLDR: Daily Mail lyver, igjen. Daily Mail er så gjennomført elendig. Overskriften er ikke bare sensasjonalistisk, den er rett ut helt feil, og blir motsagt i første setning av artikkelen (og heller ikke denne setningen er det holdepunkter for i studien). Ingen lenke til studien, ikke navn på noen av forskerne, ikke navn på studien, ikke dato eller engang årstall, kun navn på journalen den ble utgitt i og navn på universitetene forskerne jobber på. Så det er vanskelig å finne studien for å finne ut av hva som egentlig stod der. Midt i artikkelen begynner de å snakke om en helt annen studie. "In earlier research.." Så introduserer de navn på to forskere som jobber på det ene universitetet de nevnte i første del av artikkelen. Kanskje er det samme studie det er snakk om? Jepp, etter litt søking viser det seg at det er det. Det ser ut til at DM har sakset artikkelen sin herfra: The conflict between science and religion lie | EurekAlert! Som bare er et annet nettsted som skriver mer utfyllende. DM har direkte kopiert enkelte setninger fra den artikkelen, og omskrevet andre, og har limt inn disse setningene litt hulter til bulter i artikkelen sin, derav forvirringen. Denne artikkelen har heller ikke lenke til studien, men den var mulig å finne etter mer søking. Den ble utgitt samme dag som Daily Mail artikkelen ble skrevet, 23. mars 2016. Forskerne utgav den på nytt den 11. mai, med noen korreksjoner: Why Do You Believe in God? Relationships between Religious Belief, Analytic Thinking, Mentalizing and Moral Concern (plos.org) Daily Mail har fått "psykopat"-clickbaitet fra at forskerne har laget en kategori som de kaller "moralsk bekymring", og definert psykopati som en mangel på dette. I studien finner vi dette sitatet: "It is important to note that individuals with high levels of moral concern will not necessarily behave more ethically [..], high levels of empathic concern can be a detriment to moral behavior [..] there is empirical support for the view that moral concern for others can lead to aggression in the context of perceived threat." Skal vi følge DMs standard for grundighet betyr dette da at man er umoralsk ved å ikke være psykopat. Det sier seg selv at det er simplistisk nonsens. Gjennom studien stadfester de at høy "empatisk bekymring" (altså det man ikke vil ha for mye av fordi det kan være til hinder for moralsk oppførsel) henger sammen med troen på en gud. Hvis jeg hadde vært Daily Mail kunne jeg fint ha konkludert med at det er religiøse som er umoralske. Men det er også nonsens. Forskerne fortjener også en del av skylda her, for jeg kan ikke helt se at det er belegg for å trekke de konklusjonene de gjør, og måten noen av dem snakker om resultatene er litt på trynet, da de simplifiserer og gir meninger som ikke er fra studien. Jeg kan forstå hvordan noen som bedriver elendig journalistikk og ikke gidder å kikke litt i studien kan trekke konklusjonen at ateister er mindre moralske mennesker ut sitatene forskerne gir i artikkelen. Hele poenget med studien er egentlig ikke religiøse vs ateister, men dette: "These findings challenge the theoretical view that religious and spiritual beliefs are linked to the perception of agency, and suggest that gender differences in religious belief can be explained by differences in moral concern. These findings are consistent with the opposing domains hypothesis, according to which brain areas associated with moral concern and analytic thinking are in tension." Igjen, å ha mer "moralsk bekymring" betyr ikke at man er et bedre menneske, veldig forenklet kan det bety at man har moral på flere områder eller sterkere moral. Eksempler på dette kan være at man blir veldig opprørt over grovt språk, at noen spiser "feil" mat eller at kvinner ikke har dekket seg nok til (mine eksempler). Det står heller ingen steder at religiøse er "mindre intelligente", slik DM hevder. Det står at det er en sammenheng mellom tro på en gud og mindre analytisk tenkning. Jeg er usikker på hvor alvorlige de er, men det er også flere metodologiske problemer med studien, så hele greia er kanskje bare ingenting i det hele tatt. 32
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #15 Skrevet 20. august 2021 Nicathv skrev (5 timer siden): TLDR: Daily Mail lyver, igjen. Som forventet klarer ikke ateistene komme med noen motargumenter Anonymkode: 54753...ed3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #16 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3506294/Are-atheist-probably-PSYCHOPATH-Non-believers-lack-empathy-religious-people-intelligent-claims-study.html Når man ser slike som Richard Dawkins og mange her inne på KG og det hatet de sprer mot religiøse kan jeg ikke si jeg er overrasket. Anonymkode: 54753...ed3 Det er det største sludder jeg har hørt. Og ateister vil i motsetning til mange religiøse hvertfall ikke ta livet av de som mener anerledes da. Se på hvordan de driver på I de muslimske landene; steiner folk til døde, kapper av armer og bein med øks, dreper enhver som mener anerledes. Anonymkode: 7123a...287 8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #17 Skrevet 20. august 2021 Ateist=psykopat blir en drøy stigmatisering. Men at en psykopat er ateist burde ikke komme som en overraskelse,de tror jo selv de er gud nærmest, og det ligger i personlighetsforstyrrelsen at det vil være vanskelig for dem å tro på noe høyere enn dem selv. Anonymkode: dea9c...257 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #18 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som forventet klarer ikke ateistene komme med noen motargumenter Anonymkode: 54753...ed3 Dust. Det er jo masse argumenter. Nå liker jeg verken religiøse fanatikere eller fanatiske ateister som ikke klarer å være nysgjerrig på andres levemåter når religion er en del av pakka, men studien er både mer kompleks og mye mer tvetydig enn ts skal ha det til. Anonymkode: b4b14...c7f 12
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #19 Skrevet 20. august 2021 Dummeste jeg har lest. Anonymkode: b81b6...966 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #20 Skrevet 20. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ateist=psykopat blir en drøy stigmatisering. Men at en psykopat er ateist burde ikke komme som en overraskelse,de tror jo selv de er gud nærmest, og det ligger i personlighetsforstyrrelsen at det vil være vanskelig for dem å tro på noe høyere enn dem selv. Anonymkode: dea9c...257 Jeg sier bare ledere av karismatiske menigheter og sekter…. Anonymkode: b81b6...966 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå