Gå til innhold

16 uke vaksine valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er den heldige vinner av en oppdretter som til stadighet blander seg i tide og utide med valpeholdet mitt og følger kommentarer jeg gjør på facebook og sender meg meldinger med råd jeg ikke har bedt om - det er gjerne stikkere, i dag ble jeg kalt lettlurt og dum for jeg har tatt 16 ukers vaksinen på valpen for "det er unødvendig og bare noe dyrleger gjør for å tjene ekstra penger...  

Høres temmelig rart ut men - er det slik at den kan skippes? 

Jeg spør henne aldri om noe - vi har helt forskjellige meninger på masse b.la at hund synes man skal ta hundene i nakkeskinnet når de valpebiter eller drar de i skjegget  -  og at jeg belønner den for å bite når jeg avleder med noe jeg vil den skal bite på istedenfor meg osv 

så jeg spør henne ikke om å utdype hva hun mener med  vaksine uttalelsen -  orker ikke diskutere med henne, spør dere isteden ;)

Anonymkode: f05ff...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville blokkert oppdretter. Det er jo tydelig at dere to har helt ulike meninger om hundehold. Da er det ikke nødvendig å ha kontakt. Lag heller egen valpegruppe som er utenoppdretteren. Da blir det også lettere å kunne diskutere saker som angår oppdrettet, dersom det skulle oppstå problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du synes at å blokkere oppdretter føles litt ekstremt, så kan du begrense hva oppdretter ser av deg på Facebook i innstillinger: at de ikke har muligheten til å se innlegg og kommentarer etc du legger ut. 

Jeg fikk høre av min veterinær at 16 ukers vaksinen ikke var nødvendig. Det var visst mer vanlig på sørlandet, men ikke her hvor jeg bor. Usikker på om det har med miljø eller penger å gjøre. Uansett, om den egentlig er unødvendig, så har den likevel ikke skadet valpen på noen måte, så forstår ikke hvorfor oppdretter skal legge seg bort i det. 

Oppdrettere skal gi veiledning og råd: når de blir spurt. De skal ikke stikke nesa i hundeholdet ditt med mindre de mistenker mishandling, eller de ser på bilder at valpen er alt for tynn eller alt for tykk. Da er det lov å prodde litt. Men denne oppdretteren høres veldig spesiell ut. 16-ukers vaksine og bitetrening? Vaksinen skader ikke valpen, og valper vokser naturlig av seg bitingen såfremt de ikke blir oppfordret til å bite. Avledning er en vanlig og godtatt måte å gå frem på. 

Anonymkode: dafe2...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi overvaksinerer ekstremt i Norge. Men jeg har likevel valgt å vaksinere mine valper ved 12 og 16, samt at de får ved 8uker.

Etter det får de ved 1år, 3, 5 og 7år altså annenhvert år. Noen ganger hvert 3.år.

Det er fordi jeg har valgt å kutte kennelhoste vaksinen på mine. Etter jeg kuttet den ut har jeg ikke hatt det.på min flokk heller.

Når det kommer til oppdretteren din, har du dessverre fått noe du ikke har bedt om eller betalt for. Og jeg ville rett og slettbegrenset tilgangen hun har på det du legger ut, samt skrudd av varsler på messenger osv. Sånn at kontakten blir LITEN fra din side og forhåpentlogvis fades ut. Om ikle ville jeg gitt beskjed rett frem.

Du har tross alt kjøpt en vare og ikke en venn i tillegg til varen.

Jeg er selv oppdretter og veldog glad for kontakten med mine kjøpere, men den skal komme fra dem. Nettopp fordi det er en vare de har kjøpt og ikke meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KittySnow skrev (18 timer siden):

Vi overvaksinerer ekstremt i Norge. Men jeg har likevel valgt å vaksinere mine valper ved 12 og 16, samt at de får ved 8uker.

Etter det får de ved 1år, 3, 5 og 7år altså annenhvert år. Noen ganger hvert 3.år.

Det er fordi jeg har valgt å kutte kennelhoste vaksinen på mine. Etter jeg kuttet den ut har jeg ikke hatt det.på min flokk heller.

Når det kommer til oppdretteren din, har du dessverre fått noe du ikke har bedt om eller betalt for. Og jeg ville rett og slettbegrenset tilgangen hun har på det du legger ut, samt skrudd av varsler på messenger osv. Sånn at kontakten blir LITEN fra din side og forhåpentlogvis fades ut. Om ikle ville jeg gitt beskjed rett frem.

Du har tross alt kjøpt en vare og ikke en venn i tillegg til varen.

Jeg er selv oppdretter og veldog glad for kontakten med mine kjøpere, men den skal komme fra dem. Nettopp fordi det er en vare de har kjøpt og ikke meg.

