Gå til innhold

Noen som har erfaring med bivoks her?

Anbefalte innlegg

På hytta er det en veldig fin og noks gammel kommode i helt ubehandlet tre, jeg tror det er furu (men har ikke så mye peiling på tre..). På kommoden står det vaskefat, så det er litt vannflekker som jeg håper å pusse bort. I tillegg er treet veldig tørt (hvitlig i fargen).

Vil bivoks beskytte kommoden mot fuktighet? Og burde jeg blande bivoks med mineralolje?

Håper på svar, hun i jernvarebutikken var uheldigvis en vikar og totalt uvitende om bivoks..

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/150601-noen-som-har-erfaring-med-bivoks-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg oljet min gamle kommode før jeg påførte bivoks. Samme behandling har jeg brukt på heltres benkeplater. Det beskytter treet godt. Jeg vil anbefale flytende bivoks. Den faste synes jeg var vanskelig å jobbe med, og ikke så lett å få jevn som den flytende. Ferdigblandet flytende bivoks får du på IKEA i Behandla-serien, men helt sikkert hos fargehandlere også.

Endret av hera
Jeg oljet min gamle kommode før jeg påførte bivoks. Samme behandling har jeg brukt på heltres benkeplater. Det beskytter treet godt. Jeg vil anbefale flytende bivoks. Den faste synes jeg var vanskelig å jobbe med, og ikke så lett å få jevn som den flytende. Ferdigblandet flytende bivoks får du på IKEA i Behandla-serien, men helt sikkert hos fargehandlere også.

Takk for svar :) Hva slags olje brukte du? Den fra ikea?

Har fått tips om å smelte bivoksen og tilsette mineralolje for å gjøre den mer flytende..

Ja, jeg brukte den fra IKEA. Som altså er ferdigblandet. Mye mindre styr enn å smelte og blande selv. Oljet først kommoden med en blanding av KOKT linolje (for all del ikke rå) og terpentin... det luktet trebåt, gitt. Lenge. Og så forseglet jeg altså med bivoksen når underlaget var tørt.

Ja, jeg brukte den fra IKEA. Som altså er ferdigblandet. Mye mindre styr enn å smelte og blande selv. Oljet først kommoden med en blanding av KOKT linolje (for all del ikke rå) og terpentin... det luktet trebåt, gitt. Lenge. Og så forseglet jeg altså med bivoksen når underlaget var tørt.

Trebåt sier du?

Tror jeg skal satse på en blanding av bivoks og mineraljolje. Kommoden er på hytta, så dette bør helst gjøres i løpet av en helg.

Men takk for svar i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...