AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Husker å ha lest for kort tid siden at det kan bli krøll i økonomien når man går fra AAP til Ufør. Noe med at man kan være uheldig / heldig og enten tape eller vinne penger på når ufør blir innvilget. Og at det handler om at AAP har tilbakevirkende kraft mens ufør er motsatt. Når i mnd er det egentlig best å få innvilget ufør? Nå får jeg neste utbetaling på AAP 30 aug Anonymkode: a6a99...100
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Vedtaket gjelder fra den første i påfølgende måned etter at søknaden er innvilget. Man får aap frem til uføretidspunktet. Anonymkode: ea4f8...894 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Jeg fikk mindre, fordi på AAP regna de utvi fra hvor mange timer jeg jobbet. Og jeg kunne jobbe 50% etter avtalen og fikk betalt 50% fra nav. Men når jeg gikk over til ufør 50% så regna de utbetaling ut i fra inntekt. Og siden jeg nå har en bedre betalt stilling enn før jeg ble sykmeldt , så utbetaler nav mindre i mellomlegg. Og summen i mnd med ufør er nå mindre enn med AAP Anonymkode: c33d1...41d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 De bruker potensielt ikke samme beregningsgrunnlag på aap og ufør. På aap beregnes satsen ut fra siste år eller tre siste år før du ble syk. På ufør er det de tre beste av de fem siste før du ble syk. Har man hatt veldig god lønn året før man ble syk, men ikke tidligere, så risikerer man å gå betydelig ned når man går over på uføretrygd. Anonymkode: 774ae...453
AnonymBruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De bruker potensielt ikke samme beregningsgrunnlag på aap og ufør. På aap beregnes satsen ut fra siste år eller tre siste år før du ble syk. På ufør er det de tre beste av de fem siste før du ble syk. Har man hatt veldig god lønn året før man ble syk, men ikke tidligere, så risikerer man å gå betydelig ned når man går over på uføretrygd. Anonymkode: 774ae...453 Er bra at de tar gjennomsnittet av de 3 beste av de siste 5 årene npr de beregner uføretrygden. Anonymkode: f0662...1fa
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #6 Skrevet 20. august 2021 Kanskje jeg var litt utydelig i HI 😅 Jeg spør ikke om utrenskingene, men utbetalingene. AAP tegner bakover, mens Ufør regner fremover, det blir ofte krøll når Ufør innvilges og man taper AAP penger. Det sto noe om det i avisa for noen mnd siden, men jeg finner det ikke igjen I denne mellomtingen fra AAP til ufør, så var det noen som fikk mer penger enn forventet, mens andre sleit skikkelig fordi de fikk mindre. Alt dette handler om når man får innvilget ufør og hvolke uker man får utbetalt AAP på Anonymkode: a6a99...100
Angelheart2 Skrevet 20. august 2021 #7 Skrevet 20. august 2021 Uføretrygd blir alltid innvilget fra 1. i måneden og utbetales den 20. AAP utbetales hver 14.dag. Dersom du er så "uheldig" at det siste meldekortet ditt går frem til 2. i måneden, så vil du få siste AAP-utbetaling 3. eller 4. Da er det lenge å vente på uføretrygden som kommer først 20. Dersom det siste meldekortet ditt går til den 12. vil du få noen kroner utbetalt den 13.-14. Men, uansett når utbetalingen kommer så vil du alt i alt få like mye, da du kun får ut forrige måned. For eksempel, dersom du får innvilget uføretrygd fra 1. september, så vil du uansett kun få AAP ut august, selv om siste meldekort skal sendes inn 12.september. Det som sto i avisen var at noen blir rammet av at uføretrygd først blir innvilget frem i tid, altså fra den 1. i neste måned. Noen får høyere uføretrygd enn AAP og vil derfor "tape" penger på at uføretrygd ikke blir innvilget fra f.eks søknadsdato, som er det vanlige for andre stønader. Men andre igjen får mindre i uføretrygd enn AAP og vil derfor "tjene" på å ha AAP lengst mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #8 Skrevet 20. august 2021 Jeg ble tvunget over fra AAP til ufør. Mistet ung ufør-tillegget i prosessen, og gikk ned vel en tredel i støtte. Anonymkode: 2269a...9bc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2021 #9 Skrevet 20. august 2021 Angelheart2 skrev (9 timer siden): Uføretrygd blir alltid innvilget fra 1. i måneden og utbetales den 20. AAP utbetales hver 14.dag. Dersom du er så "uheldig" at det siste meldekortet ditt går frem til 2. i måneden, så vil du få siste AAP-utbetaling 3. eller 4. Da er det lenge å vente på uføretrygden som kommer først 20. Dersom det siste meldekortet ditt går til den 12. vil du få noen kroner utbetalt den 13.-14. Men, uansett når utbetalingen kommer så vil du alt i alt få like mye, da du kun får ut forrige måned. For eksempel, dersom du får innvilget uføretrygd fra 1. september, så vil du uansett kun få AAP ut august, selv om siste meldekort skal sendes inn 12.september. Det som sto i avisen var at noen blir rammet av at uføretrygd først blir innvilget frem i tid, altså fra den 1. i neste måned. Noen får høyere uføretrygd enn AAP og vil derfor "tape" penger på at uføretrygd ikke blir innvilget fra f.eks søknadsdato, som er det vanlige for andre stønader. Men andre igjen får mindre i uføretrygd enn AAP og vil derfor "tjene" på å ha AAP lengst mulig. Tusen takk!! Var akkurat dette jeg lurte på! 😄 ts Anonymkode: a6a99...100