Ja, det er tullete - tror muligens hun er litt irritert for jeg aldri spør henne om noe og at ting går så bra uten hennes råd  - så det er slengbemerkninger om at hunden min har dårlig ånde for jeg som den idioten hmjeg er gir han våtfor til middag tre dager i uka  (hun hevder tannfelling ikke gir dårlig ånde), at jeg var uansvarlig for at jeg kjøpte navnebrikke til selen hans for om han blir stjålet kan tyvene knytte bånd med han (akkurat som det er det største problemet om han blir stjålet)  og at jeg er uansvarlig for at hunden fikk leke med andre hunder 2 uker etter 12 ukers vaksine fordi det var enellerannen pest eller noe på sørlandet (ja, stakkars gutten får jo leve i isolasjon da). De er så sære og spesielt om noe er koselig skal oppdretter prøve finne på noe som gjør situasjonen ikke koselig....

Og de er som nevnt for fysiskr ta hunden i nakken,  dra de i skjegget eller kjefte  på hunden som er metoder jeg er sterkt imot. Jeg bruker avledning eller kontakt kommando for å bryte uønske oppførsel, så de babler i vei om at hunden tror han er sjefen - og at jeg belønner dårlig atferd.. 

dritt lei de, så jobber med å fase de ut ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er tullete - tror muligens hun er litt irritert for jeg aldri spør henne om noe og at ting går så bra uten hennes råd  - så det er slengbemerkninger om at hunden min har dårlig ånde for jeg som den idioten hmjeg er gir han våtfor til middag tre dager i uka  (hun hevder tannfelling ikke gir dårlig ånde), at jeg var uansvarlig for at jeg kjøpte navnebrikke til selen hans for om han blir stjålet kan tyvene knytte bånd med han (akkurat som det er det største problemet om han blir stjålet)  og at jeg er uansvarlig for at hunden fikk leke med andre hunder 2 uker etter 12 ukers vaksine fordi det var enellerannen pest eller noe på sørlandet (ja, stakkars gutten får jo leve i isolasjon da). De er så sære og spesielt om noe er koselig skal oppdretter prøve finne på noe som gjør situasjonen ikke koselig....

Og de er som nevnt for fysiskr ta hunden i nakken,  dra de i skjegget eller kjefte  på hunden som er metoder jeg er sterkt imot. Jeg bruker avledning eller kontakt kommando for å bryte uønske oppførsel, så de babler i vei om at hunden tror han er sjefen - og at jeg belønner dårlig atferd.. 

dritt lei de, så jobber med å fase de ut ja. 

De høres helt skrullete ut. De henger seg opp i ting som ikke har noen betydning (16 ukers vaksine og id tag), og prøver å få deg til å fysisk straffe valpen, noe du er imot. Min oppdretter nevnte også, når jeg hentet valpen, at jeg skulle ta valpen i nakken når den bet. Jeg bare nikket og smilte, også tok jeg med valpen hjem og brukte samme metode som deg. I motsetning til deg, så har ikke min oppdretter stukket nesa i hvordan jeg oppdrar valpen etter at jeg tok den med hjem.

De legger seg opp i at du sosialiserer valpen? Min valp fikk møte andre hunder når den var 8 uker og noen dager 😅 Og valpekurs når den var 13 uker gammel. Så lenge man kjenner hundene valpene møter og vet at de er vaksinerte og friske, så er det ikke noe problem. Tidlig sosialisering er uansett viktigere enn den lille risikoen for å få kennelhoste eller noe annet som kan behandles.

Du kan fade de ut, eller du kan sende de en melding.

"Hei! Jeg forstår at dere bryr dere om valpene, og at dere er opptatt av at de skal ha det godt og trygt i sine nye hjem. Jeg opplever dessverre at dere legger dere for mye opp i hvordan jeg oppdrar valpen min, og det begynner å bli slitsomt. *Navn* er frisk og glad, så det er ingen grunn til bekymring. I fremtiden, om jeg lurer på noe eller trenger tips og råd, så tar jeg kontakt. Takk!. 

Har du pratet med de andre valpekjøperne? Opplever de det samme? 

Anonymkode: dafe2...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan oppdretter vet alt dette om valpeholdet ditt, jeg?

For min vet bare det jeg forteller om, og vi har ikke akkurat daglig kontakt :P 

Anonymkode: 5d311...058

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan oppdretter vet alt dette om valpeholdet ditt, jeg?

For min vet bare det jeg forteller om, og vi har ikke akkurat daglig kontakt :P 

Anonymkode: 5d311...058

Følger med på instagram og facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...