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #10 Skrevet 23. august 2021 Angelheart2 skrev (På 20.8.2021 den 7.56): Uføretrygd blir alltid innvilget fra 1. i måneden og utbetales den 20. AAP utbetales hver 14.dag. Dersom du er så "uheldig" at det siste meldekortet ditt går frem til 2. i måneden, så vil du få siste AAP-utbetaling 3. eller 4. Da er det lenge å vente på uføretrygden som kommer først 20. Dersom det siste meldekortet ditt går til den 12. vil du få noen kroner utbetalt den 13.-14. Men, uansett når utbetalingen kommer så vil du alt i alt få like mye, da du kun får ut forrige måned. For eksempel, dersom du får innvilget uføretrygd fra 1. september, så vil du uansett kun få AAP ut august, selv om siste meldekort skal sendes inn 12.september. Det som sto i avisen var at noen blir rammet av at uføretrygd først blir innvilget frem i tid, altså fra den 1. i neste måned. Noen får høyere uføretrygd enn AAP og vil derfor "tape" penger på at uføretrygd ikke blir innvilget fra f.eks søknadsdato, som er det vanlige for andre stønader. Men andre igjen får mindre i uføretrygd enn AAP og vil derfor "tjene" på å ha AAP lengst mulig. Jeg forstod det så godt da jeg leste det, men nå som jeg har fått det innvilget, så jeg er litt forvirret igjen… Fått ufør, og står jeg vil få 100% ufør fra 1 september 2021. Da vil jeg få min første ufør utbetaling 20 september. Men hvordan blir det med resterende AAP for denne mnd? Skal sende meldekort nå til helgen.. Når får jeg utbetalt det siste av AAP? 30 august? Hva skjer med den inneklemte dagen 31 august? 😂 Må jeg sende 1 meldekort for kun den dagen? Altså 2 uker senere, 10 september? ts Anonymkode: a6a99...100
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #11 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstod det så godt da jeg leste det, men nå som jeg har fått det innvilget, så jeg er litt forvirret igjen… Fått ufør, og står jeg vil få 100% ufør fra 1 september 2021. Da vil jeg få min første ufør utbetaling 20 september. Men hvordan blir det med resterende AAP for denne mnd? Skal sende meldekort nå til helgen.. Når får jeg utbetalt det siste av AAP? 30 august? Hva skjer med den inneklemte dagen 31 august? 😂 Må jeg sende 1 meldekort for kun den dagen? Altså 2 uker senere, 10 september? ts Anonymkode: a6a99...100 Ja, hvis du vil ha betalt for mandag og tirsdag 30 og 31 så må du sende meldekort for det i uke 36. Jeg sendte meldekort nå i helgen og skal sende meldekort for de to siste ukene neste helg. Jeg var sånn sett litt heldigere enn deg for jeg sender for de resterende dagene i august lørdag 4. september og slipper å tenke på de siste to dagene som du må. Anonymkode: ea4f8...894
Angelheart2 Skrevet 23. august 2021 #12 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstod det så godt da jeg leste det, men nå som jeg har fått det innvilget, så jeg er litt forvirret igjen… Fått ufør, og står jeg vil få 100% ufør fra 1 september 2021. Da vil jeg få min første ufør utbetaling 20 september. Men hvordan blir det med resterende AAP for denne mnd? Skal sende meldekort nå til helgen.. Når får jeg utbetalt det siste av AAP? 30 august? Hva skjer med den inneklemte dagen 31 august? 😂 Må jeg sende 1 meldekort for kun den dagen? Altså 2 uker senere, 10 september? ts Anonymkode: a6a99...100 Ja, hvis du skal sende meldekort nå til helgen, altså 29.august, så vil du få et nytt meldekort å sende 12.september der du vil få utbetaling for 30. og 31. august. Så siste AAP-utbetaling får du altså 13-14.september, men denne er veldig liten, da og gjelder kun to dager.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #13 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, hvis du vil ha betalt for mandag og tirsdag 30 og 31 så må du sende meldekort for det i uke 36. Jeg sendte meldekort nå i helgen og skal sende meldekort for de to siste ukene neste helg. Jeg var sånn sett litt heldigere enn deg for jeg sender for de resterende dagene i august lørdag 4. september og slipper å tenke på de siste to dagene som du må. Anonymkode: ea4f8...894 Angelheart2 skrev (6 minutter siden): Ja, hvis du skal sende meldekort nå til helgen, altså 29.august, så vil du få et nytt meldekort å sende 12.september der du vil få utbetaling for 30. og 31. august. Så siste AAP-utbetaling får du altså 13-14.september, men denne er veldig liten, da og gjelder kun to dager. Okei, takk 😄 da forstår jeg! ts Anonymkode: a6a99...100
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå